مکس بورس آزاد سازی سهام عدالت + سیر تا پیاز صندوق های سرمایه‌گذاری قابل معامله - مکس بورس

آزاد سازی سهام عدالت

در این گزارش به بررسی واگذاری سهام عدالت در بورس ایران ، نحوه واگذاری ، فروش ، خرید و معامله این سهام ، و نحوه آزاد سازی سهام عدالت  و اخبار پیرامون این سهام میپردازیم.در انتهای مطلب با نحوه آزاد سازی سهام عدالت وخرید و فروش آنها در بورس نیز توضیحات جامعی داده خواهد شد.با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

آزاد سازی سهام عدالت

محمدرضا معتمد در مورد نحوه آزادسازی سهام عدالت در بورس، گفت: ‌هنوز شورای عالی بورس در این زمینه تشکیل نشده و اجازه دهید، اولین جلسه شورای عالی بورس برگزار و در این مورد تصمیم‌گیری شود.

وی در مورد اقبال مردم به سرمایه‌گذاری در بورس و کدهای معاملاتی جدید و مختل شدن کارگزاریها و دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک گفت: اگر گفته شود، زیرساخت‌های بورس برای تعداد زیادی کد معاملاتی جدید فراهم نیست که به خاطر تقاضای بیش از اندازه است و اینکه یکباره تعداد زیادی متقاضی به سمت سامانه‌های بورسی مراجعه می‌کنند و از نظر زمانی امکان توزیع این تقاضاها وجود ندارد و بیش از حد عرف تقاضاها وارد می‌شود، قبلاً پیش‌بینی این استقبال از بازار سرمایه نمی‌شد.

آزاد سازی سهام عدالت

معتمد این را هم گفت: همچنین حجم معاملات در بورس افزایش یافته، به خاطر اینکه تعداد زیادی از متقاضیان به بازار سرمایه مراجعه کرده‌اند و سرمایه‌گذاری می‌کنند. باید به سرمایه‌گذاران گفت، حتما با آگاهی وارد بازار شوند و نسبت به سهامی که می‌خواهند خریداری کنند، اطلاعات مالی شرکت‌ها را بررسی کنند و با افراد خبره و نهادهای تعریف‌شده و مشاوران مجوزدار رسمی مشورت بگیرند.

وی گفت:‌ برخی افراد سودجو خود را به عنوان مشاور سرمایه‌گذاری معرفی می‌کنند، در حالی که مردم باید بدانند اسامی و عناوین همه شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری و نهادهای مجوزدار مالی و کارگزاری‌های مجوزدار در سایت سامانه بورس و در سایت کدال وجود دارد که مردم از همان افراد مجوزدار خدمات بگیرند و گول افراد کلاهبردار در فضای مجازی را نخورند.

معتمد این را هم گفت: شماره تلفن و اسامی مدیران مجوزدار مؤسسات مشاور سرمایه‌گذاری و یا مدیران کارگذاری‌ها در سامانه کدال، ‌ بخش نهادهای مالی وجود دارد و غیر از آن مردم مراقب افراد سودجو باشند.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در پاسخ به این پرسش که اگر سهامداران عدالت هم به بازار سرمایه اضافه شوند، آیا امکان ارائه خدمات به آنها وجود دارد، گفت: سهام عدالت قصه جداگانه دارد و راهکارش جداست.

وی در مورد گلایه مردم از شلوغی دفاتر کارگزاری بورسی و دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک و اضافه شدن متقاضیان سهام عدالت گفت: سازمان خصوصی‌سازی اطلاعات مشمولان سهام عدالت را در پایگاه اطلاعاتی خود دارد. البته ورود افراد به بورس امسال بیش از انتظار دوره‌های قبلی بود و همچنین به خاطر بیماری کرونا و ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی باعث ازدحام در کارگزاری‌ها و دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک شده است.

معتمد همچنین یادآور شد: اگر وضعیت متقاضیان بورس به ثبات برسد و با برنامه دولت مبنی بر واگذاری سهام شرکت‌ها ازطریق صندوق‌های قابل معامله بورسی ای‌تی‌اف قرار است ۶۰ تا ۷۰ درصد از افراد جامعه کد سهامداری بگیرند، بعد از آن فشاری به کارگزاران و دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک نخواهد بود.

