مکس بورس علت عدم معامله بلوک « فایرا » - مکس بورس

امروز قرار بود سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران ۱۵ درصد سهام آلومینیوم‌ ایران را در قیمت پایه هر سهم ۸۶۱ ریال عرضه کند اما در اتفاقی نادر این عرضه بلوکی انجام نشد. عدم احراز صلاحیت خریداران دلیل سازمان برای انجام نشدن این معامله بلوکی‌ست. «دنیای بورس» در گفتگو با مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی و معاون بازار بورس اوراق بهادار؛ جزئیات این اتفاق عجیب را بررسی کرد.

علی صحرایی، معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران علت عدم انجام معامله بلوک ۱۵ درصدی آلومینیوم‌ ایران‌ را عدم احراز صلاحیت خریداران اعلام کرده‌است. اگر چه از دید بورس در این خصوص دلایل محکمه پسندی وجود دارد اما به باور طرف فروشنده این معامله بلوکی می‌شد بدون ایراد انجام شود. در همین راستا اعلام بی اطلاعی مسئولین شرکت توسعه صنعتی ایران از عدم انجام این معامله، موضوع را بسیار مبهم می‌کند.

صحرایی در رابطه با این موضوع به «دنیای اقتصاد» گفت: طبق ضوابط معاملات عمده و بر اساس مدارک ارسالی، خریداران این بلوک احراز صلاحیت نشدند. این مقام بورسی البته اعلام کرد: طبق مقررات، بورس در مرحله رسیدگی، نمی‌تواند جزئیات عدم احراز صلاحیت را افشا کند. وی در خصوص زمان دوباره عرضه بلوکی «فایرا» نیز تاکید کرد: این موضوع به تصمیم سهامداره عمده (سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران ) بستگی دارد.

مدیرعامل «وتوصا» چه گفت؟

در همین خصوص رضا مرادی، مدیرعامل شرکت توسعه صنعتی ایران به عنوان عرضه کننده این بلوک به «دنیای اقتصاد» گفت: پس از توقف ۲۲ ماهه نماد «فایرا» و بازگشایی نماد یاد شده، طی جلسه‌ای تمام ۵ نفر اعضای هیئت مدیره از جمله سهام عدالت با عرضه این بلوک موافقت کردند. پس از این موافقت تیم کارشناسی اقدام به قیمت‌گذاری این بلوک برای عرضه رقابتی تالار شیشه‌ای کرد.

وی افزود: در همین راستا سازمان بورس اوراق بهادار تهران طی نامه‌ای درخواست مصوبات جلسات هیئت مدیره و مکانیزم تعیین قیمت این بلوک را از سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی داشت.

این شرکت نیز با پشت سر گذاشتن مراحل قانونی و در کمال شفافیت اطلاعات درخواستی را در اختیار سازمان قرار داد و پس از کسب مجوز بورس، اقدامات گسترده و قدرتمندی را برای بازاریابی فروش بلوک مزبور انجام داد. براساس اطلاعات موجود، ۵ خریدار که در بین آنها دو شرکت بزرگ و معتبر نیز حضور داشتند؛ برای خرید نقدی با شرایط مشخص شده اعلام آمادگی کردند.

مرادی در ادامه گفت: سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی برای اطمینان از صلاحیت خریداران، اقدام به اخذ ضمانت نقدی از یکی از آنها نموده‌است. از طرفی با توجه به شرایط فروش نقدی این بلوک و الزام پرداخت خریداران تا سه روز کاری پس از انجام معامله؛ بسیاری از خریداران تمهیدات لازم برای تامین نقدینگی این خرید را انجام داده بودند. فروش دارایی، اخذ وام و مواردی از این دست برای تامین نقدینگی توسط خریداران با عدم انجام این معامله منجر به تماس گسترده از سوی آنها و اعتراض در خصوص بروز این اتفاق شد.

مدیرعامل سازمان توسعه صنعتی یادآور شد: عدم انجام معامله مذکور در حالی رقم خورد که تا لحظات پایانی منتظر جوابگویی مسئولان سازمان بودیم و پیگیری‌های سازمان توسعه صنعتی به عنوان فروشنده بلوک آلومینیوم ایران در خصوص ارائه دلایل منطقی برای این اتفاق به جایی نرسید. در نهایت و در کمال ناباوری این معامله انجام نشد. حتی پیگیری حضوری و تلفنی نماینده کارگزار این معامله نیز بدون پاسخ باقی ماند و من به عنوان مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی هنوز دلیل عدم معامله را نمی‌دانم.

مرادی در نهایت با اشاراه به ضرر و زیان وارده به سهامداران خرد و عمده توسعه صنعتی گفت: حتی در صورت معامله این بلوک در کف قیمت عرضه و با فرض عدم رقابت و افزایش قیمت بلوک؛ شرکت ما از این فروش ۷۰نزدیک به میلیارد تومان نقدینگی کسب می‌کرد که ۲۸ میلیارد تومان از آن به عنوان سود شناسایی می‌شد. تعویق این عرضه هم از لحاظ مادی به جهت خواب این حجم از نقدینگی و هم از لحاظ معنوی به دلیل ضربه به اعتبار شرکت برای ما دارای هزینه است. وکلای شرکت به جد پیگیر موضوع هستند. عدم ارائه دلایل منطقی و قانونی با ارائه مستندات لازم، به طور قطع با واکنش سرمایه‌گذاری توسعه ملی از طریق اقدام حقوقی همراه خواهد بود.

شایان ذکر است در حالی سهامداران آلومینیوم ایران بعد از رشد ۶۲ درصدی قیمت سهام از ۲۴ مرداد تا روز شنبه ۱۱ شهریور، منتظر این معامله بودند که انتشار شایعه‌هایی مبنی بر عدم تایید صلاحیت خریداران، منجر به تشکیل صف فروش روز ابتدایی هفته شد اما در ادامه این صف جمع و در آخر وقت تبدیل به سفارش خرید ۱۸٫۶ میلیون سهمی شد. جابجایی ۷۹ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان در روز شنبه و خرید دو سهامدار حقیقی بالای یک درصد در این روز نیز از اتفاقات مهم معاملات آلومینیوم ایران بود. اما روز گذشته (به عنوان روز تعیین شده برای مزایده بلوک ۱۵ درصدی شرکت) با صف خرید قدرتمند شروع شد. در دقایق پایانی بازار و با مشخص نشدن وضعیت عرضه بلوک، برخی از سهامداران با فروش ۱۹ میلیون سهم در کمتر از ۱۰ دقیقه حجم صف خرید را نصف کردند.

در همین رابطه بخوانید: 

سنجش «فایرا» با معیارهای جهانی

جعبه سیاه عرضه بلوکی «فایرا»

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 63 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.