مکس بورس تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس : اصلاح یا ریزش بورس - مکس بورس

تحلیل تکنیکال شاخص کل

در مطلب حال حاضر به تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس ایران میپردازیم.باتوجه به اهمیت این شاخص در پیش بینی روند حرکتی بازار سرمایه ، سناریوهای محتلفی را بررسی و امکان سنجی مینماییم.در تمامی تحلیل جاری به دو رویکرد خوشبینانه و بدبینانه میپردازیم و بدون اظهار نظر جانب دارنه در خصوص روند ، تصمیم گیری کلی را بر عهده کاربران گرامی میگذاریم.با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

تحلیل شماره یک

نمای روزانه

برای بررسی از نمای هفتگی با دقت کمتر اما تحلیل پذیری بیشتر استفاده میشود.به شرط صحت موج شماری ذیل بنظر میرسد شاخص کل ، در موج (۴) اصلاحی یزرگ خود است .ریزش اخیر در قالب ریزموج A بوده است و بنابراین انتظار میرود بزودی در قالب ریزموج B بالا رفته و سپس دوباره در قالب ریزموج C اصلاح نماید.نوع الگوی اصلاحی فعلا مشخص نیست و بنابراین برای هر اظهار نظری زود است.با توجه به ریزش ۱۴ درصدی شاخص بهتر است فعلا مترصد تحرکات شاخص ماند.

حمایت ها در ۱۶۲۶۸۰۲ ، ۱۳۰۵۳۰۱ ، ۱۰۷۱۸۹۶

مقاومت ها در ۲۰۵۱۱۲۲ ، ۳۲۶۰۶۵۸ ، ۵۳۰۴۹۸۹

حمایت بسیار معتبر شاخص در ۱۳۰۵۳۰۱ واحد است.

تحلیل شاخص کل بصورت هفتگی مورد اپدیت قرار میگیرد.مقاومت ها و نیز اهداف شاخص در قالب موج (۵) در تصویر درج شده اند

 

تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

 

اپدیت دوم به تاریخ ۱۳۹۹/۰۶/۰۴

موج ۵ از (۳) پایان یافته و موج (۴) با شدت در جریان است . متاسفانه شاخص در روز معاملاتی اخیر حمایت مهم در ۱٫۶۲۷٫۶۹۲ را از دست داد و راهی حمایت ۱٫۳۶۹٫۹۱۷ واحدی شده است.با توجه به اخبار مهم در خصوص حمایت انتظار میرود شاخص منبعد حمایت بیشتری شود زیرا افت سهام با افت شاخص کل همگام نبوده است در حالی که سهام کوچک از یکماه پیش وارد روند اصلاحی شده و نمادهای شاخص ساز در دو هفته اخیر افتی بیش از ۵۰ درصد را تجربه نموده اند ، شاخص کل تنها افتی معادل ۲۱ درصد داشته است.فعلا الگوی اصلاح مشخص نیست اما در ساده ترین نوع اصلاح انتظار میرود شاخص در قالب یک ABC  اصلاح نماید .یعنی مثبت اخیر این هفته ریزموج B بوده و انتظار میرود شاخص در قالب ریزموج C فرو ریزد.

اجازه دهید برای بررسی دقیق تر به روند های اصلاحی سابق شاخص کل هم نگاهی کنیم.

-در سال ۹۱ شاخص برابر با ۱۳٫۲% اصلاح داشته است.در حالی که شاخص قبل از آن رشد ۲۳۸ درصدی داشته است.شاخص در این دوره ۷۱ روز در بازه اصلاحی بوده است.شاخص پس از این دوره برابر با ۲۷۰ درصد رشد نموده است.

-در سال ۹۲ تا ۹۴ شاخص برابر با ۳۰ درصد در بازه دو ساله اصلاح داشته است.در حالی که شاخص قبل از آن رشد ۲۷۹ درصدی داشته است.شاخص در این دوره ۷۲۸ روز در بازه اصلاحی بوده است.شاخص پس از این دوره برابر با ۱۵۰ درصد رشد نموده است.

-در سال ۹۷ شاخص برابر با ۱۷ درصد اصلاح داشته است.در حالی که شاخص قبل از آن رشد ۲۰۳ درصدی داشته است.شاخص در این دوره ۱۴۰ روز در بازه اصلاحی بوده است.شاخص پس از این دوره برابر با ۱۲۱۰ درصد رشد نموده است.

