مکس بورس بررسی عرضه اولیه چهارشنبه | تملت به بورس می‌آید - مکس بورس

اخبار از ادامه عرضه‌های اولیه در بورس و فرابورس در روزهای پایانی سال خبر می‌دهد. در این خصوص اما و اگرهای بسیاری در خصوص عرضه‌ اولیه سهام مطرح است در این گزارش عرضه اولیه قطعی روز چهارشنبه در بورس تهران مورد بررسی قرار گرفته است.

دنیای بورس: بارها تاکید شده که بازار سهام کشور عطش پذیرش شرکت‌های جدید را دارا است و یکی از راه‌های کاهش التهاب نقدینگی و ایجاد رشدهای حبابی در سهام به خصوص کوچک‌ترها توسعه عرضی بازار سهام است. البته در تب و تاب نقدینگی واقعا نیاز چندانی به بررسی عرضه‌های اولیه نیست و به صورت کلی فارغ از هرگونه تحلیلی عرضه‌های اولیه رشدهای پرشتابی را تجربه می‌کنند. بر این اساس تقریبا در تمامی عرضه‌های اولیه فعلی باید شرکت کرد گرچه که مبلغ اولیه سرمایه‌گذاری به حدی کم است که سود دندان‌گیری برای مشارکت‌کننده به همراه نخواهد داشت.

تملت چهارشنبه عرضه می‌شود

روز چهارشنبه ۱۴ اسفند ۹۱۰ میلیون سهم معادل ۱۳ درصد از کل سهام تامین سرمایه بانک ملت در بورس تهران به قیمت ۳۴۰ تومان عرضه می‌شود. سهام‌دار عمده این شرکت گروه مالی ملت (زیرمجموعه بانک ملت) است که از محل عرضه می‌تواند تا بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان سود شناسایی کند. حداکثر سهمیه هر کد حقیقی و حقوقی ۵۰۰ سهم در نظر گرفته شده که تا حدودی می‌تواند ابهام ایجاد کند. که به نظر می‌رسد بخشی از این سهم عرضه‌شده باید به صورت ترجیحی به گروه خاصی داده شود زیرا اعداد حاکی از این موضوع است که تعداد مشارکت‌کنندگان عدد بسیار بالای یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در نظر گرفته شده است و که نسبت به عرضه اولیه قبلی رشد نزدیک به ۳۰۰ هزار نفری را باید در تعداد مشارکت‌کنندگان شاهد باشیم تا بتواند کل سهام عرضه‌شده را پوشش دهد. گرچه غیرممکن نیست اما بعید به نظر می‌رسد چنین محاسباتی از سوی بورس انجام شده باشد و باید منتظر شفاف‌سازی در این خصوص بود. به هر حال اگر بنا باشد در این عرضه اولیه به هر نفر ۵۰۰ سهم برسد نقدینگی مورد نیاز اندکی بیش از ۱۷۰ هزار تومان (با احتساب کارمزد خرید سهم) خواهد بود.

اگر ۹۱۰ میلیون سهم را در ۳۴۰ تومان ضرب کنیم به عدد حدود ۳۰۹ میلیارد تومانی می‌رسیم که نشان می‌دهد این عرضه اولیه نقدینگی بیشتری نسبت به عرضه‌های اخیر به خود جذب می‌کند؛ با این فرض که تمام سهام مزبور عرضه شود. اما همچنان در مقایسه با ارزش معاملات خرد بیش از ۶ هزار میلیارد تومانی بازار سهام کشور این عدد به هیچ وجه بالا نیست و احتمالا به راحتی این عرضه اولیه نیز در بورس هضم شود و نقدینگی تازه‌وارد را نیز به خود جذب کند.

این شرکت سرمایه اسمی ۷۰۰ میلیارد تومانی را دارا است (۷ میلیارد سهم ۱۰۰ تومانی). جالب توجه است که صورت‌های مالی شرکت تا پایان پاییز بر اساس سرمایه ۵۵۰ میلیارد تومانی ارائه شده است. این شرکت تا پایان پاییز (عملکرد ۹ ماهه) ۵۲۲ ریال به ازای هر سهم با سرمایه ۵۵۰ میلیارد تومانی محقق کرده است که اگر با سرمایه ۷۰۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شود سود هر سهم به ۴۱ تومان به ازای هر سهم می‌رسد. اگر سود خالص حدود ۱۲۰ میلیارد تومانی نیز برای زمستان لحاظ کنیم در مجموع کل سود این شرکت در سال مالی ۹۸ به حدود ۴۱۷ میلیارد تومان می‌رسد که سود هر سهم با سرمایه جدید معادل ۵۸ تومان خواهد بود. بر این اساس این شرکت با نسبت قیمت به درآمد انتظاری حدود ۵٫۸ عرضه می‌شود. اگر نسبت قیمت به درآمد هم‌گروهی‌ها مانند تامین سرمایه امید و تامین سرمایه نوین در نظر گرفته شود تا حدودی عرضه معقول است اما اگر بخواهیم دقیق‌تر به ارزش‌گذاری بپردازیم (که در وضعیت کنونی چندان نیاز نیست) شاید به نتیجه دیگری برسیم. در پایین نمودار درآمد و سود خالص تامین سرمایه ملت آورده شده است.

نمودار درآمد و سود خالص تامین سرمایه ملت برای 7 فصل عرضه اولیه چهارشنبه

 

ترکیب درآمدی تملت شامل پذیره‌نویسی و تعهد خرید سهام، خدمات بازارگردانی و سود اوراق بهادار، حاصل از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، خدمات مشاوره مالی، سود سپرده بانکی و درآمد سرمایه‌گذاری‌ها است. که بیش از نیمی از سود تامین سرمایه ملت در سال ۹۷ از بازارگردانی و پذیره‌نویسی اوراق به دست آمده است. در سال آینده نیز دولت مجبور به انتشار حجم عظیمی از اوراق جهت جبران کسری بودجه است که در این میان نقش شرکت‌های تامین سرمایه مهم شده و می‌تواند برای آن‌ها سودآور باشد. البته عمده سود از اوراق برای تامین سرمایه ملت به شرکت‌های خصوصی و نیمه‌خصوصی اختصاص داشته است. در این میان جهش‌های اخیر بازار سهام نیز می‌تواند نقش درآمد حاصل از صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در صورت‌های مالی تملت پررنگ کند. در گزارش فعالیت هیئت مدیره این شرکت برای سال ۹۷ نموداری از ترکیب درآمدی کل صنعت تامین مالی آورده شده است که می‌تواند برای علاقمندان جالب توجه باشد.

نمودار تاریخی از ترکیب درآمدی تامین سرمایه  ها تامین سرمایه ملت عرضه اولیه

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 238 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 30 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.