مکس بورس سرگیجه‌های بلوک «فایرا» - مکس بورس

دقایقی پیش اطلاعیه عرضه مجدد بلوک ۱۵ درصدی آلومینیوم ایران با قیمت پایه هر سهم ۱۳۹ تومان در تاریخ ۱۲ مهرماه روی تارنمای اطلاع‌رسانی بورس اوراق بهادار تهران قرار گرفت. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که معامله بلوک مذکور در روز ۱۲ شهریورماه و در قیمت پایه هر سهم ۸۶۱ ریال به دلیل آنچه حاضر نشدن خریداران اعلام شده‌بود انجام نپذیرفت.

هرچند براساس گزارش قبلی «دنیای بورس» ، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران از فراهم نشدن شرایط معامله بلوک و عجیب بودن این اتفاق ابراز نارضایتی کرده‌ ‌بود؛ اما صف‌ خریدهای پیاپی و افزایش قیمت هر سهم آلومینیوم ایران به مرز ۱۴۶ تومان آن هم از سطح قیمت ۳۳ تومانی تئوریک در روز بازگشایی؛ فضا را برای فروش گران‌تر این بلوک فراهم کرده‌است.

این اتفاق درست یک هفته پس از اطلاعیه عرضه بلوک ۲۰٫۲ درصدی سهام شرکت آلومینیوم ایران توسط شركت سرمايه گذاري مهر اقتصاد ايرانيان و در قیمت ۱۲۹ تومان منتشر شده‌است.

در اطلاعیه فروش بلوک «فایرا» توسط «وتوصا»، شرایط خرید اقساطی به شرح ۴۰ درصد نقد (معادل ۵۵۶ ریال به ازای هر سهم) و مابقی طی سه قسط با فواصل ۶ ماهه است. در این شرایط جدید، خریدار می‌بایست به جای ۶۷ میلیارد تومان، ۴۳ میلیارد تومان را بصورت نقد پرداخت کند که از این حیث به جهت تامین نقدینگی آنی برای خریدار مناسب است.

از آنجایی که بهای تمام شده هر سهم «فایرا» برای «وتوصا» ۵۰۰ ریال است، عرضه اینچنینی در مرحله اخذ بخش نقدی به طور کامل بهای تمام شده سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی را پوشش می‌دهد.

با این اوصاف سود «وتوصا» از محل فروش این بلوک در صورت تحقق، ۳۶۵ ریال به ازای هر سهم خواهد شد.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد مشکل عدم معامله بلوک اولیه در تاریخ ۱۲ شهریورماه از طرف خریداران نبوده‌است و برندگان اصلی این وقایع، سفته‌بازان این روزهای سهام «فایرا» در کنار شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران است.

از طرفی شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان به عنوان فروشنده بالقوه بلوک ۲۰٫۲ درصدی آلومینیوم ایران نیز از بالا ماندن قیمت هر سهم منتفع خواهد شد.

این زنجیره زمانی تکمیل می‌شود که خریدار بالقوه‌ای برای بلوک‌های مذکور موجود باشد.

در نهایت سوال مطرح شده این است که دلیل عدم واکنش مسئولان بازار به رشد قیمت اینچنینی «فایرا» (۳۴۴ درصد در ۲۴ روز کاری) چیست و اگر سهام شرکت آلومینیوم ایران ارزندگی لازم برای فروش در این قیمت‌ها را داشت چرا «وتوصا» در عرضه قبلی قیمت پایه ۸۶۱ ریال برای هر سهم این شرکت تعیین کرده‌بود؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 165 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.