مکس بورس پیش بینی بورس امروز | چالش خودرویی ها - مکس بورس

بازار سهام امروز را هم با چالش دو نماد خودرویی دنبال می‌کند. فشار به سامانه های معاملاتی از ناحیه نمادهای خودرویی در دادوستدهای امروز هم مشهود خواهد بود.

تاثیر برکناری وزیر صمت بر بورس

دنیای بورس | بازار امروز در حالی باز خواهد شد که یکی از وزرای اقتصادی دولت که تصمیمات او تاثیر معناداری بر روند بورس نیز داشت، شب گذشته برکنار و حسین مدرس خیابانی به عنوان سرپرست وزارت‌خانه‌ای تعیین شده است که تصمیماتش می‌تواند بر گروه شرکت‌های متعددی در بورس تاثیر بگذارد.

اگرچه نقش مسائل سیاسی در این تغییر پررنگ‌تر به نظر می‌رسد اما در نامه رئیس‌جمهور ساماندهی قیمت خودرو، توسعه صادرات غیرنفتی و رفع موانع تولید و تعمیق ساخت داخل مورد تاکید قرار گرفته است و این سه رکن، مهم‌ترین اولویت وزارت صمت خواهد بود. از یک سو اوج‌گیری قیمت خودرو حاشیه‌های زیادی را به همراه داشته است. از سوی دیگر ابطال معاملات فولاد توسط وزارت صنعت و مداخله قیمتی در سازوکار بورس کالا نیز انتقاد تولیدکنندگان فولاد را به همراه داشته است.

وجود تحریم‌ها و شیوع کرونا نیز تولید داخل را با مشکلات زیادی همراه ساخته است. در نتیجه به نظر می‌رسد در آینده نزدیک اتفاقات مثبتی در این حوزه‌ها شاهد خواهیم بود. اگرچه هنوز تا به ثمر نشستن تصمیمات جدید در وزارت صمت باید چند ماهی صبر کرد اما انتظار می‌رود واکنش بازار سرمایه نسبت به این خبر مثبت باشد.

 

چالش خودرویی‌ها برای بورس

چالش بازگشایی‌ها برای بورس ادامه دارد. روز گذشته و با ترفندها و انجام اقدامات ابتکاری، نماد «خساپا» باز شد. تا این لحظه، زمان معاملات «خساپا» مشخص نشده است و بعید نیست امروز نیز بعد از زمان عادی معاملات، باز شود اما در هر زمانی که سفارش‌گیری روی نماد «خساپا» آغاز شود، به طور قطع صف چند میلیاردی خواهد داشت. از طرف دیگر امروز یا فردا ایران‌خودرو نیز به مدار معاملات باز خواهد گشت. اتفاقاتی که در نماد «خساپا» رخ داد، در نماد خودرو هم اتفاق خواهد افتاد که نتیجه آن فشار بالا به سامانه‌های معاملاتی خواهد بود.

از سوی دیگر تا زمانی که معاملات سهام دو خودروساز بزرگ کشور از سر گرفته نشود، رفتار سهامداران هیجانی بوده و شاخص کل روند خاصی نخواهد داشت. در واقع اگر تا یک هفته پیش ورود نقدینگی جهت بازار را مشخص می‌کرد و تحلیل‌پذیری بازار سرمایه را زیر سوال می‌برد، اکنون بازگشایی «خساپا» و «خودرو» و فشار فروش ناشی از تمایل به خرید این دو سهم، چشم‌انداز کوتاه مدت بازار را مبهم کرده است.

آنچه خواسته قریب به اتفاق سهامداران (چه کسانی که سهامدار این دو شرکت هستند و چه کسانی که تمایلی به خرید سهام «خساپا» و «خودرو» ندارند)  است، بازگشایی هر چه سریع‌تر این دو نماد است تا بازار بتواند مسیر خود را ادامه دهد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 295 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 30 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.