مکس بورس افزایش دوباره تعداد مبتلایان | کاهش شدت کووید 19 در ایران - مکس بورس

آمار مبتلایان به کرونا در ایران دوباره روند افزایشی به خود گرفته و تا به امروز ۱۰۱ هزار و ۶۵۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از وبدا، کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز چهارشنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از آن در کشور افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز ( ۱۷ اردیبهشت) بر اساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاههای علوم پزشکی ۱۶۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ در کشور به ۱۰۱ هزار و ۶۵۰ نفر رسید.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ادامه داد: در طول ۲۴ ساعت گذشته ۷۸ بیمار دیگر مبتلا به کووید-۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند و از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون ۶۴۱۸ نفر جان خود را از دست داده اند.

جهانپور بیان کرد: بر اساس این گزارش ها تاکنون ۸۱هزار و ۵۸۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده اند که حدود ۸۰ درصد مبتلایان است.۲۷۳۵ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری و به نوعی بحرانی تحت مراقبت قرار دارند که امیدواریم شفا پیدا کنند. وی گفت: تاکنون ۵۳۱ هزار و ۲۷۵ آزمایش تشخیص کووید- ۱۹ در ۱۲۶ آزمایشگاه کشور انجام شده است.

براساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، تعداد بهبودیافتگان از ویروس کرونا در جهان به ۱،۲۴۷,۲۱۲ نفر رسید. شمار مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ در جهان به ۳ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۵۹۱ نفر و شمار جان‌باختگان ۲۵۸ هزار و ۴۸۱ نفر است. وضعیت جسمانی نزدیک به پنجاه هزار نفر از مبتلایان به ویروس کرونا وخیم است.

 

ابتلای دوباره به کرونا هنوز ثابت نشده است

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابلاغ کد جدید ۳۰۱۹ برای درمان بیماران سرپایی کرونا در بیمارستانها خبر داد و گفت: تاکنون ابتلای مجدد به بیماری کووید۱۹ در افرادی که یکبار مبتلا شده اند ثابت نشده است.

قاسم جان بابایی در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: در مورد احتمال ابتلای مجدد تاکنون دو مطالعه محدود با تعداد نمونه های کم در ژاپن و کره جنوبی انجام شده است و هنوز این موضوع ثابت نشده است.

وی ادامه داد: هنوز دانش ما درباره این بیماری تکمیل نشده است. حداقل از این بیماری باید یکی دو سال بگذرد تا ببینیم آیا افراد مبتلا دوباره به مبتلا می شوند یا نه. در مطالعات کوچکی که در کره جنوبی و ژاپن انجام شد اعلام کردند که در بین ۱۰ یا ۱۵ نفر این بیماری دوباره مشاهده شده که مطالعه قابل اطمینانی نیست.

وی در پاسخ به پرسش ایرنا درباره تعداد کودکان جان باخته از کرونا گفت: در کشور ما تاکنون کمتر از ۱۰ کودک بر اثر کرونا فوت کرده اند که همه آنها نیز بیماری زمینه داشتند، یعنی کودکان سالمی نبود یا بیماری تنفسی یا خونی داشتند که متاسفانه به خاطر بیماری زمینه توان ایمنی پایینی داشتند و فوت کردند.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباره تعداد افرادی که با کد موارد محتمل به کرونا در بیمارستانها بستری شده یا فوت شده اند گفت: بله ما در بیمارستانها برای کرونا دو کد داریم که کدهای بین المللی هستن. یکی کد ۷۰۱ برای افرادی که تست پی سی آر آنها برای کرونا مثبت است و دیگری کد ۷۰۲ که افراد محتمل به کرونا هستند که بر اساس سی تی اسکن تشخیص داده می شود و تست پی سی آر آنها منفی است. به دانشگاههای علوم پزشکی گفتیم این کدها را اصلاح کنند.

وی گفت: این کدها بین المللی هستند و همه کشورها موظف هستند این کدها را اصلاح کنند ما هم در ایران در حال اصلاح این کدها هستیم و به زودی با جمع بندی آن می توانیم تعداد موارد محتمل به کرونا را نیز در ایران اعلام کنیم.

