مکس بورس دیده‌بان بورس دوشنبه (13 شهریور) - مکس بورس

در معاملات روز گذشته، با وجود افت شاخص کل بورس تهران، بازگشایی نماد سایپا جان تازه‌ای به بازار سهام بخشید. در سوی دیگر، آغاز به کار بازارهای جهانی از صبح امروز و نشانه‌های مثبت از وضعیت کالاها به ویژه در حوزه فلزات می‌تواند نویدبخش تغییر فضای کم‌رمق بازار سهام باشد. اکنون باید منتظر ماند که صنعت پیشتاز فلزی-معدنی و یا لیدرهای سابق بورس تهران، خودرویی‌ها عامل اصلی این تغییر فضا خواهند شد.

شروع خوب در جهانی: پس از رشدهای متوالی قیمت جهانی کالاها، امروز نیز در شروع به کار معاملات هفتگی، فلزات همچنان وضعیت مناسب خود را ادامه دادند. به طوری که مس نزدیک سطح ۶۹۰۰ دلاری، سرب بالای ۲۴۰۰ دلار و روی در مرز ۳۲۰۰ دلاری به نوسانات خود ادامه داد. امری که می‌تواند پس از اصلاح نسبی نمادهای فلزی-معدنی، بار دیگر توجه به این گروه را در بورس تهران افزایش دهد.

نگاه فولادی‌ها به بورس کالا: روز گذشته اطلاعیه عرضه محصولات فولاد مبارکه منتشر شد که قیمت پایه فروش محصولات حدود ۱۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. این موضوع نیز می‌تواند بار دیگر انگیزه خرید در این گروه را تقویت کند.

حذف تدریجی دلار مبادله‌ای: در شرایطی که بازار ارز آزاد روند صعودی دلار به سمت کانال ۳۹۰۰ تومانی را دنبال می‌کند، دلار در مرکز مبادلات نیز مسیر مثبت خود را ادامه می‌دهد. در این میان، خبرهایی از حذف این ارز در بخش‌های مختلف به گوش می‌رسد که نشانه‌ای از حرکت بانک مرکزی به سمت تک‌نرخی شدن ارز است.

مساله‌ای که می‌تواند بر گروه‌های متعددی اثرگذار باشد؛ عمده گروه‌هایی که ارز مبادله‌ای مصرف می‌کنند با افزایش نرخ ارز مبادله‌ای با رشد هزینه‌ها مواجه می‌شوند. البته این افزایش هزینه‌ها روی خوش دیگری نیز می‌تواند داشته باشد و آن تقویت احتمال افزایش نرخ‌های فروش است که در برخی گروه‌ها اثرات مطلوبی می‌تواند داشته باشد. صنعتی مثل پالایشگاه‌ها که فروش محصولات آنها نیز بر اساس ارز مبادله‌ای است با رشد سودآوری همراه خواهند شد. همچنین، برای کالاهای وارداتی با ارز مبادله‌ای افزایش هزینه‌ها رقم می‌خورد که به نفع تولیدکنندگان داخلی است.

تخلیه فشار فروش در لیدر قدیمی بورس؟ بازگشایی نماد «خساپا» پس از سه ماه و نیم یکی از مهم‌ترین رویدادهای بورس در روز گذشته محسوب می‌شود. جایی که هماهنگی قیمت این نماد با افت اخیر گروه خودرویی، نمادهای این گروه را به کف‌های تکنیکال خود نزدیک‌تر کرد. گروهی از کارشناسان معتقدند این قیمت‌ها جذابیت را مجددا به این لیدر قدیمی برمی‌گرداند. باید دید در معاملات این روزها واکنش فعالان بورس به نمادهای پرنوسان گروه خودرو چگونه خواهد بود و آیا فروشندگان پرتعداد در نماد سایپا در برابر خریداران احتمالی مغلوب می‌شوند؟

«فایرا» و بلوک پر ابهام: در حالی نماد شرکت آلومینیوم ایران همچنان صف خرید قدرتمندی را تجربه می‌کند که در یک اتفاق نادر عرضه بلوک ۱۵ درصدی این شرکت توسط سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران از سوی نهاد ناظر لغو شد. هرچند نظرات متفاوتی از سوی مقام ناظر و مدیر عامل «وتوصا» در گفت و گو با «دنیای بورس» مطرح شده، اما واکنش بازار به این رویداد جذاب خواهد بود.

از سویی روز گذشته، خبر لغو عرضه بلوک باعث ریزش قیمت نماد «وتوصا» شد. در سمت دیگر، سهام «فایرا» که به تازگی شاهد ورود یک سهامدار حقیقی به جمع سهامداران درصدی خود است، روز گذشته نیز خرید ۱۰ میلیون سهم دیگر از سوی این فرد حقیقی خریداری شد.

نکته قابل تامل دیگر، احتمال عرضه سهام در این شرکت از سوی «وتوصا» در معاملات امروز است و باید دید صف خرید «فایرا» همچنان باقی می‌ماند یا خیر. توسعه صنعتی ایران که قصد فروش ۷۸۰ میلیون سهم آلومینیوم ایران را با قیمت پای ۸۶۱ ریال داشت، اکنون با لغو فروش بلوکی و هم‌زمان قیمت‌های جذاب تابلوی معاملاتی (قیمت ۱۳۳۳ ریالی «فایرا» در پایان معاملات شنبه) می‌تواند این حجم از سهام را در بازار خرد به فروش برساند. در این شرایط، باید دید بازی آلومینیوم ایران تا کجا ادامه خواهد یافت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 106 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.