مکس بورس از بورس چه میدانید | قدم به قدم - مکس بورس

از این به بعد ،همه ی کاربران کارگزاری مفید می‌توانند، با ایجاد یک حساب کاربری در مفید تریدر، به صورت رایگان از امکانات این نرم‌افزار، برای تحلیل تکنیکال نمادهای موجود در بازار سرمایه ایران استفاده کنند.
برای همه ی شما این سوال پیش آمده باشد که بورس چیست، اندیشه ی ایجاد بازار بورس زمانی شکل گرفت که عده ای از بازرگانان اروپایی از فعالیت های تجاری خود ضرر کردند، بنابراین به فکر راه حلی افتادند وبه وسیله ی آن توانستند جلوی ضرر را بگیرند و به حداقل برسانند.
در نتیجه تعدادی از بازرگانان عده ای را در فعالیت های خود شریک کردند تا با این روش سود و زیان احتمالی را با آنها تقسیم کنند.
در ادامه هر تاجری سعی می کرد تا فعالیت های تجاری خود را با این روش ادامه دهد؛ به خصوص که این روش برای افرادی که فعالیت های اقتصادی انجام می دادند بسیار مفید بود.
در نهایت این تجربه قانونی شد و به شرکت های سهامی تبدیل گردید. نخستین شرکت، شرکت سهامی کشور روسیه بود که در سال ۱۳۵۳ میلادی تصمیم گرفت کالاهایی را از شمال اروپا به شرق آسیا و چین ببرد که احتمال ضرر بیشتر بود.
عده ای از تجار سرمایه های مورد نیاز را تأمین کردند و هرکدام به نسبت سرمایه ی خود در سود و زیان شرکت شریک شد و این کار، با موفقیت صورت گرفت.

با گسترش مبادلات در اروپا به سرمایه های بیشتر ، و محیط هایی که بتوان بین سرمایه گذاران و سرمایه پذیران رابطه برقرار کرد. اینچنین مراکزی تأسیس و بورس نام گرفتند. نخستین بورس دنیا در قرن هفدهم میلادی در شهر آمستردام هلند تشکیل و امروز اکثر کشورهای جهان دارای بازار بورس هستند. در ایران نیز در سال ۱۳۴۵ قانون تشکیل بورس به تصویب رسید و از ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۴۶ آغاز به فعالیت کرد.
بورس کلمه‌ای فرانسوی و معنای آن در زبان فرانسه، کیف پول می‌باشد. تاریخچه پیدایش واژه بورس هم به قرن پانزدهم میلادی بر میگردد.
تاریخچه ی بورس در ایران
مطالعات اولیه ی شروع بورس در ایران، به سال ۱۳۱۵هجری‌شمسی برمی‌گردد. در این سال، فردی بلژیکی به نام «ران لوترفِلد» پس از انجام مطالعات گسترده درباره‌ تأسیس بورس در ایران، اساسنامه‌ داخلی بورس را تهیه و به مسئولان ایرانی ارائه کرد، با توجه به شرایط آن زمان و وقوع جنگ جهانی دوم، عملاً موضوع بررسی و تأسیس بورس در ایران بیش از ۲۵سال دچار تاخیر شد.
یک سال بعد از ابلاغ قانون تشکیل بورس اوراق بهادار، در پانزدهم بهمن‌ماه سال ۱۳۴۶ و با انجام چند معامله بر روی سهام بانک ،توسعه‌‌‌‌‌‌‍ صنعتی و معدنی که گسترده ترین مجتمع واحدهای تولیدی و اقتصادی در آن سال به شمار می‌رفت، به‌طور رسمـی شروع به فعالیت کـرد. تغییرات شاخص کل، بیانگر میانگین بازدهی سرمایه گذاران در بورس می باشد به عنوان مثال فرض کنید از سهام تمام شرکت‌های بورسی یک عدد سهم می‌خرید. در این صورت، تغییرات شاخص کل بورس برابر با میزان بازدهی سهام شمامی باشد. پس از دریافت کد بورسی شما نیاز دارید توسط پلتفرم (یا همان سایت و یا موبایل) کارگزاری بورس، خرید و فروش سهام را انجام دهید. برای این کار لازم است از کارگزاری رمز بگیرید و با آن می‌توانید خرید آنلاین سهام و فروش سهام و یا خرید و فروش اسناد خزانه اسلامی (اخزا) و یا خرید و فروش تسهیلات مسکن و یا عرضه اولیه را در بورس، در هر جای جهان در صورتی که اینترنت داشته باشید، انجام دهید.
در راستای افزایش آگاهی افراد حقیقی که قصد معامله در بورس دارند، این آزمون به صورت حضوری ومجازی توسط کانون کارگزاران یا توسط شرکت‌های کارگزاری و با نظارت و با تایید کانون کارگزاران بورس برگزارمی شود در صورت قبولی افراد در آزمون مذکور مشخصات آنان حداکثر ظرف سه روز به سمات ارسال می‌شود و پس از دریافت کدهای معاملاتی، افراد از قابلیت معامله برخوردار می‌شوند.

