مکس بورس نیمه متراکم بورس تهران - مکس بورس

بیش از ۴۳ درصد ارزش کل معاملات دیروز بورس، فقط در ۱۰ نماد انجام شده است. این تمرکز معاملاتی به خوبی احتیاط سهامداران را در خرید نشان می‌دهد که با کُند شدن جریان ورودی نقدینگی و برخی ریسک‌های سیاسی و بازار جهانی کمتر به سهام جدید ورود می‌کنند. فعالیت در تک‌سهم‌ها این بار به گونه‌ای متفاوت و در نمادهای بزرگ رخ داده و و نوسانات نماگر بورس را محدود کرده است.

معاملات متمرکز

پس از هفت روز معاملاتی، دیروز برای نخستین بار ارزش معاملات سهام به کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان رسید. این در حالی است که حدود ۴۳ میلیارد تومان ارزش معاملات در ۱۰ نماد انجام شد. ریسک ورود به بازار سهام باعث شده که برخی تک‌سهم‌ها مورد اقبال فعالان قرار گیرند.

در گذشته نیز عموما غلبه احتیاط میان معامله‌گران، حرکت به تک‌سهم‌ها را رقم می‌زد. این بار اما چون اقبال بورس‌بازان به سوی سهام بزرگ است، به نوعی تمرکز معاملاتی شدت بیشتری پیدا کرده است. بنابراین، گرچه عموم سهام معاملات نه چندان دلچسبی را دنبال می‌کنند، در برخی نمادها ارزش معاملات به شدت بالا است.

یکی از ریسک‌های موجود در شرایط کنونی، برخی ابهامات سیاسی است. مصوبه تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران که اکنون منتظر امضای ترامپ، رئیس جمهور آمریکا است، بالا گرفتن تنش میان کره شمالی و آمریکا و همچنین اختلافات منطقه‌ای با اعراب مهم‌ترین ریشه‌های این نوع ریسک محسوب می‌شوند.

با این حال، اخبار مثبتی در این حوزه‌ها قابل رصد است. از سویی کنگره آمریکا تعطیل است و طبق قانون اگر ترامپ تا ۱۰ روز مصوبه کنگره را امضا نکند، تحریم‌های جدید علیه ایران به صورت خودکار وتو می‌شود. این مساله می‌تواند تا حدودی نگرانی‌ها در این خصوص را کاهش دهد. البته فارغ از اقدام آمریکا، فضای عمومی میان سایر اعضای گروه ۵+۱ به نفع ایران است و به نظر می‌رسد حرکات یک‌جانبه آمریکا تهدیدی برای ایران محسوب نشوند.

همچنین، دیدار دیروز ظریف و عال الجبیر وزرای خارجه کشورمان و عربستان سعودی برخی خوش‌بینی‌ها را نسبت به تلطیف تنش‌های منطقه‌ای ایجاد کرده است. هرچند هنوز نیازمند نشانه‌های قوی‌تری برای تایید این پیش‌بینی وجود دارد.

در سمت دیگر، مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس جمهور کشورمان تا روز شنبه انجام خواهد شد. حضور مقامات مهم سیاسی بین‌المللی می‌تواند بخشی از این نگرانی‌های سیاسی را مرتفع کند و مجددا اعتماد میان سهامداران تقویت شود.

تقابل ریسک بازار جهانی با خوش‌بینی دلاری

در مسائل اقتصادی اما، وضعیت بازار جهانی یکی از ریسک‌های مهم این روزهای بورس تهران محسوب می‌شود. قیمت کالاها پس از جهش‌های هفته گذشته، این روزها روند متعادل‌تری را سپری می‌کنند. با وجود اصلاح اندک نرخ‌ها، همچنان قیمت جهانی کالاها نسبت به بودجه شرکت‌های بورسی به مراتب بالاتر است و در نتیجه اگر ریزش شدیدی در قیمت‌ها رخ ندهد، حمایت گروه کالایی از بازار سهام ادامه خواهد یافت.

