مکس بورس « اوان » هفته جاری در فرابورس - مکس بورس

۱۰ درصد سهام مبین وان کیش در حالی از هفته جاری (سه‌شنبه یا چهارشنبه) عرضه اولیه می‌شود که حدود ۹۰  درصد از درآمد مبین وان کیش ۱۰ میلیارد تومانی از طریق قراردادهای انحصاری با همراه اول به دست می‌آید. همچنین با توجه به گسترش حوزه فعالیت‌ها، به نظر می‌رسد ‌افزایش سرمایه «اوان» نیز در سال آینده انجام خواهد شد.

سهام مبین وان کیش در حالی بعد از عرضه «به‌پرداخت» به عنوان نخستین عرضه اولیه سال ۹۶ در فرابورس، هفته جاری (سه‌شنبه یا چهارشنبه) به بازار سرمایه (فرابورس) وارد می‌شود که نگرانی‌هایی از بابت عدم برنامه‌ریزی برای هماهنگی در عرضه‌های اولیه همچنان در بازار موج می‌زند.

به گفته مدیران این شرکت در حال حاضر با لحاظ سرمایه ۱۰۰میلیارد ريالی «اوان»، عرضه ۱۰ درصد از سهام شرکت در پیش است. این موضوع با توجه به هدف و استراتژی شرکت در گسترش شبکه LTE و ۴G ، عرضه ۱۰ درصد دیگر سهام این شرکت را به همراه خواهد داشت. ضمن اینکه با توجه به گسترش حوزه فعالیت‌ها، به نظر می‌رسد ‌افزایش سرمایه «اوان» نیز در سال آینده انجام خواهد شد.

استراتژی خروج از شرکت‌ها

محمود اعلایی؛ معاون توسعه کسب و کار شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران در خصوص شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران به عنوان شرکت بالادستی «اوان» می‌گوید: استراتژی مجموعه ایجاد کسب و کار برای فعالیت بقیه شرکت‌های زیرمجموعه است تا به این ترتیب با گسترش بنگاه‌ها، ورود به بازار و عرضه سهام آماده شود.

 بر این اساس پس از آماده‌سازی‌های لازم، از سهامداری شرکت خارج شده و آن را به دیگر افراد متخصص واگذار می‌کند. اخذ و تصویب ایده ، تشکیل واحدهای کسب و کار استراتژیک (SBU) ، ایجاد شرکت و بلوغ شرکت و استراتژی خروج از جمله پروسه‌های واگذاری‌هاست.

۵ حوزه اصلی از جمله زیرساخت ، اپراتور، تجمیع‌کننده ، ارائه‌کننده خدمات و ارائه دهنده محتوا از مهمترین فعالیت‌های گسترش الکترونیک مبین ایران است. در حوزه ارائه دهنده محتوا دو شرکت مبین وان کیش و رایمون مدیا قرار دارند.

شرکت به دنبال تبدیل شدن به بزرگترین شرکت ارائه‌دهنده خدمات نوین در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. در این میان کمک به ارتقای سطح دانش جامعه و بهبود کیفیت زندگی، ارائه خدمات در حوزه آموزش الکترونیک و توسعه سرویس‌ها و خدمات استریمینگ از جمله ماموریت‌های اصلی شرکت است.

مبین وان کیش که زیرمجموعه «هلدینگ مبین ایران» است، همواره سعی در ارائه برترین خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مشتریان سرویس‌های ارزش افزوده بر بستر شبکه موبایل و تلفن ثابت را داشته است. «اوان» از سال ۱۳۹۰ با ارائه خدمات ارزش افزوده از طریق اپراتور همراه اول  و مخابرات ایران فعالیت خود را آغاز کرد و بعد از گذشت ۶ سال به یکی از بزگترین تجمیع‌کنندگان خدمات این دو اپراتور تبدیل شده است. مبین وان کیش با دارا بودن بیش از ۷۰ شرکت خصوصی همکارو تامین کننده محتوا (CP) جزو اولین‌های کشور بوده است.

تلاش برای حضور در بازارهای بین‌‌المللی

سیاست و استراتژی  اوان کیش حرکت به سمت معیارهای بین‌المللی است. در این راستا کمیته‌ای متشکل از افراد متخصص به وجود آمده تا ضمن تسلط کافی در حوزه بازارهای جهانی، به ورود و همگام‌سازی با معیارهای مزبور بپردازند. به گفته اعلایی در این راستا مذاکرات مثبتی با معاونت ریاست جمهوی صورت گرفته است.

برنامه‌های پیش رو

مبین اوان کیش پروژه‌های جدید در حوزه LTE  دارد که این برنامه‌ها نه تنها سوددهی بالایی دارند بلکه ریسک‌های موجود در دیگر طرح‌ها و برنامه‌ها را پوشش می‌دهند. به گفته وی  سیاست شرکت مبنی بر سوئیچ کرده به سمت دیگر خدمات در راستای پوشش ریسک‌های موجود است.

۹۰درصد سودسازی

محمد جهانگیریان؛ دیگر عضو مالی هیات مدیره مبین وان کیش نیز در خصوص عملکرد مالی شرکت تصریح می‌کند: حدود ۹۰  درصد از درآمد مبین وان از طریق قراردادهای انحصاری با همراه اول به دست می‌آید.

 براساس صحبت‌های جهانگیریان «۸*» و «۲۰۸*» از خدمات تلفن تابت از دیگر هدف‌گذاری این شرکت برای کسب درآمد است که گردانندگان مجموعه انتظار دارند با دریافت وجه در قبال این خدمات درآمد زایی شرکت افزایش یابد. شرکت از خدمات ۸* تا سال گذشته از بابت این برنامه، درآمدی کسب نکرده و به صورت رایگان بوده اما درآمدزایی آن تنها از امسال آغاز شده است.

درآمد هر سهم 

مبین وان کیش به عنوان دومین شرکت حاضر در گروه اطلاعات و ارتباطات در بازار دوم معاملات فرابورس درج شده و سهامدار عمده و ۹۹ درصدی آن شرکت گسترش الکترونیک است.

مبین وان کیش در حالی پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به پایان اسفندماه ۹۶ را با سرمایه ۱۰ میلیارد تومان به طور خالص ۵۳٫۳ تومان اعلام کرده که این رقم در مقایسه با بودجه سال ۹۵، رشد ۲۰ درصدی نشان می‌دهد.

جهت‌گيري شرکت به سمت حوزه‌هاي جديد فعاليت که از درصد سود ناخالص بالاتري نسبت به فعاليت‌هاي قبلي شرکت برخوردارند، به عنوان اصلي‌ترين دليل افزايش EPS پيش‌بيني شده عنوان شده است. همچنین «اوان»  در دوره ۳ ماهه نخست سال توانسته ۲۷ درصد از این رقم را پوشش دهد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 131 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.