مکس بورس آخرین سکانس توقف «خساپا» - مکس بورس

عصر امروز سازمان بورس اطلاعیه‌ای را به منظور شفاف‌سازی آخرین وضعیت «خساپا» در شبکه کدال منتشر کرد. طی این اطلاعیه تمام ابهامات شرکت ساپیا مورد اشاره قرار گرفت. در حالی که شایعات از بازگشایی «خساپا» در هفته کاری گذشته حکایت داشت، حالا با انتشار این اطلاعیه به نظر می‌رسد که عزم سازمان برای بازگشایی «خساپا» جدی‌ است و احتمالا بازگشایی «خساپا» در اولین فرصت انجام خواهد شد.

 نماد معاملاتی شرکت سایپا پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه شرکت تا کنون متوقف مانده است. حالا تقریبا ۳ ماه و نیم از آخرین معامله‌ای که در نماد «خساپا» انجام می‌گذرد و مدتهاست که فعالان بازار منتظر بازگشایی آن هستند. پس از اتفاقاتی که در مجمع عمومی عادی سالانه «خساپا» رخ داد، به نظر می‌رسید که ابهامات سایپا بیشتر از آن است که بتوان به این زودی‌ها انتظار بازگشایی نماد آن را داشت. (گزارش و تحلیل مجمع سایپا را اینجا بخوانید)

هفته کاری گذشته شایعاتی مبنی بر احتمال بازگشایی «خساپا» منتشر شد و تا حدودی توانست نمادهای خودرویی را سبزپوش کند. پس از آن با افزایش عرضه‌ها در نمادهای خودرویی و همچنین کاهش تب و تاب بازگشایی «خساپا» ناشی از کم‌رنگ‌تر شدن شایعات، نمادهای خودرویی دوباره با افت قیمت مواجه شدند. امروز اما با انتشار اطلاعیه شفاف‌سازی درباره آخرین وضعیت سایپا، به نظر می‌رسد که شایعات منتشر شده در بازار چندان هم از حقیقت دور نبوده‌اند.

طی این اطلاعیه، سازمان بورس تمام ابهامات مربوط به شرکت را به همراه ۲۱ پیوست (نامه‌نگاری‌های بین سازمان و سایپا) منتشر کرده است. عمده ابهاماتی که در این اطلاعیه مورد اشاره قرار گرفته است به واگذاری زیرمجموعه‌های سایپا و ترفندهای حذف زیان انباشته شرکت در ترازنامه تلفیقی ارتباط دارد. اگرچه در نهایت سایپا مجبور به بازگرداندن زیان سنگین انباشته در تلفیق شده است، اما سازمان همچنان معتقد است که ابهاماتی درباره عدم تهاتر مطالبات شرکت‌های سازه‌گستر سایپا و سایپا-مگاموتور از شرکت سایپا با مبالغ دریافتی از این شرکت و شناسایی مبالغ دریافتی به عنوان مطالبات سایپا از شرکت‌های مذکور و انتقال این مطالبات به شرکت‌های خریدار، کماکان وجود دارد و در دست بررسی است.

ضمنا پرونده تخلفات سایپا در خصوص عدم افشای فوری واگذاری سازه‌گستر و سایپا-مگاموتور و توسعه صنعت پارس و عدم رعایت استاندارهای حسابداری در تهیه صورت‌های مالی تلفیقی در معاونت حقوقی سازمان در دست بررسی است.

نکته مهم آن که سازمان با انتشار این اطلاعیه مسئولیت خرید و فروش سهام در شرایط فعلی را بر عهده فعالان بازار سهام دانسته است و از آنها خواسته است که ابهامات موجود و همچنین تغییر صورت‌های مالی نسبت به آنچه در مجمع مورد تصویب قرار گرفت را مورد توجه قرار دهند.

با این اطلاعات به نظر می‌رسد که یکی از لیدرهای گروه خودرویی که معمولا ارزش قابل توجهی از معاملات سهام را به خود اختصاص می‌دهد، به زودی (احتمالا فردا) به تابلوی معاملات باز خواهد گشت.

با توجه به محتوای اطلاعیه بعید به نظر می‌رسد که بازگشایی «خساپا» در محدوده‌های مثبت نسبت به قیمت پایانی فعلی آن انجام شود. با این وجود و با توجه به یکه‌تازی نمادهای فلزی و معدنی و اصلاح نسبی قیمت سهام آن‌ها در روز چهارشنبه، این احتمال وجود خواهد داشت که بازگشایی «خساپا» منجر به آزاد شدن نقدینگی از این نماد و انتقال آن به نمادهای فلزی و معدنی شود. برای اطلاع از آثار احتمالی و سناریوهای بازگشایی «خساپا» گزارش «سیاه و سفید بازگشت سایپا» را بخوانید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 150 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.