مکس بورس مشروح مقررات جدید بازار پایه فرابورس ایران - مکس بورس

مقررات جدید بازار پایه فرابورس

در روزهای اخیر بازار سرمایه در انتظار تغییر مقررات بازار پایه فرابورس ایران بود که در روز گذشته شرکت فرابورس ایران اقدام به انتشار مقررات جدید بازار پایه نمود که در مطلب حال حاضر بصورت کامل مورد اشاره قرار میگیرند.فایل pdf مقررات مذکور نیز در انتهای مطلب بارگزاری میشود.با ما همراه باشید

مقررات جدید بازار پایه فرابورس

مصوبه اصلاح موادی از دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران مورخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲بند اصطلاحات و واژه های زیر به ترتیب الفبای فارسی به ماده ۱ الحاق گردید.
۱- بازار پایه: بازاری در فرابورس ایران است که در راستای اجرای ماده ۹۹ قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران صرفاً به منظور ثبت و نقل انتقال اوراق بهادار ثبت شده ای که در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران پذیرفته نشده یا پذیرش آنها لغو شده است تشکیل شده و بر اساس ماده ۳۶ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور به فعالیت خود ادامه میدهد. بازار پایه شامل تابلوهای “پایه زرد” ، “پایه نارنجی” و “پایه قرمز” میباشد.

۲- ناشران بازار پایه: منظور شرکتهایی است که اوراق بهادار آنها نزد سازمان ثبت شده لیکن در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران پذیرفته نشده ( موضوع ماده ۳۶ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور ،) یا اوراق بهادار آنها از بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران لغو پذیرش شده یا سهام آنها از طریق فرابورس ایران پذیره نویسی شده باشد.

۳- کمیته درج: کمیته ای مرکب از سه نفر با ریاست مدیر عامل فرابورس ایران و با عضویت دو دیگر نفر به پیشنهاد مدیرعامل و تصویب هیئت مدیره فرابورس ایران است که وظیفه تصمیم گیری  در خصوص درج و لغو درج اوراق بهادار در بازار سوم، درجو لغو درج ناشران بازار پایه و طبقه ها بندی آن و نیز وظایف کمیته عرضه موضوع « دستورالعمل اجرائی نحوه انجام معاملااوراق بهادار در فرابورس ایران » را بر عهده دارد.

۲-بند ماده ۲۰ به شرح ذیل اصلاح گردید
اوراق بهادار ناشران بازار پایه و شرکتهای تعاونی سهامی عام با رعایت شرایط و تشریفات ذکر شده در این دستورالعمل در یکی از تابلوهای بازار پایه درج میگردد. فرابورس ایران مکلف است در زمان درج نماد اوراق بهادار ناشر در یکی از تابلوهای بازار پایه یا تغییر طبقه بندی آن، اطلاعاتی در خصوص مبنای درج نماد معاملاتی و یا وضعیت ناشر در هر یک از تابلوهای بازار پایه که شامل عناوینی نظیر “لغوپذیرش شده” ، “قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور” ، “انحلال/ ورشکستگی” و “عدم اظهارنظر/ اظهار نظر مردود” است،منتشر نماید .

شرایط درج در بازار پایه به شرح زیر است:
۱ .سهام آن نزد سازمان ثبت شده باشد.
۲ .سهام آن با نام باشد. درصورت بی نام بودن براساس رویۀ اجرایی مصوب هیئت مدیره فرابورس ایران، امکان با نام شدن جهت نقل و انتقال آنها در سامانه معاملاتی وجود داشته باشد.
۳ .سهام آن عادی باشد. در صورت وجود سهام ممتاز، برا ساس رویه اجرایی مصوب هیئت مدیره فرابورس ایران، امکان نقل و انتقال آنها در سامانه معاملاتی وجود داشته باشد.
۴ .حسابرس شرکت از میان مؤسسات حسابرسی معتمد سازمان انتخاب شده باشد.

۳ بند : ماده ۲۱ به شرح ذیل اصلاح گردید
طبقه بندی ناشران اوراق بهادار بین تابلوهای بازار پایه در زمان درج، بر عهده کمیته درج است . نحوه طبقه بندی ناشران بازار پایه به شرح ذیل است :
الف – ناشرانی که در دوره مورد رسیدگی حائز معیارهای ذیل باشند در تابلوی پایه زرد درج میشوند :
۱- مجموع روزهای تاخیر در ارائه اطلاعات مطابق با « دستورالعمل اجرائی افشای اطلاعات شرکتهای ثبت شده نزد سازمان »بیش از ۱۰۰ روز نباشد.

۲- دفعات عدم ارائه صورتهای مالی مطابق با « دستورالعمل اجرائی افشاي اطلاعات شرکتهای ثبت شده نزد سازمان » بیش از۲ مرتبه نباشد.
۳- حداقل یک صورت مالی حسابرسی شده ارایه نموده باشد.

ب- ناشرانی که حائز حداقل یکی از معیارهای ذیل باشند در تابلوی پایه نارنجی درج میشوند:

۱- ناشرانی که در دوره مورد رسیدگی حائز شرایط تابلوی “پایه زرد” یا تابلوی “پایه قرمز” نباشند.
۲- اظهارنظر حسابرس مستقل و بازرس قانونی نسبت به هر یک از صورتهای مالی شرکت اصلی یا تلفیقی گروه از نوع عدماظهارنظر یا اظهار نظر مردود باشد.

