مکس بورس خیز « خپارس » برای خروج از زیان - مکس بورس

شرکت پارس‌خودرو در آخرین پیشبینی بر اساس عملکرد سه‌ماهه سود خالص را بدون تغییر نسبت به پیشبینی قبلی به بازار ارائه کرد. اما پوشش مناسب در سه‌ماه نخست سال جاری، انتظار برای رشد حاشیه سود نسبت به بودجه شرکت، نوید عرضه محصولات جدید و به ثمر نشستن سرمایه‌گذاری‌های مشترک با شرکاری خارجی و برنامه‌های کاهش بهای تمام‌شده از عواملی هستند که احتمال رشد سودآوری را در این شرکت افزایش داده است.

گزارش پیش‌رو با تحلیلی بر آن‌چه در مجمع پارس‌خودرو مطرح شد و همچنین بررسی اطلاعات ارائه‌شده در سایت «کدال» ارائه می‌شود.

شرکت پارس‌خودرو در سال گذشته سرانجام توانست از زیان سالانه خارج شود. از نکات مثبت صورت‌های مالی این شرکت در سال ۹۵ پوشش کامل هزینه مالی با سود حاصل از عملیات این شرکت است. به این ترتیب برخلاف سهام‌دار عمده (شرکت سایپا) که برای اعلام سود دست به دامان درآمدهای غیرعملیاتی شده، پارس‌خودرو با کمک سود عملیاتی موفق به پوشش هزینه‌ها و حتی شناسایی سود پس از عملکرد زیان‌بار سال‌های اخیر شده است.

گرچه حصول سود در «خپارس» بخشی از زیان‌های سنگین سال‌های قبل را جبران کرد اما همچنان بیش از ۹۶۰ میلیارد تومان زیان انباشته تا پایان سال ۹۵ در صورت‌های مالی این شرکت مشاهده می‌شود که برای جبران این زیان، تداوم و حتی رشد بیش از پیش سودآوری مورد نیاز است. به این ترتیب نخستین نکته که خریداران احتمالی این نماد باید در نظر بگیرند عدم تقسیم سود در مجمع سال‌های آتی این شرکت تا صاف شدن زیان انباشته در این شرکت است.

جلوه مثبت سال مالی ۹۵

مقایسه صورت‌های مالی سال ۹۵ و ۹۴ شرکت پارس‌خودرو نکات مثبت قابل توجهی را ارائه می‌کند. در این خصوص می‌توان به رشد ۷۵ درصد میزان فروش این شرکت در سه‌ماه نخست سال جاری در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته اشاره کرد. نکته مهم دیگر، جایگزینی تسهیلات با نرخ بهره بالا با تسهیلات ارزان‌تر بود.

در خصوص فرآیند افزایش سرمایه در این شرکت نیز می‌توان به وجه تمایز آن با دیگر شرکت‌های گروه سایپا اشاره کرد. منابع افزایش سرمایه علاوه بر تجدید ارزیابی دارایی‌ها محل جذاب آورده نقدی را نیز شامل ‌شد. گرچه در نگاه بازار افزایش سرمایه سنگینی که شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌دهند محلی برای جولان نقدینگی در سال‌های اخیر بوده است اما اثرات ورود وجه نقد از سوی سهام‌داران اثرات محسوسی بر روند عملیاتی شرکت‌ها خواهد داشت. 

انتظار برای تعدیل مثبت؟

از نکات منفی در صورت‌های مالی پارس‌خودرو وابستگی شدید تامین قطعات و مواد اولیه به نرخ ارز مبادله‌ای است. «دنیای بورس» در گزراش‌های پیشین به اثر منفی احتمالی رشد ارز مبادله‌ای و اجرا کردن سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز در اقتصاد کشورمان اشاره کرده بود. از سوی دیگر پایین‌تر بودن حاشیه سود فروش محصولات در بودجه سال ۹۶ در مقایسه با سال مالی گذشته امیدواری به بهبود روند سودآوری را در آینده ایجاد می‌کند.

گرچه مدیران این شرکت به افزایش بهای تمام‌شده همگام با رشد ارز مبادله‌ای و سایر هزینه‌ها در بهای تمام‌شده اشاره می‌کنند (اثر کاهشی بر حاشیه سود شرکت) اما بررسی‌ها حاکی است که حاشیه سود شرکت در شرایط کنونی و همچنین با توجه به برنامه‌های آتی توانایی رشد نسبت به بودجه را خواهد داشت.

