مکس بورس تازه ترین تصمیم های ستاد کرونا: نماز فطر برگزار میشود - مکس بورس

تازه ترین تصمیم ها توسط ستاد کرونا گرفته شده و این در حالی است که همچنان برخی از استان های کشور در وضع هشدار به سر می برند.

به گزارش «دنیای بورس» به نقل از وبدا ، دکتر جهانپور افزود: از دیروز تا ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی یک هزار و ۷۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند. وی گفت : از بین مبتلایان جدید، ۳۲۵ مورد بستری و ۱۴۳۲ مورد سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. جهانپور افزود : مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۱۸ هزار و ۳۹۲ نفر رسید.

وی گفت : متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶ هزار و ۹۳۷ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاکنون ۹۳ هزار و ۱۴۷ نفر از بیماران کووید ۱۹ بهبود یافته و ترخیص شده اند.

جهانپور افزود : دیروز بعد از ۷۰ روز، تعداد موارد فوتی روزانه به کمتر از ۴۰ مورد رسید. وی گفت : ۲۷۱۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. جهانپور افزود : تاکنون ۶۷۲ هزار و ۶۷۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. وی گفت : وضعیت خوزستان همچنان قرمز است و این استان بیشترین میزان بستری و غربالگری را نیز دارد.

همچنین براساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان، به چهار میلیون و ۷۱۶ هزار و ۹۸۶ نفر افزایش یافته و شمار جان باختگان بر اثر ابتلا به این ویروس به ۳۱۲ هزار و ۳۸۵ نفر و شمار بهبودیافتگان به یک میلیون و ۸۱۰ هزار و ۷۸ تن رسیده است.

  • تازه ترین اخبار به کورنا در جهان را اینجا پیگیری کنید.

 

برپایی راهپیمایی روز قدس در شهرهای دارای وضعیت سفید

سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: راهپیمایی روز قدس در شهرهای با وضعیت سفید بعد از نماز جمعه بصورت اجتماع و در تهران به شکل کاروان خودرویی برگزار می شود.

آقای دکتر کیانوش جهانپور گفت: در روند مدیریت شده این بیماری در روزهای اخیر باید به این نکته توجه کرد که در وضعیت عادی به سر نمی بریم، شاید هم به زودی وضعیت عادی اعلام نکنیم اگر چه در بعضی از نقاط خوزستان نیز شرایط بسیار خوبی داریم.

وی ادامه داد: مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا درباره نحوه برگزاری راهپیمایی روز قدس و تجمعات احتمالی امروز ابلاغ شد، به جز در مناطق سفید که به صورت تجمع در محل اقامه نماز جمعه است، در تهران نیز راهپیمایی به شکل کاروان خودروها با هدایت و مدیریت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مسیرهایی که بزودی اعلام خواهد شد برگزار می شود.

آقای دکتر جهانپور گفت: البته مراسم نماز عید فطر به شکل تجمعات مردمی در مصلی ها برگزار نمی شود و نماز عید فطر در مساجد مختلف با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار خواهد شد.

همچنین وی افزود: جزئیات مصوبات ستاد ملی کرونا در روزهای آینده به مردم گفته خواهد شد.

 

برپایی نماز عید فطر در مساجد سراسر کشور

رئیس جمهور گفت: نماز عید فطر امسال در مساجد سراسر کشور با رعایت اصول بهداشتی برپا می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما،آقای روحانی در ادامه اظهاراتش در جلسه ستاد مقابله با ویروس کرونا، افزود: قرار شد نماز عید فطر در سراسر کشور برپا شود، اما در مکان‌هایی که در سال‌های گذشته اجتماعات بزرگ صورت می‌گرفت، همانند مصلی، به خاطر مراعات اصول بهداشتی، اجتماعات بزرگ انجام نشود.

رئیس جمهور تصریح کرد: هر مسجدی که می‌خواهد نماز عید فطر برگزار کند، مشکلی نیست و فقط باید فاصله اجتماعی را مراعات و دستور العمل‌های بهداشتی را رعایت کند.