ج- ناشرانی که در دوره مورد رسیدگی حائز حداقل یکی از معیارهای ذیل باشند در تابلوی پایه قرمز درج میشوند :

۱ -رأی بدوی یا قطعی مراجع قضایی مبنی بر ورشکستگی ناشر صادر شده باشد،
۲- مجمع عمومی فوق العاده یا مراجع قضایی رأی به انحلال ناشر داده باشند.
۳- ناشر در سررسید دوره های رسیدگی حداقل سه سال مالی متوالی صورتهای مالی حسابرسی شده ارایه نکرده باشد.
تبصره :۱ در خصوص بخش الف این ماده، ارائه اطلاعات با تاخیر بیش از ۵۰ روز از مصادیق عدم ارایه اطلاعات موضوعبند ۲ بخش الف است.
تبصره :۲ دوره مورد رسیدگی دوره یک سالهاي است که بر اساس مقاطع زمانی مشخص شده توسط کمیته درج تعیینمیشود.
تبصره ۳ : بازنگری در طبقه بندی ناشران بین تابلوهای بازار پایه به واسطه نحوه ارائه صورتهای مالی، دو مرتبه در سال درپایان مرداد ماه و دی ماه هر سال توسط کمیته درج صورت میپذیرد. در سایر موارد، تغییر طبقه بندی بلافاصله صورت خواهدگرفت .
تبصره ۴ : طبقه بندی ناشر، نافی تکالیف و مسئولیتهای وی در قبال الزامات قانونی و مقرراتی مربوطه از جمله ونقان بازاراوراق بهادار و قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید نیست .
تبصره ۵: کمیته درج مکلف است در خصوص درج “ناشران لغو پذیرش شده” در یکی از تابلوهای بازار پایه حداکثر ظرفمدت یک هفته پس از اعلام بورس مربوطه تصمیم گیری نماید .

۳
بند :۴ ماده ۲۸ به شرح ذیل اصلاح گردید
ناشران بازار پایه باید از طریق کارگزار عضو فرابورس ایران دارای مجوز از سازمان ، درخواست ایجاد قابلیت نقل و انتقال اوراق بهادارخود را حسب مورد به انضمام مدارك زیر در قالب فرمهای تعیین شده فرابورس ایران ارائه نمایند:
۱ -پرسش نامه نقل و انتقال اوراق بهادار،
۲ -بیانیه نقل و انتقال،
۳ -رسید کارمزد ایجاد قابلیت نقل و انتقال،

بند ۵ :تبصره ۳ مواد ۴۱ مکرر و ۴۲ به شرح زیر اصلاح گردید :

اوراق بهادار لغو پذیرش شده در فرآیند فوق، به بازار پایه فرابورس ایران منتقل میشوند.

بند۶ : ماده ۴۷ به شرح ذیل اصلاح گردید:

رأی هیئت پذیرش و هیئت پذیرش شـرکتهای کوچک و متوسـط قطعی و لازم الاجرا بوده و فرابورس ایران مکلف اسـت پس از لغو پذیرش اوراق بهادار، فهرست اوراق بهادار لغو پذیرش شده را به شرکت سپرده گذاري مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام نماید.نقل و انتقال سهامی که به صورت قطعی لغو پذیرش میشود، در بازار پایۀ فرابورس ایران انجام خواهد شد.

بند ۷ : ” چهار مکررفصل ” به شرح ذیل به دستورالعمل الحاق گردید
فصل چهار مکرر – بررسی و نظارت بر افشای اطلاعات ناشران بازار پایه

ماده ۵۳ مکرر: بررسی و نظارت بر افشای اطلاعات موضوع « دستورالعمل اجرائی افشای اطلاعات شرکتهای ثبت شده نزد سازمان »توسط فرابورس ایران به شرح زیر انجام میشود :
۱- فرابورس ایران میتواند مکاتبات لازم را از طریق سامانه رسمی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان با ناشر،سهامدار/ سهامداران عمده ناشر، حسابرس مستقل و بازرس قانونی ناشر، تشکلهای خودانتظام، واحدهای مربوطه در سازمان یا سایر ذینفعان انجام دهد. فرابورس ایران مکلف است نسخه ای از مکاتبات صورت گرفته را برای مدیریت مربوطه در سازمان ارسال نماید.
۲- در صورتی که سازمان جهت بررسی بیشتر یا رفع ابهام در خصوص اطلاعات و صورتهای مالی ناشر، اقدام به برگزاری جلسهیا انجام مکاتبه با ناشر و سایر ذینفعان نماید، مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع فرابورس ایران خواهد رساند.
تبصره: در صورتی که ناشر رویداد شرکتی داشته باشد، فرابورس ایران میتواند مکاتبات لازم را با کلیه ذینفعان مربوطه انجام دهد. در این صورت نیز فرابورس ایران باید نسخه ای از مکاتبات صورت گرفته را براي مدیریت مربوطه در سازمان ارسال نماید.

۴

بند ۸ :ماده ۵۶ به شرح ذیل اصلاح گردید

ناشران بازار پایه در صورت وقوع هر یک از شرایط ذیل از این بازار خارج میشوند :
۱- پذیرش در یکی از بازارهای فرابورس ایران یا بورس تهران
۲-اخذ گواهی معافیت از ثبت نزد سازمان مطابق مقررات
تبصره: دریافت گواهی معافیت از ثبت نزد سازمان، موضوع این ماده، منوط به خرید سهام از سهامداران خرد توسط سهامداران عمده بر اساس برنامه اعلامی است که به تأیید فرابورس ایران میرسد.

بند ۹ متن زیر به عنوان ماده ۶۱ به این دستورالعمل الحاق گردید:

ماده ۶۱ :در صورتی که تخلف مربوط به ناشر، سهامدار/ سهامداران عمده ناشر و مدیران آن باشد، مراجع رسیدگی در حدود اختیارات قانونی خود میتوانند علاوه بر تنبیهات مندرج در سایر مقررات، یک یا چند ، مجازات تنبیه یا اقدام اصلاحی زیر را حسب مورد اعمال نمایند :
۱- الزام به گذراندن دوره های آموزشی معین،
۲- جریمه نقدی،
۳ -محدودیت در انجام معاملات اوراق بهادار.
بند ۱۱ :بندهای ۱۱ مکرر ،۱ ۱۶ و ۱۷ ماده ،۱ ماده ۳ مکرر و ۱ تبصره آن و ماده ۳۳ نسخ گردید .
۱
مصوبه اصلاح موادی از دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران مورخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
بند :۱ اصطلاحات و واژه های زیر به ترتیب حروف الفبای فارسی به ماده ۱ الحاق گردید :
۱- معاملات توافقی: معاملاتی است که در آن بر اساس توافق طرفین معامله، سفارشهای خرید و فروش تطبیقی یافته و جهت ثبت به سامانه معاملاتی ارسال میشود.
۲- حراج پایانی: مرحله ای پس از خاتمه حراج پیوسته که به ترتیب شامل مرحله نظارت ۳۰ دقیقه ای، مرحله پیش گشایش حداکثر ۳۰ دقیقه ای و گشایش بر اساس ساز وکار حراج ناپیوسته با اجرای سفارش های موجود در سامانه معاملات و با قیمت نظری گشایش است.

۳- مرحله گشایش تصادفی: مرحله ای است پس از آغاز پیش گشایش، که در آن اجرای سفارش های موجود در سامانه معاملات بر اساس ساز و کار حراج ناپیوسته در زمان تصادفی توسط سامانه معاملاتی انجام میشود.

۴ -مرحله نظارت: دوره زمانی پس از خاتمۀ مراحل حراج پیوسته یا حراج ناپیوسته است که طی آن امکان ورود سفارش ای انجام معامله وجود ندارد.
بند۲ : ماده زیر و بندهای آن به عنوان ماده ۱۰ مکرر به دستورالعمل الحاق گردید:
ماده ۱۰ مکرر : نحوه انجام معاملات در بازار پایه فرابورس شامل احکام زیر است:

۱- جلسات رسمی و روزهای انجام معامله انواع اوراق بهادار در تابلوهای “پایه زرد” ، “پایه نارنجی” و “پایه قرمز” ، ساعت آغاز،خاتمه و مدت زمان هر جلسۀ معاملاتی و همچنین تعداد، مدت و انواع دسترسی معامله گران در مراحل انجام معامله، حداقل ارزش هر سفارش، واحد پایه هر سفارش ( LOT )، حداقل حجم هر سفارش ( Q MIN )و نیز محدودیتهایی از قبیل حداقل ارزش معاملات خرید برای معامله گران برخط یا عدم مشارکت معامله گران برخط در مراحل پیش گشایش توسط هیئت مدیره فرابورس تعیین و حداقل ۵ روز کاری قبل از اعمال به عموم اطلاع رسانی میگردد .

۲ -کارگزاران عضو فرابورس مکلفند به منظور فعالیت مشتریان و عامله گران  خود در بازار پایه، “اقرارنامه و بیانیه پذیرش ریسک معاملات و سهام حق تقدم خرید سهام در بازار پایه فرابورس ایران” را که توسط فرابورس ابلاغ میشود و حداقل حاوی اقرارخریدار، فروشنده و معامله گران  مبنی بر علم و آگاهی نسبت به وضعیت مالی ناشر و ریسکهای موجود در این بازار از جمله عدم افشای صحیح و کامل اطلاعات میباشد، قبل از هرگونه فعالیتی به تایید ایشان رسانده و پس از تکمیل و امضاء، آن رامطابق با مفاد “دستورالعمل ثبت، نگهداری و گزارش دهی اسناد، مدارك و اطلاعات توسط اشخاص تحت نظارت مصوب مورخ ۲۴/۰۲/۱۳۹۰ هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار” در سوابق کارگزاری بایگانی و نگهداری نمایند .

۳- در صورتی که با اجرای سفارش های مشتریان احتمال نقض مقررات، دستکاری بازار یا معاملات متکی به اطلاعات نهانی وجود داشته باشد، کارگزار مکلف است از اجرای سفارش مشتریان خودداری نموده و مراتب را به سازمان و فرابورس گزارش دهد.

۴- فرابورس میتواند به منظور اعطای مجوز فعالیت به مشتریان و معامله گران های شرکت کارگزاری در هر یک از تابلوهای بازار پایه، نسبت به طراحی، تعیین شروط مربوط و برگزاری آزمون با هدف سنجش دانش، توانایی و مهارت معامله گران و مشتریان شرکت کارگزاری اقدام نماید. تهیه زیرساخت ارتباطی الکترونیکی و غیرالکترونیکی جهت برگزاری آزمون برعهده کارگزار مربوطه است. در هر صورت، عدم موفقیت در آزمون مذکور به منزله عدم اخذ مجوز فعالیت در تابلوی مربوطه
توسط مشتریان و معامله گران شرکت های کارگزاری بوده و کارگزار مربوطه مکلف است از دسترسی مشتریان و معامله گران فاقد شرایط جلوگیری به عمل آورد.

تبصره : سفارش های موجود در سامانه معاملاتی برای عموم سرمایه گذاران و معامله گران قابل مشاهده نخواهد بود لیکن ، درمرحله پیش گشایش، قیمت نظری گشایش (TOP )برای عموم منتشر میشود.

۵- در صورت افزایش یا کاهش حداقل ۳۰ درصدی قیمت پایانی در بازه زمانی حداکثر ۵ روز معاملاتی در تابلوهای” پایه زرد”و “پایه قرمز”، حراج های پایانی نماد معاملاتی برای مدت ۵ روز کاری با دامنه نوسان قیمتی یک درصدی صورت خواهد پذیرفت.

تبصره ۱ :در صورتی که پس از توقف نماد معاملاتی مطابق با سایر مقررات مربوطه، بازگشایی بدون محدودیت دامنه نوسان انجام شود، انجام حراج ناپیوسته در زمان بازگشایی نماد معاملاتی بدون محدودیتهای مندرج در این ماده صورت پذیرفته و تغییرات بعدی های قیمت موضوع این ماده از روز بازگشایی نماد معاملاتی و بر اساس قیمت پایانی در آن روزمحاسبه و اعمال میشود .

تبصره :۲ تغییرات قیمت و تعداد روزهای معاملاتی موضوع این ماده، توسط هیأت مدیره فرابورس قابل بازنگری است. درصورت تغییر، حداقل ۵ روز کاری قبل از اعمال، موضوع توسط فرابورس اعلام میشود.
۶- استفاده از اعتبار برای خرید سهام و حق تقدم سهام در نمادهای معاملاتی بازار پایه و یا تخصیص اعتبار بر مبنای سهام ناشران بازار پایه مجاز نیست. کارگزاران عضو فرابورس مکلف به تهیه زیرساخت فنی لازم برای کنترل این موضوع درخصوص مشتریان و معامله گران خود میباشند .

تبصره ۱ : اعتبارات تخصیصی پیش از لغو پذیرش بر مبنای اوراق بهادار آن دسته از ناشرانی که لغو پذیرش شده و دربازار پایه درج ،شده اند در صورت فزونی بدهی تجاری بر ارزش تضامین، باید حداکثر تا ۳ ماه پس از بازگشایی در بازار پایه توسط کارگزار تسویه شود .

 

تبصره ۲ :عدم رعایت این ماده، در حکم تخصیص اعتبار خارج از چارچوب مقرر در ماده ۳ دستورالعمل خرید اعتباری اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران بوده و متخلف حسب تشخیص مرجع رسیدگی علاوه برمجازاتهای مقرر، به مجازاتها و تنبیهات موضوع آن دستورالعمل نیز محکوم خواهد شد .

 

۷- استفاده از انواع شیوه های تطبیق سفارشها در معاملات نمادهای معاملاتی بازار پایه یا تغییر آنها پس از تصویب هیئت مدیره فرابورس ایران، تایید سازمان و اطلاع رسانی مجاز میباشد.

۸- استفاده از کد معاملاتی گروهی صرفاً در صورت وجود محدودیتهای فنی در نقل و انتقال اوراق بهادار یا به منظور انتقال اوراق بهادار به دارندگان متعدد، پس از موافقت فرابورس امکانپذیر است.

۹- معامله سهام یا حق تقدم خرید سهام شرکتهای فرابورس، سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و بورس انرژیایران با حجم بزرگتر یا مساوی ۰/۵ درصد از سرمایه پایه ، منوط به اخذ تأییدیه از سازمان مبنی بر رعایت محدودیتهای قانونی و مقرراتی است.

۳
تبصره: شرکت متقاضیان در رقابت خرید اوراق بهادار موضوع این ماده به صورت عمده، منوط به رعایت ترتیبات اخذ تأییدیه از سازمان، مندرج در اطلاعیه عرضه خواهد بود .

۱۰ -فرابورس، در صورت عدم رعایت محدودیت های معاملاتی در شرکتهای فرابورس ، سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار وتسویه وجوه و نیز دسته های سهامداری شرکت بورس انرژی ایران معاملات مذکور را تأیید نخواهد کرد. در صورت وجود محدودیتهای فنی در امکان عدم تأیید معاملات و اعلام فرابورس مبنی بر عدم رعایت محدودیتهای معاملاتی فوق،کارگزار ناظر موظف است مازاد اوراق بهادار خریداری شده را در اولین روز کاری بعد از انجام معامله، از طریق انجام حراج در
نماد معاملاتی بازار عادی یا نمادی مجزا ( حسب تشخیص فرابورس) به عموم عرضه نماید. درصورت عدم امکان فروش به دلیل توقف نماد معاملاتی، مازاد سهام یا حق تقدم خریداری شده، با اعلام فرابورس ، به حالت مسدود درمیآید و خریدار حق هیچ گونه تصرف مالکانه ای ( از جمله فروش، توثیق یا استفاده از حق رأی در مجامع عمومی ناشر) نسبت به اوراق بهادار مذکور را نداشته و کلیه خسارات و هزینه های ناشی از معامله مازاد اوراق بهادار از جمله کارمزدهای آن بر عهده وی خواهدبود.

۱۱ -معاملات اوراق بهادار شرکت هایی که در تابلوهای بازار پایه درج گردیده اند، در تمامی جلسات رسمی معاملاتی به صورتحراج پیوسته در محدوده دامنه نوسانی برابر با قیمت پایانی در جلسه معاملاتی قبل به اضافه یک ریال، قابل ا نجام است.انجام حراج پایانی در نمادهای معاملاتی تابلوهای”پایه زرد”، “پایه نارنجی” و “پایه قرمز” ، بدون محدودیت دامنه نوسان روزانه قیمت و به ترتیب حداکثر دو روز در هفته، یک روز در هفته و یک روز در ماه امکان پذیر است، مگر آنکه ناشر ر ویداد
شرکتی داشته باشد.

تبصره ۱ : کشف قیمت با تصویب هیأت مدیره فرابورس میتواند مشروط به معامله حجم های مشخصی از سهام یا حق تقدم خرید سهام در طبقات قیمتی مختلف گردد. در صورت عدم رعایت شرایط مذکور، فرابورس معاملات را تایید نمی نماید.

تبصره ۲ : درهر جلسه رسمی معاملاتی در صورت وجود سفارش یا معامله مغایر با دامنه نوسان مجاز در آن جلسه، فرابورس ضمن عدم تایید معاملات مذکور نسبت به حذف سفارشهای غیرمجاز اقدام مینماید.

تبصره :۳ حراج پایانی در خصوص آن دسته از نمادهای معاملاتی که مشمول محدودیتهای مندرج در بند ۵ این ماده میباشند، در دامنه نوسان قیمت یک درصدی انجام میشود .

تبصره ۴ : انجام حراج ناپیوسته در موارد بازگشایی نمادهای معاملاتی، میتواند بدون در نظر گرفتن محدودیت تعداد حراج پایانی موضوع این ماده انجام شود.

تبصره :۵ در خصوص معاملات اوراق بهادار در تابلوهای “پایه نارنجی” و “پایه قرمز” ، در صورتی که در روز تعیین شده امکان انجام حراج پایانی فراهم نباشد، انجام حراج پایانی به اولین جلسه رسمی معاملاتی بعد موکول میگردد .

 

۱۲ -در بازار پایه فرابورس در صورت وجود زیرساخت فنی ، اجرای مرحله گشایش تصادفی امکانپذیر است . در این صورت سایر زمان بنديهای مقرر، متأثر از زمان اجرای مرحله گشایش تصادفی تغییر مییابد.

۱۳ -معاملات عمده در بازار پایه بدون محدودیت دامنۀ نوسان روزانه قیمت حسب درخواست کننده عرضه بر اساس مقررات معاملات عمده موضوع فصل هشتم این دستورالعمل یا به صورت توافقی و با رعایت ضوابط مربوط به “شرایط متقاضیان خرید در معاملات عمده سهام و حق سهام تقدم در فرابورس ایران” مصوب مورخ ۱۳۹۱/۰۷/۱۰ و اصلاحات بعدی شورا انجام میشود.

تبصره: درصورتیکه بخشی از اوراق بهادار درج شده در بازار پایه دارای شرایط، امتیاز یا محدودیت معاملاتی بوده و بنا به تشخیص فرابورس ، معامله آن در بازار خرد امکانپذیر نباشد، معاملات آن بخش با هر حجمی حسب درخواست عرضه کننده،به صورت عمده و بر اساس مقررات این دستورالعمل قابل انجام است.

 

۱۴ -شرایط و فرایند معاملات عمده توافقی به شرح زیر است:

۱۴- ۱ -رعایت ضوابط مربوط به “شرایط متقاضیان خرید در معاملات عمده و سهام حق سهام تقدم در فرابورس ایران”مصوب مورخ ۱۳۹۱/۰۷/۱۰ و اصلاحات بعدی شورا؛

۱۴- ۲ -استفاده از روش تسویه نقدی بر اساس رویه جاری پایاپای یا استفاده از روش تسویۀ خارج از پایاپای با تایید کمیته درج در موارد ذیل؛

الف) در صورت وجود طلب/ بدهی یا معاملات درون گروهی بین اشخاص حقوقی؛

ب) در صورت وجود طلب سود سهام اشخاص حقیقی از ناشر؛

تبصره ۱ :کارگزار مکلف است تاییدیه حسابرس و سایر اطلاعات و مستندات مورد درخواست فرابورس در خصوص بند -۲۱۴ این ماده را جهت بررسی شرایط تسویه در اختیار فرابورس قرار دهد. در صورت عدم ارائه اطلاعات موضوع این ماده،فرابورس معاملات مذکور را تایید نخواهد کرد.

تبصره :۲ مبنای محاسبه مواعد زمانی ذکرشده در ضوابط مذکور، در خصوص معاملات توافقی، زمان ثبت پیشنهاد معاملات توافقی خواهد بود.

۱۵ -ثبت آن دسته از انتقالات و نقل اوراق بهادار مندرج در دفتر ثبت سهام شرکتها که صرفاً قبل از درج نام شرکت در فهرستبازار مربوطه صورت گرفته، در بازار پایه فرابورس امکانپذیر است. انتقال تمام یا آن بخش از طلب ناشی از نقل و انتقال مذکور، از حساب فروشنده به حساب خریدار ( تهاتر حساب بین فروشنده و خریدار اوراق بهادار ،) مشروط به تأیید این موضوع توسط هیئت مدیره ناشر و ارائه فرم تسویۀ خارج از پایاپای تکمیل شده توسط ایشان که مسئولیت های ناشی زا انجام این نقل انتقالات و برای هیئت مدیره ناشر در فرم مذکور تصریح گردیده است، مجاز میباشد.

تبصره : ناشر مکلف است به منظور درج نام شرکت در فهرست بازار مربوطه، لیست آخرین دارندگان سهام خود را در مقطع زمانی شمول ثبت نزد سازمان ارائه نماید.

۱۶ -تمامی اطلاعات مربوط به معاملات با رعایت مفاد این دستورالعمل، آخرین ترکیب سهامداران بالای یک درصد ناشر و سایراطلاعات نمادهای معاملاتی درج شده در بازار پایه در تارنمای مجزا قابل نمایش به عموم خواهد بود.

۱۷ -تصمیم گیريی در خصوص عدم تأیید معاملات در موارد تصریح نشده، بر اساس ماده ۲۰ این دستورالعمل صورت میپذیرد.

۱۸ -در صورت عدم رعایت الزامات مقرر در بند ۹ این ماده ، فرابورس مکلف به عدم تأیید معاملات مازاد است.

۱۹ -عرضه سهام توسط سهامداران عمده در بازار عادی یا بلوك بازار پایه فرابورس، صرفاً پس از اخذ تاییدیه کمیته درج و حسب مورد ارائه تعهد خریدار یا خریداران جدید مبنی بر اینکه در هر زمان که تصمیمی براي عرضه سهام خریداري شده اتخاذ نمودند، سهام مذکور را صرفاً بر اساس مقررات معاملات عمده عرضه نمایند، امکانپذیر است. در صورت عدم رعایت اینماده، مدیرعامل فرابورس میتواند معاملات شده انجام را تأیید ننماید .

 

۲۰ -فرابورس مکلف است حداکثر پس از یک سال از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل، و مقررات زیر ساخت فنی سامانه معاملاتمبتنی بر مظنه را که در آن معاملات بر اساس اعلام مظنه بازارگردانان، کارگزار/ گران،معامله صندوقهای سرمایه گذاری وشرکت های تامین سرمایه انجام میشود، فراهم نماید.

بند :۳ تبصره ۱ مواد ۱۲ مکرر ۱ و ۱۲ مکرر ۲ نسخ شد.

بند ۴ :ماده ۱۳ مکرر ۱ به شرح زیر اصلاح گردید:

بازار شرکتهای کوچک و متوسط از شمول مواد و تبصره های این فصل مستثنی میباشند.

بند۵ ماده ۱۱ الی ۱۳ مکرر ۱ به عنوان بخش اول فصل پنجم تحت عنوان “توقف و بازگشایی نمادهاي معاملاتی در بازارهای فرابورس” نامگذاری و ماده زیر و بندهای آن به عنوان ماده ۱۳ مکرر ۲ به عنوان بخش دوم به فصل پنجم دستورالعمل الحاق گردید:

ماده ۱۳ مکرر ۲ :توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی در بازار پایه فرابورس شامل احکام زیر است:

۱- نماد معاملاتی اوراق بهادار قبل از برگزاری مجامع عمومی و نیز جلسه هیات مدیره جهت تصمیم گیری در خصوص تغییر سرمایه توسط فرابورس بشرح زیر متوقف میگردد:

۱-۱ یک روز کاری قبل از برگزاری مجامع عمومی صاحبان سهام بر اساس اطلاعیه دعوت به مجمع منتشره توسط ناشر درسامانه رسمی افشای اطلاعات شرکتهای ثبت شده نزد سازمان.

۲-۱ یک روز کاری قبل از برگزاريی جلسه هیأت مدیرة ناشر جهت تصمیم گیري در خصوص تغییر سرمایه بر اساس اطلاعیۀ منتشره توسط ناشر در سامانه رسمی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان.

تبصره : در صورت وجود زیر ساخت های فنی درخصوص بندهای فوق، فرابورس میتواند نماد معاملاتی اوراق بهادار را در روزبرگزاری جلسات مذکور متوقف نماید.

۲- نمادهای معاملاتی متوقف شــده بر اســاس بند ۱ این ماده، با رعایت شــرایط زیر و مطابق ترتیبات بند ۱۲ این ماده، بازگشــایی میشوند:

 

۱-۲- بازگشایی نمادهای معاملاتی، حداکثر دو روز کاری پس از افشای تصمیمات مجمع عمومی عادی نا شر که مو ضوع آن تصویب صورتهای مالی یا تقسیم سود باشد، به صورت حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنۀ نوسان؛

۲-۲- بازگشایی نمادهای معاملاتی، حداکثر دو روز کاری پس از افشای تصمیمات مجمع عمومی عادی که موضوع آن غیر ازموارد بند یک این ماده باشد، به صورت حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان موضوع بندهای ۵ و ۱۱ ماده ۱۰ مکرراین دستورالعمل.

 

۳-۲- بازگشـایی نمادهای معاملاتی، حداکثر دو روز کاری پس از افشـای تصـمیمات مجمع عمومی فوق العاده یا جلسـۀ هیأت مدیره در خصوص تصویب تغییر سرمایه، به صورت حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنۀ نوسان؛

۶
۴-۲- بازگشایی نمادهای معاملاتی، حداکثر دو روز کاری پس از افشای تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده ای که تصمیمات آن منجر به تغییر سرمایۀ ناشر نگردد، حراج ناپیو سته با محدودیت دامنۀ نو سان مو ضوع بندهای ۵ و ۱۱ ماده ۱۰ مکرراین دستورالعمل.

تبصره ۱ : بازگشایی نمادهای موضوع این ماده، در شرایط خاص و با تصمیم مدیرعامل فرابورس میتواند حداکثر با دوروزکاری تأخیر اعمال گردد .

تبصره ۲ : در صورت عدم افشای تصمیمات مجامع عمومی ناشران حاضر در تابلوی “پایه زرد” و یا جلسه هیات مدیره ای که در خصوص تغییر سرمایه ناشر تصمیم گیری مینماید، حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از تاریخ برگزاری مجمع یا جلسه هیات مدیره، نماد معاملاتی نا شر با اتخاذ تصمیم از سوی کمیته درج در خصوص انتقال یا عدم انتقال نماد معاملاتی به تابلوی “پایه نارنجی” یا “پایه قرمز” بازگشــایی شــده و ســهامداران عمده ناشــر مکلفند تا زمان ارایه اطلاعات، از عرضــه ســهام خود خودداری نمایند. در صــورت عدم رعایت الزامات مذکور، مدیرعامل فرابورس میتواندمعاملات شده انجام را تأیید ننماید .

تبصره ۳ : در صورت عدم افشای تصمیمات مجامع عمومی ناشران حاضر در تابلوهای “پایه نارنجی” و “پایه قرمز” ویا جلسه تأ یید مدیره ای که در خصوص تغییر سرمایه ناشر تصمیم گیری مینماید، حداکثر ظرف مدت دو هفته ازتاریخ برگزاری مجمع یا جلسه هیأت مدیره، نماد معاملاتی بازگشایی شده و سهامداران عمده ناشر مکلفند تا زمان ا رایه اطلاعات، از عرضــه ســهام خود خودداری نمایند. در صــورت عدم رعایت الزامات مذکور، مدیرعامل فرابورس میتواندمعاملات شده انجام را تأیید ننماید .

تبصره ۴ : در مواردی که در جلسه مجمع عمومی فوق العاده یا جلسه هیئت مدیره ناشر، افزایش سرمایه به میزان ۲۰۰درصد یا بیشتر صرفا از محل صدور سهام جایزه تصویب گردد، بازگشایی نماد معاملاتی منوط به ثبت افزایش سرمایه وقابل معامله شدن سهام جدید است.

۳- نماد معاملاتی اوراق بهادار حسب وقوع هر یک از موارد زیر توسط فرابورس متوقف و یا توقف آن ادامه مییابد:

-۱-۳- در صورت ارایه اظهارنظر مردود یا عدم اظهار نظر حسابرس نسبت به حداقل یکی از صورت های مالی اساسی حسابرسی شده شرکت اصلی یا تلفیقی ناشر.

۲-۳ -در صورت انتشار حکم بدوی یا قطعی ور شکستگی نا شر در سامانه رسمی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزدسازمان.

۳-۳ در صـورت انتشـار تصـمیم مجمع عمومی فوق العاده و یا رأی دادگاه مبنی بر انحلال ناشـر در سـامانه رسـمی افشـای اطلاعات شرکتهاي ثبت شده نزد سازمان.

۴ -بازگشایی نمادهای معاملاتی انتقالی بین تابلوهای بازار پایه مو ضوع جزء یک، دو و سه بند ۳ این ماده ، بلافا صله بعد از انتقال انجام میشود.

تبصره : در صورتی که علیرغم وقوع هر یک از موضوعات جزء یک، دو و سه بند ۳ این ماده ، تابلوی مربوط به نماد معاملاتی ناشر تغییر ننماید، نماد معاملاتی ضمن اعلام به عموم متوقف و در روز معاملاتی بعد بازگشایی میشود .

۵ -پس از انتشار اطلاعیه طبقه بندی ناشران بازار پایه، نمادهای معاملاتی ناشرانی که طبقه بندی انها در تابلوهای بازار پایه نسبت به قبل تغییر مییابد جهت انجام اقدامات فنی حداکثر به مدت ۵ روز کاری متوقف میگردد .

 

۷
۶- نماد معاملاتی به صـــورت خودکار و در اولین زمان ممکن از لحاظ فنی پس از ارســـال اطلاعات با اهمیت موضـــوع ماده ۱۳«د ستورالعمل اجرائی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان » متوقف شده و حداکثر دو روز کاری پس از توقف،بازگشایی خواهد شد.

تبصره ۱ : در صـورت وجود ابهام بااهمیت در اطلاعات منتشـره ناشـران حاضـر در تابلوی “پایه زرد” ، نماد معاملاتی توسـط فرابورس حداکثر به مدت ۱۰ روز کاری تعلیق و مراتب از طریق فرم ۱۲ -ب ف  به عموم اطلاع رســانی میگردد فرابورس. ایران میتواند از ناشر درخواست ارایه اطلاعیه شفاف سازی نماید. در صورت عدم رفع مواردی که منجر به تعلیق نماد شده است،ضمن انتشار فرم -ب ف ۱۵ ،بازگشایی نماد معاملاتی با اتخاذ تصمیم از سوی کمیته درج مبنی بر انتقال یا عدم انتقال نماد به تابلوی پایینتر صورت خواهد گرفت.

تبصره ۲ : بازگشایی نماد مطابق ترتیبات بند ۱۲ این ماده صورت میگیرد که با توجه به اطلاعات بااهمیت مو ضوع ماده ۱۳«دستورالعمل اجرائی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان ،» اگر در گروه “الف” قرار داشته باشد حراج ناپیوسته بدون محدودیت دامنه نوسان و اگر در گروه “ب” قرار داشته باشد حراج ناپیوسته با محدودیت دامنه نوسان انجام میگیرد .

۷ -در موارد زیر فرابورس ایران نماد معاملاتی را حداکثر به مدت ۱۰ روز کاری تعلیق و موضوع را حسب مورد از طریق فرم ۱۳-ب ف  به عموم اطلاع رسانی مینماید؛

۱-۷-در صورتی  که  ظنّ وقوع جرائم موضوع ماده ۴۶ قانون بازار اوراق بهادار ا.ا.ج در خصوص اطلاعات ارایه شده یا معاملاتاوراق بهادار در بازار عادی وجود داشته باشد.

۲-۷ -در صورت وقوع معاملاتی که منجر به ایجاد ظن تغییرات مدیریتی/ سهامداری مؤثر در کنترل شرکت شود.

۳-۷- در صورتی که نیاز به بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر وجود داشته باشد.

تبصره ۱ :در صـورت عدم رفع ابهام، کمیته درج میتواند تعلیق نماد معاملاتی را حداکثر تا دو دوره ۱۰ روزه کاری دیگر ادامه دهد. پس از آن، ضــمن انتشــار فرم ف ب ۱۵ -نماد معاملاتی با تصــمیم کمیته درج در همان تابلو یا تابلوی پایینی تر بازگشــایی میگردد.

تبصره :۲ فرابورس مکلف اسـت در صـورت وقوع هر یک از موارد فوق، نتیجه اقدامات انجام شـده را قبل از بازگشـایی نمادمعاملاتی به اطلاع سازمان برساند.

۸- نماد ناشر در پایان جلسه معاملاتی آخرین روز کاری پیش از شروع مهلت تأدیه تمام یا بخشی از سرمایه پرداخت نشده بر اساس اطلاعیه منتشره توسط ناشر در سامانه رسمی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان، توسط فرابورس متوقف و پس از اخذ تأییدیه از واحد مربوطه در سازمان بازگشایی خواهد شد.

تبصره : ناشر موظف است حداقل ۵ روز قبل از شروع مهلت اعلامی مذکور اقدام به انتشار اطلاعیه مربوطه نماید . درصورتی که تأدیه تمام یا بخشـی از سـرمایه پرداخت نشـده از محل آورده نقدی سـهامداران تعیین گردد، ناشـر موظف اسـت حداقل مهلتی که هفته ای برای تأدیه مبالغ در نظر بگیرد.

۹- در صورتی که سازمان جهت بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی ناشر راسا ( با انتشار ۸- س فرم ) یا از طریق اعلام به فرابورس اقدام به تعلیق نماد نماید، بازگشایی نماد پس از اعلام سازمان و مطابق با ترتیبات بند ۱۲ این ماده خواهد بود.

۱۰ -همزمان با توقف یا تعلیق نماد معاملاتی، معاملات کلیه اوراق بهادار مرتبط با آن نماد از قبیل حق تقدم ســهام و اوراق مشــتقه متوقف میشود.

۱۱ -درج و اولین گشایش نماد معاملاتی در بازار پایه پس از تائید کمیته درج صورت میگیرد.

۸
۱۲ -بازگشایی نماد معاملاتی از طریق حراج ناپیوسته ۳۰ دقیقه ای با اعمال یک مرحله پیش گشایش شروع و با اجرای حراج ناپیوسته پایان مییابد. پس از آن، معاملات از طریق حراج پیوســته در زمان باقیمانده تا پایان جلســۀ معاملاتی و در دامنۀ نوســان مجازروزانه قیمت انجام میشود. قیمت مرجع در دوره حراج پیوسته، قیمت کشف شده از طریق حراج ناپیوسته است.

تبصره ۱ :در صـورتی که در دوره حراج ناپیوسـته معامله ای انجام نشـده یا تایید نگردد، حراج ناپیوسـته موضـوع این ماده به تشخیص فرابورس در همان جلسه معاملاتی یا در ۹۰ دقیقه ابتدایی جلسه معاملاتی بعد پس از اطلاع رسانی برای یکبار دیگرتکرار میشود.

تبصره ۲ :درخصوص قیمت گذاری حق تقدم سهام برای اولین بار پس از افزایش سرمایه و در زمان عرضه حق تقدم استفاده نشـده در صـورت عدم کشـف قیمت پس از دو نوبت حراج ناپیوسـته، حراج ناپیوسـته تا کشـف قیمت تکرار میشـود در زمان عرضه ی حق تقدم استفاده نشده مدت زمان حراج ناپیوسته از شروع عملیات حراج آغاز و تا پایان جلسه ی معاملاتی ادامه خواهدداشت.

تبصره ۳ :در تمامی مواد این دســتورالعمل، حراج ناپیوســته بدون محدودیت دامنه نوســان صــورت می گیرد، مگر اینکه نوع محدودیت به صورت صریح بیان شده باشد.

۱۳ -فرابورس مکلف اسـت حداکثر تا پایان روز کاری توقف نماد معاملاتی ، دلیل آن را اطلاع رسـانی نماید. همچنین فرابورس مکلف است حداقل ۱۵ دقیقه قبل از بازگشایی نماد معاملاتی ، مراتب را به اطلاع عموم برساند.

بند :۶ متن زیر جایگزین ماده ۱۲۰ این دستورالعمل گردید:

ماده ۱۲۰ :مراجع رسیدگی به تخلفات انضباطی میتوانند در صورتی که عملکرد نهادهای مالی، مدیران یا کارکنان آن را رد ارتکاب تخلفات موضوع این دستورالعمل مؤثر تشخیص دهند، علاوه بر تنبیهات و مجازاتهای مندرج در مقررات، نسبت به صدور رأی مبنی بر تعلیق یا لغو مجوزها و گواهینامه های صادره توسط تشکلهای خود انتظام اقدام نمایند.

بند :۷ ماده ۱۳۵ به شرح ذیل اصلاح گردید :

پذیره نویســی و عرضــۀ اولیه به قیمت بازار، به تشــخیص فرابورس و براســاس یکی از روش های مندرج در این دســتورالعمل انجام میشود. در صورت استفاده از روش ثبت سفارش، مدیر عرضه باید علاوه بر اطلاعات موضوع مادة ۱۳۲ این دستورالعمل، اطلاعات زیر را نیز در قالب اطلاعیه پذیره نویسی یا عرضه اولیه به فرابورس ارائه نماید:

-۱ مشخصات مدیر عرضه
-۲ نامۀ قبولی سمت مدیر عرضه
-۳ کف قیمت و دامنۀ قیمت ثبت سفارش
-۴ شرایط تعهد پذیره نویسی حسب مورد
-۵ تاریخ و ساعت شروع و پایان ثبت سفارش

تبصره ۱ :در عرضه به روش ثبت سفارش وجود مدیر عرضه الزامی است. مدیر عرضه کارگزار یا شرکت تأمین سرمایه ای است که مدیریت عرضه اوراق تأمین مالی را در فرآیند ثبت سفارش برعهده دارد .

۹
تبصره ۲ :دامنۀ قیمت، پایینترین تا بالاترین قیمتی است که کارگزار خریدار در دورة ثبت سفارش می تواند سفارش های دریافتی ازمشتریان را در آن دامنه ثبت نماید. فاصلۀ پایینترین تا بالاترین قیمت نمیتواند از ۱۰ درصد کف قیمت بیشتر باشد.

 

مصوبه الحاق ماده ۷ مکرر به دستورالعمل اجرایی نحوة انجام معاملات بلوک در فرابورس ایران مورخ۱۳۹۷/۱۰/۱۲ متن زیر به عنوان ماده ۷ مکرر به دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات بلوک در فرابورس ایران الحاق میشود:

معاملات بلوک در بازار پایه صرفاً به شیوه توافقی، تسویه نقدی بر اساس رویه جاری پایاپای و بدون محدودیت حجمی انجام میشود.این معاملات در نمادی مجزا از معاملات بازار عادی شده انجام و دامنۀ نوسان روزانۀ قیمت اوراق بهادار در معاملات بلوك مشابه دامنه نوسان قیمت در بازار دوم فرابورس ایران است. محدودیتهای معاملات بلوک میتواند با تصویب هیئت مدیره فرابورس ایران تغییر وپس از رسانی اطلاع اعمال شود.

مصوبه اصلاح ماده ۱۳ دستورالعمل انضباطی ناشران غیربورسی و غیر فرابورسی و عنوان آن مورخ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
بند :۱ عنوان دستورالعمل به «دستورالعمل انضباطی ناشران ثبت شده پذیرفته نشده » تغییر یافت.
بند ۲ :ماده ۱۳ دستورالعمل بشرح زیر اصلاح گردید.

هیات رئیسه مجمع، سهامداران عمده و ناشران بازار پایه مکلفند جلسات مجمع عمومی را به نحوی اداره نمایند که در چارچوب دستورجلسه، امکان طرح سوالات نظرات و سهامداران و نماینده فرابورس ایران فراهم شود. در صورت عدم رعایت این ماده، نماینده فرابورس ایران ضمن اعلام به هیات رئیسه جهت درج موضوع در صورتجلسه، به متخلف تذکر داده و موضوع را به مراجع رسیدگی به تخلفات ارجاع خواهد کرد .
تبصره: فرابورس ایران مکلف است حداکثر ظرف مهلت سه ماه از تاریخ ابلاغ، تمهیدات لازم جهت اجراي این ماده را فراهم نماید.تا زمان فراهم شدن تمهیدات لازم، نماینده سازمان کماکان در مجامع ناشران حضور مییابد.

فایل زیر را دانلود فرمایید.

۱۳۷۶a

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 308 views بار دسته بندی : آموزش بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.