مکس بورس تصمیمات درباره افزایش تخفیف خوراک پالایشی ها - مکس بورس

اخبار امروز درباره خوراک گاز پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها بازار را تحت تاثیر قرار داد. برخی منابع خبری از افزایش تخفیف خوراک برای صنعت پالایشگاهی در جلسه سران قوا خبر دادند.

مصوبه کمیسیون تلفیق در خصوص نرخ گاز صنایع منتشر شد: در این مصوبه نرخ گاز ضریبی از قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌‌ها تعیین شده است

  • پالایشگاه، پتروشیمی، فولاد، سایر واحد‌های تولید فلزات و کانی‌های فلزی ۵۰ درصد
  • سیمان ۱۵ درصد
  • سایر صنایع به جز نیروگاه ۱۰ درصد
مصوبه جدیدی که اعلام شد

کاهش ۵ درصدی مالیات بر تولید تصویب شد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس گفت: این کمیسیون دو اقدام مهم در راستای حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری مولد انجام داد و در این راستا ۵ درصد مالیات بر تولید را کاهش و اخذ مالیات از خودروی لوکس را تصویب کرد.

رضاخواه تاکید کرد: کاهش ۵ درصدی مالیات بر عملکرد تولیدکنندگان در تبصره ۶ لایحه بودجه یکی از تصمیمات مهم کمیسیون تلفیق بود که بدون حتی یک رای مخالف به تصویب رسید.

احتمالات درباره افزایش تخفیف خوراک پالایشی ها

دنیای بورس | شایعاتی مبنی بر افزایش تخفیف خوراک برای صنعت پالایشگاهی شنیده میشود؛ به نظر میرسد توجه بازار در روزهای اخیر به نمادهای پالایشی چندان بی ارتباط به این اخبار غیررسمی هم نباشد.

دولت سهامدار پالایشگاه ها میباشد و احتمال تایید تخفیف بیشتر به این شرکتها جهت حمایت از صنعت مذکور و همچنین بازار سرمایه زیاد است. دولت بایستی پروژه «صندوق پالایش» را سر و سامان ببخشد و از این رو برخی منابع خبری میگویند به دنبال جلب اعتماد از دست رفته سرمایه گذاران در این صندوق دولتی است

از آنجا که شرکت ملی پالایش و پخش هنوز نرخ های مصوب خوراک و قیمت ۵ فرآورده اصلی برای اعلام صورتهای مالی شرکتهای پالایشی را به آنها اعلام نکرده است، میتوان احتمال تایید این شایعات را زیاد دانست.

افزایش تخفیف خوراک برای صنعت پالایشگاهی در جلسه سران قوا

در همین پتروتحلیل اعلام کرده، منابع خبری از احتمال طرح موضوع افزایش تخفیف خوراک برای صنعت پالایشگاهی در جلسه سران قوا خبر می دهند. البته در مورد خبر پالایشی ها هنوز چیزی قطعی نیست، ولی گویا پیشنهادات بر مبنای ۵ درصد بوده است که به نظر هر عددی تصویب شود دو سیگنال قوی برای بازار خواهد بود؛ نخستین آن، کمک به کلیت بازار و دوم، افزایش جریان سود در پالایشی ها.

تایید نشده درباره فولادی ها و پتروشیمی ها

«دنیای بورس» همچنین نوشت: یک منابع آگاه در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس درباره آخرین مصوبات این کمیسیون درباره صنعت فولاد و پتروشیمی به سایت فولادبان گفت: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق، بهای انرژی صنایع فولاد و پتروشیمی در سال آینده براساس فوب خلیج فارس محاسبه خواهد شد.

این منبع آگاه در ادامه اظهار داشت: تا اینجای کار مصوب‌شده است که برق، آب و گاز واحدهای پتروشیمی و فولاد براساس فوب خلیج فارس محاسبه شود و از محل آزادسازی انرژی و خوارک این واحدها ۱۸ هزار میلیارد تومان درآمد در بودجه سال آینده دیده شده است.

وی در پایان تصریح کرد: مصوبه کمیسیون تلفیق تا پایان امشب نهایی خواهد شد و برای تصویب به صحن علنی خواهد رفت.

به نظر می‌رسد مجلس معتقد است صنایع فولاد و پتروشیمی با دریافت خوراک ارزان محصولات خود را صادر می‌کنند و بازار داخلی را بهم ریخته‌اند، از طرف دیگر سود هنگفت این شرکت‌ها به صورت غیرشفاف در موارد خاص صرف می‌شود.

 پیش از این خبرهایی درباره حذف یارانه انرژی فولادسازان در بودجه سال آینده کشور و سپس تخفیف ۵۰ درصدی برای محاسبه هزینه انرژی تولیدکنندگان فولاد در رسانه‌ها منتشر شده بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 327 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 17 فوریه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.