با این حال، طی هفته‌های اخیر که بازار جهانی محل توجه سهامداران بوده است، روزهای چهارشنبه بورس تهران اندکی کم‌رمق می‌شود. تعطیلی بازار سهام کشورمان در روزهای پنجشنبه و جمعه در شرایطی است که بازار جهانی بعضا پرافت‌و‌خیزترین روند خود را در این روزها سپری کرده است. بنابراین، برخی ورود به بازار سهام در روز چهارشنبه را با ریسک بیشتری ارزیابی می‌کنند.

اگر به این مساله تعطیلی بورس در روز شنبه به علت برگزاری مراسم تحلیف را اضافه کنیم، احتمال بالاتر رفتن روحیه ریسک‌گریزی سهامداران تقویت می‌شود. با این حال، نرخ دلار در بازار ارز کشورمان طی روزهای اخیر افزایشی بوده است. روندی که می‌تواند مشابه بازارهای جهانی به کمک بورس تهران بیاید. باید دید این تقابل رویدادها چگونه از سوی سهامداران وزن‌دهی می‌شود.

دور دوم موج عرضه اولیه؟

همانطور که اشاره شده بود، چرخش روند معاملات نماد «پرداخت» از ساعات پایانی معاملات دوشنبه برخی خریداران را مجددا به این سهم وارد کرد. به طوری که دیروز صف خرید شکننده‌ای در سهام به پرداخت ملت شکل گرفت. این روند گرچه در ابتدای معاملات دیروز کل گروه را با اقبال نسبی مواجه کرد، اما در نهایت سایر هم‌گروهی‌های «پرداخت» روند کاهشی به خود گرفتند.

برخی معتقدند «پرداخت» دور دوم صعودی خود پس از عرضه اولیه را آغاز کرده است، اما به نظر نمی‌رسد در فضای نسبتا مردد کنونی بتوان رشدی پایدار را در این نماد متصور بود. به ویژه آنکه سایر شرکت‌های صنعت پرداخت (PSP) نیز همراهی زیادی با رشد قیمت «پرداخت» نکردند.

معاملات «فولادی»

بعد از «پرداخت»، «فولاد» دومین نمادی بود که توانست بیشترین ارزش معاملات بازار را به خود اختصاص دهد. روز گذشته، معاملات بسیار سختی در این نماد و در قیمت‌های حدود ۱۷۰ تومان انجام شد. جایی که تقابلی جدی میان خریداران و فروشندگان قابل رصد بود. این معاملات پرقدرت احتمالا کف قدرتمندی برای سهام فولاد مبارکه بسازد.

اما باید در نظر داشت، نقدینگی فعلی در بازار اگر تقویت نشود ادامه رشد «فولاد» دشوار خواهد بود. زیرا سهمی به این بزرگی فروشندگان بسیاری دارد که برای حرکت سریع‌تر نیاز به جذب پول‌های جدید دارد.

انزوای لیدر قدیمی

در سوی دیگر، گروه خودرویی قرار دارند که این روزها چندان مورد اقبال بازار نیستند. هرچند قیمت آنها به سطوح جذابی رسیده است، اما همچنان بازار توجهی به این گروه نداشته است. شاید اصلاحی مجدد در قیمت این سهم‌ها که جذابیت خرید را می‌تواند به شدت افزایش دهد یا برخی تغییرات در فضای سیاسی پس از تحلیف رئیس جمهور بتواند در این گروه حرکتی دوباره ایجاد کند.

فروش‌های سنگین در «ذوب»

در فرابورس اما، دیروز بازگشایی نماد ذوب آهن اصفهان مهم‌ترین رویداد بود. سهمی که گرچه بالای ۸۱ تومان بازگشایی شد، اما در ادامه فشار فروش قابل توجه باعث کاهش قیمت‌ها تا محدود ۷۸ تومان شد. ارزش معاملات این سهم نیز به بیش از ۹ میلیارد تومان رسید که نشان‌دهنده دست به دست شدن حجم بالایی از سهام است.

وعده مدیر عامل این شرکت در مجمع مبنی بر بالا رفتن قیمت «ذوب» به بیش از ۱۰۰ تومان یکی از عواملی بود که خریداران زیادی را به سمت این نماد جذب کرد. با این حال، وضعیت نه چندان مطلوب شرکت و تجربه‌های اخیر قیمتی، فروشندگان بالقوه بسیاری را در این نماد جای داده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 130 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.