مکس بورس تحلیل بنیادی زفکا - مکس بورس

تحلیل بنیادی زفکا

در مطلب پیش رو به تحلیل بنیادی  شرکت کشت و دامداری فکا با نماد زفکا  میپردازیم. با توجه به ارایه عملکرد نه ماهه و نیز ارائه گزارش فعالیت دی ماه شرکت عملا همه چیز در سال مالی جاری مشخص شده است و بنابراین در تاریخ ارائه تحلیل انتظار تغییرات با اهمیت محلی از اعراب ندارد و در واقع گزارش حال حاضر جهت آشنایی فعالان بازار سرمایه با نماد تازه وارد زفکا است.با ما همراه باشید.چنانچه به هر دلیلی مایل به خواندن مطلب طولانی ندارید به نتیجه کلی تحلیل در انتهای مطلب مراجعه کنید.

تحلیل بنیادی زفکا

شرکت کشت و دامداری فکا در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی استان تهران به ثبت رسیده است و در سال ۱۳۵۷ به اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی استان اصفهان منتقل شده است.در حال حاضر شرکت کشت و دامداری فکا جز واحدهای تجاری فرعی سرمایه گذاری صنایع عمومی تامین است.مرکز اصلی شرکت در اصفهان و واحدهای دامداری و زراعت  واقع در کبوتر آباد بخش کرارج میباشد.

شرکت کشت و دامداری فکا یکی از بزرگترین تولید کننده های شیر کشور با تولید تقریبی ۱۶۰ تن در روز و یکی از بزرگترین واحدهای توزیع کننده تلیسه آبستن در ایران به تعداد حدود ۱۰۰۰ راس در سال طبق یادداشت ۱۱ صورت های مالی سال ۱۳۹۵ است.موضوع فعالیت شرکت طبق ماده ۳ اساسنامه عبارت است

-انجام فعالیت های کشاورزی و دامداری و باغداری و پرورش طیور و زنبور عسل ,ماهی و هرگونه حیوان دیگر و استفاده از فرآورده های حیوانی و پروتئین گیاهی و واردات مواد اولیه,ماشین آلات و لوازم مورد نیاز شرکت و هر گونه دام

-مبادرت به هر گونه عملیات و معاملات مجاز که بطور مستقیم یا غیر مستقیم برای انجام فعالیت مذکور ضروری و مفید باشد.

سهامداران عمده زفکا

تحلیل بنیادی زفکا

زمین های کشاورزی شزکت

شرکت فکا درارای مجموعا  ۱۶۰ هکتار زمین زراعی در بخش کبوتر آباد است.

تحلیل بنیادی زفکا

 

شرکت فکا یکی از بزرگترین و برترین شرکت های واحدهای تولید کننده شیر کشور ,در عرصه کشاورزی و صنعت دامپروری با تولید محصولات لبنی,مواد ژنتیکی,عضویت در انجمن بین المللی انتقال جنین ,و ثبت اختراع محافظت انجمادی و انتقال مستقیم جنین در بازارهای داخلی و خارجی با برند شناخته شده است.

پروژه ها و طرح های زفکا 

-حداکثر نمودن ظرفیت تولید نتاج ماده

-رسیدن به سقف تولید ۲۰۰ تن شیر روزانه

-افزایش کیفیت و سهم علوفه در جیره و تغذیه دام

-توسعه ظرفیت های باغی و زراعی در اراضی شرکت

-خرید اراضی جهت کشت نباتات علوفه ای و تامین علوفه مورد نیاز در اراضی مستعد مانند استان خوزستان

-بررسی و تهیه زمین جهت طرح انتقال فعالیت های دامپروری شرکت با توجه به توسعه شهری

-مطالعه ورود به کشت فرازمینیورود به صنایع لبنی به منظور تهیه محصولات واسطه مانند شیر خشک از طریق برون سپاری و یا مشارکت در سرمایه گذاری شرکت های تابعه تشکل های صنفی مانند کیمیای وحدت

-صادرات محصول و حضور فعال در بازارهای جهانی

-واردات مستقیم مواد اولیه

فکا با استفاده از تولید جنین های آزمایشگاهی و اسپرم های تعیین جنسیت شده توانایی ایجاد یک گله مولد به ظرفیت ۱۵۰۰ راس را که این امر منحصر به فرد در ایجاد پروژه های جدید را دارد .ضمنا ارزش دام مولد برای طرح های ایجادی معادل ۴۰درصد کل سرمایه گذاری یک پروژه میباشد.

