مکس بورس نخستین موتور ملی یورو 6 رونمایی شد - مکس بورس

نخستین موتور ملی سه سیلندر کم مصرف با حفظ آلایندگی و مصرف سوخت حدود ۴٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رونمایی شد و پیش بینی می‌شود به زودی استاندارد یورو B6 را کسب کند. برای موتور ملی ۷۵۰ میلیارد ریال و ۶٫۵ میلیون یورو سرمایه گذاری شده است. وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار انعقاد قرارداد با قطعه سازان داخلی برای تامین قطعات مورد نیاز این موتور ملی از سوی سایپا شد.

صرفه‌جویی پروژه

سالیانه معادل ۲۰۰ میلیون بشکه بنزین و سی ان جی در کشور مصرف می‌شود. مشکلات ایجاد شده در آلایندگی‌های زیست محیطی و مصرف دی اکسید کربن و تعهدات ایران در کاپ ۲۱ پاریس که تعهد داده تا سال ۲۰۳۰ میلادی (۱۴۰۹ خورشیدی) از میزان انتشار کنونی گاز دی اکسید کربن خود چهار درصد بکاهد، سیاست‌گذاران را به سمت تدابیر جدید در برخی صنایع همچون صنعت خودرو سوق داد. بر مبنای اطلاعات در دسترس میانگین تولید دی اکسید کربن خودروهای ایران ۲۱۰ گرم است که باید تا سال ۲۰۲۰ به ۹۰ گرم کاهش یابد و در غیر این صورت ایران با جریمه‌های سنگین مواجه خواهد شد.اهمیت موضوع آنجا خودنمایی می‌کند که سالیانه بیش از ۱۶ میلیارد دلار در کشور صرف هزینه‌های خارجی آلایندگی زیست محیطی نظیر مرگ و میر و هزینه‌های پزشکی خانواده‌ها می‌شود که معادل ۴ درصد تولید ناخالص داخلی کشور است. با توجه به روند افزایشی مصرف سوخت خودروهای سواری در کشور، خودروسازان داخلی موتور جدید کم مصرف با حفظ آلایندگی را در دستور کار قرار دارند. به کارگیری موتور جدید سه سیلندر کم مصرف می‌تواند صرفه جویی ۶ میلیارد دلاری را در سال، معادل ۱٫۲ برابر قرارداد توتال برای فاز ۱۱ پارس جنوبی، به دنبال داشته باشد.

 سرمایه‌گذاری پروژه

گروه سایپا بر مبنای همین منطق صرف‌جویی و تجربه حرکت خودروسازان مطرح جهانی امروز نخستین نمونه موتور ملی سه سیلندر پرقدرت و کم مصرف یورو ۶ تولید شده را با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی کرد. موتورهای سه سیلندرتوربوشارژ بوده و فناوری پاشش مستقیم سوخت در آن‌هابه کار رفته است.  قرارداد انتقال فناوری این پروژه با برترین شرکت جهان در زمینه طراحی و توسعه قوای محرکه ۲ سال پیش در وین اتریش امضا شد که موتوری با حجم یک هزار سی سی با مصرف سوخت حدود ۴٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و برای خودروهای اس پی ۱۰۰، اس پی زیرو، ایکس ۲۰۰ و مید لایف قابل استفاده است. به گفته مجتبی میرسهیل؛ مدیرعامل نیوان ابتکار و مجری پروژه، برای موتور ملی ۷۵۰ میلیارد ریال و ۶٫۵ میلیون یورو سرمایه گذاری شده و پیش بینی می‌شود این موتور بتواند به زودی استاندارد یورو B6  را کسب کند. به گفته رئیس سازمان محیط زیست در حال حاضر به غیر از خودروهای یورو ۴ هیچ خودرویی اجازه شماره‌گذاری ندارد و از سال ۱۳۹۸ نیز استاندارد یورو ۵ برای تمامی خودروها اجباری خواهد شد.

تامین قطعات

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت اگر این موتور بدون مشارکت و استفاده از تجربه شرکت AVL اتریش ساخته می‌شد، به هفت تا هشت سال زمان نیاز داشت و علاوه بر صرف هزینه‌های زیاد از گردونه رقابت باز می‌ماندیم؛ اما با همکاری انجام شده در دو سال به نتیجه رسید. دولت خواستار انعقاد قرارداد با قطعه سازان داخلی برای تامین قطعات مورد نیاز این موتور ملی از سوی سایپا شد تا برای تامین قطعات مورد نیاز به خارج متوسل نشود. این در حالی است که تامین ۵۵ درصدی قطعات مورد نیاز از سوی شرکت های داخلی در این قرارداد عنوان شده است. در این میان معاون علمی‌ و فناوری رییس‌جمهور هم از آمادگی این معاونت برای همکاری با خودروسازان در جهت ارتقای تکنولوژی خودروهای تولیدی در کشور خبر داد.  

 طراحی موتور خودروها

مهدی جمالی؛ مدیرعامل سایپا هم در خصوص موتور سه سیلندر تصریح کرد: این موتور برای مگاپلتفرم مشترکی که برای خودروهای SP100 و SP0 طراحی شده، تعریف شده است. به گفته وی مصرف سوخت حداکثر ۵٫۵ لیتری در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، گذراندن استاندارد یورو ۵ و برنامه ریزی برای دستیابی به استاندارد یورو ۶ در فاز توسعه از جمله مشخصات این موتور است که روی محصول‌هایی که استانداردهای ۸۲ گانه را بگذرانند، نصب خواهد شد. موتور NSC بیش از یکسال است که توسط شرکت «نیوان ابتکار» از گروه خودروسازی سایپا با همکاری مرکز تحقیقات AVL اتریش و حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طراحی شده و نمونه آزمایشی آن آماده شده است و کارخانه تولید انبوه این موتور در قزوین درحال ساخت است که تا ۲ سال آینده به تولید خواهد رسید. 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 110 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.