مکس بورس زیرپوست نوسان آرام بورس - مکس بورس

برای سومین طی یک هفته گذشته، شاخص بورس از مرز ۸۱ هزار و ۵۳۷ واحدی عبور کرد، اما نتوانست تا پایان معاملات آن را حفظ کند. در این میان، تغییر رفتار معامله‌گران در گروه‌های بزرگ و کوچک بورسی نشانه‌های مهمی را به همراه دارد. به نظر می‌رسد در این شرایط نسبتا احتیاطی، شناسایی جریان نقدینگی به تصمیم‌گیری سهامداران کمک کند.

نماگر بورس امروز نیز ساعاتی پا را از رکورد ۱۶ماهه فراتر گذاشت ولی باردیگر در یک قدمی آن متوقف شد. در نهایت شاخص کل با ۴۲ واحد افزایش (معادل ۰٫۰۵ درصد)، در سطح ۸۱ هزار و ۵۳۳ واحد قرار گرفت. همچنین شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۰٫۲۳ درصدی، در سطح ۱۷ هزار و ۸۱۸ واحد ایستاد. ارزش معاملات خرد بازار امروز معادل ۱۰۶میلیارد تومان بود که نسبت به میانگین یک ماهه ۱۲ درصد کاهش یافت.

فولاد مبارکه اصفهان، شرکت خوش اقبال بورسی در یک ماه اخیر، امروز موثرترین نماد مثبت بر شاخص کل بود. «فولاد» ۵۸٫۹ واحد بر شاخص کل تاثیر گذاشت. براساس گزارش «دنیای بورس»، در بورس کالا ورق‌های فولاد در سقف قیمت سالانه فروخته شدند. این معاملات محرک اصلی اقبال «فولاد» بود.

اقبال به فلزات اساسی

بازار جهانی در آغاز هفته جدید شاهد افزایش قیمت فلزات اساسی و نفت بود. این امر منجر به واکنش مثبت سرمایه‌گذاران به سمت نمادهای این گروه، از جمله «فملی»، «فاسمین» و «فباهنر» شد. شرکت ملی مس ایران از روز بازگشایی تا کنون ۸ درصد افزایش قیمت داشته است. این شرکت سومین نماد سبز اثرگذار بر شاخص کل بود.

همچنین  شرکت مس شهید باهنر که در سه روز گذشته در محدوده منفی جای داشت، امروز توجه حقیقی‌ها را به سمت خود جلب کرد. صف خرید ایجاد شده، این نماد را با ۴٫۲ درصد افزایش قیمت همراه کرد.

دو موج متفاوت در گروه خودرو

همانطور که در گزارش روز گذشته «دنیای بورس» آمده بود، تغییر مقیاس و فروش شرکت در کنار مشارکت در ساخت برخی قطعات پژو ۲۰۰۸ موجب اقبال سهامداران به «خاهن» در روز بازگشایی شد. آهنگری تراکتورسازی ایران در ادامه روند روز قبل، با صف خرید ۳میلیونی همراه شد. «خپویش» و «خکمک» از دیگر نمادهای این گروه، تحت تاثیر فضای نسبتا مثبت قطعه‌سازان با صف خرید مواجه شدند.

در سوی دیگر، نمادهای تولیدکننده خودرو جای داشتند که با وجود اقبال اولیه در ادامه با کاهش مجدد قیمت‌ها مواجه شدند. در واقع، پس از ثبات نسبی قیمت‌ها در گروه‌های بزرگ بورسی و کُند شدن جریان نقدینگی، انتظار می‌رفت سرمایه‌ها به سمت گروه‌های کوچکتر بازار انتقال پیدا کنند. بر این اساس، گروه خودرویی که به کف‌های تکنیکال خود نزدیک شده‌اند، گزینه مناسبی برای این کار به نظر می‌رسیدند. از این رو، در آغاز بازار، شاهد رشد اندک در قیمت  خودرویی‌ها بودیم. اما به دلیل رشد قیمت فلزات در بازار جهانی و اقبال مجدد از نمادهای بزرگ بازار، جریان مثبت خودرویی‌ها چندان پایدار نماند.

تردید سرمایه‌گذاران به پالایشی‌ها

گشایش نماد پالایش نفت اصفهان در ساعت پایانی بازار، تاثیر مثبت ۵۲٫۲ واحدی بر شاخص داشت. معاملات «شپنا» با نرخ ۲۹۳ تومان آغاز شد. اما بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به پالایشی‌ها سبب شد این رشد به ۳٫۷ درصد افزایش قیمت محدود شود.