وی گفت: افرادی هم که احتیاط می‌کنند، می‌توانند نماز عید فطر را در منزل به جا بیاورند، چرا که نماز واجب نیست و مستحب است و می‌توانند در خانه آن را به صورت انفرادی بخوانند.

آقای روحانی افزود: ما روز عید فطر، نماز عید فطر را در سراسر کشور در مساجد محلات، مخصوصا در فضای باز با مراعات همه اصول بهداشتی خواهیم داشت.

رئیس جمهور همچنین در خصوص بازگشایی اماکن مقدس نیز گفت: بنا شد، بعد از ماه مبارک رمضان، اماکن مذهبی، حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (س)، شاهچراغ، شاه عبدالعظیم حسنی و سایر اماکن، در چارچوب دستور العمل‌هایی که تعیین شده و به آن‌ها ابلاغ شده، صحن آن‌ها باز شود.

رئیس جمهور گفت: قرار شد، رواق‌ها و حرم بسته باشد، اما صحن باز شود و بنا شد فعلا سه ساعت صبح و سه ساعت بعدازظهر، در‌های صحن باز شود و مردم وارد صحن شوند و زیارت خود را بخوانند و سلام کنند و توقف زیاد نداشته باشند.

رئیس جمهور گفت: هر چه قدر جلوتر رویم، شرایط بهتر می‌شود و ان شاء الله شرایط برای مردم بهتر خواهد شد.

 

آغاز فعالیت دانشگاه‌ها از ۱۷ خرداد

رئیس جمهور از آغاز تدریجی فعالیت مراکز دانشگاهی از ۱۷ خرداد خبر داد.

آقای روحانی در ادامه اظهاراتش در ستاد ملی مبارزه با کرونا افزود: فعالیت‌های کارگاهی، آزمایشگاهی و اقدامات دیگری که برای برگزاری آزمون‌ها لازم است به تدریج از آن تاریخ در دانشگاه‌ها آغاز می‌شود.

رئیس جمهور گفت: البته این غیر از دانشکده‌های پزشکی است که شرایط دیگری دارد و اکنون نیز تقریباً فعال است.

وی همچنین بازگشایی رستوران‌ها بعد از ماه مبارک رمضان را از دیگر تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا دانست و تاکید کرد: البته فعالیت آنان در چارچوب دستورالعمل‌هایی خواهد بود که به آنان ابلاغ می‌شود و باید مراعات کنند.

رئیس جمهور همچنین از آزاد شدن فعالیت‌های ورزشی درچارچوب دستورالعمل‌های بهداشتی بدون حضور تماشاچی و اجتماعات مردم خبر داد.

آقای روحانی همچنین با اشاره به تصمیم گیری ستاد ملی مقابله با کرونا برای فعالیت هتل‌ها گفت: البته رستوران‌های هتل‌ها بسته بود و خود هتل‌ها بسته نبود و مردم می‌توانستند غذا تهیه کنند و به اتاق هایشان ببرند.

رئیس جمهور افزود: پس از ماه مبارک رمضان، همان طور که رستوران‌ها باز می‌شود فعالیت رستوران هتل‌ها نیز آزاد می‌شود و آنان هم می‌توانند به فعالیت شان ادامه دهند.

 

برگزاری مراسم روز قدس در ۲۱۸ شهرستان

رئیس جمهور گفت: مراسم روز قدس امسال در ۲۱۸ شهرستان که وضعیت آن‌ها سفید اعلام شده برگزار می‌شود.

آقای روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: برای روز قدس امسال دو تصمیم گرفته شد تصمیم اول این بود که در شهر‌هایی که وضعیت آن‌ها سفید اعلام شده و معتقدیم که ۲۱۸ شهرستان هستند و نماز جمعه نیز در آن‌ها برگزار می‌شود به طور طبیعی مراسم روز قدس هم می‌تواند برگزار شود.

