مکس بورس حرکت « پرداخت » روی مرز - مکس بورس

شرکت به پرداخت ملت که روز گذشته معاملات منفی را آغاز کرده بود، در ساعت پایانی معاملات با افزایش تقاضا به ویژه سهامدار حقوقی روند حرکتی خود را تغییر داد. هم‌زمان روز گذشته گزارش عملکرد ماهانه شرکت در تیر ارائه شد. گرچه عملکرد ماهانه «پرداخت» روی مرز برنامه بودجه است، اما تهدیدی جدی برای این سهم به چشم می‌خورد.

روز گذشته، شرکت به پرداخت ملت به قیمت‌های زیر ۲۲۰۰ تومان واکنش نشان داد و با اقبال مناسبی همراه شد. از نگاه بازاری به نظر می‌رسد امروز معاملات بهتری را شاهد باشیم، اما نگرانی‌هایی درباره سودآوری این شرکت طبق گزارش‌های ماهانه کدال و شاپرک به چشم می‌خورد.

رفتار خطی مشابه سال قبل

عمده درآمد «پرداخت» از محل کارمزد شبکه الکترونیک پرداخت کارت (شاپرک) است. این شرکت بیشترین سهم بازار از نظر تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک را دارا است. با توجه به الگوی تکرارپذیری که می‌توان برای سیستم شاپرک در نظر گرفت، تراکنش‌ها در ۴ ماه ابتدای سال حدودا ۳۰ درصد کل سال است.

در واقع هرچه به پایان سال نزدیک می‌شود (به ویژه اسفند) میزان تراکنش‌ها با افزایش خرید مردم افزایش می‌یابد. در نتیجه سهم ماه‌های ابتدایی از کل سال عموما کمتر از ماه‌های پایانی است.

شرکت «پرداخت» نیز که گزارش عملکرد ماه تیر خود را منتشر کرده است نشان می‌دهد حدود ۳۰ درصد از کل درآمدهای پیش‌بینی‌شده را محقق کرده است. این شرکت در سه‌ماهه نیز ۲۲ درصد رقم بودجه را پوشش داده بود که باز هم مشابه الگوی رفتاری گذشته است.

تهدید سهم بازار

نتایج فوق نشان می‌دهد «پرداخت» روی مرز بودجه خود و سود ۲۶۹ تومانی هر سهم حرکت می‌کند. با این حال، بررسی‌های «دنیای بورس» از عملکرد شرکت در شاپرک نشان می‌دهد به پرداخت ملت از ابتدای سال در حال واگذاری سهم بازار خود است. به طوری که «پرداخت» طی سال گذشته به طور متوسط بیش از ۳۲٫۵ درصد ارزش کل تراکنش‌های شاپرک را در اختیار داشته است. این رقم در سال جاری به کمتر از ۳۰٫۵ درصد رسیده است.

با توجه به سطح بالای درآمدهای شاپرک این کاهش‌های سهم بازار به شدت می‌تواند درآمد شرکت تحت تاثیر قرار دهد. این موضوع یکی از ریسک‌های جدی سهام «پرداخت» محسوب می‌شود و شاید دلیل آنکه قیمت این سهم از نماد «آپ» که سهم بازار کوچک‌تری دارد نیز همین روند تغییرات سهم بازار باشد.

اهرم سنگین حاشیه سود

همچنین، همواره ارتباط معناداری میان رشد نقدینگی و تراکنش‌های شاپرک وجود دارد. سال ۹۵ رشد نقدینگی به ۲۳ درصد رسید که در مقایسه با سال ۹۴ که رشد نقدینگی ۳۰ درصد بود کاهش داشت. در سال جاری نیز ممکن است رشد نقدینگی کُندتر شود. بنابراین، یکی دیگر از مواردی که می‌تواند شرکت «پرداخت» را از بودجه عقب بیاندازد عدم رشد نقدینگی متناسب با درآمدهای پیش‌بینی‌شده شرکت در بودجه سال ۹۶ است.

باید در نظر داشت رقم درآمدهای شاپرک برای شرکت‌های خدمات پرداخت (PSP) بسیار بالا است و درصد پایین کارمزد آنها باعث می‌شود تغییرات در حاشیه سود ناخالص بتواند نوسانات چشم‌گیری را در کل سودآوری ایجاد کند. بنابراین، چون درآمدها تا حدی قاب پیش‌بینی است، هر شرکتی که بتواند هزینه‌های خود را بیشتر کاهش دهد توان بالاتری برای کسب سودآوری دارد.

نماد «آپ» که امسال در گزارش سه‌ماهه تعدیل مثبت ۱۶ درصدی داد، با ثابت فرض کردن درآمدها، هزینه‌های خود را کاهشی ارزیابی کرده بود. حال «پرداخت» نیز اگر بتواند حاشیه سود ناخالص سه‌ماهه را حفظ کند می‌تواند تغییر محسوسی در رقم سود پیش‌بینی‌شده ایجاد کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 195 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.