مکس بورس تصمیم جدید | افزایش نرخ سود سپرده بانکها نزد بانک مرکزی - مکس بورس

بانک مرکزی از تصمیم های جدید در خصوص چارچوب اجرایی سیاست پولی خبر داد و بر مبنای آن نرخ سود سپرده بانکها نزد بانک مرکزی را افزایش داد.

به گزارش «دنیای بورس»، بر اساس اعلام بانک مرکزی حداکثر نرخ سود سپرده‌های بانکی نزد بانک مرکزی به ۲۲ درصد افزایش یافت. کف نرخ سود سپرده‌های بانکی نیز برابر با ۱۴ درصد تعیین شد که افزایشی یک درصدی را نشان می دهد. پیش از این در ابتدای سال، بانک ها با اعلام اینکه قصد اجرای مصوبه پیشین شورای پول و اعتبار را دارند ، حداکثر نرخ سود سپرده‌های بانکی را به ۱۵ درصد کاهش دادند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که مدیران عامل بانک‌ها در توافق با بانک مرکزی، تصمیم به اجرای مصوبه پیشین شورای پول و اعتبار گرفتند و به این ترتیب نرخ سود بانکی را از دوشنبه اول اردیبهشت‌ماه به ۱۵ درصد کاهش دادند.

بر اساس مصوبه سه سال پیش شورای پول و اعتبار که از اول اردیبهشت ملاک عمل نظام بانکی قرار گرفت، نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت نیز از ۱۰ به ۸ درصد کاهش یافت. البته طبق مصوبه جدید، بانک‌ها این امکان را داشتند که در قالب گواهی سپرده، نرخ سود ۱۸ درصد به مشتریان ارائه دهند.

آخرین مصوبه رسمی شورای پول و اعتبار در مورد نرخ سود مربوط به شهریور ۱۳۹۶ است که در آن، نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت حداکثر ۱۰ درصد و نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله، به شکل علی‌الحساب ۱۵ درصد وضع شده بود. حالا اما بانک مرکزی در بخشنامه جدید خود دامنه نوسان نرخ سود سپرده های بانکی را در محدوده ۱۴ تا ۲۲ درصد اعلام کرد. به این ترتیب نرخ سود بانکی هفت درصد افزایش را در سه ماه اخیر تجربه کرده است.

در بخشنامه بانک مرکزی آمده است: بدین ترتیب دامنه نرخ سود در بازه ۲۲-۱۴ درصد قرار گرفت. این تصمیم با هدف کاهش دامنه دالان نرخ سود، افزایش نرخ سود در بازار بین بانکی و هدایت نرخ تورم به سمت نرخ تورم هدف اتخاذ شده است و از روز شنبه ۲۵ مردادماه ۱۳۹۹ اجرا می‌شود.

با این اقدام بانک‌ها نیز می‌توانند نرخ سود خود برای سپرده‌گذاران را در کوتاه‌مدت و بلندمدت بین دو عدد ۱۴ تا ۲۲ درصد در نظر بگیرند.

تصمیم های جدید در خصوص چارچوب اجرایی سیاست پولی 

آخرین اطلاعات به دست آمده از عملکرد بخش واقعی اقتصاد نشان می‌دهد، رشد اقتصادی بدون نفت در مسیر صعودی قرار گرفته است. از طرف دیگر، نرخ تورم از تورم هدف اعلام شده (۲۲ درصد) فاصله دارد.

به گزارش بانک مرکزی، بر این اساس، هیئت عامل این بانک در راستای اجرای قانون پولی و بانکی کشور برای حفظ ارزش پول ملی، در جلسه چهارشنبه ۲۲ مردادماه ۱۳۹۹ چارچوب های جدید اجرای سیاست پولی را تصویب کرد.

هیئت عامل بانک مرکزی بر اساس مواد (۶) و (۱۱) دستورالعمل «عملیات بازار باز و اعطای اعتبار در قبال اخذ وثیقه توسط بانک مرکزی»، نرخ سود سپرده‌گذاری بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی نزد بانک مرکزی را با ۱ واحد درصد افزایش، ۱۴ درصد تعیین کرد و بدین ترتیب دامنه نرخ سود در بازه ۲۲-۱۴ درصد قرار گرفت. این تصمیم با هدف کاهش دامنه دالان نرخ سود، افزایش نرخ سود در بازار بین بانکی و هدایت نرخ تورم به سمت نرخ تورم هدف اتخاذ شده است و از روز شنبه ۲۵ مردادماه ۱۳۹۹ اجرا می‌شود. لازم به یادآوری است بانک مرکزی برای دستیابی به تورم هدف از تمام ابزارهای پولی در اختیار استفاده خواهد کرد.

پیش از این هیئت عامل بانک مرکزی در روز پنجشنبه مورخ ۱۲ تیرماه ۱۳۹۹، کف دالان نرخ سود را از ۱۲ به ۱۳ درصد افزایش داده بود

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 289 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 17 اکتبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.