مکس بورس چرا سهام پالایشی رشد می‌کند؟ | علت رشد را بدانیم بهتر معامله می‌کنیم - مکس بورس

سهام پالایشی طی روزهای اخیر به صورت عجیبی مورد توجه خریداران سهام قرار گرفتند و این موضوع توجه فعالان بازار را به خود جلب کرده است. به صورت سنتی سهام پالایشی به نوسان قیمت نفت واکنش نشان می‌داد با این حال حتی افت قیمت نفت در روزهای قبل نیز اثر معکوس بر معاملات این نمادها داشت و تشکیل صف‌های خرید را شاهد بودیم. در چنین شرایطی یک روایت بازاری جالب توجه برای علت رشد قیمت سهام پالایشی مواجه شده‌ایم که در ادامه آورده شده است.

دنیای بورس: بررسی روایت‌های بازاری بدون دخالت نظرات تحلیلی «دنیای بورس» از سلسله مطالبی است که در هفته‌های گذشته در دستور کار قرار گرفته است. از آن‌جا معاملات سهام از مدار منطق خارج شده و دیگر نمی‌توان با معیارهای معتبر درباره ارزندگی یا عدم ارزندگی سهام صحبت کرد ( چون بسیاری از سهام از خطوط قرمز ارزندگی عبور کرده‌اند) در نتیجه توجه بیشتری به روایت‌های بازاری شده تا مخاطبان در عین حال که از ریسک‌های سنگین کنونی سرمایه‌گذاری در سهام آگاه هستند از امکان کسب سودگیری در سهام نیز جا نمانند.

یکی از روایت‌های دیگر که این روزها در بازار سهام مطرح است به سهام پالایشی مرتبط می‌شود. ما صورت‌های مالی شرکت‌های پالایشی را بررسی کردیم و پس از عملکرد ضعیف پاییز تقریبا این اطمینان حاصل شد که این شرکت‌ها وضعیت سودآوری خوبی را دارا نیستند و دلیل رشد قیمت به این موضوع مرتبط نمی‌شود. اما در خصوص سایر اخبار نیز موارد مختلف بررسی شود و اثری از این موارد مشاهده نشد. برخی البته از ارزش جایگزینی بالای صنعت پالایش نفت می‌گفتند. در کنار این مورد یکی از روایت‌های بازار جذاب که با آن مواجه شدیم به تلاش دولت برای فروش سهم خود در شرکت‌های پالایشی بازمی‌گردد. دولت طی طرحی عنوان کرده که بنا دارد ۲۰ درصد سهم خود در شرکت‌های پالایشی بورس و فرابورسی را در قالب یک صندوق ETF به عموم مردم واگذار کند؛ « دنیای بورس » در گزارش‌های پیشین به ارزش این واگذاری در هفته‌های قبل و هم‌زمان با طرح این مسئله پرداخته بود. اما طی این هفته‌های ارزش سهام پالایشی رشد کرده و بر این اساس ارزش صندوق پالایشی مورد نظر دولت نیز افزایش یافته است. دولت در نظر دارد از این محل تامین مالی سنگینی را انجام دهد در نتیجه به عقیده برخی از فعالان بازار افزایش منابع مورد نیاز دولت از این محل انگیزه خوبی برای رشد قیمتی سهام این است.

البته باید گفت این موضوع بیشتر بهانه‌ای است که به واسطه آن سهام پالایشی را داغ کرده‌اند و بعید است که دولت و به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در تلاش برای افزایش ارزش سهام پالایشی در بورس به منظور افزایش منابع تامین مالی از طریق فروش سهام خود در این شرکت‌ها باشد.  بر این اساس  ما نیز وزن چندانی برای این بهانه قائل نیستیم اما به هر حال از جمله روایت‌های بازاری جالبی بود که دست به دست می‌شد و اگر شما نیز با این نمادها درگیر هستید باید نسبت به آن آگاهی داشته باشید.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 276 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 4 دسامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.