مکس بورس روز پرشور بورس تهران - مکس بورس

بورس تهران معاملات امروز را با لیدری گروه فلزی آغاز کرد و توانست سقف ۸۱ هزار و ۵۰۰ واحدی را بشکند. در این میان، نوسان در گروه سیمانی، بازگشایی نمادها با نوسانات دورقمی و همچنین عرضه چندباره صف خرید نماد تازه‌وارد «پرداخت» مهم‌ترین رویدادهای معاملات امروز بورس بودند. در فرابورس نیز، صف خرید «بمپنا»، صف فروش «شلیا» و رشد ۱۴ درصدی «فزرین» مهم‌ترین رویدادها بودند.

حرکت متضاد شاخص‌های سهام

شاخص کل بورس تهران، از ابتدای سال جاری رشد بیش از ۵ درصدی را تجربه می کند. این در حالی است که شاخص کل هم‌وزن رشدی بیش از ۱۳ درصدی داشته است. به عبارت دقیق‌تر، در ابتدای سال جاری نمادهای کوچک بازار با اقبال بیشتری همراه بوده‌اند. بر این اساس، شاخص کل هم‌وزن رشد بیشتری را نسبت به شاخص کل دارد. در محاسبه این شاخص تمامی نمادهای بورسی را از نظر ارزش بازار در یک سطح قرار می‌دهند؛ در نتیجه نوسانات این شاخص از نمادهای کوچک بیشتر متاثر می‌شود.

در ابتدای سال به دلیل کمبود نقدینگی، فعالیت سهامداران در نمادهای بزرگ‌تر عموما با فشار فروش‌های سنگین مواجه می‌شد. همین موضوع سبب شد عمده فعالان در نمادهای کوچک‌تر بازار که چابکی بیشتری در نوسانات دارند معامله کنند. اما طی هفته‌های اخیر با ظهور نشانه‌هایی از بهبود عملکرد گروه‌های بزرگ کالایی و افزایش قیمت‌های جهانی اقبال سهامداران به صنایع کالایی افزایش یافت.

تبدیل شدن این گروه‌ها به لیدر بازار سهام، سبب شده تا فشار فروش در صنایع کوچک‌تر افزایش یابد. این امر باعث تعدیل شاخص کل هم‌وزن شده است.

رویدادهای مهم بازار

سه نماد «فملی»، «فخوز» و «فولاد» در مجموع بیش از ۳۰۸ واحد اثر مثبت بر شاخص کل داشتند. این امر نشانه‌ای قوی از لیدر شدن سهام این گروه است. نکته قابل توجه تعدیل نسبی رشد قیمت‌ها در ساعت پایانی معاملات بود. به نظر می‌رسد ریسک نوسان قیمت‌های جهانی در روزهای پایان هفته که بورس تعطیل است، یکی از عوامل افزایش فشار فروش در پایان معاملات بود.

باید دید در روزهای بعد آیا فشار فروشندگان بالقوه در این نمادها می‌تواند بر تقاضای خریداران غلبه کند یا خیر. این سهم‌ها به دلیل بزرگ بودن عموما فروشنده‌های زیادی در مواقع رشد پیدا می‌کنند و در نتیجه نوسانات آنها به مراتب کُندتر از سایر بازار صورت می‌گیرد.  

برگشت سهام عرضه‌شده به نقطه شروع

یکی از مهم‌ترین نکات بازار امروز، حجم بالای معاملات در نماد «پرداخت» است. این نماد از زمان عرضه اولیه تا کنون حدود ۲۹ درصد رشد کرده است. اما همانطور که اشاره شده بود در معاملات امروز صف خرید به پرداخت چندین بار عرضه شد. موضوعی که ارزش معاملات این سهم را به بیش از ۱۱۱ میلیارد تومان رساند. با این وجود، همچنان اقبال از این سهم بالا است و عرضه صف خرید منجر به افت قیمت‌ها نشد.

ذکر این نکته قابل توجه است که در روز بازگشایی نماد «پرداخت»، ۵ درصد سهام (معادل ۴۷٫۵ میلیون سهم) عرضه اولیه شد. دیروز نیز حجم کل معاملات این سهم به بیش از ۴۹ میلیون سهم رسید. بنابراین، اکنون می‌توان گفت معادل تمام سهم‌های عرضه‌شده در روز ورود این سهم به بورس، امروز معامله شد. حال باید منتظر تقابل بیشتر عرضه و تقاضا در این سهم باشیم.  

در سمت دیگر این گروه، نماد «آپ» قرار دارد که همچنان در محدوده منفی و زیر سطح ۲۵۰۰ تومانی معامله می‌شود. موضوعی که می‌تواند نگاه فعالان بازار به «پرداخت» را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

دو نگاه به نوسان سیمانی‌ها

یکی دیگر از گروه‌های بازار که معاملات جذابی داشتند سیمانی‌ها بودند. از هفته گذشته به سبب گزارشهای سه ماهه مناسب و خبر آزادی موصل باعث رشد اخیر قیمت سهام سیمانی محسوب می‌شد (کدام سیمانی‌ها صف خرید شدند؟). امیدواری به افزایش صادرات سیمان به عراق دوام زیادی نیاورد و باعث شد روز گذشته سهام این گروه نوسان منفی را تجربه کنند.

