مکس بورس برنامه‌های «بفجر» برای استفاده از ظرفیت خالی - مکس بورس

صبح دیروز مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پتروشیمی فجر با حضور ۹۶ درصد از صاحبان سهام شرکت تشکیل شد. علاوه بر تقسیم سود ۷۵ تومانی، اخبار مثبتی درباره استفاده از ظرفیت مورد استفاده قرار نگرفته تولید برق شرکت، به صاحبان سهام ارائه شد. مدیران شرکت تلاش دارند با استفاده از ظرفیت خالی تولید برق خود، با جذب مشتریان جدید سود شرکت را افزایش دهند. ضمنا ظاهرا قرار است مطالبات باقی مانده از شرکت‌های همگروه نیز در سال مالی جاری وصول شود.

در ابتدای مجمع، علیرضا شمیم (مدیر عامل شرکت) به تشریح عملکرد هیأت مدیره در سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۵ پرداخت. شمیم درباره یکی از مهمترین اقدامات شرکت در سال مالی گذشته گفت: در سال گذشته موفق شدیم ساعت کارکرد توربین‌های زیر ۳۰ مگاواتی را کاهش دهیم. در نتیجه در مصرف سوخت شرکت در حد قابل قبولی صرفه‌جویی شد. همچنین در سال گذشته  پروژه RO-REJECT جهت تصفیه مجدد آب‌های دوریز و صرفه‌جویی سالیانه ۱۰ میلیون متر مکعب آب خام به بهره‌برداری رسیده است. این پروژه ۷۰ درصد آبهای دورریز را به چرخه تولید باز می گرداند.

ظرفیت مازاد برق و استراتژی افزایش فروش

یکی از نکات مهم درباره پتروشیمی فجر، وجود ظرفیت مازاد برای تولید برق است. بخش عمده درآمدهای «بفجر» را فروش برق تشکیل می‌دهد. این در حالی است که شرکت، ۳۰۰ مگاوات ظرفیت مازاد تولید برق دارد. چنانچه این ظرفیت خالی شرکت فعال شده و به چرخه تولید اضافه شود، می‌توان انتظار رشد قابل توجه سودآوری در صورت‌های مالی شرکت داشت. به نظر می‌رسد که همین موضوع باعث شده است که این شرکت P/E بالاتری نسبت به پتروشیمی مبین داشته باشد.

مدیرعامل شرکت در این باره گفت: «گروه بازاریابی و فروش شرکت در سال مالی گذشته موفق به انعقاد قردادهایی با شرکت پتروشیمی کوروش و شرکت مدبران شیمی و همچنین مشتریان ویژه خارج از منطقه ویژه اقتصادی نظیر شرکت پالایش گاز بید بلند، اداره بنادر و کشتیرانی و همچنین شرکت مدیریت شبکه برق ایران شد.»

از آنجا که پالایش گاز بید بلند (متعلق به هلدینگ خلیج فارس) در بهترین حالت از ابتدای سال مالی آینده شروع به فعالیت می‌کند، بنابراین آثار سودآوری قراردادهای جدید احتمالا در سال جاری در صورت‌های مالی شرکت منعکس نخواهد شد. اما از ۳۰۰ مگاوات ظرفیت خالی، ۱۰۰ مگاوات آن در سال جاری مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. ضمنا بنابه اعلام مدیران شرکت، پتروشیمی فجر برای توسعه بازار فروش خود با شرکت‌های پتروشیمی سلمان فارسی، پتروشیمی ارگ و پتروشیمی ابن سینا در حال مذاکره است.

این نکته را نیز باید مدنظر داشت که پتروشیمی فجر همواره فرصت دارد تا برق مازاد خود را به شبکه سراسری برق (شرکت مدیریت شبکه برق ایران) بفروشد. اما از آنجا که نرخ فروش «بفجر» به شرکتها تقریبا ۱۸۴ تومان به ازای هر کیلووات است و این رقم تقریبا ۳برابر نرخ فروش به شبکه سراسری برق است، مدیران شرکت ترجیح می‌دهند مشتریانی غیر از شبکه سراسری برق پیدا کنند.

علاوه بر ظرفیت خالی تولید برق، پتروشیمی فجر در سایر محصولات خود نیز ظرفیت خالی قابل توجهی دارد. علیرضا شمیم در این باره به سهامداران گفت: چنانچه شرکت بتواند به ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید خود برسد، با احتساب حاشیه سود ۴۵ درصدی شرکت، به اندازه ۱۴۰ تومان به سود هر سهم شرکت اضافه خواهد شد.

