مکس بورس تحلیل جامع و بنیادی نماد عرضه اولیه نطرین - مکس بورس

عرضه اولیه نطرین

به گزارش پرشین بورس اطلاعیه عرضه اولیه سهام شرکت عطرین نخ قم (سهامی عام) به روش ثبت سفارش در نماد “نطرین۱” در روز سه ‏شنبه مورخ ۱۳۹۷/۰۶/۲۰ منتشر گردید.

عرضه اولیه نطرین

در این اطلاعیه آمده است تعداد کل سهام شرکت ۱۰۰٫۰۴۳٫۰۰۰  و تعداد سهام قابل عرضه سهام ۱۵٫۰۰۶٫۴۵۰ به میزان ۱۵ درصد کل سهام شرکت عطرین نخ قم با نماد نطرین در روز سه شنبه مورخ ۱۳۹۷/۰۶/۲۰ در بازار سرمایه به روش ثبت سفارش عرضه اولیه خواهد شد. در ادامه با تحلیل بنیادی سهم با ما همراه باشید.

بدین ترتیب شرکت عطرین نخ قم با نماد نطرین با قیمت هر سهم ۴۶۸۰ تا ۴۹۱۴ ریال در روز سه شنبه ۲۰ شهریورماه ۱۳۹۷ عرضه اولیه خواهد شد. مدیر عرضه و متعهد خرید عرضه اولیه نطرین , شرکت کارگزاری رضوی (سهامی خاص) و شخص حقیقی خواهد بود. سقف تعهد خرید حداکثر تا ۵۰ درصد سهام قابل عرضه می باشد. براساس اطلاعیه مندرجه , حداکثر سهام قابل خرید برای هر شخص حقیقی و حقوقی ۳۰۰ سهم خواهد بود که با فرض سقف قیمتی برای این عرضه مبلغی در حدود ۱۴۷ هزار تومان برای شرکت در عرضه اولیه مورد نیاز خواهد بود.با فرض مشارکت ۱۰۰ هزار کد به هر کد معاملاتی بیش از ۱۵۰ سهم تعلق نخواهد گرفت که در این حالت مبلغ مورد نیاز عرضه اولیه نطرین مبلغی در حدود ۷۳۷ هزار ریال خواهد بود .بهتر است در مقدمه یاددآوری کنیم که با توجه به مقدار سهام شرکت و میزان ناچیز سهام عرضه اولیه و روانشناسی بازار , تحلیل بنیادی نماد در اولویت دوم قرار میگیرد و بنابراین خرید این مقدار سهم ریسک مالی بالایی برای فعالان بازار سرمایه نخواهد داشت. با هم نگاهی بر وضعیت سهم و معرفی شرکت و  تحلیل بنیادی شرکت میپردازیم.

 

عرضه اولیه نطرین

تحلیل بنیادی نطرین

صنعت نساجی در جهان در مقام یکی از معیارها و شاخصهای توسعه کشورهای مختلف است به گونهای که درمیان ۱۰ کشورعمده صادرکننده محصولات نساجی در جهان، ۷ کشور از ممالک پیشرفته هستند و ارزش صادرات سالانه این محصولات دردنیا به بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار بالغ میشود که از این جهت بعضاً این صنعت
به عنوان دومین صنعت مادر تلقی میشود. در این میان کشور ایران نیز باتوجه به سابقه تاریخی خود، به طورقطع توانایی حضور موفق در بازارهای جهانی را دارد . چنانکه براساس کارشناسی های به عمل آمده میتوان صادرات محصولات نساجی ایران را در سال به ۵ میلیارد دلار معادل حدودا ۱۰ درصد از صادرات غیر نفتی
کشور رساند. ایران نیز هم پای کشورهای پیشرفته و مطرح در این صنعت توانسته است در شاخه های گوناگون صنعت عظیم نساجی و صنایع وابسته موجبات ارتقاء و گسترش را فراهم آورده و با اتکاء به مهارت های تکنولوژیک نیازهای اساسی این صنعت را مرتفع سازد.
نساجی یا پوشاک که اولویت دوم نیازهای اولیه انسانی بعد از غذا می باشد از صنایعی است که حجم عمده از تجارت و بازرگانی را در بازارهای جهانی و ایران به خود اختصاص داده است، بطوریکه سرمایه گذاری درصنعت نساجی تا چند سال گذشته برابر ۷۸ هزار میلیارد ریال و به عبارت دیگر ۵ درصد از کل سرمایه گذاری
صنعت را به خود اختصاص داده است. سهم این صنعت در تولید ناخالص ملی حدود ۱۴ درصد برآورده شده است.این صنعت از نظر اشتغال در کشورمان نیز بعد از صنعت نفت بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.میزان اشتغال در صنعت نساجی و پوشاک برابر با ۲۸۸ هزار نفر و به عبارت دیگر ۱۲ % از کل صنعت می باشد.نکته دیگر اینکه بیش از ۹۰ %از این صنعت متعلق به بخش خصوصی است و واحدهایی که مربوط به بخش غیرخصوصی بوده، عمدتا  از چرخه تولید خارج شده اند. بخش خصوصی همیشه برای پائین آوردن قیمت تمام شده کالا و حفظ نیروی با ارزش انسانی خود تلاش مستمر و خستگی ناپذیری دارد. به عبارت دیگر
مدیریت بخش خصوصی در شرایط فعلی در سرپا نگهداشتن این صنعت نقشی بارز را دنبال می کند و تمام فعالیت هایش در جهت رونق کسب و کار می باشد.

