مکس بورس پیش بینی بورس هفته | صعود بورس حتمی است؟ - مکس بورس

سهامداران و کارشناسان بازار سهام چه پیش بینی از بورس در روزهای آینده دارند. آیا هیجان بورس تخلیه میشود؟

دنیای بورس | معاملات بورس تهران در هفته گذشته با افزایش  شاخص کل به پایان رسید. در حالی که بسیاری از اهالی بازار با تعجب صفوف فروش را در سهام کوچکتر و متوسط بازار به نظاره نشسته بودند، به مدد صعود سهام شاخص ساز  رشد ۲ درصدی، در کارنامه نگار نماگر اصلی این بازار به ثبت رسید. احتمال همین دو دستگی در وضعیت سهام طی هفته گذشته موجب شده است، اهالی تحلیل بازار اتفاق نظر کمتری در ارزیابی روند معاملات طی هفته جاری داشته باشند.

به طوری که نیمی از این تحلیلگران برای بازار سهام روند صعودی پیش بینی کرده اند و در سوی دیگر نیمی معتقدند فعلا روند بازار کم نوسان خواهد بود.این عدم اتفاق نظر در بین سهامداران نیز وجود دارد.(البته تمامی نظر سنجی ها این موضوع را نشان می دهد با این حال در نظر سنجی  اخیر اختلاف نظر در پیش بینی روند آینده بورس بیشتر از هفته های ماقبل بوده است.

 در نگاه کلی اما از نگاه عمده‌ کارشناسان و سهامداران، قیمت سهام در شرایط فعلی از نظر بنیادی توجیهی برای ریزش بیشتر ندارد، با اینحال هیجان و نااطمینانی نسبت به وضعیت بورس در بین سهامداران به گونه ای است که نتوان با اطمینان نسبت به روند این بازار اظهارنظر کنند.

 کارشناسان چه پیش بینی از بورس دارند؟

صعودی: ۵۰ درصد از کارشناسان حاضر در نظر سنجی این هفته  «دنیای بورس» معتقدند غالب سهام در سطوح ارزنده ای است و جای بیشتری برای ریزش قیمت وجود ندارد. به اعتقاد این دسته نسبت قیمت به درآمد بسیاری از سهام به ویژه بعد از گزارش های عملکرد شرکت ها و افت قیمت ها به محدوده ای جذاب رسیده است و افت بیشتر قیمت ها توجیه بنیادی ندارد.

این کارشناسان هیجان و برخی ارزیابی های غیر کارشناسانه و اقدامات نامناسب سیاست گذار را مهمترین عوامل افت بازار در روزهای اخیر عنوان کرده اند  که امید بسیاری از معامله گران است که با درک بهتر سیاست گذار از جایگاه بازار سهام در اقتصاد کشور در جهت رفع بی اعتمادی و ابهامات قدم بردارد.سیگنال این عزم سیاستگذار را  شاید از تغییرات سطح مدیریتی مشاهده کرد. 

از این رو بسیاری از اهالی بازار با چنین نگاهی میزان تقاضا در بازار را افزایش خواهند داد و احتمالا بورس در هفته جاری به مدار صعود در فراگیرتر باز خواهد گشت. علاوه بر این وضعیت قیمت ها در بازارهای جهانی در جهت حمایت از بورس کشور که بیش از نیمی از ارزش بازار آن سهام کالایی  است،حرکت می کند.

نرخ ارز نیز ثبات نسبی را تجربه کرده است. از طرفی خبر افزایش صادرات نفت و بهبود در وضعیت اقتصادی در شرایطی که بازار  عقب نشینی قابل توجهی را تجربه کرده است، در تقویت ورود نقدینگی به معاملات مؤثر عمل خواهد کرد. بر این اساس انتظار می رود، این عوامل  سطح تقاضا در بازار سهام کشور  طی هفته جاری را تقویت کنند..

کم نوسان:  ۵۰ درصد از تحلیلگران حاضر در نظر سنجی روند بازار سهام کشور را کم نوسان ارزیابی کرده اند. این افراد می گویند هراس در بازار افزایش یافته است. تصمیم های مقطعی و ناگهانی برای بازار و بخش های مرتبط با آن، در کنار برخی پیش بینی های غیر مسؤولانه کچ از آینده بی اعتمادی را در بازار افزایش داده است و از این رو حجم و ارزش  معاملات در بازار به شدت کاهش یافته است.

با این حال به دلایلی چون ارزندگی سهام و شاید انتظار بخش عمده ای از سهامداران حقیقی برای جبران زیان چند ماه اخیر سطح عرضه را محدود کرده است و بر این اساس احتمالا بازار در هفته جاری با نوسان اندک قیمت ها حول یک محدوده مشخص حرکت کند و تا زمانی که محرک قابل توجه تری برای بازگشت اعتماد بع بورس اتخاذ نشود، بورس در همین مسیر حرکت خواهد کرد..

سهامداران چه پیش بینی از بورس دارند؟

صعودی: ۵۳ درصد از سهامداران شرکت کننده در نظرسنجی   روند کلی معاملات در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده اند. به اعتقاد این افراد تحلیل های تکنیکال و بنیادی نشان دهنده احتمال افزایش بازگشت قیمت ها به مسیر افزایشی است.

از طرفی تغییرات در سطح مدیریتی و افزایش احتمال عزم سیاستگذار  به حمایت از بازار سهام و جبران دخالت ها در معانلات می تواند زمینه بازگشت بورس به مسیر صعودی را تقویت کند.سطوح نرخ ارز و کاهش تنش های منطقه نیز در بهبود روند این معاملات اثر گذار خواهد بود.

کم نوسان : ۲۹ درصد از سهامداران مزبور روند کلی معاملات در هفته جاذی را کم نوسان ارزیابی کرده اند. تقابل ارزندگی سهام و ابهامات موجود در بازار سهام عامل اصلی کاهش حجم و ارزش معاملات و بالتبع نوسان اندک قیمت سهام است.

بر همین اساس مادامی که  در جهت بازگشت اطمینان و کاهش هیجان اقدامات مناسبی صورت نگیرد و مسائل کلان تر اقتصادی و سیاسی نیز تعیین تکلیف نشود، بورس به مسیر در همین مسیر کم نوسان حرکت خواهد کرد.

نزولی: به اعتقاد ۱۸ درصد از سهامداران حاضر در نظر سنجی  «دنیای بورس» معاملات سهام در این هفته در مسیر نزولی حرکت می کند. به اعتقاد این افراد حجم بی اعتمادی و هیجان در بازار به شدت اوج گرفته است و از این رو احتمالا سهامداران از هر فرصتی برای خروج از بازار بهره ببره ببرند.

از طرفی احتمال کاهش نرخ ارز با افزایش صادرات نفتی و درآمد های ناشی از این محل وجود دارد که میتواند زمینه افت قیمت سهام را به وجود آورد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 208 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 17 فوریه 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.