تغییر کاربری چهار دستگاه سوله و فری استال نمودن سخ بهاربند معمولی و همچنین ایجاد یک بهاربند برای گوساله ها از برنامه های عملیاتی شرکت برای رسیدن به تولید روزانه ۲۰۰ تن شیر در آذرماه ۹۸ خواهد بود.

بمنظور افزایش طول عمر اقتصادی دامها و کاهش قیمت تمام شده,حضور مستمر کارشناسان و مدیران در استان های حاصل خیز در فصل برداشت علوفه و تکیه بر کیفیت  برداشت از طریق اعمال مدیریت فنی از برنامه های اتی میباشد که بر سود آوری شرکت تاثیر بسزایی خواهد داشت.

توسعه باغات پسته بمنظور حفظ خاک و مصرف نمودن آب حاصل از پساب تصفیه خانه به مساحت ۴۰ هکتار توسعه پایدار و سودآوری آتی را در پی خواهد داشت.

واردات مستقیم مواد اولیه بمنظور کنترل هزینه های جانبی و واسطه ای و کاهش قیمت تمام شده ,برنامه واردات حدود ده هزار تن غله از رویکردهای شرکت در سال ۹۸ خواهد بود.بهبود شرایط در کنترل خروجی تصفیه خانه بمنظور استفاده از پساب خروجی و بازیافت آن از دیگر برنامه های شرکت در سال اتی خواهد بود.

ریسک ها

-نوسانات نرخ ارز

-در صنعت دامپروری,بخش عمده خوراک دام به صورت وارداتی بوده و نوسانات نرخ ارز اثرات مستقیمی بر نرخ نهاده ها میتواند داشته باشد.لکن همواره دولت در خصوص سه قلم اصلی خوراک دام (جو,ذرت و کنجاله سویا) که بالغ بر ۴۰ درصد خوراک غیر علوفه ای را به خود اختصاص میدهد,ارز تخصیص داده و تا حد امکان این ریسک را کاهش داده است.

ریسک کاهش قیمت محصولات

-واردات شیر خشک به صورت عمده و همچنین واردات رسمی و غیر رسمی گوشت از کشورهای همسایه در سالهای گذشته و نیز در وضعیت فعلی  نشان میدهد نرخ فروش محصولات بسیار تاثیر پذیر از سیاست های دولت بوده و واردات  مذکور اگر هم منجر به کاهش نرخ محصولات نشود ,مانع از رشد نرخ فروش بر اساس نرخ تورم بوده و حاشیه سود محصولات را بسیار دچار نوسان میکند.

-ریسک مربوط به عوامل بین المللی و تغییر مقررات دولتی

اصلی ترین بازار محصولات صنعتی دامپروری داخل کشور بوذده و با توجه به اینکه شیر جز کالاهای اساسی مصرف میباشد همواره از حمایت های دولتی  در تهیه مواد اولیه,فروش و معافیت های مالیاتی برخوردار میباشد لکن تغییر در ساست های مذکور و حذف راینه های پرداختی به مصرف کننده داخلی و یا تغییر در روابط بین المللی که مانع از ورادات برخی از اقلام و تجهیزات و یا صادرات بخشی از محصولات میگردد که میتواند بر مجموع بازدهی صنعت اثر گذرا باشد.

منابع مالی در اختیار شرکت

در پایان ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذرماه ۹۷ زفکا وجوه نقدی معادل با ۸٫۷۶۷ میلیون ریال ,دریافتنی های تجاری و غیر تجاری معادل با ۱۷۲٫۷۵۹ میلیون ریال ,موجودی مواد و کالا معادل ۲۷۰٫۴۷۹ میلیون ریال ,مجموع دارایی جاری معادل ۴۵۳٫۵۴۷ میلیون ریال و مجموع بدهی جاری ۳۷۴٫۶۸۸ میلیون ریال داشته است این موضوع موجب مثبت شدن سرمایه در گردش شرکت شده است.