اهرم برلیانس برای «خپارس»

یکی از محصولاتی که انتظار بهبود حاشیه سود آن وجود دارد بریلیانس است. در حالی‌که تنوع سبد محصولات بریلیانس در ماه‌های اخیر بیشتر شده است نمی‌توان بر اساس نرخ میانگین فروش این محصول اظهار نظر کرد. با این حال حاشیه سود در نظر گرفته‌شده در بودجه شرکت در مقایسه با سال گذشته افت چشم‌گیری را نشان می‌دهد.

با وجود این‌که رشد حاشیه سود بریلیانس می‌تواند اثر مثبت قابل توجهی بر عملکرد سال ۹۶ این شرکت در مقایسه با بودجه داشته باشد اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد افزایش تعداد فروش این محصول در مقایسه با سال گذشته است. در سال گذشته پارس خودرو نزدیک به ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو را به فروش رسانده است که ۲۲ هزار و ۲۰۷ دستگاه بریلیانس در این لیست وجود داشت. در پیشبینی سال جاری پارس‌خودرو پیشبینی فروش ۲۳۵ هزار دستگاه انواع سواری را داشته که در این میان سهم برلیانس از سبد فروش رشد بیش از ۲ برابری را تجربه کرده و به ۵۰ هزار دستگاه رسیده است.

به نظر می‌رسد اگر شرکت توانایی پوشش مقداری فروش را داشته باشد امکان رشد سودآوری از این جناح وجود خواهد داشت. با فرض تحقق مقداری بودجه شرکت و همچنین ثبات در سایر سرفصل‌های هزینه‌ای به نظر می‌رسد پارس‌خودرو توانایی رشد ۸۰ میلیارد تومانی سود خالص (معادل ۱۰۰ درصد تعدیل مثبت) را داشته باشد.

عملکرد مثبت در فصل بهار

پوشش مناسب سودآوری در سه‌ماه نخست از نکات قابل توجه در صورت‌های مالی پارس‌خودرو است. علاوه بر بالاتر بودن حاشیه سود ناخالص این شرکت که امید به بهبود سودآوری را از این جناح برای شرکت فراهم می‌کند ترکیب و تعداد فروش محصولات در این شرکت نیز قابل توجه است.

در این خصوص کاهش حجم پراید در سبد فروش محصولات از مواردی است که باید به آن توجه داشت. این شرکت در سه‌ماه نخست سال مالی موفق به فروش نزدیک به ۴۱ هزار دستگاه خودرو شده است. در مقایسه با سال گذشته رشد ۱۶ درصدی مقدار فروش مشاهده می‌شود.

در این میان کاهش تعداد فروش خانواده X100 در مقایسه با سال گذشته (افت حدود ۳ هزار دستگاه فروش این محصول در دوره سه‌ماهه در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته) نیز از دیگر نکات تحولات سبد فروش محصولات این شرکت است. باید به عبارت دقیق‌تر، تولیدات پراید پارس‌خودرو درآمد کارمزدی را برای این شرکت به همراه دارد. فروش این محصول نه‌تنها سودی برای پارس‌خودرو به همراه ندارد حتی با حاشیه زیان مواجه است.

در سال گذشته سود ناخالص از فروش ۹۴ هزار دستگاه از خانواده پراید معادل ۱۱ میلیارد تومان زیان برای این شرکت بوده است. حاشیه سود ناخالص سه‌ماه نخست سال مالی معادل یازده درصد بوده است در حالی‌که پیشبینی حاشیه سود ناخالص تا پایان سال ۹۶ کمتر از ۹ درصد در نظر گرفته شده است. با نگاهی به عملکرد فصل بهار پارس‌خودرو در سال‌های گذشته، رشد مقدار فروش، کاهش سهم پراید به عنوان محصول با حاشیه سود منفی در مقایسه با سال‌های گذشته احتمال بهبود قابل توجه سودآوری را تا پایان سال نوید می‌دهد.‌

چند برنامه و پروژه جذاب پارس‌خودرو

از دیگر عوامل مثبت که در پارس‌خودرو خودنمایی می‌کند سرمایه‌گذاری مشترک با سیتروئن است. سایپا سهم خود به واسطه نیوان ابتکار را در سایپا کاشان به سیتروئن واگذار کرد بخش دیگر سهام سایپا کاشان به پارس‌خودرو اختصاص دارد. در شرایط کنونی خانواده پراید (تولید با درآمد کارمزدی) در این سایت تولید می‌شود. بر اساس آن‌چه مدیران این شرکت به آن اشاره کردند پارس‌خودرو شریک تجاری سیتروئن است و احتمالا محاسبه درآمد برای پارس‌خودرو برخلاف گذشته از حالت کارمزدی خارج می‌شود.