وی گفت: با مراعات دستورالعمل‌های بهداشتی مراسم روز قدس نه به صورت راهپیمایی بلکه به صورت اجتماع در محل نماز جمعه اجرا می‌شود.

رئیس جمهور افزود:، اما برای شهر تهران دستور العمل ویژه‌ای اتخاذ کردیم و با توجه به اینکه شرایط پایتخت قرمز است و نمی‌توان مراسم روز قدس را در آن برگزار کرد، به همین خاطر سپاه پاسداران مسئولیت برگزاری مراسم روز قدس در تهران را برعهده گرفت تا از یک مبداء تا مقصد خاصی با کاروان خودرویی مراسم راهپیمایی روز قدس برگزار شود.

وی اضافه کرد: مسیر این کاروان خودرویی به گونه‌ای طراحی می‌شود که اجتماع مردمی صورت نگیرد تا مشکلی برای مردم به وجود نیاید.سپاه متولی این مراسم است که از یک مبداء آغاز می‌شود و تا یک مکان مشخص ادامه خواهد یافت.

 

شرکت‌های دانش بنیان در زمینه دارو و واکسن کرونا تلاش کنند

رئیس جمهور از شرکت‌های دانش بنیان خواست، در زمینه دارو و واکسن برای درمان بیماری کرونا و دیگر نیازمندی‌ها تلاش کنند.

آقای روحانی در ادامه سخنانش در ستاد ملی مقابله با کرونا، افزود: باید برای افرادی که در جامعه دچار فشار زندگی هستند، بسته‌های حمایتی طراحی کنیم و چاره‌ای جز این نداریم، چرا که جمعیتی بیکار شده اند و شغل ندارند و شغل شان پس از سه ماه می‌خواهد آغاز شود و شاید برخی‌ها تا یک ماه دیگر هم نتوانند مشغول به کار شوند.

 وی در ادامه گفت:​ افراد آبرو دارند، مستاجر هستند، همه باید کمک کنیم و دولت به تنهایی قادر نیست، البته مردم به حمدالله کمک کرده اند و می‌کنند و اینکه می‌بینیم، خیران، بسیج، سپاه، کمیته امداد و بنیاد مستضعفان همه در صحنه هستند و کمک می‌کنند کار بزرگ و ارزشمندی است، باید همه دست هم را بگیریم چرا که شرایط سختی است.

رئیس جمهور با اشاره به بارسنگینی که شرکت‌های دانش بنیان در این مقطع به دوش دارند، گفت: این شرکت‌ها در این دو سه ماه کار‌های بزرگی کردند و باید تلاش کنیم، شاید محققان ما به درمان این بیماری و واکسن آن هم برسند که البته ساخت واکسن یک دوره طولانی دارد و بعید است به امسال برسد، ولی باید روی آن کار کنیم.

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنانش رونق تولید و صادرات را نیازمند ارز، ریال، کالا و خدمات دانست و گفت: ما در این باره خیلی بحث کرده ایم و همه چیز امکان پذیر است، به شرط اینکه همه به میدان بیایند.

وی افزود: اگر چشم ما به بشکه نفت است، امسال مشکل پیدا می‌کنیم و اگر چشم ما به صادرکننده وطن دوست و ملت دوست است مشکلی نخواهیم داشت، اگر صادرکنندگان ما با همه توان، اجناس را صادر کنند و دلار را برگردانند، به طور قطع مشکلی نخواهیم داشت و برای تحقق سال جهش تولید هیچ راهی جز عملیاتی کردن تولید و صادرات نداریم.

 

دوره کرونا تمام نشده، باید هوشیارانه و حساب شده عمل کرد

رئیس جمهور با بیان اینکه باید مردم را حداقل برای چند ماه زندگی با کرونا آماده کنیم، گفت: دوره کرونا تمام نشده و ما باید در این زمینه هوشیارانه و حساب شده عمل کنیم.

