مکس بورس «کچاد» در قبضه «فولاد» - مکس بورس

مجمع شرکت چادرملو با حضور بیش از ۹۳٫۵ درصد سهامداران صبح امروز برگزار شد و ۲۰ تومان (معادل ۷۳٫۸ درصد از EPS) میان سهامداران تقسیم شد. بهره‌برداری از ۲ طرح کارخانه فولاد و سیکل ترکیبی و همچنین تلاش شرکت برای افزایش بهره‌وری از مهمترین دستاوردهای «کچاد» در سال ۹۵ بود. از طرفی طی دستور جلسه انتخاب اعضای هیئت مدیره؛ فولاد مبارکه یک کرسی هیئت مدیره شرکت چادرملو را تصاحب کرد. بحث پرداخت مالیات نیز از نکات پر حاشیه این مجمع بود.

حاشیه مهمتر از متن

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت چادرملو در حالی برگزار شد که این روزها بحث تشکیک خرید بلوک کنترلی شرکت توسعه معادن و فلزات توسط فولاد مبارکه (که در اردیبهشت سال ۹۶ انجام شد) بسیار داغ است. این اتفاق از آن جهت به «کچاد» مربوط می‌شود که بدانیم توسعه معادن و فلزات با سهم ۱۶٫۶۴ درصدی، نقش محوری در تعیین سرنوشت مدیریتی چادرملو ایفا می‌کند. انتخاب اعضای هیئت مدیره شرکت نیز در دستور جلسه این مجمع قرار داشت و در نهایت فولاد مبارکه توانست یک کرسی هیئت مدیره را از آن خود کند و سرمایه‌گذاری سپه از لیست اعضای هیئت مدیره خارج شد. بر این اساس سرمایه‌گذاری امید با ۲ کرسی، فولاد مبارکه با ۱ کرسی، سهام عدالت با ۱ کرسی و توسعه معادن و فلزات با ۱ کرسی با رای اکثریت سهامداران به عنوان اعضای جدید هیئت مدیره چادرملو انتخاب شدند. بدین ترتیب و از آنجایی که سهام عدالت و توسعه معادن و فلزات در اختیار فولاد مبارکه هستند؛ می توان گفت که فولاد مبارکه با در اختیار گرفتن ۳ کرسی بصورت مستقیم و غیرمستقیم کنترل شرکت چادرملو را به دست گرفته است.

کارخانه فولاد «کچاد»

کارخانه فولاد «کچاد» از ۱۸ بهمن سال ۹۵ افتتاح شده و هم اکنون در مرحله تولید آزمایشی‌ست. هزینه راه‌اندازی این کارخانه ۱۲۰۵ میلیارد تومان شده‌است. طبق صحبت‌های مدیرعامل، تولید رسمی واحد فولادسازی این شرکت از نیمه دوم سال ۹۶ شروع می‌شود و قرار تولید ۳۰۰ هزار تن فولاد تا پایان سال به قوت خود باقی‌ست. یادآور می‌شود که ظرفیت کارخانه احداث شده ۱ میلیون تن در سال است که قابلیت ارتقا تا ۱٫۳ میلیون تن را دارد. ضمنا برنامه فوق قرار بود دقیقا در سال ۹۵ اجرایی شود که شرکت به این امر موفق نشد.

سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی

طرح احداث نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی با هزینه ۱۳۶۹ میلیارد تومان که در سال ۹۵ به بهره‌برداری رسید. این نیروگاه برای تامین برق مورد نیاز واحد فولادسازی چادرملو تاسیس شده‌است. از طرفی امکان عقد قرارداد بلندمدت فروش برق مازاد بر مصرف با توانیر به قیمت‌های تضمینی وجود دارد.

طرح احیا مستقیم

پروژه احیا مستقیم شرکت چادرملو به با ظرفیت تولید سالانه ۱٫۵۵ میلیون تن آهن اسفنجی و در ادامه طرح فولادسازی این شرکت تعریف شده‌است. براساس اظهارات تیم اجرایی، این پروژه در اسفند سال ۹۶ به بهره‌برداری خواهد رسید و تولید آزمایشی آن در نیمه نخست سال ۹۷ کلید خواهد خورد. به همین این پروژه بر سودآوری شرکت در سال جاری تاثیری نخواهد داشت.