معتمد همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا تعداد ۱۰۸ کارگزاری در کشور با تقاضای فزاینده افراد برای حضور در بورس کفایت می‌کند و آیا انحصار در مجوز کارگزاری وجود ندارد، گفت: کشور ما در منطقه خاورمیانه در مقایسه با سایر کشورها تعداد کارگزاری بورس بیشتری دارد.

وی ادامه داد: از طرفی بسیاری از کارگزاری‌ها سامانه بر خط معاملات دارند و شعب و دفاتر مرکزی و نمایندگی‌های کارگزاری در کشور به ۱۷۰۰ نقطه می‌رسد که بسیاری از این دفاتر زیرمجموعه همان ۱۰۸ کارگزاری مجوزدار بورس است.

معتمد گفت:‌ ضریب نفوذ معاملات برخط سهام مناسب است و بالای ۳۰ درصد معاملات به صورت برخط انجام می‌شود. در نتیجه کشور ما از نظر تعداد کارگزاری‌های بورسی کمبود ندارد، بلکه باید اندازه کارگزاری‌ها و خدمات آنها متنوع شود و مانند یک سوپرمارکت انواع خدمات را به مشتریان ارائه کنند.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس تأکید کرد: انحصاری در مجوز کارگزاری‌ها وجود ندارد. در همین کشور همسایه ما ترکیه که بورس بزرگتر از ما دارد تنها ۳۵ کارگزاری وجود دارد، در حالی که در کشور ما ۱۰۸ کارگزاری مشغول فعالیت هستند، بنابراین انحصاری در کارگزاری‌ها نیست و مانند این است که برای خدمات بانکی در حال حاضر به اندازه کافی بانک و شعبه وجود دارد و باید درگاه ورودی به بازار سرمایه که از طریق کارگزاری‌هاست با مراقبت و حساسیت حفظ شود.

معتمد همچنین در پاسخ به اینکه با توجه به اقبال مردم به حضور در بورس و افزایش مرتب شاخص بورس، آیا مردم باید نگران حباب و عقب‌نشینی شاخص هم باشند، گفت:‌ در بازار سرمایه ابزارهای مختلفی طراحی شده و شرکت‌هایی وجود دارند که تخصصی در بازار سرمایه فعالیت می‌کنند. اگر بخشی از مردم تخصص کافی و یا وقت کافی برای رصد کل بازار سرمایه را ندارند، بهتر است از نهادهای مالی سرمایه‌گذاری یا شرکت‌های هلدینگ و یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار شوند و از نهادهای مالی مجوزدار مشورت تخصصی بگیرند و در خرید و فروش سهام از راهنمایی آنها استفاده کنند، فقط مواظب باشند، افرادی که مورد مشورت قرار می‌گیرند از سازمان بورس مجوز داشته باشند.

معتمد در پاسخ به اینکه واگذاری سهام دولت در قالب ای‌تی‌اف آیا نیاز به کد بورسی دارد، گفت:‌در مرحله اول برای خرید واحدهای صندوق واسطه‌گری مالی، کد بورسی نمی‌خواهد و از طریق بانک‌های منتخب و با کد ملی به صورت حضوری و یا غیرحضوری می‌توانند مبالغ خود را بدهند و از ۱۴ تا ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ نسبت به خرید واحدهای صندوق واسطه‌گری مالی با حداقل ۱۰ هزار تومان و حداکثر ۲ میلیون تومان برای هر فرد حقیقی تقاضای خود را وارد کنند و در این مرحله فقط افراد حقیقی می‌توانند تقاضا بدهند.

معتمد در پاسخ به اینکه چه زمانی صندوق‌های قابل معامله بورسی قابل خرید و فروش خواهد بود، گفت:‌در اساسنامه صندوق‌ها آمده است حداقل دو ماه پس از پایان پذیره‌نویسی اطلاعات سرمایه‌گذاران از نظام بانکی به بازار سرمایه ارائه می‌شود تا مغایرت‌ها برطرف شده و از دو سه ماه دیگر یعنی کوتاه‌ترین زمان از اول مرداد ۹۹ واحدهای صندوق‌گذاری قابل خرید و فروش خواهد بود.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در مورد تخفیف در واحدهای صندوق واسطه‌گری مالی گفت: ‌قانونگزار گفته اگر دولت خواست می‌تواند تا ۳۰ درصد تخفیف به مردم بدهد و گرچه دولت گفته با ۲۰ درصد تخفیف واحدهای صندوق قابل معامله بورسی را به مردم می‌دهد اما چون قیمت سهام بانکهای بورسی مانند بانک ملت، تجارت و صادرات بالا رفته، مبلغ تخفیف افزایش یافته و حداقل ۲۵ درصد تخفیف خواهد بود.

