مکس بورس اخبار جدید: بزرگترین عرضه دولتی می آید + هفته آینده - مکس بورس

با استقبال سرد بازار از فروش صندوق های قابل معامله در بورس (ETF) حالا سناریوهای جدیدی پیش روی سیاست‌گذار برای فروش واحدهای سرمایه گذاری قرار گرفته است.

 دنیای بورس |  بازار سهام ایران از عرضه بزرگ سهام دولتی استقبالی که انتظار میرفت، استقبال نکرد. اگر چه نزدیک ۲ هزار میلیارد تومان از صندوق ها بر مبنای آمار وزارت اقتصاد به فروش رفته اما هنوز بخشی از صندوق ها فروخته نشده و انتظار میرود در صورتی که با این وضع شرایط پیش رود، همه صندوق ها به فروش نرود. بر مبنای آمار تنها ۱۲ درصد از یونیت‌های صندوق‌ مالی یکم فروش رفت.

نبود نرخ جذاب برای خرید صندوق ها باعث شده چندان استقبالی از آن نباشد. برخی مدعی اند اگر دولت در شرایط دیگری قبل از عرضه‌ها، واحدهای سرمایه گذاری و بلوک های عرضه شده در اختیار حرفه ای های بازار قرار می گرفت، چه بسا در شرایط عرضه و تقاضای مکانیزم بازار نرخ ها جذابتر میشد و به تبع سرمایه گذار و متقاضی با نرخ جذاب سود بیشتری می‌برد و استقبال هم بهتر از حالا بود.

در این میان دولت اما پیش بینی کرده در روزهای پایانی استقبال خوبی از صندوق‌ها شود و صندوق ها به فروش روند. حتی شنیده شده که دولت قصد دارد محدوده رقم سرمایه گذاری صندوق ها را افزایش دهد و هر نفر بتواند واحد سرمایه گذاری بیشتری بگیرد.

چه بسا هر تجربه ای در این واگذاری نصیب دولت شود، قطعا سیاست‌گذاری های بعدی هم تغییر خواهد کرد. باید منتظر ماند که تمهیدات دولت پس از نخستین عرضه بزرگ سهام دولتی چه خواهد بود.

 عباس معمارنژاد، معاون وزیر اقتصاد گفته است: تا امروز تقریبا ۲ هزار میلیارد تومان پذیره‌نویسی صندوق‌ها انجام شده است و پیش‌بینی می‌کنیم تا آخر دوره کامل بشود. حدس می‌زنیم در دو روز آخر استقبال بیشتر شود و همه فروش برود. وی تاکید کرد: تنها ۱۲ درصد از یونیت‌های صندوق‌ مالی یکم فروش رفت. به گفته معمارنژاد، ممکن است همه سهم‌ها فروش نرود اما هنوز برنامه‌ای برای اینکه در آن صورت به افراد بیش از ۲میلیون تومان سهم برسد نداریم. فروش واحدهای این صندوق از ۱۴ اردیبهشت آغاز شده است و تا پایان این ماه ادامه دارد.

برای توسعه تحلیل با هم بخوانیم:

 

پاسخ معاون وزیر اقتصاد به ۲ ابهام عرضه بزرگ سهام

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ در زمان حاضر دو ابهام بزرگ پیش‌پای وزارت اقتصاد در خصوص نحوه واگذاری سهام شرکتهای بورسی در قالب صندوقهای قابل معامله در بورس وجود دارد؛ اول اینکه در قانون بودجه سقف واگذاری سهام دولت در قالب ETF حدود ۶۷۰۰ میلیارد تومان ذکر شده است و از سوی دیگر فرایند قیمت‌گذاری این صندوقها در دو مصوبه ۲۰ فروردین ماه و ۱۳ اردیبهشت ماه هیات دولت تغییر چشم‌گیری کرده است. مسئولان وزارت اقتصاد معتقدند با توجه به اینکه بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان اجازه واگذاری اموال دولتی در قانون بودجه لحاظ شده میزان عرضه اخیر به‌علاوه دو عرضه پیشِ‌رو در خصوص سهامهای پتروشیمی و پالایشی نیز توجیه‌پذیر است.