-در برهه تهیه گزارش شاخص برابر با ۲۱ درصد اصلاح داشته است.در حالی که شاخص قبل از آن رشد ۲۱۲۳ درصدی داشته است.شاخص در این دوره و فعلا ۲۱ روز در بازه اصلاحی بوده است.بنابراین طبیعی است که حداقل ۵۰ روز دیگر در بازه اصلاحی باقی بماند البته باید تاکید داشت که اصلاح منبعد میتواند از جنس زمانی باشد و لزومی بع افت بیشتر قیمتها نیست.

-با فرض میانگین رشد ۲۴۰ درصدی پس از هر دوره اصلاح ، میتوان گفت شاخص به طور میانگین برابر با ۲۰ درصد اصلاح داشته است.بنابراین اصلاح فعلی  در شاخص نمیتواند نشان بازار خرسی باشد.

-شاید مقایسه فوق مقایسه کاملی به لحاظ عددی نباشد با این حال مطابق با قواعد الیوتی بسیار از نمادهای بانکی ، پالایشی و خودرویی یک ۵ موجی کشیده بزرگ خواهند داشت و بنظر میرسد بازار گاوی همچنان ادامه دار باشد.بنابراین در این روزهای سخت بهتر است با خویشتن داری و پرهیز ار رفتار هیجانی ،  و در صورت امکان کاهش میانگین با دیدگاه حداقل شش ماهه با نمادها همراه باشید تا با سود مناسب امکان خروج داشته باشید.

-با فرض اینکه میانگین رشد بازار سرمایه پس از هر بازه اصلاحی برابر با ۵۴۳ درصد بوده است ، رشد شاخص پس از دوره اصلاحی فعلی برابر با همین میزان خواهد بود که عددی برابر با ۷٫۳۰۰٫۰۰۰۰ هزار واحد در شاخص خواهد بود .این عدد نشان دهنده یک موج ۵ کشیده در انتهای بازار خرسی است که حداقل در بازه یکساله محقق میشود.این عدد بر اساس قواعد الیوت نیز قابل دستیابی در یک موج (۵) کشیده است با اینحال برای طرح چنین نظر جسورانه ای بسیار زود است.

 

تحلیل تکنیکال شاخص کل

اپدیت سوم به تاریخ ۱۳۹۹/۰۶/۱۲

مطابق تحلیل سابق وارد فاز مثبت شد و سپس وارد روند اصلاحی ریزموج C گردید .انتظار نداریم اصلاح این موج خیلی عمیق باشد زیرا دلایل تورمی ، سیاسی و اقتصادی بالایی برای رشد داریم تا افت.انتظارا فاز اصلاحی شاخص دو ماه طول خواهد کشید و سپس شاخص وارد یک روند صعودی طولانی مدت در قالب یک ۵ موجی جدید در موج (۵) خواهد شد.بنابراین لازم است صبور باشد و در حمایت های شاخص اقدام به ورود یا کاهش میانگین نمایید در مقطع فعلی عمق اصلاح مشخص نیست و بهتر است تنها نظاره گر باشید.ریزموج C میتواندبه برابر یا فرای شروع موج A برود .

یک احتمال این است که شاخص در حال تشکیل یک زیگزاگ خشن نزولی باشد و در واقع آنچه سبب مثبت شدن شاخص کل بوده است ریزموج ۴ از موج A است و اکنون در بخش انتهایی ریزموج ۵ از A باشیم.فعلا برای هر اظهار نظری زود است.آنچه مسلم است عدم تمایل به اصلاح بیشتر در بسیاری از نمادهای بازار سرمایه بر اساس قیمت تابلو و قیمت پایانی است و بازار مترصد پایان اصلاح شاخص کل است .این امر صبوری بیشتر سهامداران در این روزهای سخت را میطلبد.بدون شک و تردید بازار بزودی در روند صعودی مطمئن قرار خواهد گرفت.

