مکس بورس برگشت از سقف در سایه تردیدها - مکس بورس

شاخص کل با ۱۵۰واحد کاهش در محدوده ۸۱هزار و ۲۶۵واحدی قرار گرفت. بورس تهران امروز روندی ملایم و محتاطانه را طی کرد. باتوجه به ریسک هایی که در گزارش امروز «دنیای بورس» ذکر شد، سهامداران خرید و فروش محافظه کارانهای را پیش گرفتند. همچنین رشد مثبت ۰٫۰۳ درصدی شاخص کل هم وزن می تواند حکایت از اقبال به نمادهای کوچک بازار سهام در مقابل نمادهای بزرگ داشته باشد.

حرکت پالایشی ها در سرازیری

همانطور که در گزارش‌های پیشین اشاره شد، پالایشی‌ها با وجود ارائه گزارش‌های مناسب آنچنان مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار نگرفتند. عدم خوش اقبالی به پالایشی ها ناشی از ابهام در قیمت گذاری مواد اولیه این شرکت‌ها، توسط شرکت پالایش و پخش ملی ایران است. (سنگ محکی بر ارزندگی «شبندر»)

فشار سنگین کامودیتی ها بر گروه فلزات اساسی

در سوی دیگر بازار، گروه فلزات اساسی قرار داشتند که در مجموع ۴۳ واحد اثر منفی بر شاخص کل داشتند. افت قیمت جهانی فلزات رنگین منجر به ایجاد موج منفی در این گروه شد. با این وجود نمادهای بزرگ این صنعت ریزش خاصی را در قیمت‌های پایانی تجربه نکردند و در محدوده صفر تابلو بسته‌ شدند. براساس تحلیل «دنیای بورس» درباره «فملی» قیمت‌های جهانی فلز سرخ در حال حاضر در حاشیه امنیت با چشم‌انداز سودآوری مناسبی قرار دارند و افت‌های اینچنینی دلیلی برای به وجود آمدن ترس در میان سرمایه‌گذاران این شرکت نمی‌شود.

همسو با «فملی»، فولاد مبارکه اصفهان نیز با کاهش قیمت ۰٫۴۷ درصد رو به رو بود. علاوه بر سیگنال منفی ناشی از افت قیمت کامودیتی ها ، کمبود نقدینگی و ورود کند سرمایه به بورس موجب افزایش فشار فروش در این سهم می شود. در همین راستا، فولاد خوزستان نیز با افت قیمت ۱٫۱۱ درصدی مواجه شد.

در مقابل سایر نمادهای منفی، رشد قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی موجب اقبال به «فنوال» شد. در طرف دیگر «فباهنر» قرار دارد. هجوم سرمایه‌گذاران در دقایق ابتدایی معاملات و میل به تثبیت قیمت در سطوح بالای ۶۰۰ تومان در این نماد بار دیگر منجر به افزایش حجم معاملات در این محدوده شد. اهرمی بودن شرکت مس شهید باهنر در کنار فعالیت سوداگرانه برخی از سرمایه‌گذاران، منجر به عدم ریزش قیمت پایانی و معامله در محدوده سقف روزانه در عین برچیده شدن صف خرید صبحگاهی بود.

پایان خواب زمستانی خودرو و سیمانی ها

برخی از سیگنال‌های تکنیکال پتانسیل چرخش جریان نقدینگی به سمت گروه خودرویی را تایید می‌کند. در سوی دیگر بازار، در ساعات پایانی بازار شاهد رشد ناگهانی تعدادی از نمادهای سیمانی بودیم. به نظر می آید، بخشی از سرمایه سرگردان امروز به این بخش متمایل شده‌است. باوجود فضای منفی شروع بازار در این گروه؛ احتمالا شاهد شروع مثبت در آغاز هفته آینده سیمانی ها باشیم.

با این حال سیمان قائن مانند روز گذشته با صف خرید مواجه بود. این شرکت به دو دلیل مورد اقبال سهامداران بود که در ادامه ذکر می شود. گزارش‌های سه ماهه بسیار مناسب و سهام شناور بسیار محدود این شرکت شرق‌نشین، این سهم را با اقبال سرمایه گذاران روبه رو کرد. (گزارش «دنیای بورس»)

در ادامه ، آهنگری تراکتورسازی ایران هم همچنان در مسیر سبز بود. همزمان با بازگشایی «خاهن» خبرهایی خوبی از این نماد بورسی شنیده شد. تغییر مقیاس تولید و فروش شرکت در کنار تامین برخی قطعات پژو ۲۰۰۸ و سرعت شرکت در وصول مطالبات معوق از عوامل اقبال به «خاهن» و صف خرید ۲میلیونی بود. (متن کامل گزارش ۸ مرداد «دنیای بورس» در دسترس است)

امیدواری در گروه کاشی و سرامیک

شرکت کاشی پارس بیشترین افزایش قیمت را (۴٫۹۹درصد) در بازار روز جاری داشت. این افزایش قیمت، صف خرید ۱٫۵ملیونی را برای «کپارس» به ارمغان آورد. به نظر می رسد، به تبع اخبار رسیده از فراهم شدن شرایط صادرات محصولات به کشور عراق ،پس از آزادسازی موصل و نزدیکی این شرکت به مرزهای این کشور، امیدواری سهامداران به این نماد افزایش یافته باشد. هرچند در این مورد باید به قیمت پیشنهادی کالا از طرف عراق و هزینه های حمل و نقل توجه داشت.

گروه رایانه

طبق تحلیلی که در سایت «دنیای بورس» در مورد به پرداخت ملت ارائه شد، حرکت روی مرز بودجه و کاهش سهم بازار، «پرداخت» را با دودلی سهامداران مواجه کرد. که این مساله صف های خرید «پرداخت» را شکننده کرد. طوری که در پیش گشایش بازار امروز  پیرو رشد «پرداخت» در ساعات پایانی روز گذشته، شاهد صف خرید بودیم، اما با ورود فروشندگان این صف شکسته شد.

در سوی دیگر شرکت تجارت الکترونیک پارسیان قرار دارد، که حجم غالب معاملات آن میان حقوقی هاست. ارزش بالای معاملات این شرکت می تواند نشان دهنده انتقال کد به کد حقوقی ها در این نماد باشد.

فرابورس

فرابورس ایران با ۳واحد کاهش در محدوده ۹۳۰ قرار گرفت. موثرترین نماد مثبت بر شاخص، پالایش نفت لاوان بود. «شاوان»  امروز با قیمت ۱۳۰۰تومان بازگشایی شد و با ۶٫۱۴ درصد افزایش به قیمت ۱۳۱۳ تومان رسید.

دیگر شرکت پر سر و صدای این روزهای فرابورس، ذوب‌آهن اصفهان است. همزمان با بازگشایی نماد ذوب آهن اصفهان در روز گذشته، خبرها حاکی از برطرف شدن مشکلات تولید ریل (سفارش ۱۰۰هزار تن ریل ملی از طرف وزرات راه و شهرسازی) و تولیدات جدید این شرکت است. (گزارش رفع موانع ذوب «دنیای بورس») برآیند اتفاقات موجود معاملات امروز «ذوب» را خنثی کرد. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که این نماد با ۵٫۱ میلیارد تومان بیشترین ارزش معامله را در میان همگروهی‌های خود داشت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 151 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.