مکس بورس دیده‌بان بورس سه‌شنبه (28 شهریور) - مکس بورس

بازار روز سه‌شنبه از آنجایی حائز اهمیت است که در روز گذشته با توجه به حجم نقدینگی در گردش، شاهد بهترین تاثیر بر شاخص کل بودیم. رشد ۱۵۰ واحدی شاخص کل در نیم‌ساعت پایانی نوید ادامه مسیر در ساعات ابتدایی معاملات امروز را می‌دهد. اما هنوز ریسک عدم ورود پول پارک شده به سهام در قیمت‌های فعلی، بزرگترین چالش برای کاهش طراوت معاملات و حاکم شدن فضای رخوت در تالار شیشه‌ایست.

اولین روز پس از تسویه اعتباری‌ها برای بازار سرمایه خوش یمن بود. ثبت رشد ۴۹۷ واحدی شاخص کل و قرار گرفتن این متغیر کلان بالای سطح ۸۴ هزار واحدی باعث دلگرمی نسبی فعالان بورسی شد. از طرفی این رشد با رشد قابل قبول شاخص هم‌وزن همراه بود که حاکی از حرکت یکدست سهم‌های بازار و عدم تاثیر تک نمادهای بزرگ برای سبزپوش بودن شاخص کل است. ارزش پایین معاملات روزانه کماکان منفی‌ترین نکته روند کنونی‌ست که به نوعی می‌توان آنرا به عنوان اصلی‌ترین ریسک حال حاضر بازار سرمایه برای حرکت پرشتاب عنوان کرد.

عدم رغبت سهامداران به فروش گسترده در قیمت‌های منفی چه از طرف حقوقی‌ها و چه از طرف حقیقی‌ها؛ اصلی‌ترین دلیل رشد شاخص در مدت حرکت رو به جلو یک‌ماه گذشته است. شاید بتوان گفت آرامش نسبی حاصل از اعتماد به سودآوری واقعی شرکت‌ها در کنار سوپاپ اطمینان مسائل خارجی موثر نظیر اطمینان به عدم ریزش دلار، کنترل نسبی سپرده‌های بانکی و احتمال رونق اقتصادی در نیمه دوم سال از مهمترین عوامل شکل‌گیری این روند در میان اهالی فعال فعلی بازار است.

رصد بزرگان

روز گذشته در مجموع شاهد انتقال مالکیت ۲٫۷ میلیارد تومان از حقیقی به حقوقی بودیم. این میزان انتقال نقدینگی در مقایسه با ارزش واقعی معاملات (۸۵٫۴ میلیارد تومان) حاکی از توازن کلی جابجایی سهام میان این دو قشر اصلی فعال در بازار است. پیش‌بینی می‌شود در صورت عدم ورود نقدینگی قدرتمند، اوضاع در روز جاری نیز به همین منوال باشد و در غیر اینصورت چربش خرید حقیقی‌ها به چشم خواهد آمد. احتمال ادامه حمایت‌های برخی سهامداران عمده خاص در نمادهای «خساپا» ، «وبملت» و «وانصار» ؛ عرضه‌های دامنه‌دار گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول) در نماد «زاگرس» برخلاف اظهارات مدیران در مجمع عمومی عادی سالانه و تحرکات مثبت آرام شده صندوق سرمايه گذاري گنجينه زرين شهر در نماد «شبندر» در روز جاری نیز وجود دور از ذهن نیست.

دلگرمی اوره‌ای‌ها

ثبت قیمت ۲۳۵ دلاری اوره جهانی در روز گذشته و تحلیل آسان محرک‌های شرکت‌های مرتبط نظیر «شپدیس» و «شیراز» دوشنبه‌ای پر رونق برای صاحبان سهم‌های یاد شده رقم زد. تاثیر مستقیم و اهرم بالای نرخ دلار و قیمت اوره به راحتی می‌تواند سود سهام این شرکت‌ها را دستخوش تغییر کند و به همین منظور حساسیت اهالی بازار به این دو مولفه بسیار شدید خواهد بود.

صنعت زاپاس

خودرویی‌ها هنوز هم مورد بی مهری بازار هستند. ارزش معاملات اندک پس از تجربه ریزش‌های گاه و بی گاه، گواه این مدعاست. دو اتفاق از یک جنس می‌تواند منجر به تحرک بیشتر نمادهای این صنعت شود. اتفاق اول خروج نقدینگی از سهام صنایع لیدر فعلی به دلایل مختلف است. در این صورت یکی از صنایع جایگزین برای ورود نقدینگی و حرکت مثبت؛ صنعت خودرو خواهد بود. اتفاق دوم که به عنوان یک موتور محرک قدرتمند، ورود نقدینگی جدید به بازار است که بخشی از آن برای تجربه نوسان مقطعی شیرین با احتمال زیادی به این صنعت سرازیر خواهد شد.

خزنده چون فلزات اساسی

بازارهای جهانی برای امروز باز هم سیگنال مثبتی به تالار شیشه‌ای ارسال می‌کنند. بازی مس در حوالی ۶۵۰۰ دلار، رشد قابل قبول روی به سطوح بالای ۳۱۰۰ دلار و جهش ۸٫۲ درصدی شاخص قیمت هفتگی اسلب ناحیه CIS عواملی هستند که از روند فعلی قیمت سهام مرتبط در بازار داخلی حمایت می‌کنند. توجه به فعالیت شرکت ملی مس که در گزارش توفیق اجباری «فملی» به آن اشاره شده‌است نیز خالی از لطف نیست. از طرفی نگاه خوشبینانه سهامداران به کلیت این بخش نباید مانع از توجه اهالی بازار به بازی برخی تک‌نمادها نظیر «فایرا» شود. (سرگیجه‌های بلوک «فایرا»)

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 159 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.