نتایج عملیات شرکت

تحلیل بنیادی زفکا

درآمدهای عملیاتی زفکا 

افزایش ۴۳ درصدی درآمدهای عملیاتی در نه ماهه منتهی به ۳۰ آدرماه ۹۷ نسبت به دوره مشابه سال قبل به میزان ۲۶۷٫۳۴۴ عمدتا ناشی از افزایش ۲۵ درصدی در نرخ و ۳ درصدی در مقدار شیر فروش رفته بوده است.نرخ فروش شیر از ۱۲٫۸۹۹ ریال به ۱۷٫۲۸۴ ریال افزایش یافته است

همچنین افزایش ۱۲۷ درصدی در فروش دارایی زیستی مولد ناشی از افزایش فروش ۱۶۱ راس گوساله ماده و همچنین افزایش در نرخ فروش منجر به افزایش بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال در درآمدهای عملیاتی شده است.

بهای تمام شده تولید:

افزایش ۳۹ درصدی بهای تمام شده کالای فروش رفته نیز نسبت به دوره مشابه نه ماهه قبل,علاوه بر تاثیر پذیری از افزایش حجم فروش شیر و دارایی های زیستی مولد و غیر مولد,عمدتا ناشی از افزایش نرخ هزینه های مواد اولیه از جمله جو ,ذرت دانه ای ,کنجاله ,سویا,یونجه و ذرت علوفه ای بوده است.

سود خالص زفکا

موارد فوق به انضمام افزایش ۳۸۳ درصدی در سود فروش دارایی های زیستی مولد که ناشی از افزایش تعداد و نرخ بوده است که منجر به افزایش ۹۲ درصدی سود خالص نه ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۹۷ نسبت به دوره مشابه سال قبل به میزان ۱۲۴٫۶۰۳ میلیون ریال گردیده است.

موجودی مواد و کالا

افزایش ۶۶٫۵۹۱میلیون ریالی در موجودی مواد و کالا عمدتا ناشی از افزایش موجودی ذرت علوفه ای که خرید آن به صورت قطعی برای کل سال میباشد بوده است.

دارایی های ثابت مشهود و دارایی های زیستی مولد

افزایش در دارایی های ثابت مشهود و مولد به میزان ۳۰٫۹۹۹ میلیون  ریال عمدتا ناشی از افزایش تعدادی و بهای تمام شده دارایی های زیستی مولد بوده است.

پرداختنی های تجاری

کاهش ۷۳ درصدی پرداختنی های تجاری ناشی از شرایط حاکم بر اقتصاد و تغییر روش های تامین مواد اولیه بوده است.

سود سهام پرداختنی

سود سهام پرداختنی در نه ماهه اول سال جاری مبلغ ۵۵٫۰۰۰ میلیون ریال میباشد که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۸۳ درصد افزایش داشته است و شرکت نسبت به تسویه سود سهام سنوات ۹۵ و ۹۶ بصورت چکی اقدام کرده است.

تولیدی شیر بر اساس تن در نمودار زیر قابل مشاهده است.

تحلیل بنیادی زفکا

ارزش منصفانه محصولات

تحلیل بنیادی زفکا

مشتریان عمده شرکت زفکا

شرکت های بستنی میهن و دامداران از مشتریان عمده شرکت میباشند که مبالغ فروش به شرکت های بستنی میهن و دامداران در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۹۴ افزایش داشته ولی فروش به سایر شرکت ها با کاهش مواجه بوده است اما در سال ۱۳۹۶ مبالغ فروش افزایشی بوده با این تفاوت که مشتریان کوچک حذف شده و میزان مبالغ فروش به مشتریان اصلی بیشتر گردیده است.

فکا در تاریخ ۱۳۹۷/۰۱/۰۱ قراردادی یکساله با مجتمع صنایع غذایی میهن جهت فروش شیر امضا نمود که فروشنده متعهد گردیده روزانه حدود ۱۰۰ تن شیر طبیعی تازه گاوه با نوسان ۱۰% را تحویل دهد.قیمت خرید پایه برای هر کیلوگرم شیر مبلغ ۱۴۰۰۰ ریال به صورت شیر خام با چربی ۳٫۲% است و در صورت نوسان در بازار ,قیمت قابل تجدید نظر برای طرفین میباشد.

افزایش سرمایه زفکا

شرکت برنامه ای برای افزایش سرمایه ندارد

تسویه مطالبات سهامدار عمده

با توجه به توافق صورت گرفته شرکت سرمایه گذاری صنایع عمومی تامین بعنوان سهامدار عمده و  و شرکت زفکا برنامه تسویه مطالبات شامل ۲۵٫۰۰۰ ریال بصورت نقد و مابقی بصورت ۲۰ فقره چک به مبلغ ۲۵۵٫۰۰۰ میلیون ریال پرداخت گردید.تاریخ آخرین چک ۱۳۹۸/۱۲/۲۷ میباشد.

