مکس بورس اجماع نگاه فعالان بورسی بر تداوم صعود - مکس بورس

نگاه خوشبینانه به رشد شاخص کماکان در بازار حاکم است. در هفته‌های اخیر شرکت‌کنندگان، در حالی به رشد شاخص تاکید می‌کردند که بانک مرکزی نظارت دقیق بر کاهش نرخ سود سپرد‌ه‌های بانکی را در دستور کار قرار داد. همچنین رشد بی‌محابای قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی از مواردی بود که اهرم رشد بورس عنوان شد. اکنون کارشناسان به رشد نرخ دلار نیز در بازار ارز اشاره می‌کنند که می‌تواند بر تداوم صعود شاخص بسیاری از صنایع اثرگذار باشد.

کارشناسان

صعودی: حدود ۷۶ درصد از کارشناسان روند رشد شاخص و گذر از کانال ۸۳ هزار واحد را بسیار محتمل می‌دانند. به عقیده این گروه، بازار سهام در شرایط کنونی دارای فاکتورهایی است که می‌تواند رشد بیشتر شاخص را به همراه داشته باشد. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد دستورالعمل جدید بانک مرکزی در خصوص نرخ سود سپرده‌ها از مواردی است که می‌تواند نقدینگی قابل توجهی را به بازار سهام شیفت دهد. از سوی دیگر این گروه بیان می‌کنند در بازار جهانی علایمی از ترمز رشد قیمتی کامودیتی‌ها دیده نمی‌شود و این امکان وجود دارد که فلزات پایه طی هفته جاری نیز با خوش‌اقبالی فعالیت خود را آغاز کنند. موضوعی که در ماه‌های اخیر باعث شده صنایع فلزی- معدنی خوش بدرخشند و با اقبال سهامداران همراه شوند. اما موضوع دیگر در خصوص نرخ ارز در بازار داخلی است. دلار که این روزها در سطوح بالاتر از حمایت ۳ هزار و ۸۵۰ تومانی قرار دارد با رشد طی روزهای اخیر فضای مناسبی را برای بسیاری از صنایع فراهم کرده است که تداوم این رشد نیز می‌تواند نقطه عطفی برای بازار باشد.

کم‌نوسان: ۲۰ درصد از کارشناسان بیان می‌کنند بورس تهران در هفته پیش رو آرامش بیشتری را نسبت به قبل تجربه می‌کند. بعد از انتشار اطلاعیه شفاف‌سازی شرکت سایپا طی چند روز اخیر، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند بازگشایی این نماد پرحاشیه خودرویی، باعث فشار فروش میان سهامداران شود و به تبع آن شاهد افت شاخص باشیم. موضوعی که در تقابل با عوامل مثبت می‌تواند باعث نوسان محدود شاخص شود. از سوی دیگر، با توجه به نزدیکی به نیمه دوم شهریور ماه تسویه اعتباری کارگزاری‌ها  از دیگر مواردی است که این گروه بیان می‌کنند. عاملی که می‌تواند به عنوان سرعت‌گیر رشد شاخص مطرح باشد.

نزولی: تنها ۴ درصد از کارشناسان احتمال افت شاخص را می‌دهند. این گروه از شروع اصلاح قیمت‌ها در بازارهای جهانی سخن می‌گویند. به عقیده این گروه فلزات پایه در بازارهای جهانی دیگر کششی برای ادامه رشد ندارند و به احتمال بسیار این روزها با اصلاح قیمتی مواجه شوند. همچنین این گروه تسویه اعتباری کارگزاری‌ها را موضوعی می‌دانند که می‌تواند تا حد زیادی از نقدینگی بازار کم کند و افت شاخص را به همراه داشته باشد.

سهامداران

صعودی: نگاه بسیار مثبت به روند بورس میان سهامداران از آمار هویداست. حدود ۹۰ درصد از شرکت‌کنندگان در نگاهی مشترک صعود بورس را در هفته آتی بسیار محتمل می‌دانند. به گفته آن‌ها سیاست‌های بانک مرکزی در خصوص نرخ سود سپرده مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند بهبود بنیادی بورس را به همراه داشته باشد. همچنین این گروه زمزمه‌هایی در خصوص ورود شرکت‌های جدید به بورس را نویدی بر ورود نقدینگی‌های جدید به بازار سهام می‌دانند. موضوعی که می‌تواند افزایش حجم و ارزش معاملات را به همراه داشته باشد. در دیگر موارد سهامداران هم نظر با کارشناسان به مواردی از قبیل رشد نرخ ارز اشاره می‌کنند.

کم‌نوسان: هیچ دیدگاهی در خصوص کاهش نرخ ارز میان سهامداران وجود ندارد. به این ترتیب ۱۰ درصد از شرکت‌کنندگان احتمال نوسان محدود شاخص را بیان می‌کنند. این گروه کماکان سطوح پایین حجم و ارزش معاملات را از عوامل نگرانی برای تداوم رشد بورس بیان می‌کنند. همچنین آنها با اشاره به احتمال فراوان بازگشایی نماد «خساپا» طی هفته جاری فشار فروش از سوی سهامداران را ارزیابی می‌کنند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 164 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.