فعالیت‌های عملیاتی سال ۹۵

صورت‌های مالی شرکت براساس استانداردهای بین‌المللی IFRS به سازمان بورس ارائه شده‌است. تولید بیش از ۱۰ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن در سال ۹۵ که سهمی معادل ۳۰ درصد از کل کنسانتره تولیدی کشور را شامل می‌شود. عملکرد تولید کنسانتره سنگ‌آهن سال ۹۵ «کچاد» در ۵ خط تولید کارخانه فرآوری؛ ۳۴ درصد بیش از ظرفیت اسمی بوده‌است. تولید گندله در سال ۹۵ به میزان ۳ میلیون و ۷۲۰ هزار تن محقق شده‌است که ناشی از اجرای طرح افزایش ظرفیت تولید در سال یاد شده‌است. محمود نوریان عواملی نظیر کاهش توقفات برنامه تولید به میزان ۱۷ درصد کمتر از میزان پیش‌بینی شده در کارخانه، افزایش ۱۷ درصدی ساعات کار مفید نسبت به پیش‌بینی، افزایش ضریب بازیافت از ۶۱ درصد به ۷۱٫۳ درصد عملیاتی، تلاش در استفاده حداکثری از قطعات یدکی و لوازم داخلی برای کاهش هزینه‌های تولید و تعمیر سریع و به موقع تجهیزات تولیدی را اصلی‌ترین اقدامات طرح افزایش تولید در سال گذشته برشمرد.

برآیند اتفاقات فوق به پوشش ۱۰۸ درصدی و ۱۰۴ درصدی به ترتیب درآمدها و هزینه‌های شرکت در سال ۹۵ انجامید که در نهایت به تعدیل ۱۷ درصدی سود هر سهم منجر شد.

ریسک مالیات «کچاد»

بند ۴ حسابرسی به عدم اعتقاد شرکت به پرداخت مالیات و نگرفتن ذخیره لازم در این مورد مربوط می‌شود. این اتفاق در حالی رخ داده است که شرکت تمام مالیات تشخیصی و قطعی سال ۹۴ خود را پرداخت نموده یا ذخایر لازم را در صورت‌های مالی خود لحاظ نموده‌است. با این وجود اعتقاد شرکت بر افزایش مدت معافیت مالیاتی قانون پنج ساله پنجم توسعه؛ مبنی بر افزایش این معافیت مالیاتی تا سقف ۲۰ سال بوده‌است و به همین دلیل نه تنها مالیاتی در سال ۹۵ منظور نشده‌است که ذخایر لازم نیز اخذ نگردیده‌است. دکتر عسگری مدیرعامل هلدینگ امید به عنوان رئیس مجمع در این رابطه گفت: شرکت تا قطعی شدن مالیات‌های یاد شده از پرداخت آن امتناع می‌کند و در این خصوص ذخایر لازم اخذ شده‌است. تاکنون ۱۸۰ میلیارد تومان ذخیره مالیات پیش‌بینی شده‌است که در صورت لزوم و قطعی شدن، از این محل مالیات پرداخت می‌شود. وی در نهایت خاطرنشان کرد که اقدامات مذکور در جهت تطویل در پرداخت مالیات صورت گرفته‌است.

نماینده سازمان بورس با اشاره به عدم اخذ ذخیره کافی در این مورد تذکر داد. وی گفت در سال‌های ۹۳ و ۹۴ این شرکت به ترتیب ۳۹۷ و ۱۷۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده‌است و از نظر بازار سرمایه، عدم اخذ ذخایر لازم در این خصوص منجر به انتقال منافع می‌شود که در این خصوص باید تذکرات لازم داده در مجمع داده می‌شد.

بند ۱۰ حسابرسی به پرداخت ۶٫۹ میلیارد تومان کمک بلاعوض به اشخاص ثالث بود که مدیرعامل در این خصوص گفت: بخش اصلی این پرداخت که تحت این عنوان ذکر شده‌است مربوط به دریافت حق آب از یکی از روستاهای مجاور بوده‌است و اگر شرکت ردیف بودجه‌ای در خصوص پرداخت‌های بلاعوض تعریف کند، شاهد مراجعات بسیار از نهادهای خیریه، آموزشی، مذهبی خواهیم بود که منجر به زیاد شدن دردسرهای شرکت می‌شود. در این خصوص نیز نماینده سازمان تذکرات لازم را مبنی بر آگاهی سهامداران از موضوعات اینچنینی در مجامع عمومی عادی سالانه و آگهی های ارسالی به سازمان داد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 89 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.