صنعت نخ های فیلامنت

نخ فیلامنت ترکیبی از رشته هایی نازک است که بصورت موازی در کنار هم قرار گرفته اند و می تواند به صورت تابیده و یا نتابیده به مصرف برسد. نخ های فیلامنتی بطور کلی به ۴ دسته ی پلی استر، پلی آمید، پلیپروپیلن و سلولوزی تقسیم میشوند.
نمودار ذیل نشان دهنده ترکیب بازار فیلامنت در جهان به تفکیک نوع آن در سال ۲۰۱۵ می باشد. همانطورکه مشاهده می شود، فیلامنت پلی استر میزان ۸۲ %از سهم بازار فیلامنت را به خود تخصیص داده درحالی که پلی امید۱۱ %پلی پروپیلن ۴ %سلولوز ۱ %و سایرانواع ۲ %از بازار را شامل می شوند.

عرضه اولیه نطرین

 

اگر بخواهیم به صورت تخصصی این صنعت را از منظر عرضه و تقاضای نخ های فیلامنت حاصل از پلی استر رصد کنیم، درمییابیم که این بازار بسته به محل مصرف نخ، خود به سه دسته تقسیم میشود:
-نساجی مصرف (Textile grade)
-مصارف صنعتی
-نخ های فرشی

مجموع تولیدات این سه دسته در جهان از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ ،از ۱۵ میلیون تن به ۳۵ میلیون تن رسیدهاست. بیش از۹۲ %از تولیدات فیالمنت پلی استرمعادل ۳۲٫۵ میلیون تن در بازار نساجی مصرف میشود و ۲٫۵ میلیون مابقی مصرف صنعتی و جهت نرخ ها فرش مورد استفاده قرار می گیرند. جالب است بدانیم میزان تولید
نخ های فیالمنت پلی استر در کشور ایران حتی در لیست پنجاه کشور اول تولیدکننده این نوع فیلامنت نمیباشد که خود نمایانگر اندک بودن میزان سرمایه گذاری در کشور نسبت به کشورهای دیگر و همچنین فضای مناسب برای رشد و تعالی آن نیز می باشد.
– دیدگاه مصرف
بررسی ها نشان میدهد که بیش از نیمی از تقاضای صنعت نساجی و پوشاک دنیا توسط یازده کشور ایجاد میشود. الزام به ذکر است که هفت کشور از این لیست شامل پر جمعیت ترین کشور های حال حاضر دنیا میباشند و جمعیت آنها بالغ بر ۴ میلیارد نفر می باشند. نمودار زیر نشانگر میزان مصرف آنها به تفکیک است. با
بررسی این نمودار می توان دریافت که کشور چین با بیش از ۲۰میلیون تن بزرگترین مصرف کننده محصولات  صنایع نساجی و پوشاک حال حاضر دنیا می باشد. همچنین کشور های آمریکا و هند و برزیل به ترتیب بزرگترین مصرف کننده های این صنعت پس از چین می باشند.بدیهی است دو عامل نرخ رشد جمعیت و نرخ درآمد قابل پس انداز در هر کشور مهمترین عوامل تأثیر گذار برنرخ مصرف محصولات  نساجی می باشد. از اینرو کشورهای با درآمد بالا مانند آمریکا، آلمان و ژاپن به همراه کشورهای با درآمد بیشتر از متوسط مانند چین و ترکیه مصرف سرانه بیش از میانگین در حوزه نساجی را دارامی باشند. کشور آمریکا با مصرف ۳۴ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال بیشترین سرانه مصرف را دارا می باشد.کشور آلمان با ۲۴ ،ترکیه ۲۳ ،ژاپن ۱۹ ،چین ۱۶ ،برزیل و مکزیک با ۱۳ ،پاکستان با ۱۰ ،هند و اندونزی با ۶کیلوگرم به ازای هر نفر بیشترین سرانه مصرف را دارا می باشند.همچنین سرانه مصرف نخ های فیالمنتی در دنیا بین سالهای ۱۹۸۰ و۲۰۱۵ با میانگین رشد سالانه ۵٫۸ %از۱٫۳ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال به ۵٫۹کیلوگرم رسیده است.با در نظر گرفتن سرانه مصرف نخ های فیلامنتی در ایران که معادل ۱٫۶ کیلوگرم به ازای هر نفر می باشد میتوان به این واقعیت پی برد که سرانه مصرف این نخ ها در ایران تنها ۲۷ %از متوسط سرانه مصرف دنیا می باشدو این حاکی از شکاف قابل توجهی میان سرانه مصرف ایران در قیاس با دنیا (کمتر از یک سوم) می باشد.

عرضه اولیه نطرین

مصرف نخ های یکسره (فیلامنت) در ایران
پیش بینی می شود مصرف نخ در ایران در سالهای آتی با رشد بسیاری مواجه خواهد شد. در راستای توصیه های اکید مسئولین کشور خصوصا مقام معظم رهبری بر استفاده از توان تولید داخلی،کنترل واردات وجلوگیری از ورود کالای قاچاق پارچه های خارجی، روزبه روز پیش بینی می شود شرایط بهبود یابد و از اینرو رویکرد تولیدکنندگان منسوجات به مواد اولیه با کیفیت داخلی روزبه روزگسترش یافته است.