آقای روحانی در ادامه اظهاراتش در جلسه ستاد ملی کرونا افزود: ما مردم را باید حداقل برای چند ماه زندگی با کرونا آماده کنیم، طوری گفته می‌شود که اینجا یا آنجا، سفید، زرد و قرمز است که مردم فکر می‌کنند، مکان سفید آلودگی ندارد.

آقای روحانی ادامه داد: این گونه نیست در یک لحظه ممکن است، منطقه‌ای سفید شود و یا در یک لحظه دوباره زرد شود، این بستگی به عمل ما دارد، ما خودمان باید به خوبی در جامعه عمل کنیم.

 رئیس جمهور گفت: دوره کرونا تمام نشده و ما باید در این زمینه هوشیارانه و حساب شده عمل کنیم.

وی افزود: کشور‌هایی که از ما پولدارتر هستند و تجهیزات پزشکی و تخت بیمارستانی بیشتری دارند، اکنون می‌بینید که چگونه در این قضیه درمانده و گرفتار شده اند، همکاری مردم در آنجا کم است و بین مسئولان نیز اختلاف وجود دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: در هر کشوری بین مسئولان اختلاف به وجود بیایید، اعتماد مردم نیز نسبت به مسئولان و بهداشت و درمان کم می‌شود و کنترل اوضاع از دست خارج خواهد شد، هر چند که پول و تجهیزات داشته باشند.

آقای روحانی در ادامه گفت: بنابراین مردم باید بدانند که تا یک مدتی باید با کرونا زندگی کنند، یا باید این ویروس خودش از بین برود که بعید به نظر می‌رسد، یا باید یک درمان قطعی برای آن پیدا شود که هنوز پیدا نشده، یا اینکه یک واکسن مطمئنی بسازند که هنوز ساخته نشده است، اینکه چه کسی درست می‌کند و کی به ما می‌رسد، مشخص نیست بنابراین باید تلاش کنیم.

 

آمار فوت سالمندان ناشی از کرونا در ایران بسیار ناچیز است

رئیس جمهور گفت: در کشور ما ۹۹ درصد سالمندان در خانه سالمندان زندگی نمی‌کنند بلکه در خانه خود یا خانه فرزندان و اقوام شان هستند و به واسطه فرهنگ دینی و ایرانی ما و اخلاق و فرهنگ ما از آن‌ها به خوبی مراقبت می‌شود.

آقای روحانی در ادامه سخنانش در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به گزارش قرائت شده درباره وضعیت سالمندان در دوران کرونا تصریح کرد: در بسیاری از کشور‌ها تلفات افراد سالمند بالای ۶۰ سال به خصوص افرادی که در خانه سالمندان حضور دارند بسیار بالاست یعنی رقمی حدود ۳۰ درصد و حتی در برخی کشور‌ها ۵۰ درصد که این بسیار تاسف آور است در حالی که در کشور ما این گونه نیست.

وی افزود: در کشور ما ۹۹ درصد سالمندان در خانه سالمندان زندگی نمی‌کنند بلکه در خانه خود، خانه فرزندان و اقوام شان هستند و به واسطه فرهنگ دینی و ایرانی ما و اخلاق و فرهنگ ما از آن‌ها به خوبی مراقبت می‌شود.

رئیس جمهور با تاکید بر این که تنها یک درصد سالمندان کشور در خانه سالمندان حضور دارند گفت: فروردین سال گذشته از ۴۱ هزار عزیزی که در خانه سالمندان زندگی می‌کنند ۳۱۲ نفر فوت شدند، اما در فروردین امسال با وجود بیماری کرونا و افزایش تعداد این عزیزان به ۵۱ هزار نفر تعداد کل فوتی‌ها ۳۸۲ نفر شده است بنابراین خیلی رقم بالایی نبوده و این خبر خوشی بود که در جلسه داده شد که از این عزیزان در خانه سالمندان مراقبت خوبی صورت می‌گیرد.

