مکس بورس بررسی سودآوری « فزرین » در دو سناریو - مکس بورس

شرکت زرین معدن آسیا پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و تقسیم سود ۸۰ تومان به ازای هر سهم در قیمت ۴۵۰ تومان بازگشایی شد. عملکرد تولید نوسانی شرکت در ۴ ماه ابتدایی سال هرچند به پوشش بودجه کمک کرده‌است اما در عین حال می‌تواند نگرانی‌هایی را برای سهامداران به وجود آورد. «دنیای بورس» در دو سناریو چشم‌انداز سودآوری این شرکت را بررسی خواهد کرد.

در مورد کنسانتره روی؛ وضعیت عملکرد سه ماهه این شرکت در سال جاری از بودجه تعریف شده عقب افتاده است. اما عملکرد تیرماه شرکت خیره کننده است به نحوی که نه تنها عقب ماندگی سه‌ماهه را جبران کرده که شرکت را از لحاظ مقدار تولیدی در وضعیت مطلوبی قرار داده‌است. ضعف تولید در فروردین‌ و خرداد با جهش‌هایی در اردیبهشت و تیر به نوعی جبران شده اما علکرد ماهانه توان تولید بیشتر از ۸۰۰۰ تن کنسانتره روی در طول ۳۰ روز را نشان می‌دهد. هرچند این جبران وضعیت امید پوشش بودجه سال جاری را افزایش می‌دهد اما رفتار نوسانی تولید طی ما‌های ابتدایی سال می‌تواند نگرانی‌هایی را برای سهامداران به بار آورد.

وضعیت ماهانه تولید کنسانتره روی شرکت طی ۴ ماه اخیر به شکل زیر است:

فروردین: ۱۷۷۰ تن ، اردیبهشت: ۷۹۷۰ تن، خرداد: ۵۴۵۸ تن و تیر: ۸۷۷۲ تن 

اما قیمت فروش کنسانتره روی که در پیش‌بینی‌های این شرکت به ازای هر تن ۹۴۰ هزار تومان درنظر گرفته‌ شده‌است، با میانگین سه ماهه ۱ میلیون و ۱۵۸ هزار تومان (۲۳ درصد بالاتر از پیش‌بینی) و در تیرماه نیز با اندکی عقبگرد (۱۹ درصد بالاتر از پیش‌بینی) به فروش رسیده‌است.

این نگرانی‌ها برای محصول کنسانتره سرب وجود ندارد. زرین معدن آسیا تمام موجودی کنسانتره سرب خود را صادر می‌کند. میزان تولید این محصول در ۴ ماه نخست سال، روند فعلی قیمت‌های جهانی سرب در کنار سهم ۱۲٫۵ درصدی فروش کنسانتره سرب از کل فروش؛ سهم کمتری از دغدغه‌ها را معطوف این محصول می‌کند.

در نهایت به نظر می‌رسد بالاتر بودن قیمت‌های جهانی از پیش‌بینی‌های شرکت و چشم‌انداز مثبت کنونی قیمت فلز روی، تنها و تنها منتظر تولید بی وقفه «فزرین» است. ادامه روند نوسانی فعلی حتی با وجود فروش در نرخ‌های بالاتر امید تعدیل سود خاصی را در رزین معدن آسیا نمی‌دهد. اما تداوم روند عملکرد تیرماه شرکت، معادلات را کاملا عوض خواهد کرد خصوصا اینکه قیمت‌های جهانی بازوی قدرتمندی برای پرواز سودآوری سهم خواهد بود.

در نهایت با فرض تولید در سناریوی اول، سود هر سهم «فزرین» بیش از ۶۵ تومان به ازای هر سهم نخواهد شد حال آنکه در سناریوی دوم تولید (تحقق تولید بیش از ۸۰۰۰ تن در هر ماه) و با فرض میانگین ۲۷۵۰ دلاری قیمت جهانی روی، این شرکت قادر به تحقق سود ۱۱۰ تومانی خواهد بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 234 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.