محصولات شرکت
این شرکت به عنوان بزرگترین و متنوع ترین واحد تابندگی کشور از نظر نوع و حجم تولیدات در حال فعالیت می باشد که از جمله محصولات قابل تولید این شرکت می توان به موارد زیر اشاره نمود:
۱ .نخ فیلامنت پلی استر  (PES ) تکسچره و تثبیت شده و تابیده شده (HS-TFO)
2 .نخ فیلامنت پلی استر (PES )کاملا کشیده شده و تثبیت شده و تابیده شده (FDY-TFO)
3 .نخ فیلامنت پلیاستر رنگی(PES -Colored)کامالً کشیدهشده تثبیتشده تابیدهشده(FDY–Colored-TFO)
4 .نخ فیلامنت پلی استر (PES)کاملا کشیده شده طرح دار و تثبیت شده و تابیده شده FDY-DLY- TFO
5 .نخ فیلامنت پلی استر (PES (با قابلیت خودجمع شوندگی و تثبیت شده و تابیده شده (ITY–TFO)
از مزایای دیگر محصولات این شرکت طیف وسیع و متنوع تولیدات این شرکت می باشد. شایان ذکر است بواسطه ماشین آلات و امکانات پیشرفته سخت افزاری و نرم افزاری این شرکت می تواند از کمترین دنیر نخ معادل ۴۰ دنیر تا بیشترین دنیر نخ معادل ۷۰۰ دنیر را با میزان ۸۰ الی ۴۰۰۰ تاب درمتر را تثبیت و بتاباند.برای نمونه منظور از نخ FDY 150/48 تاب ۳۵۰ یعنی: نخ فیالمنت پلی استر کاملا کشیده شده و تثبیت شده و تابیده شده ۱۵۰ دنیر، ۴۸ فیلامنت که در یک متر نخ ۳۵۰ دور تاب خورده است.بدیهی است توانایی انجام تولیدات متنوع در هر شرکت توان رقابت در بازارهای داخلی و خارجی آن شرکت را رشد خواهد داد. برآورد شرکت برای سال ۹۷ تولید محصولات از نوع DTY و FDY است. شرکت در سال۹۷ جهت افزایش حداکثری از ظرفیت تولید و بالا بردن راندمان تولید، تمرکز خود را بر روی تولید محصولاتی باارزش افزوده بالاتر گذاشته است که نتیجه آن افزایش تولید در دوره سه ماهه اول سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

بازارهای هدف و نحوه ی فروش

بازار هدف اصلی محصولات این شرکت واحدهای بافندگی می باشند که بیشتر آنها در استانهای اصفهان، یزد،تهران، خراسان، گیلان و مازندران و آذربایجان متمرکز می باشند. برای شناسایی بیشتر این بازار از بدو تأسیس این شرکت تاکنون مطالعات گسترده ای صورت گرفته است. برای انتخاب نحوه فروش و تعیین سیاستها
اقدامات مختلفی به شرح زیر صورت گرفته است: شناسایی مشتریان و دسته بندی آنها، مطالعات بازار، مطالعه سایر کالاهای قابل جایگزین، استفاده از مزیت کیفیت محصولات شرکت، استفاده از مزیت محصولات انحصاری شرکت و . . .با درنظر گرفتن پارامترهای فوق و بسته به شرایط اعتباری مشتریان و نوع کالا نحوه فروش، محصولات شرکت به صورت نقدی و اعتباری می باشد. وجود کادر مجرب مدیریت و کیفیت بالای محصولات تولیدی در صنعت نساجی کشور هیچ نگرانی برای کسب سهم بیشتر در بازار متوجه این شرکت نخواهد شد. به طوریکه در حال حاضر تعدادی از محصولات این شرکت از جمله نخ های دنیر پائین با تاب بالا – نخ DLY – بصورت انحصاری توسط این شرکت به بازار عرضه می گردد.

فرآیند قیمت گذاری

هر یک از محصولات این شرکت با توجه به مشخصات و پارامترهای آن قیمت گذاری میشود. اهم عوامل مؤثربر قیمت گذاری کالا عبارت اند از: عرضه و تقاضا داخلی، بهای تمام شده ،کیفیت محصول ،شرایط پرداخت،انحصاری بودن یا نبودن محصول، شرایط اعتباری مشتریان و وفاداری خریداران.ظرفیت تابندگی و تثبیت انواع نخ های فیلامنتی نسبت به دنیر و تعداد تاب متغیر بوده، به عبارت دیگر ظرفیت واقعی تابعی از دنیر نخ ورودی به خط تولید و تعداد تاب می باشد. شایان ذکر است به طور کلی با کاهش دنیرو افزایش تعدادتاب، قیمت کالا و ارزش افزوده آن افزایش یافته و کاهش تولید جبران می شود.تنها شرکتی که در زمینه تولید نخ های پلی استر ساده و تابیده و نخ های پلی استر خاص فعالیت داشته و دربازارسرمایه پذیرش شده است، شرکت عطرین نخ قم است. شرکت عطرین نخ قم با بهره گیری از منابع داخلیو خارجی عمدتاً محصولاتی را به صورت خاص تولید می کند.

سهامدار اصلی شرکت

سهامدار اصلی شرکت در تاریخ تهیه این گزارش، آقای حامد مقدم با مالکیت ۹٫۹۹ %سهام شرکت هستند.ایشان نیز ریاست هئیت مدیره شرکت را نیز بر عهده دارند.شرکت در پایان دوره مالی ۳ ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ۹۷ ،فاقد پرتفوی و ترکیب سرمایه گذاری، پروژه نیمه تمام وطرح تحقیق و توسعه بوده است.