 

باید بیماریابی را به طور وسیع و علمی ادامه دهیم

رئیس جمهور گفت: باید بیماریابی را به طور وسیع و علمی ادامه دهیم و بیماران را پیدا کنیم و آن‌ها را قرنطینه و ایزوله نگهداریم تا بتوانیم سریع‌تر و حساب شده‌تر از این دوران به خوبی عبور کنیم.

آقای روحانی در ادامه سخنانش در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به برخی ناهماهنگی‌ها در تشخیص کرونا در افراد و سردرگمی آن‌ها گفت: این ناهماهنگی در پزشکان نیز وجود دارد و هر پزشکی نظر خاص خود را می‌دهد در حالیکه ما باید دستورالعمل‌های بسیار روشن و قاطعی به تمام پزشکان ابلاغ کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: همانگونه که سازمان بهداشت جهانی در هر مقطعی اطلاعیه صادر می‌کند و دستورالعملی می‌دهد، وزارت بهداشت ما تلاش می‌کند و این همه دستورالعمل می‌دهد اول باید پزشکان و بیمارستان‌های ما مخاطب باشند و ما باید این‌ها را یکسان کنیم و به مردم آموزش کافی بدهیم.

آقای روحانی تاکید کرد: آموزش ما در این زمینه کافی نیست و باید آموزش‌های بیشتری داده شود.

رئیس جمهور گفت: افراد مبتلا باید قرنطینه شوند و این یک اصل است و اگر آن‌ها همین گونه در جامعه رها شوند اقداماتی که ما انجام می‌دهیم هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

وی همچنین بیماریابی را یکی دیگر از مسائل مهم در مقابله با ویروس کرونا دانست و اضافه کرد: باید بیماریابی را به طور وسیع و علمی ادامه دهیم و بیماران را پیدا کنیم و آن‌ها را قرنطینه و ایزوله نگهداریم تا بتوانیم سریع‌تر و حساب شده‌تر از این دوران به خوبی عبور کنیم.

رئیس جمهور افزود: برای این که بر این بیماری پیروز شویم اول باید اعتماد عمومی را جلب کنیم و کار به دست مردم انجام بگیرد چرا که مردم زمانی درست عمل می‌کنند که به دولت، وزارت بهداشت، پزشکان و سخنگو اعتماد کنند و اگر اعتماد مردم متزلزل شود مردم بیماری را جدی نخواهند گرفت.

آقای روحانی ادامه داد: اعتماد به دولت، نظام، متخصصان، مسئولان و مراجع ذیربط یک اصل است و ما برای این اعتماد نیاز به شفافیت داریم.

 آقای روحانی افزود: هر چه با مردم شفاف‌تر صحبت کنیم، اعتماد مردم بیشتر می‌شود و هر چه صداقت ما با مردم بیشتر باشد و با مردم صادقانه‌تر و دقیق‌تر صحبت کنیم، اعتماد آن‌ها به ما بیشتر می‌شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: هر چه همکاری عمومی تمام دستگاه‌ها و تمام ارگان‌ها بیشتر شود، اعتماد مردم بیشتر می‌شود و اگر هم باهم دعوا و اختلاف نظر داریم، وقت زیاد است به موقع دعوا می‌کنیم، دعوا که تخصص زیادی نمی‌خواهد، اکنون وقت این کار نیست، اکنون موقع اتحاد است.

وی افزود: همه باید در کنار هم دست به دست هم بدهیم، همکاری و هماهنگی ارگان‌ها به مردم اعتماد می‌دهد، مردم وقتی ببینند چند گونه حرف زده و تفسیر می‌شود، اعتمادشان سلب می‌شود.

رئیس جمهور همچنین گفت: البته ما باید صدای مردم را بشنویم، مردم حرف‌ها و صحبت‌هایی دارند و یا نظرات و نقد‌هایی دارند، باید صدا مردم در این زمینه به خوبی شنیده شود.