نکته ابهام‌برانگیز ماجرا اینجاست که در عرضه صندوق واسطه‌گری یکم ۱۷ هزار میلیارد تومان جذب خواهد شد و اگر در دو عرضه دیگر نیز همین میزان پذیره‌نویسی انجام شود رقم لحاظ‌شده به‌شدت با سقف مقرر در قانون بودجه تفاوت خواهد داشت.

امروز معاون وزیر اقتصاد عباس معمارنژاد در مورد اینکه طبق قانون بودجه سقف درآمد دولت از واگذاری صندوق‌‌ها مشخص شده است گفت: ‌بودجه در واقع پیش‌بینی درآمد و هزینه‌های دولت است و نه رقم دقیق را در نظر می‌‌گیرد. سال ۹۸ در حالی که پیش‌بینی شده بود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان مالیات دریافت شود اما در عمل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان مالیات دریافت شد چون بودجه پیش‌بینی است و منع قانونی برای آن وجود ندارد.

وی در مواجهه با این ابهام که پیش‌بینی‌های بودجه با احکام مقرر در تبصره‌ها تفاوت دارد، اضافه کرد: در قانون بودجه برای واگذاری سهام و دارایی‌های دولت (در قالب مولدسازی داراییها) ۶۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که سهام دولت در بانک‌ها و بیمه‌ها نیز جزء دارایی دولت است.

وی همچنین در مورد ابهام دوم یعنی تغییر مصوب هیئت دولت در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ماه و عوض شدن فرایند تخفیف گفت: در قانون پیش‌بینی شده که تخفیف واگذاری این واحدها حداکثر ۳۰ درصد باشد لذا ابتدا اعلام کردیم این واحدها با ۲۰ درصد تخفیف به مردم ارائه می‌شود، و آیا اشکال دارد که ۱۴ هزار میلیارد تومان تخفیف برای مردم در نظر بگیریم؟

در انتها نیز سؤال دیگری  مطرح شد و  آن این بود: اگر برای اعمال تخفیف ۳۰درصدی به متن قانون بودجه مراجعه می‌کنید چرا درخصوص اضافه عرضه مازاد بر ۶۷۰۰ میلیارد تومان قانون بودجه ملاک قرار نگرفته است؟

معمارنژاد در انتها در پاسخ به این موضوع که ارزش برخی از شرکتها مثل بیمه اتکایی امین در روزهای اخیر به‌شدت کاهش یافته است، گفت: ریسک یک امر ذاتی بازار سرمایه است اما در صندوق دارایی مالی یکم سه میلیارد سهم بانک‌ها قرار دارد در حالی که سهم بیمه اتکای امین فقط ۳۵۰ میلیون سهم است.

 

بزرگترین عرضه در راه است

عباس معمارنژاد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هرچند هنوز آمار دقیقی از میزان استقبال مردم در صندوق واسطه‌گری مالی یکم نداریم اما حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان پذیره‌نویسی انجام شده است. سقف واحدهای صندوق‌های ETF معادل ۱.۷ میلیارد یونیت است و احتمالا در روزهای پایانی استقبال از آن بیشتر خواهد شد.

وی افزود: برنامه‌ریزی دولت واگذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان سهام دولتی از طریق سه صندوق ETF است که صندوق‌های بعدی صندوق‌های پالایشگاهی، فولادی و خودرویی خواهند بود. تا پایان سال تا سقف ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی دولت باید عرضه شود که این برنامه را محقق خواهیم کرد. هفته آینده بزرگ‌ترین عرضه اموال دولتی در راه است که مربوط به بانک سپه است.