در تبصره های قانون بورس آمده است که کارگزاران بورس می‌توانند درجهت افزایش آگاهی مرتبط با بازار سرمایه و نیز ایجاد آمادگی بیشتر برای اشخاص حقیقی که متقاضی صدور کد معاملاتی می باشند ، دوره های آموزشی به صورت حضوری و مجازی را برگزار کند. مهمترین تاثیر برگزاری این دوره ها ،افزایش سطح آگاهی سهامداران ، بهبود معاملات آنان و سرانجام افزایش سطح کارایی و عمق بازار سرمایه میباشد. با توجه به افزایش تعداد کدهای معاملاتی در بازار سرمایه در حال حاضر افزایش سطح آگاهی سهامداران یکی از مهم ترین دغدغه های قانون گذاران است . اینجانب تعهد می کنم کلیه ی اقدامات در جهت چارچوب قوانین و مقررات و مقررات حاکم بر بازار سرمایه باشد و از هر گونه فعالیت (در فضای مجازی) در زمینه هایی که طبق قوانین ومقررات بازار سرمایه و اوراق بهادارلازم به اخذ مجوز از سازمان می باشد بدون اخذ مجوزهای مورد نیاز خودداری کنم. و از عضویت و فعالیت در شبکه های اجتماعی، سایت ها و کانال هایی که برخلاف مقررات اقدام به ارائه ی تحلیل در خصوص اوراق بهادار ، و عناوینی همچون سیگنال فروشی اقدام به اغوای قیمتی می کنند، خودداری و پرهیز کنم. در غیر این صورت سازمان بورس و فرابورس می توانند کد معاملاتی اینجانب را مسدود کرده و علاوه بر آن برخوردهای قانونی را از طریق مراجع ذیصلاح نسبت به اینجانب پیگیری کنند. و همچنین تعهد می کنم کلیه خسارات و زیان های ناشی از این گونه اقدامات که متوجه اینجانب میباشد را جبران کرده و حق هرگونه ایراد، اعتراض و پیگیری را نسبت به اقدامات سازمان، بورس و فرابورس از خود، سلب و ساقط مینمایم .
و اینجانب نیز آگاهی دارم که بازار سرمایه همراه با سود و زیان بوده و سرمایه گذاری همواره با مخاطرات و ریسک همراه میباشد . و سرمایه گذاری در این بازار مبتنی بر بررسی و تشخیص سرمایه گذار بوده و سود سرمایه از سوی هیچ شخص حقیقی یا حقوقی مورد تضمین نمیباشد . با توجه به این شرایط وقوانین به این مخاطرات مبادرت، به دریافت کد معاملاتی و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه می کنم.قابل ذکر است، خرید و فروش سهام شرکت‌های عرضه اولیه، خرید و فروش تسه و اوراق با درآمد ثابت و هم‌ چنین خرید و فروش واحدهای صندوق‌ سرمایه‌ گذاری از قانون نامبرده مستثنی میباشد.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 322 views بار دسته بندی : رپورتاژ آگهی تاريخ : 10 جولای 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.