 

اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند، ممکن است ماه‌ها طول بکشد

رئیس جمهور گفت: در شرایط فعلی رعایت نکات بهداشتی و کار‌های فردی ضروری است و ممکن است طرح فاصله گذاری هوشمند ماه‌ها به طول بیانجامد.

آقای حسن روحانی در ادامه اظهاراتش در ستاد ملی مقابله با کرونا که صبح امروز برگزار شد، افزود: از روز اول مواجه با ویروس کرونا، متوجه یک خطر جدی شدم و آن این است که رسانه‌های بیگانه می‌خواستند به بهانه بیماری کشور را به تعطیلی بکشانند.

وی افزود: همان طور که سلامت مردم ضروری است، آب، برق، گاز و سایر خدمات نیز ضروری است و برخی کالا‌ها نیز باید به مردم ارایه شود.

آقای روحانی ادامه داد: از همان ابتدا روی این موضوع متمرکز شدیم، تا کالا و خدمات ضروری بدون وقفه به مردم ارایه شود و در ارائه کالا و خدمات مشکلی ایجاد نشود و به یاری دست اندرکاران مشکلی چندانی نیز در این مورد به وجود نیامد.

وی خاطرنشان کرد: در مرحله بعدی قسمت‌های کم ریسک بازگشایی شدند و جا‌هایی که مردم مراعات کردند، کار‌ها خوب پیش رفته، البته در زمینه آموزش نیاز به کار بیشتر است و باید در دبستان، دبیرستان و دانشگاه عقب ماندگی‌های درسی جبران شود.

آقای روحانی گفت: ​بهداشت فردی برای ما اصل است و رعایت نکات بهداشتی باید بدون کاستی از سوی مردم رعایت شود و برای مدتی عادات گذشته مانند دید و بازدیدها، رفت و آمدها، دست دادن و روبوسی را کنار بگذاریم.

رئیس جمهور تاکید کرد: در کنار رعایت نکات بهداشت فردی، اجرای فاصله گذاری هوشمند نیز فعلا باید در دستور کار باشد و ممکن است این موضوع تا ماه‌ها ادامه یابد.

وی با اشاره به اینکه فرد مبتلا به ویروس کرونا، فوری باید از جامعه جدا شود و این مصوبه شورای مقابله با کرونا است، اظهار داشت: این مصوبه تاکنون چندان جدی گرفته نشده و اجرایی نشده است.

آقای روحانی افزود: من در چند مورد به صورت اتفاقی این موضوع را پیگیری و مشاهده کردم که این مصوبه اجرای نشده است، در حالی که هرکسی که مبتلا است باید بلافاصله به خود او ابلاغ شود و خانواده و محل کارش نیز در جریان قرار گیرند.

 

از شرایط اوج اصلی کرونا عبور کردیم

رئیس جمهور گفت: به اعتقاد من ما از شرایط اوج (پیک) اصلی کرونا در کشور عبور کردیم و اگر پیک دیگری هم داشته باشیم دراین مدت بدن مردم ما مقاوم‌تر و شرایط ما با روز‌های اول بسیار متفاوت شده است.

آقای روحانی در ادامه سخنانش در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: امروز کادر درمان ما قوی‌تر از گذشته عمل می‌کند آن‌ها با علائم بیماری کرونا به خوبی آشنا هستند این در حالیست که آن‌ها در روز‌های اول نمی‌دانستند وقتی مردم به آن‌ها مراجعه می‌کنند و سردرد مداوم دارند علت آن چیست یا اینکه با درد عضلات و استخوان درد مواجه هستند چه دلیلی دارد.

وی گفت: پیش از این به علامت‌های سرفه، تب و تنگی نفس اکتفا می‌شد و این سه اصل آثار کرونا قلمداد می‌شد، اما بعد‌ها معلوم شد که در شرایط مختلف این بیماری به شکل‌های متفاوتی بروز و ظهور پیدا می‌کند و آثار آن بر روی افراد متنوع است.

