مکس بورس دلیل ادامه صف‌نشینی در «سقاین» - مکس بورس

در حالی که تب و تاب نمادهای سیمان طی معاملات روزهای اخیر فروکش کرده، صف خرید سهام شرکت سیمان قاین همچنان پابرجاست، نمادی که تنها ۴ درصد سهام شناور دارد.

سیمان قاین جزو تولیدکنندگان سیمان شرق کشور است که چنانچه بازسازی موصل آغاز شود، این سیمانی احتمالا کمترین بهره ممکن را خواهد برد. سیمانی‌ها از ابتدای سال جاری و با قوت گرفتن احتمال شکست داعش در موصل عراق مورد توجه بورس‌بازان قرار گرفتند. پس از انتشار گزارش‌های سه ماهه نسبتا مطلوب سیمانی در اواخر ماه گذشته، اقبال بازار به این نمادها بیشتر هم شد.

سیمان قاین اما، با وجود آنکه کوچکترین نفع مستقیمی از آزادسازی موصل نخواهد برد، همزمان با توجه بازار به سایر نمادهای سیمانی، با صف خرید مواجه شد. در ابتدا به نظر می‌رسید که فعالان بازار سیمانی‌ها را دست‌جمعی و بدون توجه به شرایط هر نماد صف خرید کرده‌اند. اما با انتشار گزارش سه ماهه شرکت سیمان قاین مشخص شد که جنس رشد این سیمانی با سایر سیمانی‌ها تفاوت دارد.

کارنامه ویژه سه ماهه

سیمان قائن در سه ماهه ابتدای سال ۱۳۳ هزار تن سیمان را صادر کرده است. این در حالی است که شرکت در دوره مشابه سال گذشته، ۱۰۷ هزار تن سیمان صادراتی داشته است. ضمنا متوسط نرخ هر تن سیمان صاداراتی شرکت در سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۵، تقریبا ۸۱ هزار تومان بوده است. در حالی که شرکت در سه ماهه ابتدای سال مالی جاری هر تن سیمان صادراتی را به طور متوسط به قیمت هر تن ۹۸ هزار تومان به فروش رسانده است.

ترکیب فروش شرکت شدیدا به سمت فروش صادراتی (عمدتا افغانستان و پاکستان) چرخش داشته است. «سقاین» در سال مالی قبل تقریبا ۵۰ درصد از تولیدات خود را صادر کرده است. در سه ماهه ابتدای سال جاری اما ۶۳ درصد از فروش شرکت به فروش صادراتی اختصاص داشته است. گفتنی است که بر خلاف سیمانی‌های غرب کشور، قیمت سیمان صادارتی «سقاین» گران‌تر از قیمت‌های داخلی است.

«سقاین» در سال مالی قبل تقریبا ۱۰ میلیارد تومان سود خالص داشته است. حالا اما تنها در سه ماهه ابتدای سال ۸ میلیارد تومان به صورت خالص سود ساخته است.

چنانچه شرکت با همین روند تا پایان سال اقدام به تولید و فروش کند و نرخ‌های فروش روندی مشابه با سال گذشته داشته باشد، می‌توان انتظار داشت که شرکت در پایان سال به ازای هر سهم، بیش از ۴۵۰ تومان سود بسازد. این در حالی است که شرکت در آخرین پیش‌بینی، سود هر سهم خود را ۳۶۸ تومان پیش‌بینی کرده است.

سقاین، سهامی نایاب

نکته دیگری که باعث شده «سقاین» هنوز صف داشته باشد، میزان پایین سهام شناور شرکت است. «سقاین» تنها ۵۳ میلیون سهم دارد که تنها ۴ درصد آن در دست سهامداران خرد است. بنابراین طبیعی است که در صورت بهبود شرایط شرکت، «سقاین» فروشنده بالقوه‌ خاصی نداشته باشد. بر این اساس، پس از تشکیل صف خرید برای سهام سیمان قاین، عرضه‌ خاصی صورت نگرفت و قیمت پایانی نماد طی ۱۰ روز قرار گرفتن در صف خرید، تنها ۱۱ درصد رشد داشت. این موضوع در سمت فروش هم می‌تواند مخاطره آفرین باشد. در صورت افت عملکرد شرکت و در صورت ایجاد فشار فروش، احتمالا کسی مایل نخواهد بود که سهام سیمان قائن را خریداری کند.

گزارش ضعیف ماه چهارم

ارزندگی «سقاین» در شرایط فعلی، مشروط بر ادامه روند مثبت تولید و فروش است که از ابتدای سال جاری آغاز شده است. با وجود تفاوت‌های ماهوی سیمان قاین با سیمانی‌های غرب کشور، عملکرد شرکت در ماه منتهی به ۳۱ تیر ماه سال جاری، درست مانند سایر سیمانی‌های کشور، شدیدا افت داشته است. در حالی که سیمان قائن در سه ماه ابتدای سال به طور متوسط در هر ماه ۴۵ هزار تن سیمان صادر کرده است، عملکرد تیر ماه سیمان قائن نشان دهنده افت ۶۴ درصدی فروش صادراتی است و شرکت در تیر ماه تنها ۱۶ هزار تن سیمان صادر کرده است. همین موضوع باعث می‌شود که سیمان قائن به زودی در سمت فروش دچار صف طولانی شود. در این میان عملکرد مرداد ماه شرکت به شدت اهمیت خواهد یافت. چنانچه روند حجم عملیات و نرخ فروش محصولات شرکت همچنان نزولی باشد، احتمالا سنگینی صف فروش «سقاین» به اندازه صف خرید فعلی آن خواهد بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 141 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.