 

کد ۳۰۱۹ برای افراد مشکوک به کرونا

جان بابایی افزود: یک جدید هم تعریف کردیم به نام کند ۳۰۱۹ که کووید ۱۹ است که امروز ابلاغ می شود. برای بیمارانی که در مطب پزشکان مشکوک به کرونا تشخیص داده می شود با این کد معلوم می شود که به کدام بیمارستان و چه بخشی بستری شود و چه مسیری را طی کند و مانند کد ۲۴۷ و ۷۲۴ که برای سکته های قلبی و مغزی است و با این کد مسیر درمان و پیگیری افراد مشخص می شود و امیدواریم با به تدریج که تعداد بیماران کمتر می شود بتوانیم با این کد در تعداد بیمارستانهای کمتری خدمات کرونا را ارائه کنیم تا بتوانیم خدمات غیر کرونایی هم در بیمارستانها شکل بگیرد.

 

۹۰۰ دستگاه کمک تنفسی داخلی در بیمارستانها مستقر شد

قاسم جان بابایی افزود: در اوج کرونا همه لوازم حفاظتی و درمانی مورد نیاز را به کمک شرکت های دانش بنیان تهیه کردم و اکنون کشورهای زیادی از ما می خواهند که این اقلام را به آنها صادر کنیم.

وی گفت: ۹۰۰ دستگاه کمک تنفسی تهاجمی و غیر تهاجمی داشتیم که تولید داخل بود. ۴۵۰ ونتیلاتور و ۴۵۰ تخت ویژه داخلی هم از تولیدات داخلی توسعه دادیم که در اختیار بیماران بد حال قرار گرفت.

معاون وزیر بهداشت افزود: از نظر لوازم حفاظتی هم در همه استاتها در مرحله خودکفایی و در حال ذخیره سازی برای آینده هستیم

جان بابایی گفت: از دستاوردهای دیگر بهره مندی از فناوری های علوم مجازی و ای تی است که پیشرفت خوبی داشتیم اغلب آموزشهای کوتاه مدت  اکنون به صورت مجازی انجام می شود و از طریق سیستم مجازی که در وزارت بهداشت ایجاد شده کادر پزشکی و پرستاران آموزش می بییند و بیماران درگیر کرونا نیز از همین طریق هر روز تحت آموزش قرار می گیرند. مهارت را برای همه گروهها ایجاد می کنیم تا  از تجربه استادان و بیمارستانهای بزگتر استفاده کنیم.

وی افزود: تدوین گاید لاین ها برای خدمت به بیماران در دستور کار داریم، بخش عمده آن انجام شده و اکنون راهنماهای ارائه خدمت برای خدمات بستری و سرپایی قابلبیت استفاده برای همه جای دنیا که به عنوان معیار دارد. کنار هم قرار دادن استادان بالینی و علوم پایه پزشکی در بحران کرونا باعث شد که تولیدات علمی دانش محور و محصول محور در کشور رشد کند.

جان بابایی در پاسخ به پرسشی درباره علایم جدید ابتلا به کرونا گفت: درباره علایم بالینی کرونا آنچه مورد استفاده است، سرفه خشک و تنگی نفس است اما یکسری علایم همراه هم مطرح است مثل خستگی زودرس یا عوارض گوارشی یا علایم تغییرات پوستی که در این مورد عوارض داروها مثل عوارض استیون جانسون هم مطرح است که مواردی از تظاهرات پوستی را نشان داده است. اما این علایم جزو علایم تکمیلی و همراه است و علایم اصلی نیستند. این علایم در پرونده بیماران ثبت می شود و در سامانه آوا و سپاس وزارت بهداشت ثبت می شود تا بتوانیم با تحلیل ین داده ها این موارد را هم گزارش می کنیم.

 

کیت ایرانی قابلیت صادرات دارد

وی درباره کیت های تشخیصی نیز گفت: در مورد کیفیت کیت های تشخیصی انستیتو پاستور واداره کل آزمایشگاهها نظر می دهند. تست پی سی آر خیلی غلط ندارد ولی کیت های سرولوژی که در برخی آزمایشگاهها استفاده می شوند، ممکن است دقت متفاوت داشته باشد اما کیت تولید داخل پی سی آر مشکلی ندارد و قابلیت صادارت هم دارد.