وی گفت:‌ در اولین ای‌تی‌اف دولت سهام سه بانک ملت، تجارت، صادرات و دو بیمه البرز و اتکایی امین به عموم مردم ارائه می‌شود.

 

صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله واسطه گری مالی یکم جهت سرمایه گذاری در سهام بانک ها و بیمه های تحت تملک دولت در بورس تهران درج شد.

 براساس مجوز پذیره نویسی شماره ۶۳۶۴۸ / ۱۲۲ سازمان بورس و اوراق بهادار، اولین صندوق سهام عرضه نشده دولت در بخش بانک و بیمه با مدیریت غیرفعال شامل شرکت­های بیمه اتکایی امین، بیمه البرز، بانک صادرات، بانک ملت، بانک تجارت با نسبت­ های مشخص که در امیدنامه صندوق ذکر شده است و با نام صندوق سرمایه‌گذاری قابل‌معامله واسطه­ گری مالی یکم در بورس اوراق بهادار تهران درج شد.

براساس این گزارش از تاریخ (سیزدهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۹) صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله واسطه­ گری مالی یکم با نماد «دارا یکم (DARA YEKOM)» در فهرست نرخ‌های بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران درج ‌گردید.

مدیر این صندوق شرکت تامین سرمایه بانک مسکن و موسس آن وزارت امور اقتصادی و دارایی می­ باشد. متولی صندوق سازمان حسابرسی و حسابرس آن موسسه حسابرسی شاخص اندیشان معرفی شده ­اند.

قیمت سهام تشکیل دهنده واحدهای سرمایه­ گذاری صندوق، متوسط قیمت سهام در سی روز گذشته (منتهی به تاریخ فراخوان واگذاری) با احتساب ۲۰% تخفیف است مشروط براینکه پس از اعمال تخفیف از ۷۰% قیمت پایانی روز معاملاتی قبل از شروع پذیره ­نویسی کمتر نباشد. ۵% از دارایی صندوق به عنوان دارایی سرمایه­ گذاران و به منظور انجام عملیات بازارگردانی نزد صندوق نگهداری خواهد شد. واحدهای پذیره نویسی شده حداقل ۲ ماه پس از پایان پذیره ­نویسی، قابلیت معامله در بازار ثانویه بورس اوراق بهادار تهران را خواهد داشت

به نقل از  روابط عمومی سازمان خصوصی سازی، در راستای اجرای فرمان مقام معظم رهبری و موافقت ایشان با درخواست ریاست محترم جمهوری مبنی بر آزادسازی سهام عدالت، سازمان خصوصی سازی با همکاری و مشارکت سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر نهادها در بازار سرمایه، اقدام به فراهم نمودن تمهیدات و اقدامات عملی لازم برای تحقق این امر نموده است تا با توجه به موارد سه گانه مورد تاکید معظم له شرایط بهرمندی هرچه سریعتر مردم از منافع و مدیریت سهام مذکور فراهم گردد.

در همین ارتباط احتمال می رود برخی از افراد در اقصی نقاط کشور اقدام به خرید وکالتی سهام عدالت مشمولین نمایندکه ضرورت دارد موارد زیر رعایت شود:

۱٫ سهام تخصیص یافته به مشمولین بر اساس موازین قانونی بازارسرمایه صرفا در بازار بورس مورد معامله قرار خواهد گرفت.

۲٫ در مرحله تکمیلی فرایند آزاد سازی ، سهام مربوط به نام سهامداران به ثبت خواهد رسید و هیچگونه وکالت و انتقال به غیر تا ثبت نهایی سهام به نام این افراد از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعتبار نخواهد داشت .