مطالبات از شرکتهای هم‌گروه

نکته دیگری که می‌تواند روی دارایی‌های شرکت تأثیر به‌سزایی داشته باشد، امکان وصول مطالبات شرکت از طرفهای تجاری است. یکی از مهمترین مشتریان پتروشیمی فجر، شرکت پتروشیمی شهید تندگویان (متعلق به هلدینگ خلیج فارس) است. این شرکت که در سال‌های گذشته زیان‌ده بوده است، بدهی قابل توجهی به پتروشیمی فجر دارد. علی نیازی (مدیر مالی هلدینگ خلیج فارس و نماینده سهامدار عمده در این مجمع) در این باره به سهامداران پتروشیمی فجر گفت: پتروشیمی تندگویان با پیگیری‌های به عمل آمده از هلدینگ، در سال گذشته از زیان‌دهی خارج شد. بنابراین این شرکت از این به بعد می‌تواند راحت‌تر بدهی‌های خود را به پتروشیمی فجر بپردازد. ضمنا پتروشیمی فجر به اندازه تقریبا ۵۰۰ میلیارد تومان به هلدینگ فارس بدهکار است. چنانچه به هردلیلی بدهی‌های پتروشیمی تندگویان به پتروشیمی فجر پرداخت نشد، هلدینگ فارس آمادگی دارد مطالبات پتروشیمی فجر از پتروشیمی تندگویان را با مطالبات هلدینگ از پتروشیمی فجر تهاتر کند.

اخبار مثبت غیررسمی از حاشیه مجمع

در حاشیه مجمعی که روز گذشته برگزار شد، سید جواد کاظمی (مدیر مالی و عضو هیأت مدیره) در گفتگو با تعدادی از سهامداران گفت: پتروشیمی فجر در حال رایزنی با شرکت تولید فولاد آناهیتا برای تأمین برق این واحد تولید است. کلنگ پروژه فولاد آناهیتا هنوز به زمین نخورده است و انتظار می‌رود ساخت این واحد تولید ۳ تا ۴ سال به طول انجامد. در صورت افتتاح این شرکت در منطقه ماهشهر و چنانچه پتروشیمی فجر بتواند قرارداد تأمین برق برای این واحد تولید را منعقد کند، آنگاه نه تنها دیگر خبری از ظرفیت خالی در پتروشیمی فجر نخواهد بود بلکه ما مجبور خواهیم بود با اجرای طرح توسعه، واحد سیکل ترکیبی پتروشیمی فجر را راه‌اندازی کنیم.

نکته دیگری که در حاشیه مجمع پتروشیمی فجر عنوان شد، احتمال استفاده شرکت از ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید است. کاظمی در این باره گفت: اطلاعات شرکت از این ماده قانونی در ماه‌های اخیر ناچیز بود و مدیران شرکت گمان می‌کردند که پتروشیمی فجر در شمول این ماده قانونی قرار نخواهد گرفت. در ماه‌های اخیر و با پیگیری‌های به عمل آمده معلوم شد که تحت شرایطی، پتروشیمی فجر نیز می‌تواند از این ماده قانونی استفاده کند. بنابراین شرکت با استخدام وکیل و مشاور در این زمینه، با جدیت پیگیر این موضوع شد.

گفتنی است که پتروشیمی فجر تقریبا ۸۰ میلیون یورو به صندوق ذخیره ارزی بدهکار است و تسعیر ارز آن بر اساس ارز مبادله‌ای صورت می‌گیرد. چنانچه شرکت بتواند از ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید استفاده کند، تسعیر ارز این بدهی‌ها به شدت کاهش خواهد یافت و شرکت می‌تواند با ریال کمتری این ۸۰ میلیون یورو را تسویه کند. در این باره باید توجه داشت موفقیت شرکت در این زمینه منوط به پیگیری‌های حقوقی است و هنوز نمی‌توان درباره آن تصمیمی اتخاذ کرد.

تصمیمات مجمع

در پایان مجمع روز گذشته پتروشیمی فجر، پس از تصویب صورت‌های مالی، مبلغ ۷۵۰ ریال به ازای هر سهم بین سهامداران تقسیم شد. سهامداران حقیقی از ۱۷ تیر ماه می‌توانند با مراجعه به شعب بانک تجارت سود نقدی خود را دریافت کنند. موسسه حسابرسی حافظ گام  به عنوان حسابرس و بازرس قانونی و موسسه حسابرسی آزموده‌کاران به عنوان بازرس علی البدل شرکت انتخاب شد. همچنین روزنامه اطلاعات به‌عنوان روزنامه‌ کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌های شرکت انتخاب شد. حق حضور اعضای غیر موظف هیات‌مدیره ماهانه مبلغ نیز یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بابت حداقل دو جلسه در ماه به صورت ناخالص تعیین گردید. ضمنا پاداش هیات مدیره به مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان به تصویب مجمع رسید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 316 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 18 مارس 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.