 

زمان بازگشایی مدارس معلوم نیست

جان بابایی در پاسخ به پرسشی درباره بازگشایی مدارس و شایعه بازگشایی یک روز درمیان مدارس گفت: اینکه دانش آموزان کی به مدرسه بیایند در ستاد ملی کرونا تصمیم گیری می شود و هنوز در ستاد کرونا برای شروع مدارس تصمیمی گرفته نشده است. درباره بازگشایی یک روز درمان هم من چیزی نشنیده ایم

معاون درمان وزارت بهداشت درباره مرگ های پنها کرونا گفت: مرگ های پنهان کرونا در هر کشوری ممکن است باشد ، در کشور ما کم است چون تعداد آسایشگاه سالمندن در ایران کم است، جای دیگری که ممکن است مرگ پنهان باشد زندانهاست که با تصمیم خوب قوه قضاییه که ۱۰۰ هزار زندانی را آزاد کرد، این نگرانی هم بر طرف شد. نگرانی دیگر معتادان متجاهر بودند که با تاخیر در جمع آوری آنان این نگرانی هم کم شد.

 

کاهش شدت کووید ۱۹ در ایران

وی افزود: سیر بیماران در بیمارستانها نشان می دهد که نه تنها مراجعات بیمارستانها کم شده بلکه شدت بیماری کووید ۱۹ نیز کم شده است و اکثر بیماران جدیدی که به بیمارستان می آیند خیلی بدحال نیستند. قبل از عید درصد بالایی از بیماران بدحال بودند اما الان به تدریج حال عمومی بهتری دارند و میزان بستری در آی سی یو هم کمتر شده است. بنابراین تعداد بیماران بدحالی که در خانه فوت می کنند هم خیلی کم است.

  

زالی: تهران به عنوان شهر آلوده به ویروس کرونا تلقی می‌شود

فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا در کلان شهر تهران گفت: گروه‌های پرخطر از حضور در سطح شهر اجتناب کنند؛ چرا که تغییری در شرایط بوجود نیامده و شهر تهران به عنوان شهری آلوده تلقی می‌شود و بسیاری از سطوح به ویروس کووید ۱۹ آلوده است.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، علیرضا زالی افزود: در مناطقی که ترددها و تراکم جمعیت بیشتر است، افراد مستعد که در گروه‌های پرخطر ابتلا به این ویروس قرار دارند، در معرض خطر بیشتری هستند و باید بیشتر از سایرین توصیه‌ها را جدی بگیرند.

وی ادامه داد: برای کاهش اپیدمی کرونا ضرورت دارد، تمامی افراد در ساعت های شلوغ و پرتردد امکان حضور خود را در سطح شهر به حداقل برسانند و اگر چنانچه ناچار به حضور در اماکن عمومی شدند، از تجهیزات حفاظتی به خصوص ماسک استفاده کنند. همچنین به محض ورود به منزل شست و شوی دست ها هرگز فراموش نشود.

زالی تاکید کرد: شست و شوی ساده دست ها به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون می تواند نقش بسیار بسزایی در مبتلا نشدن ه کرونا داشته باشد.

 

ثبات نسبی ابتلا به کرونا در تهران در ۲۴ ساعت گذشته

فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا  از ثبات نسبی بیماری کرونا درتهران خبر داد و گفت: در مورد مبتلایان و بیماران ترخیص شده کرونایی تغییر چشمگیری را شاهد نبوده ایم، بنابراین با ثبات نسبتی شرایط، در مقایسه با ۲۴ ساعت گذشته در شهر تهران روبرو هستیم.

وی اظهار کرد: در  ۲۴ ساعته گذشته تعداد بیمارانی که به عنوان مورد جدید با علائم حاد تنفسی در بیمارستان های شهر تهران بستری شدند، به رقمی بالغ بر ۲۱۲ نفر رسید.

زالی با بیان این که آمار مبتلایان به کرونا، تفاوت قابل توجهی با روزهای گذشته نداشته، افزود: ۶۲ نفر نیز در بخش های ویژه بیمارستان های تهران با علائم بسیار حاد تنفسی و بالینی تحت مراقبت ویژه قرار گرفته اند.

فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا در کلان شهر تهران خاطرنشان کرد: مجموع افرادی که در تخت های عادی و ویژه بیمارستان های پایتخت بستری شده اند، با کاهش ۲,۲ درصدی مبتلایان به کووید ۱۹ نسبت به روز گذشته تحت درمان هستند.