۳٫ برگه های سهام عدالت قبلی مربوط به عضویت فاقد هرگونه ارزش و اعتبارمی باشد و در صورت مفقودی برگه عضویت هیچ لزومی به دراختیار داشتن برگه عضویت سهام عدالت نیست .در حال حاضر سهامداران سهام عدالتصرفاً از طریق مراجعه به سامانه اینترنتی سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir از وضعیت عضویت و سهامداری خود مطلع شوند.

‌ «حسن علایی» عضو هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی امروز (شنبه) درباره علت توقف انتقال سهام عدالت فرد متوفی به وراث گفت: از زمانی که بحث آزادسازی سهام عدالت مطرح شد لازم بود تا در یک مدت زمان معین تعداد مشمولین را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار اعلام کنیم و شرکت مذکور براساس تعداد اعلام شده باقی اقدامات را در دستور کار قرار دهد.

وی با بیان اینکه  اگر مانع از انتقال سهام عدالت افراد متوفی نمی‌شدیم زمانی که وارث افراد متوفی به سامانه مراجعه می‌کردند تعداد افرادی که به شرکت سپرده گذاری اعلام کردیم تغییر می کرد، افزود: برای جلوگیری از مشکلات احتمالی این اقدام را به صورت موقت متوقف کردیم تا پروژه آزادسازی سهام عدالت به اتمام برسد و بعد از آن وراث می‌توانند ظرف یک یا دو ماه آینده اقدامات قانونی را با مراجعه به دفاتر پیشخوان انجام دهند و بعد از طریق شرکت سپرده‌گذاری انتقال سهام آنها انجام خواهد شد.

علایی اظهار داشت: کسانی که در حال حاضر نمی توانند روش مدیریت خود را از طریق سامانه انتخاب کنند به صورت اتوماتیک روش غیرمستقیم برای آنها انتخاب می‌شود اما بعد از انجام اقدامات مربوط به آزادسازی، وراث متوفی می‌توانند به میزان سهم‌الارث خود سهام عدالت را به نام بزنند.

نحوه معامله

وزارت امور اقتصادی و دارایی، مشخصات سامانه های غیر حضوری و حضوری بانک های منتخب کشور را جهت پذیره نویسی واحد های صندوق سرمایه گذاری قابل معاملهویژه سهام دولتی را (ETF)  اعلام کرد.

بانک ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، ملت، تجارت، صادرات ایران و قرض الحسنه مهر ایران آماده پذیره نویسی متقاضیان  خریداری واحد های سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) هستند. پذیره ‏نویسی واحدهای این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) علاوه بر بانک های منتخب از طریق کارگزاری ‏های بورس و سامانه‏ های آنلاین معاملاتی امکان پذیر است.

وزارت اقتصاد با اعلام اینکه امکان پذیره نویسی به صورت حضوری و غیر حضوری در شعب بانک های یاد شده وجود دارد، به شهروندان اکیدا توصیه کرد، به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، جهت پذیره نویسی از طریق درگاه های غیر حضوری این بانک ها اقدام کنند.تارنمای رسمی تمامی بانک های اعلام شده، پیام رسان بله، افزونک های همراه بانک، ایوا، کیوسک، همراه پلاس، آپ و سکه آماده ارایه خدمات غیر حضوری به متقاضیان خرید باقی مانده سهام دولتی در بازار سرمایه هستند.

یادآور می شود اطلاعات مورد نیاز برای پذیره ‏نویسی شامل نام، نام خانوادگی، شماره ملی، تاریخ تولد، نام پدر، کد پستی و شماره تلفن همراه است. داشتن کد بورسی برای پذیره ‏نویسی الزامی نیست. متقاضیان برای انجام معامله این واحدها می‏ توانند به تدریج طی ماه های آینده و در فرصت مناسب نسبت به ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی مطابق رویه ‏های شرکت سپرده ‏گذاری مرکزی و تسویه وجوه اقدام کنند.

پذیره ‏نویسی واحدهای سرمایه ‏گذاری موضوع این دستورالعمل صرفاً شامل اشخاص حقیقی ایرانی بوده و اشخاص حقوقی نمی‏ توانند در پذیره‏ نویسی شرکت نمایند و استفاده از حساب آن‏ها برای پرداخت وجوه امکان‏پذیر نیست.