 -مهمترین منابع، ریسک ها و روابط

مواد اولیه اصلی در شرکت عطرین نخ قم انواع نخهای یکسره پلی استر(فیلامنت پلی استر) می باشد. به دلیل وجود انواع نخ از نظر ماهیت نخ و مصارف گوناگون آن، تنوع مواد اولیه در این واحد زیاد می باشد. انواع نخهای DTY،POY ،FDY ، ITY ، Lycra در رنگها، دنیرها و تعداد فیالمنت های مختلف در این واحد به عنوان مواد اولیه
قابل مصرف می باشند. عمده مواد اولیه شرکت از داخل کشور تامین می شود. با این حال امکان تامین مواد اولیه ازخارج از کشور برای شرکت وجود دارد که در صورت صرف و صالح، این اقدام انجام می گردد. تعیین قیمت خریدمواد بر اساس عرضه و تقاضای بازار و توافقات طرفین است. الزم به ذکر است تامین مواد اولیه، دارای انحصار نیست ودر حال حاضر عمدتا خرید بصورت اعتباری انجام می شود. در سال ۹۶ شرکت جهت انجام برخی آزمایشات فنی درجهت افزایش بیش از پیش کیفیت محصولات خود، مقادیری نخ از کشور چین سفارش داد که این نخ های در سه ماه اول سال ۹۷ حمل، ترخیص و وارد انبار شرکت شده است.

مولفه های کلان اقتصادی

شرکت اعلام کرده است تغییرات نرخ تورم تاثیر با اهمیت بااهمیتی در عملیات شرکت نخواهد داشت. چرا که قیمت فروش محصولات هم راستابا تغییرات هزینه های تولید و میزان عرضه و تقاضا تعیین می شود. از آنجا که تامین مواد اولیه شرکت و عمده فروش محصولات در داخل کشور انجام می شود، تغییرات نرخ ارز تاثیر با اهمیتی بالایی در عملکرد شرکت نخواهد داشت.همچنین با توجه به تسهیلات اخذ شده از بانک های کشور و مدت زمان سررسید این تسهیلات ، تغییر در نرخ سود تسهیلات ( نرخ بهره) تا انتهای سال مالی ۹۷ ،تاثیر با اهمیتی برای شرکت نخواهد داشت.

این شرکت در پایان دوره مالی ۳ ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ۹۷ ،دعاوی حقوقی علیه شخص یا له شرکت نداشته است و همچنین فاقد تعهدات احتمالی و معاملات با اشخاص وابسته بوده است.

-نتایج عملیات و چشم اندازها

موجودی نقد شرکت نسبت به پایان سال ۹۶ با ۲۴٫۱۶۱ میلیون ریال رشد به ۴۵٫۳۵۸ میلیون ریال در پایان دوره سه ماهه اول سال ۹۷ رسیده است که حاکی از رشد ۱۱۴ درصدی است. افزایش وجه نقد شرکت نسبت به دوره مالی مشابه سال قبل، عمدتا به علت افزایش وزن فروش نقدی محصولات بوده است که با کاهش دوره وصول مطالبات،باعث بهبود نقدینگی شرکت شده است.

حسابهای دریافتنی :
حسابهای دریافتنی شرکت در پایان دوره سه ماهه اول سال ۹۷ برابر با ۱۲۷٫۸۶۰ میلیون ریال است که کاهش ۵%نسبت به پایان سال ۹۶ را نشان می دهد که با توجه به افزایش فروش شرکت، این کاهش در حسابهای دریافتنی به علت کاهش در فروش اعتباری و افزایش فروش نقدی محصولات بوده است.
موجودی مواد و کالا :
در پایان دوره سه ماهه اول سال ۹۷ مانده حساب موجودی مواد و کالا برابر با ۱۰۹٫۶۸۳ میلیون ریال بوده است که نسبت به پایان سال ۹۶ حدود ۲۶ %افزایش یافته است. علت اصلی این افزایش، افزایش موجودی مواد اولیه بوده است.با توجه به تغییرات و نوسانات قیمتی در بازارهای مالی و کالایی، و همچنین افزایش ریسک سیاسی کشور، مدیریت شرکت در زمستان سال گذشته تصمیم گرفت موجودی مواد اولیه را افزایش دهد تا ریسک های مربوطه را هر چقدرهم کم باشند، بتواند مدیریت و کنترل کنند.الزام به ذکر است که تمام موجودی مواد و کالااز پوشش کامل بیمه ای برخوردار هستند.

پیش پرداخت ها :
در پایان دوره سه ماهه اول سال ۹۷ مانده حساب پیش پرداخت ها برابر با ۲۵٫۳۳۹ میلیون ریال بوده است که ۴۱۹میلیون ریال آن بابت پیش پرداخت مستهلک نشده بیمه های آتش سوزی، مسئولیت مدنی و . . . می باشد و ۲۴٫۹۲۰ میلیون ریال آن بابت پیش پرداخت خرید مواد اولیه از تامین کنندگان داخلی می باشد.مانده حساب سفارشات خارجی در پایان دوره سه ماهه اول سال ۹۷ ،صفر است.
دارائیهای ثابت مشهود :
در دوره سه ماهه اول سال ۹۷ ،دارائیهای ثابت مشهود شرکت هیچگونه اضافات یا کاهش نداشته است. علت کاهش۳۹۴۸ میلیون ریالی مانده حساب نسبت به پایان سال ۹۶ ،کاملا مربوط به هزینه استهلاک سه ماهه اول سال ۹۷ است. الزم به ذکر است که تمام دارائیهای ثابت از پوشش کامل بیمه ای برخوردار هستند.
سود سهام پرداختنی :
سود سهام پرداختنی به مبلغ ۸۰٫۰۳۴ میلیون ریال بابت تصویب سود نقدی ۸۰۰ ریالی به ازای هر سهم توسط مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام سال مالی ۹۶ است. این مجمع در تاریخ ۷ خرداد ۹۷ با حضور ۱۰۰%سهامداران، ناظرین و نماینده سازمان بورس و اوراق بهادر تشکیل گردید.
ذخیره مالیات :
در پایان دوره سه ماهه اول سال ۹۷ مانده حساب ذخیره مالیات برابر با ۴۲۲ .۲۲ میلیون ریال است. این مبلغ شامل۱۸٫۶۴۴ میلیون ریال ذخیره مالیات سال ۹۶ و ۵٫۷۷۸ میلیون ریال ذخیره مالیات عملکرد دوره سه ماهه اول سال۹۷ است. رسیدگی به مالیات شرکت تا پایان سال مالی ۹۵ از طریق رسیدگی به دفاتر انجام، قطعی، پرداخت وتسویه شده است.

