مکس بورس تحلیل بورس امروز | ترس بورس بازان - مکس بورس

شاخص چگونه در روز نخست کانال ۱٫۲ میلیون واحد را از دست داد. دلایلی که برای ریزش شاخص نام برده میشوند، کدامند.

دنیای بورس | خرده تقاضایی که در ابتدای بازار امروز وجود داشت به سرعت در میان انبوه سفارش‌های فروش محو شد؛ حتی محدوده حمایتی در کف کانال ۱٫۲ میلیون واحد هم نتوانست واکنشی به سیل فروشندگان نشان بدهد و در نهایت با افت بیش از ۴۳ هزار واحد، شاخص‌کل بورس بعد از هفت ماه دوباره به کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد بازگشت. از ۲۶ خردادماه که نماگر بازار از کانال ۱٫۱ میلیون واحد عبور کرده بود همواره در محدوده‌های بالاتر نوسان کرده بود اما با افت ۳٫۵ درصدی، یکی از حمایت‌های مهم خود را از دست داد.

فشار عرضه‌ها در دقایق ابتدایی بازار به قدری بالا بود که برای بسیاری از سهامداران، از دست رفتن کانال ۱٫۲ میلیون واحد را مسجل کرده بود.

در نتیجه با موج عرضه‌هایی که از سوی سهامداران خرد ایجاد شد، قریب به اتفاق نمادها به صف فروش یک کف بازه مجاز قیمتی خود رسیدند و در این میان، نمادهای شاخص‌ساز و لیدربازار هم در افت قیمت پیشتاز بودند.

اعداد و ارقام پایانی بازار نیز نشان از ترس سهامداران از کاهش بیشتر ارزش دارایی‌هایشان دارد. از یک سو ارزش معاملات خرد کمی بیش از ۸ هزار میلیارد تومان بود که در یک ماه گذشته کمترین آمار به حساب می آید.

از سوی دیگر بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی از سوی سهامداران خرد از بازار خارج شده است و در مقابل رکورد تزریق نقدینگی به صندوق‌های درآمد ثابت از سوی سهامداران حقیقی شکسته شده است.

دو صندوق ETF که از سوی دولت عرضه شد نیز امروز در کف قیمتی خود معامله می شدند به نحوی که «دارایکم» برای مدت زمان زیادی در صف فروش قرار داشت و قیمت هر واحد از صندوق «پالایش» نیز به محدوده ۵۵۰۰ تومان رسید.

در نتیجه خریداران صندوق پالایشی یکم حتی با احتساب ۲۰ درصد تخفیفی که دولت لحاظ کرده است، تا این لحظه حدود ۴۵ درصد زیان دیده‌اند.

مجموعه این آمار و ارقام نشان می دهد سهامداران خرد به شدت نسبت به آینده کوتاه مدت و حتی میان مدت بورس، بدبین شده‌اند و حتی حاضر هستند با ضرر و زیان قابل توجه هم از بازار کنار کشیده و حتی به بازدهی صندوق‌های درآمد ثابت راضی شده اند.

اگرچه بازدهی این صندوق‌ها با توجه به تورم کنونی قابل توجه نیست اما حداقل از دارایی سرمایه گذاران در برابر کاهش قیمت محافظت می‌کند.

نکته قابل توجه دیگر انفعالی است که در برابر موج نزولی اخیر ایجاد شده است. به عبارت دیگر در زمانی که شاخص‌کل در محدوده ۱٫۶ میلیون واحد قرار داشت، وعده‌ها، جلسات و تصمیمات حمایتی متعددی برای حمایت از سهامداران خرد برگزار و گرفته می‌شد. اما اکنون روند نزولی بورس کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 226 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 27 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.