مکس بورس تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز چهارشنبه 7 اسفند 98 - مکس بورس

بورس تهران آخرین روز معاملاتی این هفته را با جهش قابل‌ملاحظه دیگری آغاز کرد: شاخص کل سهام در ۱۰ دقیقه آغازین ۱۱۵۰۰ واحد دیگر رشد کرد و مرز ۵۳۰ هزار واحدی را نیز برای دقایقی پشت سر گذاشت. با این وجود بعد از آن فشار عرضه‌ها در بازار بیشتر شد و نماگر اصلی بازار نزدیک به ۵۷۰۰ واحد از سقف روزانه خود عقب‌ نشست تا در کانال ۵۲۴ هزار واحدی فرود بیاید. چه چیزی روند بازار را تغییر داد؟

دنیای بورس: به صورت مشخص دادوستدهای نهایی اکثر سهام در سطوحی پایین‌تر از قیمت پایانی دنبال شد و فشار عرضه در برخی نمادها به شدت چشمگیر بود. تا آن‌جا که بار دیگر و بعد از مدت‌ها شاهد صف فروش برخی نمادها با قیمت پایانی مثبت بودیم. این در حالی است که متغیر خاصی نسبت به روز گذشته و به خصوص آغاز معاملات امروز دچار تغییر نشده است. اما آن‌چه معامله‌گران را در معاملات امروز به فروش یکباره متمایل کرد چیزی از جنس احتیاط است: بار دیگر کشور به مرحله‌ای رسیده که تعطیلی دو روزه پایان هفته به کانون اتفاقات غیرمنتظره تبدیل شده است. به خصوص که دغدغه بیماری کووید-۱۹ احتمال وقوع چنین اتفاقاتی را بالاتر برده است.

بنابراین بسیاری از سهامداران ترجیح می‌دهند که از بار ریسک در پایان هفته بکاهند و یا به کل از سهامداری در روزهای تعطیل صرف نظر کنند. بعید نیست بار دیگر بورس هفته دیگر را متاثر از متغیرها و جو فعلی، مثبت و رو به صعود ادامه دهد. با این حال نمی‌توان انکار کرد که امکان وقوع اتفاقات غیرمنتظره در پایان هفته نیز وجود دارد. به این ترتیب فشار فروش امروز بازار سهام تا حدودی قابل درک است.

ارزش دادوستدهای بورسی بار دیگر رکورد شکست

ارزش معاملات خرد بورس امروز که روز گذشته سقف تاریخی خود را جابجا کرده و به عدد ۴۸۰۵ میلیارد تومان رسیده بود به سقف‌شکنی‌های خود ادامه داد و به عدد بی‌سابقه ۵۲۴۴ میلیارد تومان را به ثبت رسید.

تقاضای قدرتمند از یک سو و تشدید عرضه‌ها از سوی دیگر به ثبت رکورد دیگری در ارزش معاملات بورس منجر شده است. به نظر می‌رسد اگر چه سهام فروشندگان زیادی در پایان هفته داشته است همچنان انگیزه‌ها برای تبدیل دارایی به سهام نیز قابل‌توجه است. خالص تغییر مالکیت‌های بورسی در معاملات چهارشنبه بار دیگر به سمت سهامداران حقیقی و به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان بود.

بیشترین تمرکز بازیگران حقیقی بار دیگر به «فلزات اساسی» و به خصوص نمادهای «فجر» و «فولاد» معطوف بود و بعد از آن بازگشایی نماد «غگل» پس از ثبت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی سبب شد تا بیشترین پول‌های خرد به سمت گروه «محصولات غذایی» جذب شود.

«غگل» در مدت زمان کوتاهی افزایش ۲۹۵۳ درصدی سرمایه از محل تجدید ارزیابی را به ثبت رساند و امروز در بازگشایی با رشد ۱۰۰ درصدی قیمت همراه شد. تا آن‌جا که در فهرست نمادهای با بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل قرار گرفت. با این حال بعد از مچ شدن، دادوستدهای این نماد متوقف شد. باید دید این بازگشایی مورد تایید مقام ناظر قرار خواهد گرفت یا خیر. درصورت تایید معاملات این نماد، «غگل» به یکی از پربازده‌ترین نمادهای بورس از ۲۱ دی ماه (هفته بعد از اوج‌گیری تنش‌های ایران و آمریکا) تاکنون تبدیل می‌شود.

آمارخوانی معاملات پایان هفته

همان‌گونه که اشاره شد فشارهای عرضه عموما سبب شد تا دادوستدهای نهایی سهام در سطوحی پایین‌تر از قیمت‌ پایانی رقم بخورد. این مساله در آمار معاملات امروز به وضوح مشاهده می‌شود.

از ۳۱۸ نماد فعال در تابلوهای بورس، ۲۰۲ نماد رشد و ۱۱۳ نماد افت قیمت پایانی را به ثبت رساندند. با این وجود آخرین دادوستدهای ۱۴۹ نماد در محدوده مثبت و و در رابطه با ۱۶۸ نماد در محدوده منفی انجام شد.

در پایان معاملات امروز، تعداد صف‌های خرید ۷۱ نماد و ارزش تقاضای منتظر ۷۲۳ میلیارد تومان بود. از این میزان، ۲۲۷ میلیارد تومان به صف خرید نماد عرضه‌اولیه‌ای «قرن» اختصاص داشت.

در مقابل تعداد صف‌های فروش در معاملات امروز به صورت محسوسی افزایش یافت و به ۲۳ مورد در پایان معاملات امروز رسید. ارزش صف‌های فروش این ۲۳ نماد نیز ۵۲ میلیارد تومان بود.

در تابلوی اصلی فرابورس نیز از ۱۱۱ نماد فعال در این بازار، ۶۹ نماد برآیند مثبت قیمتی را تجربه کردند، اما آخرین دادوستدهای ۵۹ نماد در محدوده سبزرنگ انجام شد. ۳۲ نماد با صف خرید به آخر هفته رسیدند و ارزش صفوف خرید این بازار در حدود ۳۴۵ میلیارد تومان بود. از این میزان نیز ۲۴۷ میلیارد تومان به صف خرید ۳ نماد «فروی»، «کلر» و «ومهان» تعلق داشت. تعداد صف‌های فروش در تابلوهای اصلی فرابورس نیز ۳ مورد و ارزش این صفوف ۲۶ میلیارد تومان بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 313 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 30 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.