حسابهای پرداختنی :
حسابهای پرداختنی شرکت در پایان دوره سه ماهه اول سال ۹۷ برابر با ۵۸٫۳۸۷ میلیون ریال است که افزایش ۲%نسبت به پایان سال ۹۶ را نشان می دهد. از مانده حساب مذبور ۳۴٫۴۱۶ میلیون ریال آن شامل بدهی به شرکت کوشا رنگدانه می باشد این مبلغ در دوره مالی مشابه سال قبل در قسمت بدهی های غیر جاری بود(. بدهی مذبورحسب دستور هیئت پذیرش فرابورس ایران مبنی بر الزام تسویه این بدهی و پیرو توافق دو شرکت، در تیر ماه سال۹۷ بطور کامل تسویه شده است و در تاریخ تهیه این گزارش، شرکت عطرین نخ قم هیچگونه بدهی به شرکت کوشا رنگدانه ندارد. الزم به توضیح است که سه فقره چک مجموعا به مبلغ۳۴٫۴۱۶٫۱۲۵٫۵۷۰٫ ریال که بابت تسویه این بدهی نزد شرکت کوشا رنگدانه بود، عودت و ابطال گردید.

مابقی مانده حساب پرداختنی بابت اسناد پرداختنی جهت خرید مواد،بدهی بابت مالیات و بیمه حقوق و . . . می باشد

تسهیلات مالی دریافتی :
در دوره سه ماهه اول سال ۹۷ ، چهار  فقره از تسهیلات شرکت تسویه شده است. مبلغ اصل این تسهیالت ۵۴٫۰۰۰ میلیون ریال بوده است. در این دوره شرکت ۵ فقره تسهیلات به مبلغ ۵۲٫۳۶۷ میلیون ریال اخذ کرده است.

نرخ تسهیلات شرکت ۱۸ ( یک مورد ۱۴٫۵ ) % است. مدت قرارداد های تسهیلات ۴ ،۶ و ۱۲ ماهه است. برخی تسهیلات با توجه به عقد خرید دین، در ابتدا هزینه بهره مربوطه از اصل تسهیلات کسر می گردد ) تسهیلات اخذشده از بانک صادرات (. اقساط تسهیلات بانک کشاورزی ماهانه و عمده اقساط تسهیلات بانک صنعت و معدن فصلی است. در پایان دوره سه ماهه اول سال ۹۷ مانده حساب تسهیلات تقریبا برابر با مانده دوره مالی مشابه سال قبل ومانده پایان سال ۹۶ است.

تولید :

در دوره سه ماهه اول سال ۹۷ تولید شرکت برابر با ۱۷۹۷ تن بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴ %رشدداشته است. همانطور که بخش اول این گزارش در قسمت مربوط به محصولات شرکت توضیح داده شد، سیاست تولید در سال ۹۷ تمرکز بر روی تولید محصولاتی است که دارای بیشترین ارزش افزوده هستند. لذا امکان عدم تولیدبرخی محصوالت سال قبل در سال ۹۷ وجود دارد. نتیجه این سیاست استفاده حداکثری از ظرفیت تولید، افزایشبهره وری و کاهش زمان تعویض خط تولید و درنتیجه افزایش مقدار تولید محصول است.

برآورد شرکت برای سال۹۷ تولید ۷۲۰۰ تن محصول (%۸۹ ظرفیت اسمی)است.

فروش :

در دوره سه ماهه اول سال ۹۷ فروش شرکت برابر با ۱۷۶۳ تن بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ودوره زمستان سال ۹۶ رشد داشته است.
متوسط نرخ فروش محصولات در دوره سه ماهه اول سال ۹۷ برابر ۸۳٫۷۷۴ ریال به ازای هر کیلو بوده است.در مجموع مبلغ فروش شرکت در دوره سه ماهه اول سال ۹۷ برابر با ۱۴۷٫۶۹۴ میلیون ریال است که نسبت به دوره مشابه سال قبل با افزایش همراه بوده است.

بهای تمام شده کالای فروش رفته :

بهای تمام شده کالای فروش رفته این دوره برابر با ۱۱۸٫۴۲۳میلیون ریال است .بهای تمام شده این دوره مالی برابر با ۸۰ %مبلغ فروش و برای کل سال ۹۶ برابر با ۸۱ درصد مبلغ فروش بوده است.نرخ بهای تمام شده هر کیلو محصول فروش رفته برای این دوره مالی برابر با ۶۷٫۱۷۱ ریال، نرخ مصرف هر کیلو مواداولیه برای این دوره مالی برابر با۵۹٫۱۵۲ ریال بوده است.در این دوره مالی ۱۷۹۳ تن مواد اولیه جهت تولید مصرف شده است. ( ۴ تن محصول تولید شده بصورت کارمزدی بوده و مواد اولیه شرکت در آن مصرف نشده است ).شرکت در این دوره مالی مجموعا ۲۲۴ تن از سه نوع مواد اولیه نخ خارجی با عناوین ویتکس، جینلون و هنگلی ازکشور چین به ارزش ۱۶٫۱۶۶ میلیون ریال ( حدود ۴ %از کل خرید مواد اولیه در سال ۹۶ ) جهت برخی آزمایشات فنی و تخصصی در راستای افزایش بیش از پیش کیفیت محصولات وارد کرده است.