در این شرایط، دو رویکرد به افت قیمت سیمانی‌ها وجود داشت. برخی افت قیمت‌های دیروز را اصلاحی موقت در مسیر صعودی ارزیابی کردند و گروهی دیگر، این افت را به منزله بازگشت سیمانی‌ها به مسیر نزولی برشمردند.

در معاملات امروز نیز گرچه نمادها معاملاتی منفی را آغاز کردند، اما در ادامه با افزایش نسبی اقبال در این نمادها مواجه شدند. به طوری که رنج قیمتی بیش از ۷ درصدی (از کف تا سقف) در برخی نمادهای سیمانی تجربه شد.

در این میان، بازگشایی نماد «ستران» با رشد حدودا ۸ درصدی در ساعات پایانی معاملات امروز را نیز می‌توان یکی از دلایل جو مثبت در کل گروه ارزیابی کرد.

با در نظر گرفتن نوسان امروز، دیدگاه کسانی که افت دیروز را اصلاحی در مسیر صعودی می‌دانستند قوت گرفت. با این حال باید دید شرکت‌ها در گزارش‌های ماهانه خود چه عملکردی را گزارش می‌دهند و آیا لیدری گروه‌های فلزی تقاضای سیمانی‌ها را متاثر می‌کند یا خیر؟

روز بازگشایی‌های سبز

در معاملات امروز تعداد زیادی از نمادها بازگشایی شدند که بخش مهمی از آنها به دلیل فضای مثبت بازار، رشد قیمتی را تجربه کردند.

در این میان، نماد «پاکشو» که پیش از توقف برای مجمع عمومی سالانه با صف خرید سنگینی مواجه بود، امروز با بیش از ۲۵ درصد رشد به قیمت هر سهم ۱۵۶۵ تومان رسید. لازم به یادآوری است که این سهم در مجمع خود ۱۳۵ تومان سود نقدی به ازای هر سهم تقسیم کرد.

پتروشیمی فناوران نیز با رشد بیش از ۱۳ درصدی، قیمت هر سهم خود را به ۱۷۸۹ تومان رساند. این سهم نیز در مجمع عمومی ۲۷۵ تومان سود به ازای هر سهم تقسیم کرد.

«خلنت» دیگر نمادی بود که بدون تقسیم سود در مجمع بازگشایی شد و رشد بیش از ۱۱ درصدی را تجربه کرد (قیمت پایانی ۴۷۶ تومان).

نماد «فاما» که در مجمع خود ۲۵ تومان سود برای هر سهم تقسیم کرده بود، قیمت پایانی خود را به ۴۴۸ تومان رسید (رشد ۹٫۸ درصدی).

فولاد آلیاژی ایران (فولاژ) دیگر نمادی بود که امروز با رشد حدود ۷٫۹ درصدی بازگشایی شد. این سهم در مجمع خود ۱۱ تومان سود تقسیم کرد.

«شبهرن» دیگر نمادی بود که امروز با رشد ۶٫۷ درصدی به قیمت ۸۹۴ تومان معامله شد. این نماد در مجمع عمومی خود ۱۷۵ سود به ازای هر سهم تقسیم کرده بود.

دارویی لقمان (دلقما) که ۲۰ تومان سود به ازای هر سهم تقسیم کرده بود با رشد ۶٫۳ درصدی در معاملات امروز کشف قیمت شد.

حرکت مخالف جهت در فرابورس

بر خلاف رشد قابل ملاحظه شاخص کل بورس تهران، فرابورس با افت اندک ۰٫۱ درصدی شاخص خود مواجه شد. بنابراین شاخص آیفکس به ۹۲۰٫۱ واحد رسید.

در فرابورس صف فروش «شلیا» سهم پرحاشیه این روزهای بازار سهام جالب توجه بود.

در سمت دیگر دو نماد «زاگرس» و «بمپنا» بیشترین اثر مثبت بر آیفکس را داشتند. پتروشیمی زاگرس در گزارش سه ماهه خود توانست ۲۷ درصد بودجه سال را پوشش دهد که از سوی بازار مناسب ارزیابی شد. این نماد اما همچنان مشکلات و ابهاماتی از بابت نرخ جهانی متانول، تک‌نرخی شدن ارز و اختلاف با شرکت مبین سر دریافت خوراک دارد.

شرکت تولید برق عسلویه مپنا نیز معاملات امروز را با صف خرید سنگینی پشت سر گذاشت. «دنیای بورس» در گزارشی دلایل اقبال بازار به این سهم را مورد بررسی قرار داده است (لینک گزارش).

همچنین، نماد «فزرین» از دیگر سهام مثبت فرابورس بود که پس از برگزاری مجمع بازگشایی شد و رشد بیش از ۱۴ درصدی را تجربه کرد. افزایش قیمت جهانی روی و همچنین بهبود عملکرد فروش شرکت در تیر ماه از جمله دلایل اقبال سهامداران از بازگشایی این نماد بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 97 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.