مکس بورس احتیاط در دستور کار فعالان بورس - مکس بورس

بسیاری از کارشناسان بر این باورند بورس در این هفته با روندی آرامتر به فعالیت خود ادامه میدهد. به گفته این گروه بعد از رشدهای پرشتاب شاخص در هفته های اخیر، به نظر میرسد سهامداران این روزها وارد فاز احتیاطی شده و با طمأنینه بیشتری در بازار فعالیت کنند. به گفته شرکت‌گنندگان در این نظرسنجی مهم‌ترین عاملی که می‌تواند موجب صعودی شدن بازار شود، روند قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی است.

کارشناسان

صعودی: ۳۰ درصد از کارشناسان بر این باورند بازار بعد از روند نزولی هفته گذشته بار دیگر این هفته به صعود خود ادامه می‌دهد. به گفته این گروه شرایط فعلی شرکت‌ها بعد از مجامع، این پتانسیل را دارد که شاخص را از سطح مقاومتی ۸۱ هزار و ۷۰۰ واحد عبور دهد. این گروه کماکان خوشبین به گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها و برنامه‌های آنها طی سال ۹۶ هستند. اما عمده رای دهندگان به این گزینه اقبال خوشی را برای کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی متصور هستند. به گفته آنها بعد از تضعیف ارزش شاخص دلار آمریکا در بازارهای جهانی، به نظر می‌رسد فلزات پایه این هفته را نیز با رشد آغاز کنند. که این امر می‌تواند صنایع کالا محور بورس تهران را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

کم‌نوسان: در نظر سنجی این هفته «دنیای بورس» احتمال نزول شاخص در حد صفر است. برهمین اساس ۷۰ درصد از شرکت کنندگان بر این باورند که بازار سهام هفته‌ای کم‌نوسان و آرام را پشت سر می‌گذارد.

به گفته این گروه کاهش ارزش معاملات در هفته گذشته این سیگنال را به بازار  می‌دهد که بسیاری از سهامداران با رفتار منطقی‌تری در بازار به معامله می‌‌پردازند. به گفته این گروه بعد از رشدهای متوالی شاخص، سهامداران ترجیح می‌دهند با احتیاط بیشتری به فعالیت بپردازند. این گروه علت این موضوع را احتیاط بازیگران حقیقی نسبت به عملکرد بازیگران بزرگ بازار بیان میکنند. همچنین این افراد در توضیح این دلیل بیان می‌کنند که به نظر می‌رسد بسیاری از حقوقی‌ها به جهت تأمین نقدینگی و شناسایی سود، در روزهای آتی فعالیت خود را در  سمت فروش افزایش می‌دهند. این موضوع می‌تواند نوسان اندک شاخص را در هفته جاری به همراه داشته باشد.

سهامداران

صعودی: حدود ۳۳ درصد از سهامداران رشد شاخص را در این هفته محتمل می‌دانند. این گروه  نیز مشابه نظراتی که کارشناسان بیان کردند از عملکرد بهتر شرکت‌ها در سال جاری حکایت می‌کنند. به گفته شرکت‌کنندگان در این بخش، بورس تهران این روزها تمام ابزارهای رشد را در اختیار دارد، از سوی دیگر بعد از عرضه اولیه سهام شرکت به پرداخت ملت و استقبال بازار از آن، سهامداران در انتظار عرضه‌های بیشتری از سوی نهاد ناظر هستند. بر همین اساس این گزینه نیز محتمل است که عرضه اولیه جدید ویا زمزمه‌های ورود شرکت‌ها در بازه زمانی مزبور بتواند اثر مثبتی بر بازارسهام داشته باشد.

کم‌نوسان: همانند کارشناسان، عمده سهامداران نیز احتمال حرکت آرام شاخص را نسبت به دیگر گزینه‌ها محتمل‌تر می‌دانند. بر همین اساس حدود۴۴ درصد از شرکت‌کنندگان در این بخش با رای به این گزینه پیش‌بینی روند آرامی را داشته‌اند. این گروه بیان می‌کنند بورس تهران این روزها نیاز به استراحت واصلاح قیمتی دارد تا بتواند بار دیگر در روند صعودی به کار خود ادامه دهد.

نزولی: تنها ۲۳ درصد از سهامداران به نزول شاخص رای داده‌اند. از نگاه این گروه اصلاح قیمتی به معنای افت ارزش شاخص و کاهش ارزش معاملات است. این افراد بیان می‌کنند در ادوار گذشته بازار با رسیدن به سطوح فعلی بار دیگر روند نزولی را در پیش گرفته و تا سطح حمایتی ۷۹ هزار واحد افت کرده است. از سوی دیگر بسیاری از سهامداران در پی کسب سودهای کوتاه‌مدت فروش خود را افزایش می‌دهند که این موضوع نیز سناریو افت شاخص در این هفته را تقویت می‌کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 122 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.