نکته مثبت دیگری که به نظر می‌رسد مدیران سایپا به جد به دنبال تحقق آن هستند شکوفایی پارس‌خودرو است. انتقال تولیدات لوکس و محصولات جدید مانند SP0، SP100 و SP200 و همچنین سایر محصولات گروه بریلیانس به پارس‌خودرو از دیگر راه‌کارهای سایپا برای ایجاد برند قدرتمند در پارس‌خودرو است. به گفته آخوندی مدیر مالی سایپا، پارس‌خودرو محلی برای تولید خودروهای لوکس و با کیفیت بالاتر است. وی در مجمع عمومی سالیانه «خپارس» به تلاش سایپا برای برندسازی قدرتمند در پارس‌خودرو اشاره کرد.

ریسک‌های احتمالی پیش‌رو

یکی از ریسک‌های مهم در برابر خودروسازان تقاضای خودرو در کشور است. عملکرد کنونی پارس‌خودرو به تحقق احتمالی مقدار فروش پارس‌خودرو اشاره دارد، با این حال برای رصد این موضوع باید روند تولید و فروش محصولات این شرکت به خصوص در دو گروه اصلی رنو و بریلیانس را در گزارش‌های ماهانه شرکت دنبال کرد.

ریسک دوم همان‌طور که اشاره شد اثر رشد نرخ ارز مبادله‌ای و تحقق ارز تک‌نرخی در کشور است. این موضوع می‌تواند فشار قابل توجهی بر سودآوری پارس‌خودرو ایجاد کند (در شرایط کنونی هر دلار در بازار مبادلات ارز در مرز ۳۲۷۰ تومان قرار دارد). ریسک‌های سیاسی نیز عامل مهمی است که اثر سوء آن پیش از این با خروج شرکای خارجی در دوران تحریم تجربه شده است.

روند قیمتی آتی «خپارس»

پارس‌خودرو پس از برگزاری مجمع عمومی عادلی سالیانه در سطح حدود ۹۴ تومان معاملات را به پایان رساند. پس از انجام مراحل افزایش سرمایه با برخورد به کف حدود ۸۲ تومانی یک رالی پرشتاب تا سطح ۱۲۰ تومان را در ماه‌های ابتدایی سال جاری تجربه کرد. اما با فشارهای عرضه در این سطح دوام نیاورد و مجددا به کانال ۹۰ تومانی نزول کرد. طی هفته‌های اخیر خریدهای قدرتمندی در سطوح فعلی قیمت انجام شده و مانع از تداوم افت قیمت این سهم شده است.

در حالی‌که معاملات بر پایه تکنیکال در سال‌های اخیر عامل اصلی نوسان نمادهای خودرویی بوده، به نظر می‌رسد بازار در انتظار واکنش به کف فعلی است. شکست کف قیمتی فعلی و ریزش قیمت سهم به زیر ۹۰ تومان احتمالا فضا را برای معامله‌گران که به دنبال ورود به سهم با ریسک کمتری هستند فراهم می‌کند.

در خصوص مسیر رشد قیمتی این سهم اما باید در انتظار تحولات بنیادی و اثرات مثبت آن در آینده بود. بر این اساس عوامل بنیادی مانند تداوم بهبود فروش مقداری، نشانه‌های از کاهش بهای تمام‌شده در محصولاتی مانند بریلیانس و همچنین عدم فشار عوامل منفی مانند رشد نرخ ارز می‌تواند در بهبود سودآوری «خپارس» و به دنبال آن قیمت این سهم موثر باشد. در خصوص کاهش بهای تمام‌شده محصولات انتظار برای افزایش سهم تولید داخل در این محصول وجود دارد؛ در شرایط کنونی تنها ۲۰ درصد از ارزش بهای تمام‌شده این محصول به داخل اختصاص دارد، با برنامه‌های این خودروساز در افزایش سهم تولیدات داخل، کاهش بهای‌ تمام‌شده نیز مورد انتظار است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 212 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.