هزینه های تولید شامل دستمزد ,مواد مستقیم و سربار تولید در شش ماهه ۹۷ جمعا مبلغ ۴۰۷٫۶۸۵ میلیون ریال بوده است در حالی که جمع هزینه تولید در ۱۲ ماهه ۱۳۹۶ برابر ۶۵۱٫۹۴۶ میلیون ریال بوده است.

هزینه های مواد مصرفی در شش ماهه ۹۷ مبلغ ۳۶۷٫۸۶۶ میلیون ریال بوده است در حالی که در ۱۲ ماهه ۹۶ این هزینه ها برابر ۵۷۶٫۳۸۳ میلیون ریال بوده است.

۷۰% هزینه های مصرفی  شامل ۵ قلم کالای دانه ذرت ,جو ,کنجاله سویا ,یونجه پرس ,علوفه ذرت است.

در خصوص خرید مواد اولیه,با توجه به اینکه برخی از مواد اولیه مصرفی و خریداری شده شرکت ,منبع خارجی داشته و قیمت اینگونه مواد مصرفی به تغییرات نرخ ارز  دولتی وابسته است ,تهیه این دسته از مواد مصرفی از داخل کشور و از طریق تامین کنندگان و وارد کنندگان انجام میگیرد,بنابراین تمامی پرداخت های خود را به صورت ریالی انجام میدهد.

تحلیل بنیادی زفکا

نسبت جاری :این نسبت که نسبت سرمایه درگردش نیز نامیده میشود از تقسیم دارائیهای جاری به بدهیهای جاری بدست میآید وبه عنوان یک شاخص توانایی تادیه تعهدات کوتاه مدت از محل دارائیهای جاری بشمار میرود.این نسبت نشان میدهد که بستانکاران میتوانند اطمینان داشته باشند که مطالبات آنان در سررسید پرداخت میگردد واحداین نسبت، دفعه، مرتبه یا بار است و جهت آن نیز مثبت است یعنی هر چه بیشتر باشد از نظر اعتباردهندگان بهتر است.در مقطع فعلی این نسبت برابر ۰٫۸۶ است و نسبت قابل قبولی است

نسبت آنی:نسبت آنی (سریع) :
یکی از مشکلات نسبت جاری درجات متفاوت تبدیل به نقدینگی دارائیهای جاری است جهت رفع این مشکل از نسبتدیگری بنام نسبت سریع یا آنی استفاده میشود. این نسبت از تقسیم دارائیهای سریع بر جمع بدهیها بدست میآید، دارائیهایسریع شامل وجوه نقد و بانک، اوراق بهادار کوتاه مدت و حسابهايی دریافتنی است، اقلامی همچون موجودی کالا، پیش پرداختهادر محاسبه این نسبت لحاظ نمیشود تا بستانکاران و اعتباردهندگان کوتاه مدت بهتر بتوانند نقدینگی واحد تجاری را در بازپرداختبدهیها ارزیابی کنند. نسبت سریع در شرکت زفکا برابر ۰٫۵۲ است نسبت سریع شرکت بزرگتر از یک  بدین معنی است که تمام بدهیهای جاری را میتوان از محلدارائیهای سریع پرداخت کرد.که این نسبت برای زفکا مناسب نیست.

عملکرد مالی ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ زفکا

بر اساس گزارش حسابرسی نشده شرکت کشت و دامداری فکا در دوره ۹ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۹/۳۰ به ازای هر سهم ۸۶۹ ریال سود محقق کرده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۱٪ رشد داشته که عمدتا بخاطر افزایش ۳۹۰%سایر درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی- اقلام متفرقه بوده است.این شرکت براساس عملکرد ۹ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ مبلغ ۲۶۰٫۵۸۹میلیون ریال سود خالص محقق کرده است.

بر اساس گزارش حسابرسی نشده شرکت کشت و دامداری فکا در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۶/۱۲/۳۰ به ازای هر سهم ۵۹۰ ریال سود محقق کرده و نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته است .این شرکت براساس عملکرد ۱۲ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ مبلغ ۱۷۷٫۰۲۰میلیون ریال سود خالص محقق کرده است.

