مکس بورس بانک‌های مرکزی به مقابله با کرونا برمی‌خیزند؟ - مکس بورس

با تشدید روزافزون نگرانی‌ها از اثرات مخرب اقتصادی ویروس COVID-19، احتمال کاهش نرخ بهره آمریکا در روزهای اخیر به شدت افزایش یافته است. طبق آمار دیده‌بان «فد» CME، فدرال رزرو به احتمال ۹۵ درصد در نشست آتی خود نرخ بهره را به میزان ۰٫۵ واحد درصد نازل خواهد کرد. اما آیا چنین اقدامی می‌تواند بر اساس روند سنتی معمول، چرخش قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی و از این رو تقویت تقاضا برای سهام کالایی‌محور بورس تهران را به دنبال داشته باشد.

دنیای بورس: بازارهای سهام آمریکا هفته سختی را پشت سر گذاشتند. در این شرایط چشم امید فعالان بازار جهانی به اقدامات بانک‌های مرکزی جهان و به ویژه بانک مرکزی آمریکاست. به طوری که به نظر می‌رسد فقط واکنش مناسب و قاطع این سیاست‌گذاران پولی است که می‌تواند امیدها را به بازارهای مالی جهان بازگرداند. طبق آخرین آمار ابزار «فدواچ» CME، کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در نشست آینده خود (مصادف با ۲۷ و ۲۸ اسفند) به احتمال ۹۵ درصد نرخ بهره خود را ۰٫۵ واحد درصد و به احتمال ۵ درصد این نرخ را به میزان ۰٫۲۵ واحد درصد کاهش خواهد داد.

اضطراب شدید ناشی از ویروس کرونا منجر شده تا این روزها سرمایه‌ها از بازارهای سهام به سوی دارایی‌های کم ریسک و یا بدون ریسک مانند اوراق قرضه روانه شود. از این رو ارزش اوراق قرضه دولتی در سطح جهان به بالاترین حد تاریخی خود (۵۸٫۷ تریلیون دلار) رسیده است. به همین ترتیب بازدهی اوراق خزانه‌داری ۱۰ ساله آمریکا هم (که رابطه معکوسی با قیمت این اوراق دارد) تا کف تاریخی جدید افت کرده است، البته در آغاز هفته بازار جهانی نیز افت شدید نرخ این اوراق را شاهد بودیم. این مسئله منجر شده تا فعالان بازار جهانی به واکنش نشان دادن بانک‌های مرکزی بیش از پیش امیدوار شوند. در واقع کارشناسان می‌گویند بازار به حدی کاهش نرخ بهره را طلب می‌کند که گویی افت ۰٫۷۵ واحد درصدی نرخ بهره که سال گذشته شاهد آن بودیم، هیچوقت اتفاق نیفتاده و آن‌ها یک درصد کاهش بیشتر را نیاز دارند. برخی نیز عقیده دارند بازارهای مالی و کامودیتی‌ها پیش از جلسه آتی فدرال رزرو، در حال پیش‌خور کردن این احتمال هستند.

فدرال رزرو جمعه در آخرین بیانیه رسمی خود اعلام کرده که آن‌ها با تمام ابزارهای خود به جنگ ریسک‌های فزاینده ناشی از ویروس کرونا خواهند رفت و “به طور مناسب” واکنش نشان خواهند داد. برخی سرمایه‌گذاران عقیده دارند لحن «فد» از حالت خنثای معمول درآمده و از این رو آن‌ها این اظهارات را نویددهنده دست به کار شدن شدیدتر و یا سریع‌تر فدرال رزرو می‌دانند. به عبارت دیگر حتی برخی گمان می‌کنند که اقدامات بانک مرکزی آمریکا از کاهش دادن نرخ بهره هم فراتر رود و یا زودتر از موعد ۱۷ و ۱۸ مارس انجام گیرد.

در همین راستا گلدمن ساکس اخیرا پیش‌بینی کرد که بانک مرکزی ایالات متحده نرخ بهره خود را در سه نوبت و هر بار به میزان ۰٫۲۵ واحد درصد کاهش خواهد داد. آن‌ها عقیده دارند که «فد» تصمیم ندارد انتظارات فعالان بازار جهانی را برآورده نکند.

بانک آمریکا (Bank of America) هم نزول ۰٫۵ درصدی نرخ بهره در نشست ماه مارس را برآورد کرده و اضافه کرد که احتمال اقدامات اضطراری زودتر از موعد هم وجود دارد. از سوی دیگر ترامپ هم شنبه همچون قبل تاکید کرد که دیگر وقت آن شده که «فد» نرخ بهره را پایین آورد. او همچنین از برنامه‌ای جدید برای کاهش مالیات درآمد-متوسط‌ها خبر داد که به زودی اعلام خواهد شد. کالاها در بازار جهانی با صعود معاملات هفتگی را آغاز کرده‌اند و باید مشاهده کرد که آیا بانک‌های مرکزی نیز در مقابل سیگنال‌های رکودی دست به سیاست‌های انبساطی می‌زنند یا خیر.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 244 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 30 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.