سود ناخالص :

سود ناخالص شرکت در این دوره مالی ۲۹٫۲۷۱ میلیون ریال بوده است که که نسبت به دوره مشابه سال قبل وزمستان ۹۶ رشد را نشان می دهد. علت این رشد افزایش بیشتر مبلغ فروش در برابر بهای تمام شده است. جدول زیرمتوسط سود ناخالص هر واحد محصول را نشان می دهد.

عرضه اولیه نطرین

 

هزینه های عمومی اداری تشکیلاتی:

هزینه های عمومی اداری تشکیلاتی شرکت در این دوره مالی ۲۰۸۹ میلیون ریال ( %۱٫۵ کل فروش) بوده است که نسبت به دوره مالی مشابه سال قبل ۱۰۳۹میلیون ریال افزایش یافته است. علت اصلی این افزایش وجود هزینه پاداش سالیانه هیئت مدیره به مبلغ ۱۲۰۰ میلیون بوده است که توسط مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام تصویب شده است.

سود عملیاتی :

سود عملیاتی شرکت در این دوره مالی ۲۷٫۱۸۲ میلیون ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱٫۴ درصد کاهش یافته است

هزینه های مالی:

هزینه های مالی شرکت در این دوره مالی ۳٫۶۸۳ میلیون ریال(%۲٫۵ کل فروش) بوده است . نرخ سود تسهیالت%۱۸ ( یک مورد %۱۴٫۵)است. هزینه مالی این دوره تقریبا برابر با هزینه مالی دوره مالی مشابه سال قبل است.

سایر درآمدهای غیرعملیاتی:

سایر درآمدهای غیر عملیاتی این دوره مالی به مبلغ ۱۷۶میلیون ریال عمدتا بابت سود سپرده بانکی است.

سود خالص :

سود خالص شرکت در این دوره مالی ۱۷٫۸۹۷ میلیون ریال بوده است .سود هر سهم در سه ماه اول ۱۳۹۷ برابر با ۱۷۹ ریال و در مدت مشابه سال قبل ۱۷۰ ریال بوده است.همچنین شرکت در پایان سال مالی ۱۳۹۶ توانست ۶۱۹ ریال سود به ازای هر سهم حاصل کند.حاشیه سود خالص شرکت در سه ماه اول ۱۳۹۷ برابر با ۱۲٫۱% بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یک درصد افت داشته است.مضاف بر اینکه حاشیه سود خالص شرکت در سال ۱۳۹۶ برابر با ۱۲% بوده است.

سود انباشته :

سود انباشته شرکت در پایان این دوره مالی ۶۸٫۳۴۶ میلیون ریال است که نسبت به پایان سال ۹۶ حدود ۴۸%کاهش یافته. علت اصلی این کاهش تقسیم ۸۰٫۰۳۴میلیون ریال سود در مجمع شرکت مورخ ۷ خرداد ۹۷ بوده است.سود انباشته به ازای هر سهم شرکت تا تاریخ خرداد ماه برابر با ۶۸۳ ریال است

گردش وجوه نقد :

خالص ورود وجه نقد حاصل فعالیت های عملیاتی در دوره مالی سه ماه اول سال ۹۷ ،برابر با ۲۹٫۷۵۸ میلیون ریال بوده است. که برابر با ۱۸ %فروش این دوره و بیش از سود خالص این دوره است که نشان از بهبود کیفیت سود شرکت دارد. شرکت در این دوره مبلغ ۴۰۵۵ میلیون ریال بابت هزینه مالی پرداخت کرده است که بابت هزینه مالی محقق شده و پرداخت نشده در پایان سال ۹۶ بعلاوه پرداخت هزینه مالی محقق شده این دوره سه ماهه می باشد.الزم به توضیح است از آنجا که سررسید اقساط هر تسهیلات متفاوت است و لزوما برابر با تاریخ گزارشگری مالی نیست، لذا ما بین هزینه پرداخت شده یا هزینه مالی شناسایی شده تفاوت ایجاد می شود (. در این دوره مالی وجه بابت مالیات بر درآمد و همچنین فعالیت های سرمایه گذاری پرداخت نشده است. تامین مالی شرکت بصورت وجوه نقد نیز شامل پرداخت ۵۴۰۷۱ میلیون ریال اصل تسهیلات قبلی و دریافت ۵۲۳۶۷ میلیون ریال اصل تسهیلات جدید است. در نتیجه جریان خالص ورودی وجه نقد قبل از فعالیت های تامین مالی برابر با ۲۵۸۶۵ میلیون میباشد. خالص وجه نقد ایجاد شده در این دوره مالی۲۴٫۱۶۱ میلیون ریال بوده است.

برای حداکثر استفاده از ظرفیت تولید و افزایش هر چه بیشتر بهره وری در تولید، شرکت در سال ۹۷ تمرکز تولید خود را بر روی محصولاتی قرار داده است که ارزش افزوده بالاتری داشته تا در کنار افزایش مقدار تولید، افزایش سود حاصل از فروش محصولات را نیز در برداشته باشد. همچنین شرکت افزایش سهم صادرات در فروش را دنبال می کند

نرخ فروش محصولات

برآورد شرکت جهت متوسط نرخ فروش محصولات برای ۹ ماه آتی سال ۹۷ ( با فرض ثبات متغیرهای اقتصادی فعلی( افزایش ۵ %تا ۱۰ %نرخ فروش محصولات نسبت به متوسط نرخ فروش سه ماهه اول ۹۷ ( ۸۳٫۷۴۴ ریال به ازای هر کیلو)است. در صورت تغییردر خصوص نرخ فروش محصولات ، مسلما گزارش حاضر با تغییر اساسی یا جزیی بسته به میزان تغییر مواجه خواهد بود.

