مدیرعامل صندوق کارآفرینی گفت: اسباببازی بعد از موادمخدر و تجارت تسلیحات نظامی، سومین تجارت پرسود جهان است.
درآمد چین از اسباببازی ۲برابر درآمد نفتی ماست، درحالی که ما در واردات اسباببازی سومین کشور در جهان هستیم.
خرید اسباب بازی یکی از سرگرمی های جذاب کودکان است.
محسن اصغرینکاح روانشناس کودک و استاد دانشگاه فردوسی مشهد که مقالات تحقیقی و پژوهشی در این حوزه نوشته است.
در تبیین تولید، طراحی و عرضه اسباببازیها برای کودکان معتقد است
که در درجه اول باید اهمیت و مفهوم واقعی و عمیق «بازی» و «اسباببازی» کودکان،
برای تولیدکنندگان و فعالان عرصه اقتصادی مشخص شود
زیرا تولید اسباببازی از تجارتهای پر سود و دائمی در جهان است و این تجارت سودمند برای کشور ما باید جزو ضرورتها قرار بگیرد.
تولید اسباب بازی در جهان
تولید اسباب بازی در جهان به یک صنعت مهم تبدیل شده است.
این صنعت در سال های گذشته رشد بسیار زیادی داشته است.
این صنعت در جهان و طی سال های گذشته با بازاری حدود ۹۰ میلیارد دلار، توانسته خود را به عنوان یکی از صنعت ها و منابع درآمد بسیار قوی جای دهد.
آمارها نشان می دهد که سرانه خرید اسباب بازی در جهان برای هر کودک سالانه چیزی بین ۶۰ الی ۱۰۰دلار می باشد.
مصرف سرانه اسباب بازی برای هر کودک زیر ۱۴ سال در ایران حدود ۱۰ تا ۲۰ دلار است.
صادرات اسباب بازی از ایران
مانند بسیاری از کشورها در ایران نیز صنعت تولید اسباب بازی رو به پیشرفت است.
در دهه ۹۰ با کاهش ۵۰ درصدی واردات محصولات خارجی، تولید کنندگان داخلی تولیدات خود را افزایش داده اند.
با این افزایش تقریبا راه ورود کالاهای خارجی را به داخل کمتر شد.
در صورت ادامه این رشد و با یک برنامه ریزی دقیق علاوه بر بی نیازی به واردات این محصول،
زمینه ی صادرات اسباب بازی را به کشور های دیگر را می توان فراهم ساخت.
طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، صادرات بخش اسباببازی ایران در سال ۱۳۹۶ نزدیک ۱۵ میلیون دلار بوده است.
کشورهای مقصد صادرات این صنعت از ایران شامل افغانستان، امارات، ایتالیا، آذربایجان و تایلند برخی از کشورهای مقصد این صادرات بودند.
واردات اسباب بازی در ایران
در ایران درسال ۲۰۱۷ واردات اسباببازی با رشد ۲۰۰ درصدی نسبت به ۵ سال گذشته یعنی ۲۰۱۳ مواجه شد
و به رقم ۱۵۴ و ۴ دهم میلیون دلار رسید.
مجموعه تولیدات اسباببازی در کشور ما کمتر از ۱۲ درصد حجم بازار داخلی است.
امروزه سهم اصلی این بازار در اختیار تولیدات کشور چین است.
چالشها و مشکلات صنعت اسباببازی در ایران
برخی از چالشها و مشکلات صنعت اسباببازی در کشور ما شامل کمبود متخصص در حوزه طراحی اسباببازی بومی، طراحی غیربومی و کپیبرداری از نمونههای خارجی، کیفیت پایین و ضعف در ساخت اسباببازی داخلی، گرایش حداکثری به سمت تولید محصولات خارجی است.
همچنین از دیگر مشکلات این بازار میتوان به کمبود فروشگاههای تخصصی اسباببازی داخلی، کمتوجهی به نظام فروش آنلاین، پایین بودن سرانه مصرف اسباببازی در سبد خانوار، گرایش به محصولات خارجی بهجای محصولات داخلی اشاره کرد.
برای تولید و طراحی اسباببازی کودکان چه نکاتی باید رعایت شود
مهمترین اصل برای تولید و طراحی اسباب بازی این است که ببینیم کودک چه فهمی از اسباببازی دارد.
«اسباب بازی؛ یعنی اسبابِ بازی».