همانطور که در گزارشهای پیشین ذکر شده است، با اینکه پالایشی‌ها گزارش‌های مالی مناسبی را ارائه داده‌اند، شیوه قیمت‌گذاری خوراک و محصولات این شرکت‌ها اغلب با هاله‌ای از ابهام همراه است. قیمت موارد یاد شده توسط شرکت ملی پالایش و پخش تعیین می‌شود که ساز و کار مشخصی ندارد. این مساله سرمایه‌گذاران را با تردید همراه کرده است. طوری که جو عمومی این گروه تقریبا منفی شد.

رایانه‌ای‌ها مهجور می‌شوند؟

شرکت به پرداخت ملت و آسان پرداخت پرشین چند روزی است در بازار نسبتا مهجور شده‌اند. این بی‌اقبالی به دو دلیل، رونق بازار در بخش های دیگر و رشد ۴۷ درصدی گروه رایانه از ابتدای سال صورت گرفته است. به همین دلیل «پرداخت» در شرف قرار گرفتن در صف فروش بود که باحمایت حقوقی، چرخشی در جهت معکوس پیدا کرد. در واقع، برخی فعالان معتقدند رشد این گروه به اندازه کافی انجام شده و اکنون زمان استراحت یا اصلاح قیمت این نمادها است. با این حال، چرخش مسیر قیمت «پرداخت» در یک ساعت پایانی معاملات ممکن است توجه برخی فعالان را مجددا به این گروه جلب کند.

صف مجدد برای «وتوصا»

سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران (وتوصا) پس از ارائه شفاف‌سازی درباره فروش «فایرا» و صف خریدهای مربوط به آن، از روز گذشته روند متعادل و حتی کاهشی را سپری می‌کرد. امروز اما از اواسط معاملات مجددا با صف خرید مواجه شد.

این شرکت به عنوان سهامدار عمده در حال فروش بلوک ۱۵٫۱۵ درصدی «فایرا» است. بهای تمام‌شده هر سهم «فایرا» در پورتفوی «وتوصا» حدود ۵۰ تومان است. در نتیجه هرچه قیمت فروش این سهم بالاتر از ۵۰ تومان باشد، برای «وتوصا» سود بیشتری رقم می‌خورد.

قیمت تئوریک «فایرا» ۳۳ تومان است و احتمالا در ارقامی به مراتب بالاتر از این بازگشایی شود. یک محاسبه ساده نشان می‌دهد هر ۱۰ تومان که قیمت فروش «فایرا» توسط «وتوصا» از رقم ۵۰ تومان بیشتر باشد، حدود ۴ تومان به سود هر سهم توسعه صنعتی ایران اضافه می‌کند.

گام اول «کماسه» در مسیر بهبود

تامین ماسه ریخته‌گری در ساعات پایانی معاملات امروز با صف خرید همراه شد. بر اساس اطلاعیه این شرکت بر سایت کدال، مبایعه‌نامه فروش آپارتمان اداری (با هدف تامین منابع جابجایی کارخانه) از سوی هیات مدیره امضا شده است. شرکت از این محل سود خود را با ۲۱۸ درصد رشد به ۴٫۵ میلیارد تومان رساند. نکته حائز اهمیت این است که گرچه این خبر تا حدودی در رشد قیمت‌های اخیر سهم دیده شده بود، اما این موضوع دید سهامداران را نسبت به برنامه های آینده هیت مدیره مثبت کرده است. برهمین اساس «کماسه» شاهد صف خرید ۲ میلیونی در معاملات بازار امروز بود.

در فرابورس چه گذشت؟

شاخص فرابورس با ۸٫۸ واحد افزایش در سطح ۹۲۹ واحد قرار گرفت. اثرگذارترین نماد فرابورس پتروشیمی مارون بود. این نماد در ادامه روند صعودی روز گذشته بعد از بازگشایی، همچنان به رشد خود ادامه داد.

«ارفع» دومین نماد تاثیرگذار بازار بود. نماد شرکت آهن و فولاد ارفع با قیمت ۳۲۹۹ ریال (رشد ۵٫۴ درصدی) بازگشایی شد. با توجه به نامه شفاف‌سازی که روی سایت کدال قرار گرفته است، این شرکت با تعدیل مثبت ۱۳۱درصدی همراه شده است. افزایش قیمت فروش از عوامل این تعدیل مثبت بوده است. برهمین اساس امروز «ارفع» با اقبال مواجه شد. هرچند این خبر، پیش از این تاحدودی بر بازار اثر خود را گذاشته بود. اما امروز «ارفع» رشد مناسبی بعد از بازگشایی داشت (گزارش «دنیای بورس» درباره فولاد ارفع را اینجا بخوانید).

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 106 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.