معمارنژاد با اشاره به واگذاری دارایی‌های مازاد بانکی عنوان کرد: گروه سرمایه‌گذاری امید به ارزش ۷۰ هزار میلیارد تومان چند مرحله در بورس واگذار می‌شود که اولین مرحله آن ۱۸ درصد خواهد بود. همچنین گروه توسعه ملی مربوط به بانک ملی به ارزش ۲۳ هزار میلیارد تومان به زودی در بازار سرمایه عرضه می‌شود

 

معمارنژاد:سهم‌هایی که نصف قیمت به مردم فروختیم، تا امروز ۲ برابر شد

عباس معمارنژاد، معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزارت اقتصاد در نشستی با موضوع واگذاری سهام دولت از طریق صندوق واسطه گری مالی یکم (ETF) گفت: پذیره نویسی این  صندوق تا سقف ۲ میلیون تومان تا پایان اردیبهشت ماه امکان پذیر است.

وی گفت: ارزش سهام موجود در این صندوق به قیمت روز گذشته ۳۲ هزار میلیارد  تومان بوده که مجموعا از مردم ۱۷ هزار میلیارد تومان اخذ خواهد شد.

به گفته معاون وزیر اقتصاد، قیمت سهام بانک تجارت در این صندوق ۱۰۷ تومان و قیمت دیروز ۲۱۲ تومان بوده، قیمت سهام بانک صادرات ۱۰۷ و قیمت دیروز ۲۱۲ تومان، قیمت سهام بانک ملت در این صندوق ۱۰۴۵ و قیمت دیروز ۲۰۹۵ تومان، همچنین قیمت سهام بیمه البرز ۷۶۷ و قیمت روز گذشته ۱۱۶۸ و قیمت سهام بیمه اتکایی امین ۵۹۳ و قیمت دیروز این سهم ۸۱۰ تومان بوده است.

معمار نژاد گفت: قیمت هر واحد صندوق واسطه گری یکم با نماد دارایکم در بورس ۱۰ هزار تومان است. پیش بینی میشود حدود ۸ میلیون نفر در این پذیره نویسی شرکت کنند.اگر تعداد متقاضیان افزایش یافت از روش تقسیم به نسبت استفاده شده و مازاد مبلغ واریزی ظرف یک هفته به مردم بازگردانده میشود.

معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد تاکید کرد، مهلت زمانی ۲ ماهه برای اجازه فروش این سهام برای اخذ کد بورسی متقاضیانی است که از طریق بانکها اقدام به پذیره نویسی کرده اند.

وی گفت: روز اول بازگشایی این صندوق ۱۰۴۳میلیارد تومان برای بازار گردانی و کنترل قیمت لحاظ شده است. به مدیر صندوق اجازه داده شده اگر برای خرید اقدام نشد این‌مبلغ سرمایه گذاری شده و مجددا در اختیار دارندگان واحد قرار گیرد.

معمار نژاد گفت: بر این اساس سه نوع سود از محل افزایش قیمت، سود مجمع و سود بازار گردانی ایجاد میشود.

معاون وزیر اقتصاد گفت: علاوه بر فعالان بازار سرمایه هر ایرانی با کد ملی خود میتواند از درگاههای ۱۴ بانک اقدام به پذیره نویسی کند.

وی با بیان اینکه، در مرحله اول اشخاص حقوقی نمیتوانند در این سرمایه گذاری شرکت کنند اما بعد از دو ماه این اشخاص نیز میتوانند در معاملات دارایکم شرکت‌ کنند.

معمار نژاد همچنین گفت: دولت تا پایان سال ۱۴۰۰ مدیریت در این صندوق را بر عهده دارد و بعد از این سال مدیریت این صندوق بر اساس امیدنامه به هر شخصی که بیش از یک دهم درصد از واحدهای سرمایه گذاری را داشته باشد میتواند در مجمع شرکت و در تصمیم‌گیری دخیل باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 233 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 30 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.