مکس بورس دلیل کاهش استقبال، در بازار پلیمر ها چیست؟ / حجم عرضه‌‌‌ ها باز هم کاهش یافت - مکس بورس

با توجه به اینکه هفته گذشته نیز بهای هر بشکه نفت‌خام کانال قیمتی ۸۰دلاری را از دست داد و با افت نرخ همراه شد، این ذهنیت که در هفته جاری، قیمت‌های پایه بیشتر تحت‌تاثیر نزول نرخ‌های جهانی پلیمرها قرار بگیرد، تقویت شده است. بنابراین طی هفته گذشته خبری از نوسان شدید متغیرهای موثر بر معاملات این گروه از محصولات پتروشیمیایی نبود؛ از این رو حجم معاملات نیز تغییر محسوسی را ثبت نکرد.

   حجم عرضه‌‌‌ها باز هم کاهش یافت

از آنجا که در اولین گام از اجرایی شدن الگوی جدید مدیریت بازار از سوی وزارت صمت، برخی از گریدهای رایج و پرمصرف پلیمرها از شمول سهمیه‌‌‌بندی بهین‌‌‌یاب خارج شدند، این انتظار وجود داشت که سمت عرضه با این طرح همراهی کند و به‌تدریج میزان محصولات عرضه‌شده در بورس کالا افزایش یابد، اما روند حجم عرضه‌‌‌های ثبت‌شده در هفته‌‌‌های قبل عکس این تفسیر را نشان می‌دهد؛ به طوری که از ابتدای اجرایی شدن این طرح، میزان عرضه‌‌‌ها در ارقامی کمتر از متوسط هفتگی ۶ماه نخست سال نوسان کرد.

هفته گذشته نیز به میزان ۸۴‌هزار و ۹۶۳تن انواع محصولات پلیمری در بورس کالای ایران عرضه شد که نسبت به هفته قبل از آن از افت ۲۷/ ۱درصدی حکایت داشت و بالغ بر ۳‌هزار تن کمتر از متوسط عرضه هفتگی ۸۸‌هزار تنی نیمه ابتدایی سال‌جاری بود. به‌رغم کاهش میزان عرضه هفتگی پلیمرها، تقاضا برای خرید محصول از بورس کالا نزدیک به ۶‌درصد افزایش داشت و در مجموع، ۱۲۰‌هزار و ۳۰۴تن تقاضا در تالار فیزیکی بورس کالا به ثبت رسید. در نهایت تقابل عرضه و تقاضا طی هفته گذشته، موجب دادوستد ۷۵‌هزار و ۵۷۲تن از انواع پلیمرهای عرضه‌شده در بورس کالا شد که به میزان یک‌درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش یافت. 

روند تغییرات داده‌‌‌های حیاتی در این بازار نوسان محدودی را نشان می‌دهد، اما به دلیل رشد تقاضا در این بازار، میزان معامله عرضه‌‌‌ها به ۸۹‌درصد افزایش یافت و بیشترین مقدار از هفته منتهی به ۷آبان‌ماه تاکنون به شمار می‌رود.

   رقابت‌‌‌های قیمتی بالا در بازار پلیمرها

چندی است که شاهد بازگشت رقابت‌‌‌های قیمتی بالا در معاملات پلیمرهای بورس کالا هستیم. هفته گذشته علاوه بر آنکه دادوستد بخش زیادی از گریدهای این بازار بدون رقابت و در قیمت پایه رقم خورد، سایر گریدها با رقابت قیمتی معامله شدند. بالاترین رقابت قیمتی هفته گذشته مربوط به دو گرید پلی‌اتیلن سبک فیلم بود که به ترتیب با ۵۷درصد و ۲۵‌درصد رقابت، بالاتر از نرخ پایه خود معامله شدند و بر صدر جدول رقابت‌‌‌های قیمتی هفته ماقبل قرار گرفتند.

سایر محصولات پلیمری نیز با نرخی پایین‌‌‌تر از ۲۱‌درصد مورد دادوستد قرار گرفتند که به نظر بالا نمی‌‌‌رسد، اما در بازاری که برای مدت‌‌‌ها، قیمت پایانی اکثر محصولات آن در نزدیکی قیمت پایه قرار داشت، می‌تواند چندان خوشایند نباشد. همچنین بهای محصولات پلیمری در بازار آزاد نیز تحت‌تاثیر سرکشی‌‌‌های اخیر به انبارهای شورآباد طی هفته ماقبل، عقب‌نشینی قیمتی را در بسیاری از گریدها تجربه کردند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 244 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 21 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.