ویژگی بارز این واگذاری، بهره ‏مندی کلیه ایرانیان، از تخفیف ۲۰ درصدی است.

سقف سرمایه گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی)، بیست میلیون ریال (دو میلیون تومان) تعیین شده و تخصیص آن بر اساس تقاضا انجام می شود.

پذیره‏ نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‏پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.

صندوق ETF چیست ؟

صندوق ETF یا Exchange-traded fund نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که از دارایی‌های متنوع تشکیل شده و واحدهای آن در طول روز همانند سهام در بازار معامله می‌شود و ساختاری شبیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دارند؛ یعنی شما در طول ساعات و روزهایی که بازار معاملات سهام باز است می‌توانید یک یا چند واحد از یک صندوق ETF را بخرید، یا چند واحد از آن را بفروشید. شما با خرید واحدهای ETF، پول خود را در صندوقی سرمایه گذاری می‌کنید که با استفاده از یک تیم مدیریت حرفه‌ای سعی می‌کند تا با تشکیل پرتفویی از سهام و انواع اوراق بهادار، سود کسب کند.

همان‌طور که ذکر شد این صندوق‌ها ساختاری شبیه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دارند اما برخلاف صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، که فقط در پایان روز و پس از محاسبه NAV می‌توان آن‌ها را خریدوفروش کرد، سرمایه‌گذاران می‌توانند واحدهای ETF را همانند سهام در طول روز معامله کنند و از مزیت نقدشوندگی سریعتر آن نسبت به صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بهره‌مند شوند. همچنین مزیت معافیت مالیاتی بالقوه سرمایه گذاری در این صندوق‌ها و به‌نوعی کم‌هزینه‌تر بودن از دیگر ویژگی‌های این مدل سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است.

البته این نوع صندوق‌ها محدودیت‌هایی نیز دارند، ازجمله به دلیل اینکه مانند سهام معامله می‌شوند، این امکان وجود دارد سهام این صندوق‌ها قبل از ناپدیدی آربیتراژ و برقراری تعادل، به قیمت‌های متفاوت از NAV معامله شوند. سرمایه‌گذاری در صندوق‌های ETF شباهت بسیاری به سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک دارد اما تفاوت اصلی ساختار‌ETF‌ها با صندوق‌های سرمایه‌گذاری دیگر، ایجاد نقدشوندگی با بهره‌گیری از پتانسیل بازار سهام است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) یک نوع صندوق سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود که واحدهای آن در طول روز همانند سهام در بازار معامله می‌شود و ساختاری شبیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دارند

درETF‌ها رکن ضامن نقدشوندگی حذف شده‌ و رکن جدیدی به‌عنوان بازارگردان، زمینه نقدشوندگی واحدهای سرمایه‌گذاری ETF را در بازار فراهم می‌کند و در مواقعی که عرضه کننده ای وجود نداشته باشد و یا خریدار دیگری وجود نداشته باشد به فروش و یا خرید واحدهای تقاضا شده و یا عرضه شده مبادرت می‌ورزد. صندوق‌های قابل معامله در بورس یا ETF به سه دسته سرمایه‌گذاری در سهام، سرمایه‌گذاری مختلط و سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت تقسیم‌بندی می‌شوند. تفاوت این سه نوع صندوق علاوه بر استراتژی معاملاتی آن‌ها که از نام آن‌ها مشخص است، در کارمزد خرید و فروش آن‌ها است.

نحوه آزاد سازی سهام عدالت

برای دارندگان سهام عدالت که مایل به کنترل این سهام (خرید و فروش آنها در بورس ) هستند لازم است به سامانه سهام عدالت به آدرس  www.samanese.ir  مراجعه و پس از وارد نمودن کد ملی و تکمیل اطلاعات گزینه آزاد سازی سهام را فعال نمایند.در صورتی که دارای کد بورسی ثبت شده در سامانه سجام باشید ، این نمادها در پرتفوی بورسی شما در آینده نزدیک قرار خواهند گرفت و شما امکان معامله آنها را با قوانین مربوطه که امکان فروش بخشی آنهم پس از ۲ ماه است خواهید داشت.

اگر پاسخ سوالتان را نیافتید برای دسترسی به مطلب مرتبط اینجا کلیک نمایید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 226 views بار دسته بندی : آموزش بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.