مکس بورس تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز شنبه 19 بهمن 98 - مکس بورس

شاخص بورس تهران در معاملات اولین روز کاری هفته با ثبت رشد ۶۹۴۸ واحدی (معادل ۱٫۵۶ درصد) از مرز ۴۵۰ هزار واحد عبور کرد و در نقطه ۴۵۲ هزار و ۸۴۲ واحد ایستاد. موج عرضه‌های شکل گرفته در نمادهای خودرویی به طور ویژه، خرید و فروش‌های بازار سهام را تحت تاثیر قرار داده‌است به نحوی که منجر به اصلاح بیش از ۳۶۰۰ واحدی دماسنج بازار از سقف روزانه شد.

دنیای بورس | چرخش نقدینگی در بورس تهران به سمت صنایع فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی و کانه فلزی، شاخص کل بورس تهران را در ۱۵ دقیقه نخست معاملات روزانه بیش از ۱۰ هزار واحد مثبت کرد. تشکیل صف‌های خرید پر حجم در نمادهای صنعت فرآورده‌های نفتی با تمرکز بر نماد پالایشگاه‌های بزرگ بورسی، تقویت معنادار تقاضا در نمادهای بزرگ گروه پتروشیمی و هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به آنها بیش از هر چیز بر مبنای روایت عقب ماندن از جریان صعودی بازار شکل گرفته است.

موج تقاضا در سهام شرکت‌های یاد شده با فشار فروش در نماد شرکت‌هایی که طی ماه‌های اخیر رشدهای پرشتابی را پشت سر گذاشته‌اند، این روزها به مهمترین ملاک جهت‌گیری سرمایه‌های خرد تبدیل شده‌است. شکل‌گیری چنین روندی با تکیه بر نمادهای بزرگتر و برتری فروش در نماد سهام کوچک و متوسط با تعداد بالا، فاصله بیش از یک درصدی رشد شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن را در پی داشت. در حالی که شاخص کل رشد ۱٫۵۶ درصدی را به ثبت رساند، شاخص کل هم‌وزن با ثبت رشد کم رمق ۰٫۳۷ درصدی همراه شد.

در معاملات روز جاری، فروش‌های پر حجم در نمادهای خودرویی، انبوه‌سازی، قندی، لیزینگی و رادیویی کاملا مشهود بود. نمادهای زیرمجموعه این صنایع، از پرسودترین سرمایه‌گذاری‌های بورسی در ماه‌های اخیر بوده‌اند و عمدتا توقف‌های ناشی از رشد بیش از ۵۰ درصد در بازه زمانی ۱۵ روز کاری و برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی را پشت سر گذاشته‌اند.

اما با تمام این تفاسیر و افزایش فشار فروش در این نمادها، حجم عرضه نسبت به ابعاد ارزش خرید و فروش‌های خرد روزانه به هیچ عنوان رقم قابل توجهی به شمار نمی‌آید. عدم تشدید فشار فروش در صف‌های فروش نیز نشان دهنده نوعی اصلاح قیمتی پس از ثبت رشدهای پرشتاب قیمتی است که موج ترس و تشدید عرضه را در معادلات بازار سهام به وجود نیاورد و انتظار می‌رود با عنایت به گردش بالای نقدینگی شاهد تعدیل قیمتی با شیب ملایم در روزهای آینده باشیم.

 

بورس در دست‌انداز موقت

علیرغم تشکیل صف‌های فروش پر تعداد در بازار سهام، حجم عرضه‌ها از سطح مشخصی فراتر نرفت و در عین حال برچیده شدن برخی از صف‌های فروش بزرگ نشان دهنده میل فعالان بازار به خرید سهم‌هایی است که در عین رشدهای سریع در محدوده کف قیمت روزانه معامله می‌شدند. از میان ۳۱۵ نماد فعال بورسی در معاملات روز جاری، قیمت پایانی ۱۶۸ نماد مثبت و ۱۴۷ نماد منفی بود.

این اتفاق در حالی رخ داد که حضور ۱۴۰ نماد با آخرین قیمت مثبت و ۱۷۴ نماد با آخرین قیمت منفی حاکی از میل بیشتر به فروش با نزدیک شدن به دقایق پایانی مجاز برای خرید و فروش بود. تشکیل صف خرید در ۵۶ نماد بورسی به ارزش ۳۸۷ میلیارد تومان در مقابل ارزش ۱۴۴ میلیارد تومانی صف‌های فروش در ۴۵ نماد نیز از رقیق شدن صف‌های فروش و کاهش میل سرمایه‌گذاران به عرضه هرچه بیشتر در پایین‌ترین قیمت مجاز روزانه حکایت می‌کند.

ثبت ارزش خرد معاملات روزانه در محدوده ۴۳۹۰ میلیارد تومان در بورس تهران نیز خبر از تقابل عرضه و تقاضا و بالا بودن قدرت نقدشوندگی سهام شرکت‌های بورسی در روزی بود که عرضه‌ها می‌توانست ریسک قفل شدن در صف‌های فروش را بیش از پیش کند اما جریان پرقدرت نقدینگی در بورس تهران چنین ریسکی را به پایین‌ترین سطح ممکن رسانده‌است و سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند با تحمل کمترین میزان زیان از سهام خارج شوند.

خالص تغییر مالکیت ۳۷۲ میلیارد تومانی از سهامداران حقوقی به حقیقی نیز نشان دهنده تداوم حضور پرقدرت سرمایه‌های خرد در سمت تقاضا و عطش خرید در بازار سهام است که این ‌بار با تغییر جهت و ذائقه سرمایه‌گذاران و هجوم به سمت نمادهای پالایشی محروم از رشدهای قیمت، بیش از پیش در این صنعت خودنمایی می‌کند.

با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد چنین واکنش‌هایی به عنوان یک دست‌انداز موقت در مسیر صعودی بازار سهام باشد و تا فروکش نکردن جریان ورودی و عدم تشدید صف‌های فروش، ریسک بزرگی متوجه روند کلی بازار سهام نباشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 223 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.