فروش ماهیانه زفکا

تحلیل بنیادی زفکا

نتیجه کلی

با توجه به ارایه عملکرد نه ماهه و نیز ارائه گزارش فعالیت دی ماه شرکت عملا همه چیز در سال مالی جاری مشخص شده است و بنابراین در تاریخ ارائه تحلیل انتظار تغییرات با اهمیت محلی از اعراب ندارد و در واقع گزارش حال حاضر جهت آشنایی فعالان بازار سرمایه با نماد تازه وارد زفکا است.

افزایش ۴۳ درصدی درآمدهای عملیاتی در نه ماهه منتهی به ۳۰ آدرماه ۹۷ نسبت به دوره مشابه سال قبل به میزان ۲۶۷٫۳۴۴ عمدتا ناشی از افزایش ۲۵ درصدی در نرخ و ۳ درصدی در مقدار شیر فروش رفته بوده است.نرخ فروش شیر از ۱۲٫۸۹۹ ریال به ۱۷٫۲۸۴ ریال افزایش یافته است

همچنین افزایش ۱۲۷ درصدی در فروش دارایی زیستی مولد ناشی از افزایش فروش ۱۶۱ راس گوساله ماده و همچنین افزایش در نرخ فروش منجر به افزایش بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال در درآمدهای عملیاتی شده است.

بهای تمام شده تولید:بهای تمام شده تولید در نه ماهه ۹۷ برابر با ۷۱ درصد درآمدهای عملیاتی بوده است.

افزایش ۳۹ درصدی بهای تمام شده کالای فروش رفته نیز نسبت به دوره مشابه نه ماهه قبل,علاوه بر تاثیر پذیری از افزایش حجم فروش شیر و دارایی های زیستی مولد و غیر مولد,عمدتا ناشی از افزایش نرخ هزینه های مواد اولیه از جمله جو ,ذرت دانه ای ,کنجاله ,سویا,یونجه و ذرت علوفه ای بوده است.

هزینه های تولید شامل دستمزد ,مواد مستقیم و سربار تولید در شش ماهه ۹۷ جمعا مبلغ ۴۰۷٫۶۸۵ میلیون ریال بوده است در حالی که جمع هزینه تولید در ۱۲ ماهه ۱۳۹۶ برابر ۶۵۱٫۹۴۶ میلیون ریال بوده است.

هزینه های مواد مصرفی در شش ماهه ۹۷ مبلغ ۳۶۷٫۸۶۶ میلیون ریال بوده است در حالی که در ۱۲ ماهه ۹۶ این هزینه ها برابر ۵۷۶٫۳۸۳ میلیون ریال بوده است.

حاشیه سود شرکت در نه ماهه ابتدایی سال ۲۹ درصد رسیده است در حالی که این نسبت در شش ماهه ابتدایی ۲۱ درصد بوده است .

سود خالص شرکت در نه ماه فعلی مبلغ ۲۶۰٫۵۸۹ میلیون ریال است و انتظار داریم تا انتهای سال شرکت حداقل به سود ۱۱۵۸ ریالی به ازای هر سهم دست یابد.با حاشیه سود ۲۹ درصدی (که بعید است تکرار شود)این مبلغ به ۱۲۴۸ ریال سود به ازای هر سهم خواهد رسید که رشدی ۱۱۵ درصدی سود خالص نسبت به سال مالی قبل خواهد بود. با توجه به اینکه محصولات شرکت در زمره محصولات استراتژیک می باشد بنابراین نرخ گذاری محصولات شرکت توسط دولت انجام می شود.شرکت در شش ماهه نخست سال مالی با رشد سودآوری نسبت به شش ماهه نخست سال مالی قبل همراه بوده است (۳۹ درصد)که انتظار تداوم این روند در گزارشات اتی وجود دارد.

ارزش دفتری سهم برابر با ۱۷۸۱ ریال محاسبه گردید.

p/e آتی برابر با ۶٫۶ و p/e نماد به روش ttm  برابر ۸٫۱ واحد است این در حال است که p/e گروه  ۸٫۴۴ است  و از این منظر نمیتوان گفت زفکا  گران است اما بهتر بود برای یک سهم عرضه اولیه ای قیمتی مناسب تر انتخاب میشد با اینحال با توجه به کوچک بودن شرکت انتظار میرود از این عرضه استقبال شود.

برای سال ۱۳۹۸ انتظار تحقق سود ۱۳۰۵ تا ۱۵۶۰ ریال با حاشیه سود میانگین ۲۵ درصدی و اعمال نرخ تورم میرود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 352 views بار دسته بندی : تحلیل بنیادی بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها