مکس بورس پیش بینی بورس امروز | دست به ماشه - مکس بورس

رونق بازار سهام اگرچه دوباره تداوم یافته اما به نظر میرسد این رونق شکننده باشد و بورس بازان هر لحظه دست به ماشه تصمیم جدیدی اتخاذ کنند.

دنیای بورس | قاب پایانی بازار در روز دوشنبه، افت ۱۰ هزار واحدی شاخص‌کل را به ثبت رساند اما در کنار آن، رکورد قابل توجهی در ارزش معاملات خرد روزانه به ثبت رسید که از ابتدای پاییز بی سابقه بوده است. برخی از فعالان بازار، افزایش حجم عرضه‌ها در دقایق پایانی بازار را به انتشار یک شایعه مرتبط می دانند. 

اگرچه این شایعه بلافاصله تکذیب شد اما در این میان چند نکته حائز اهمیت است. نخست آن که با رونق بورس در یکی دو سال اخیر، صفحات و کانال‌های متعددی ایجاد شدند که به دنبال انتشار محتواهایی هرچند غیر علمی و غیرمستند هستند تا با جذب کاربران بیشتر، نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازند. در کنار این موضوع رونق بورس باعث شد پای بسیاری از مردم به این بازار باز شود تا سرمایه‌های خرد و کلان به سمت مولدترین بازار هدایت شود.

با این حال هم‌اندازه رشد شاخص‌کل و رشد تعداد سهامداران، فرهنگ سرمایه گذاری رشد نکرد و در نتیجه اگر یکی دو کانال در شبکه‌های اجتماعی شایعه‌ای را منتشر کنند، به سرعت تاثیر آن در معاملات سهامداران نمایان می شود.

از سوی دیگر نتیجه از دست رفتن اعتماد سرمایه گذاران بر سر جریان عرضه دارا دوم یا همان صندوق پالایش و عملی نشدن حمایت‌های وعده داده شده، در رفتار هیجانی آن‌ها نمایان می شود. تا زمانی که خبر، نقل‌قول، تصمیم جدید یا شایعه‌ای منتشر نشود، رفتار بازار تحلیلی‌تر است اما در شرایط فعلی کوچک‌ترین خبر، واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال دارد. به واقع در شرایط فعلی سهامداران دست به ماشه منتظر هستند تا بر اساس شرایط لحظه‌ای و با افق کوتاه‌مدت تصمیم گیری کنند.

در این زمان‌ها پرهیز از رفتار هیجانی و احساسی، داشتن استراتژی مشخص که مکتوب شده باشد و مدیریت سرمایه می تواند بیشترین بازدهی را برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد. در معاملات امروز نیز انتظار می رود هیجان بازار فروکش کرده و روند متعادل‌تری در پیش داشته باشیم.

روز گذشته اما خبر دیگری منتشر شد که ذهن تحلیلگران تکنیکال را مشغول کرده است. یکی از شرکت‌های مهم که نرم افزار تحلیل تکنیکال در اختیار سهامداران قرار می داد اعلام کرده است که ارائه خدمات خود را به ایران متوقف کرده است و در نتیجه ادامه استفاده از این نرم‌افزار در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. در این شرایط گروه عمده‌ای از فعالان بازار سرمایه که از این نرم‌افزار استفاده می کردند باید به دنبال نرم افزار یا سایت تحلیلی جایگزین باشند.

 

تغییرات جدید در دوره پیش گشایش

 طبق آن چه هفته گذشته اعلام شد، از امروز امکان حذف یا ویرایش سفارش در ۵ دقیقه پایانی دوره پیش گشایش وجود ندارد. به عبارت دیگر از ساعت ۸:۵۵ دقیقه تا ۹ صبح، فقط امکان ثبت سفارش جدید وجود دارد. یکی از انتقاداتی که در چند هفته اخیر مطرح میشد، جهت دهی به معاملات نمادهای خاص در دوره پیش گشایش بود چرا که در برخی موارد در دوره پیش گشایش صف خرید یا صف فروش سنگینی بر روی یک نماد ایجاد می شد و در دقایق پایانی این سفارش های صوری حذف می شد. با توجه به قانون جدید، امکان حذف سفارش در ۵ دقیقه پایانی وجود ندارد و به این ترتیب امکان جولان دادن این گروه از افراد محدود می شود.

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 291 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 15 ژانویه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.