زالی گفت: در زمینه بیماران ترخیص شده کرونایی نیز تغییر چشمگیری را شاهد نبوده ایم؛ بنابراین با ثبات نسبتی شرایط، در مقایسه با ۲۴ ساعت گذشته در شهر تهران روبرو هستیم.

فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا در کلان شهر تهران از افزایش تعداد مراجعان مبتلا به کرونا به مراکز بهداشتی شهر تهران خبر داد و خاطرنشان کرد: این موضوع خبر خوشی است، چرا که به هر میزان مراجعان به حوزه های بهداشتی افزایش پیدا کند به طور طبیعی از میزان بار مراجعان به مراکز درمانی و بیمارستانها کاسته خواهد شد.

زالی با اشاره به استمرا و ثبات شهر تهران به لحاظ بار مراجعان و مبتلایان به کرونا تاکید کرد: رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی اصناف و به خصوص ناوگان حمل و نقل عمومی ضرورت دارد.

 

 

پلاسما درمانی در بهبودی بیماران بدحال کرونا موثر است

سرپرست پروژه پلاسما درمانی کرونا در ایران گفت: جمع بندی نتایج طرح تحقیقاتی پلاسما درمانی در کشور نشان می‌دهد که این روش درمانی می‌تواند در بهبودی بیماران بدحال کرونا موثر باشد.

بیش از ٢٠٠ واحد پلاسما از بهبود یافتگان کرونا دریافت شده و به بیش از١٨٠ بیمار کرونا در قالب یک طرح تحقیقاتی تزریق شده که نتایج آن نشان می دهد، تلاش محققان ایرانی در حال به ثمر رسیدن برای یافتن یک روش درمانی است.

دکتر حسن ابوالقاسمی متخصص خون و آنکولوژی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: جمع بندی اطلاعات در ٥٠ مورد بیماران کرونایی بدحال نشان می دهد که ٧٠ درصد این بیماران که اولین تزریق پلاسما آنان کمتر از یک هفته بستری آنها آغاز شد، مداوا شدند.

وی با یادآوری این که تزریق پلاسما هرچه زودتر انجام شود، تاثیر بسیار بهتری دارد، افزود: در بیماران بدحالی که کمتر از یک هفته از بستری  شدن آنها، تزریق شروع شد نتیجه خوب بود، اما در بیمارانی که بعد از یک هفته از مدت بستری، این کار شروع شده درصد مداوا چندان مناسب نیست.

این پزشک متخصص یادآور شد: این اطلاعات در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است، کمیته علمی ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت با توجه به نتایج مقدماتی این طرح تحقیقاتی تصمیم می گیرند که این روش درمانی را آیا ترویج و حمایت کنند.

ابوالقاسمی ادامه داد: در حال جمع بندی اطلاعات بیمارانی که به نوع شدید کرونا مبتلا شدند، هستیم که در آینده نزدیک این مورد هم در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد.

وی یادآور شد: نتایج تحقیقات ما نشان داد که پلاسما درمانی در بهبودی بیماران کرونایی موثر است و باید به سمت ساخت ایمونوگلوبین اختصاصی آن برویم.

سرپرست پروژه پلاسمادرمانی کرونا در ایران همچنین گفت: با تلاش محققان ایرانی مقدمات تولید ایمنوگلوبولین اختصاصی (پادتن) کرونا در کشور فراهم شده و فعالیت های تحقیقی تولید آنتی بادی علیه کرونا در کشور آغاز شده است و به نظر می رسد قابلیت تولید ایمنوگلوبولین اختصاصی علیه کووید- ۱۹ در ایران وجود داشته باشد.

ابوالقاسمی به جمع آوری پلاسما با کمک بخش خصوصی اشاره و تصریح کرد: تاکنون اهدا پلاسما با کمک بخش خصوصی و سازمان انتقال خون انجام می شد، اگر این کار بخواهد ادامه پیدا کند، باید حمایت های مالی و معنوی دولت انجام گیرد.

وی با یادآوری این که تاکنون ۳۰۰ نفر پلاسما اهدا کرده اند و حتی برای یک مورد این افراد مشکل به وجود نیامده است، گفت: پلاسماهای اهدا شده هم برای درمان بیماران و هم برای تحقیقات به کار گرفته می شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 219 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 15 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.