نرخ خرید مواد اولیه

برآورد شرکت جهت متوسط نرخ خرید مواد اولیه برای ۹ ماه آتی سال ۹۷ ( با فرض ثبات متغیرهای اقتصادی فعلی( افزایش ۵ %تا ۱۰ %نرخ خرید مواد اولیه نسبت به متوسط نرخ خرید سه ماهه اول ۹۷ ( ۵۸٫۴۹۵ ریال به ازای هر کیلو) است.

عرضه اولیه نطرین

برآورد شرکت از تغییرات عوامل بهای تمام شده:

حدود ۹۰ %بهای تمام شده محصولات را، مواد اولیه تشکیل می دهد. تغییرات نرخ ارز بطور مستقیم، آنی و زیاد در نرخ مواد اولیه شرکت تاثیر ندارد. مواد اولیه شرکت در داخل کشور تهیه می گردد و دارای انحصار نیست. از طرفی شرکت همواره با پرداخت پیش پرداخت و توافق بر سر قیمت خرید مواد اولیه زودتر موعد نیاز به آن، سعی بر مدیریت وکنترل ریسک ناشی از نوسانات احتمالی قیمت مواد اولیه داشته است. از آنجا که در ماه های اخیر روند تغییر و شدت قیمت ارز با نوسانات بالایی همراه بوده، پیش بینی و برآوردقیمتی ارز برای ادامه سال ۹۷ میسر نیست. اما با توجه به افزایش قطعی هزینه هایی از جمله حقوق و دستمزد، انرژی و . . ، برآورد شرکت آن است که از محل هزینه های دستمزد تولید و سربار تولید، برای ۹ ماه آتی، عمدتا همانند عملکرد سه ماه اول سال باشد.

شرکت فاقد سایر درآمد و هزینه عملیاتی است.

تعداد پرسنل تولیدی و غیر تولیدی شرکت:

در سال مالی ۱۳۹۶تا گزارش خرداد ماه ۱۳۹۷ تعداد۵۹ نفر بوده اند و شرکت پیش بینی میکند تا انتهای سال به ۶۵ نفر برسند.

وضعیت ارزی:عرضه اولیه نطرین

برآورد شرکت از تغییرات هزینه های عمومی ، اداری ، تشکیلاتی :

برآورد ۹ ماه آتی سال ۹۷ بابت هزینه های اداری تشکیلاتی ، همانند متوسط سه ماه اول سال ۹۷ است

برآورد شرکت از برنامه های تامین مالی و تغییرات هزینه های مالی شرکت:

در حال حاظر برآورد مدیریت شرکت برای سال ۹۷ حکایت از آن دارد که نیازی به تامین مالی جدید وجود نخواهد داشت.

 

عرضه اولیه نطرین

درآمدهای عملیاتی و بهای تمام شده:

عرضه اولیه نطرین

روند فروش و بهای تمام شده در ۵ سال اخیر

عرضه اولیه نطرین

 

عرضه اولیه نطرین

 

عملکرد مالی سال های ۹۶ و ۹۷

عطرین نخ قم در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۹۶/۱۲/۲۹  به ازای هر سهم ۶۲۲ ریال سود محقق کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۳درصد رشد داشته است.نطرین براساس عملکرد ۱۲ ماهه آخرین پیش بینی سال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ را ۱۰۴% پوشش داده است.

بر اساس گزارش حسابرسی نشده عطرین نخ قم با نماد نطرین در دوره ۳ ماهه منتهی به ۹۷/۰۳/۳۱ به ازای هر سهم ۱۷۹ ریال سود محقق کرده است در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵% رشد بدلیل  افزایش ۱۷% فروش داشته است .نطرین براساس عملکرد ۳ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ مبلغ ۱۷,۸۹۷ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است.

عطرين نخ قم دردوره ۱ ماهه منتهی به۹۷/۰۴/۳۱ از محل فروش محصولات خود مبلغ ۵۴,۹۱۹ میلیون ریال درآمد داشته است این شرکت براساس عملکرد ۴ ماهه مبلغ ۲۰۲,۶۱۳ میلیون ریال درآمد داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۹% رشد داشته است.

عطرين نخ قم دردوره ۱ ماهه منتهی به۹۷/۰۵/۳۱ از محل فروش محصولات خود مبلغ ۵۹,۰۷۸ میلیون ریال درآمد داشته استاین شرکت براساس عملکرد ۵ ماهه مبلغ ۲۶۱,۶۹۱ میلیون ریال درآمد داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳% رشد داشته است.

مجمع عمومی عادی سالیانه راُس ساعت ۱۰:۳۰ روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۷/۰۳/۰۷ درمحل  شرکت واقع در استان قم،شهرک صنعتي شکوهيه،فاز ۲،خيابان همت۸،پلاک ۴۱۴   برگزار گردید و ۸۰۰ ریال سود نقدی تقسیم نمود.

جمع بندی

-عمده مواد اولیه شرکت از داخل کشور تامین می شود. با این حال امکان تامین مواد اولیه ازخارج از کشور برای شرکت وجود دارد که در صورت صرف و صالح، این اقدام انجام می گردد. تعیین قیمت خریدمواد بر اساس عرضه و تقاضای بازار و توافقات طرفین است. الزم به ذکر است تامین مواد اولیه، دارای انحصار نیست.