حمایت ها در ۱۶۰۶۵۴۷ ، ۱۴۹۳۲۸۱ ، ۱۳۶۹۹۱۷

مقاومت ها در  ۲۰۸۳۰۶۶ ، ۳۳۲۱۴۶۷

تحلیل تکنیکال شاخص کل

 

اپدیت چهارم به تاریخ ۱۳۹۹/۰۶/۲۲

مطابق تحلیل سابق وارد فاز مثبت شد و سپس وارد روند اصلاحی ریزموج C گردید .انتظار نداریم اصلاح این موج خیلی عمیق باشد زیرا دلایل تورمی ، سیاسی و اقتصادی بالایی برای رشد داریم تا افت.

اجازه دهید برای بررسی دقیق تر شاخص از سه سناریو یعنی دوتا در نمای روزانه و دیگری در نمای هفتگی یاری گیریم.

نمای روزانه

انجا که با دو پیکان سبز رنگ نشانه گذاری شده است ، مبین سناریوی موجی اول ماست یعنی شاخص کل در یک مورب ۵ ریزموجی تاکنون اصلاح نموده است  و اکنون در ریزموج ۵ شاخص کل هستیم.این سناریو واضحا دارای ایراد اساسی است زیرا ریزموج ۳ در آن کوتاه ترین موج در مقطع فعلی است یعنی برای اینکه سناریو جفت و جور شود باید طول ریزموج ۵ گسترش یابد ( تا موج ۳ کوتاه ترین موج نشود ) .با این فرض شاخص حداقل به میزان ۳ درصد دیگر باید منفی شود و این یعنی تحقق یک منفی ۵ دیگر در پرتفوی سهامداران .با این سناریو میتوان گفت اصلاح موج (۴) در قالب یک مورب تمام شده است و حقیقتا ما هم دوست داریم اصلاح با همین سناریو پیش برود بنابراین لاجرم باید منفی های خفیفی را در شاخص تحمل نمود.

سناریوی اول در نمای روزانه

 

 

سناریوی دوم  در تایم فریم روزانه

در این سناریو شاخص در قالب یک ABC  اصلاحی ساده افتی برابر با ۲۵٫۳۹ درصد نموده است و اگر ریزش ۳۲ درصدی سال ۹۲ را مبنا قرار دهیم ، اصلاح اخیر مصداق کامل نسوختن سیخ و کباب است.از همین جا میتوان شاهد بازگشت شاخص کل بود علیرغم اینکه حمایت مهم ۱٫۶ میلیونی نماد از دست رفته است با اینحال مطابق قواعد الیوتی موج C به فرای موج a رفته است و این میزان اصلاح کفایت میکند.

سناریوی سوم در نمای هفتگی

در نمای هفتگی شاخص کل در قالب یک A موج اصلاح نموده است و بنابراین نمیتوان با قطعیت در خصوص تحقق B موج در این شاخص مطمئن بود.اگر این سناریو را مد نظر قرار دهیم شاخص کل در قالب یک B موج مثبت و سپس در قالب یک C موج دوباره منفی خواهد شد.البته الزامی نیست اصلاح C موج آتی عمیق باشد و میتواند خیلی سریع پایان یابد.این سناریو هم میتواند محقق شود و در عین حال میتواند به شکلی محقق شود که موج C انتهایی به محدوده برابر با A موج رفته و اصلاح عمیقی بر بازار سرمایه تحمیل ننماید.

خلاصه اینکه نمیتوان با قطعیت در خصوص پایان اصلاح صحبت کرد و بسته حمایتی دولت و نظام بهمراه ۱ درصد سرمایه گذاری توسط صندوق توسعه ملی اثری با اهمیت بر پایان اصلاح خواهد شد.بنابراین مجموع این عوامل ما را به این نتیجه رسانده است که اصلاح تمام شده است و حتی اگر در فرض بدبینانه اصلاح تمام نشده باشد ، لاقل انتظار ریزش سنگین در نمادها کمتر قابل تصوراست.واضح است که برخی از صنایع بورسی میتوانند به اصلاح خاص گروه خود ،  ادامه دهند و برخی دیگر مسلما راهشان را جدا خواهند کرد.بنابراین دیگر خبری از هیجان غیر منطقی در بورس و مثبت های یا منفی های بزرگ انشالا در کار نخواهد بود و بازار بصورت منطقی تری به مسیر خود ادامه خواهد داد.

 

 

سلب مسئولیت : در هر حال مسئولیت وورد به هر موقعیت معاملاتی  با کاربران گرامی است.

این تحلیل بروزرسانی میشود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 339 views بار دسته بندی : شاخص کل تاريخ : 12 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.