پس اسباب بازی هر وسیلهای است که زمینهساز و مسبب سرگرمی و تعامل کودک به صورت سرگرمکننده میشود.
لذا وسیلهای عجیب و غریبی نیست که فکر کنیم الزاما باید پیچیده و غیرقابل تشخیص باشد بلکه باید سادهترین وسیله برای بازی کودکان باشد.
در نتیجه «بازیکردن» از وسایل اسباببازی مهمتر است پس والدین باید فرصت «بازیکردن» را برای کودکان فراهم کنند.
تولید و طراحی اسباببازی بومی در ایران
باتوجه به فرهنگ غنی و قابل عرضه در کشورمان ، باید برای ترویج این فرهنگ به کودکان به سمت تولید اسباببازی بومی حرکت کنیم
البته آثار گوناگونی در این بخش وجود دارد.
از طرفی وسایل بازی همانند عروسکها، ماشینبازی، خانه بازی و دیگر لوازم بازی که برای بازی کودکان است باید «مناسبسازی» شود.
در جامعه جهانی که فعلا فرهنگ غربی نمایی از آن است، غلبه فرهنگی با پیشزمینههای «مصرفگرایی» و «لذتگرایی» در بازی با اسباببازی صورت گرفته است .
به عنوان مثال اسباببازی همانند «باربی» به عنوان عروسک مدرن به کودکان شناسانده میشود.
کودکان در مواجهه با این اسباببازی تصورات و خیالاتی در ذهناش ایجاد میشود که باید در آینده زنی با قد و قامت «باربی» شود و این تصویری کاریکارتوری و غیرقابل باور برای او است.
کودکان ما عادت کردند با این عروسکها بازی میکنند اما در آینده میبینیم که هویت فرهنگی، تربیتی و جنسی کودکانی که بزرگ شدهاند با این عروسکها در قیاس قرار میگیرد.
میتوان نتیجه گرفت که عروسکها و اسباببازیها تنها برای بازی کردن و سرگرمی کودکان نیست بلکه شکل دهنده نگرش و نیازهای کاذب و ترویج فرهنگ مصرف گرایی و لذت جویی متمرکز بر فرد است البته این عروسک ها و اسباببازیها همراه با مجموعه فرهنگی کتاب و انیمیشن و داستانسازی تولید و تقویت میشود و فرهنگی ر امنتقل می کنند و باروهایی را درونی می کنند.
چرا کودکان جذب اکشن فیگورهای «باربی»، «بتمن»، «مردعنکبوتی» و «بنتن»… میشوند؟
دلیلش دیدن کارتونها، انیمیشنها و بازیهای رایانهای آنها است.
کودکان با تماشای انیمیشن «مردعنکبوتی» دوست دارند اکشن فیگور و اسباببازی آن را داشته باشد.
باید در زمینه فرهنگ رسانهای هم این برنامهها را مدیریت کنیم.
زمانی که از بازیهای رایانهای و دیجیتال غافل باشیم و تنها بر روی بحث اسباببازی، تولید و طراحی آن تمرکز کنیم و از مباحث فرهنگی دیگر غافل بمانیم،
نمیتوانیم کاری را جلو ببریم و پیشرفت کنیم.
طراحی، تولید و ترویج اسباببازی درمجموعههای فرهنگی قابل رشد و عرضه است.
باید برای همپوشانی تمام زوایای فرهنگی اسباببازی تامل شود و اتاق فکر قوی صورت بگیرد.
در کشور ما نیز اسباببازیها باید در کنار رسانههای سمعی و بصری، کارتون و انیمیشن عرضه شود.
شما تصور کنید که کارتون (کلاه قرمزی و پسرخاله) تا چه اندازه در فرهنگ ما تاثیر گذاشته است باید از همین فرصت استفاده کنیم و عروسک آنها را تولید و به کودکان عرضه کنیم.
همچنین عروسکهای «جناب خان» و «مجموعه شکرستان» با توجه به پیوست رسانهای که داشتهاند،
اگر در فضای عملی با فرهنگ اصیل ایرانی ساخته و عرضه شود، برای کودکانمان خوب خواهد بود.
در نتیجه، همه افراد باید دست به دست هم بدهند تا برای هویت کودک ایرانی و رشد همه جانبه فرهنگی، علمی و آموزشی و هیجانی کودک ایرانی تامل داشته باشند و تلاش کنند.
خرید اسباب بازی و انوع اکشن فیگور در فروشگاه اینترنتی ژپتویز.