-افزایش وجه نقد شرکت نسبت به دوره مالی مشابه سال قبل، عمدتا به علت افزایش وزن فروش نقدی محصولات بوده است.

-این شرکت در پایان دوره مالی ۳ ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ۹۷ ،دعاوی حقوقی علیه شخص یا له شرکت نداشته است و همچنین فاقد تعهدات احتمالی و معاملات با اشخاص وابسته بوده است.

-در دوره سه ماهه اول سال ۹۷ تولید شرکت برابر با ۱۷۹۷ تن بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴ %رشدداشته است.  سیاست تولید در سال ۹۷ تمرکز بر روی تولید محصولاتی است که دارای بیشترین ارزش افزوده هستند. لذا امکان عدم تولیدبرخی محصوالت سال قبل در سال ۹۷ وجود دارد. نتیجه این سیاست استفاده حداکثری از ظرفیت تولید، افزایشبهره وری و کاهش زمان تعویض خط تولید و درنتیجه افزایش مقدار تولید محصول است.

-برآورد شرکت برای سال۹۷ تولید ۷۲۰۰ تن محصول (%۸۹ ظرفیت اسمی)است.

-متوسط نرخ فروش محصولات در دوره سه ماهه اول سال ۹۷ برابر ۸۳٫۷۷۴ ریال به ازای هر کیلو بوده است.

-بهای تمام شده این دوره مالی برابر با ۸۰ %مبلغ فروش و برای کل سال ۹۶ برابر با ۸۱ درصد مبلغ فروش بوده است.نرخ بهای تمام شده هر کیلو محصول فروش رفته برای این دوره مالی برابر با ۶۷٫۱۷۱ ریال، نرخ مصرف هر کیلو مواداولیه برای این دوره مالی برابر با۵۹٫۱۵۲ ریال بوده است.در این دوره مالی ۱۷۹۳ تن مواد اولیه جهت تولید مصرف شده است.

-سود هر سهم در سه ماه اول ۱۳۹۷ برابر با ۱۷۹ ریال و در مدت مشابه سال قبل ۱۷۰ ریال بوده است.همچنین شرکت در پایان سال مالی ۱۳۹۶ توانست ۶۱۹ ریال سود به ازای هر سهم حاصل کند.حاشیه سود خالص شرکت در سه ماه اول ۱۳۹۷ برابر با ۱۲٫۱% بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یک درصد افت داشته است.مضاف بر اینکه حاشیه سود خالص شرکت در سال ۱۳۹۶ برابر با ۱۲% بوده است.

-شرکت افزایش سهم صادرات در فروش را دنبال می کند.

-برآورد شرکت جهت متوسط نرخ فروش محصولات برای ۹ ماه آتی سال ۹۷ ( با فرض ثبات متغیرهای اقتصادی فعلی( افزایش ۵ %تا ۱۰ %نرخ فروش محصولات نسبت به متوسط نرخ فروش سه ماهه اول ۹۷ ( ۸۳٫۷۴۴ ریال به ازای هر کیلو)است.

-برآورد شرکت جهت متوسط نرخ خرید مواد اولیه برای ۹ ماه آتی سال ۹۷ ( با فرض ثبات متغیرهای اقتصادی فعلی( افزایش ۵ %تا ۱۰ %نرخ خرید مواد اولیه نسبت به متوسط نرخ خرید سه ماهه اول ۹۷ ( ۵۸٫۴۹۵ ریال به ازای هر کیلو) است.

نتیجه کلی

با حاشیه سود ۱۲ درصدی و فروش ۲۶۱٫۶۹۱ میلیون ریالی در پنج ماهه ابتدایی سال  نظرین اکنون  ۳۱۴ ریال سود به ازای هر سهم ساخته است و بنابراین از این منظر در شرایط خوبی است.با توجه به نبود زمان لازم جهت تحلیل دقیق و با فرض خنثی سازی ۱۰ درصدی رشد فروش محصولات با رشد ۱۰ درصدی نرخ مواد اولیه و با فرض عدم رشد هزینه های اداری و تشکیلاتی انتظار داریم نطرین در ده ماهه به بودجه برسد و از این منظر نطرین تعدیل منفی نخواهد داشت.لیکن با فرض تولید ۷۲۰۰ تن محصول با متوسط نرخ فروش ۸۳٫۷۷۴ ریال به ازای هر کیلو نطرین ۷۳۲ ریال سود به ازای هر سهم خواهد ساخت و یک تعدیل مثبت ۱۸ درصدی را روانه بازار سرمایه به شرط حفظ شرایط فعلی خواهد کرد.ارزش دفتری سهم ۱۷۷ تومان محاسبه گردید.همچنین p/e نماد به روش ttm با سود ۶۲۸ ریالی و قیمت کشف در حداکثر قیمتی(۴۹۱۴ ریال)برابر با ۷٫۸ واحد و بر مبنای سود ۷۳۲ ریالی برابر با ۶٫۷ واحد محاسبه گردید این در حالی است که p/e گروه نساجی با دو نماد نبروج و نمرینو برابر با ۱٫۶ واحد میباشد و از این منظر امکان عرضه سهم در قیمتی مناسب تر وجود داشت لیکن با توجه به  تعداد کم سهام شرکت میتوان با اطمینان گفت از این عرضه استقبال میشود و نطرین در این قیمت خریدنی است.

سلب مسئولیت:در هر حال مسئولیت ورود به یک موقعیت معاملاتی با کاربران گرامی است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 524 views بار دسته بندی : تحلیل بنیادی بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.