آقای روحانی ادامه داد: مهارت کادر درمان و پزشکی ما روز به روز بیشتر شده ضمن اینکه تجهیزات ما نیز به موازات مهارت کادر درمان افزایش یافته است به طوری که اگر ما روز اول درباره ماسک صحبت می‌کردیم نمی‌دانستیم چقدر ماسک در کشور داریم.

رئیس جمهور اضافه کرد: مردم عزیز ما باید بدانند شرایط ما در زمینه مقابله با این ویروس بدتر از دیروز نیست مگر اینکه این ویروس بعد‌ها جهش یابد که آن دیگر بحث متفاوتی است، اما در شرایط عادی وضعیت ما بهتر شده و مردم ضمن احتیاط باید به آینده خود به طور کامل اطمینان داشته باشند.

وی تصریح کرد: به اعتقاد من ما از شرایط پیک اصلی کرونا در کشور عبور کردیم و اگر پیک دیگری هم داشته باشیم دراین مدت بدن مردم ما مقاوم‌تر و شرایط ما با روز‌های اول بسیار متفاوت شده است، اما درعین حال باید حواسمان را جمع کنیم و احتیاط را سرلوحه خود قرار دهیم.

رئیس جمهور گفت: هرگز نباید فکر کنیم که کرونا به پایان رسیده است و دستورالعمل‌ها راکنار بگذاریم، زیرا باید توجه ویژه‌ای به نیروی انسانی و کادر پزشکی داشته باشیم و بسیار مهم است که چطور از این مرحله عبور کنیم.

آقای روحانی یادآور شد: ما باید شرایط حدوسطی برای مردم تعیین کنیم و به هیچ وجه برای هموطنان اضطراب و بی تفاوتی ایجاد نکنیم.

وی افزود: خدا را شکر ما در کشور نه دعوای جان و دین داریم و نه دعوای نان و جان؛ زیرا دین ما، جان ما و نان ما همه درکنار هم قرار دارند.

رئیس جمهور گفت: همان طور که مشاهده کردید این روز‌ها هم مراسم احیا بر پا و هم در مناطق سفید نماز جمعه برگزار شد و ان شاءالله پس از ماه مبارک رمضان نیز فعالیت‌های اقتصادی به طور کامل از سر گرفته می‌شود.

 

قدردانی از پایبندی مردم به اصول بهداشتی در شب‌های قدر

رئیس جمهور از پایبندی کامل مردم به دستورالعمل‌های بهداشتی در شب‌های قدر تشکر کرد.

آقای روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با ادای احترام به ساحت مقدس حضرت علی (ع)، گفت: از مردم عزیز و بزرگوار که در شب‌های نوزدهم و بیست و یکم ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر دستورالعمل‌های بهداشتی را کاملا مراعات کردند و مراسم احیا بسیار منظم، حساب شده و طبق اصول برگزار شد، قدرشناسی می‌کنم.

رئیس جمهور تاکید کرد: به طور جدی از همه برگزار کنندگان این مراسم اعم از وعاظ، مدحان اهل بیت عصمت علیهم السلام، مسئولان مساجد و حسینیه‌ها و بسیج کمال تشکر و امتنان دارم.

آقای روحانی گفت: ما در شرایطی هستیم که نباید بگذاریم، ناامیدی، تردید و اضطراب در جامعه ایجاد شود و نباید اجازه دهیم، شرایطی پیش بیاید که مردم احساس کنند که از شرایط خطرناک این ویروس به طور کامل عبور کرده ایم.

رئیس جمهور افزود: عده‌ای هستند که یاس، اضطراب و دلهره در جامعه می‌دمند، به نحوی که مردم احساس می‌کنند گرفتار شرایط بسیار سخت در زندگی شدند و به این زودی‌ها برایشان نجاتی نیست که این آثار روانی دارد و آثار تصمیم گیری اقتصادی برای آینده ایجاد می‌کند وقتی نمی‌دانند که آینده چه می‌شود؟

آقای روحانی تاکید کرد: مسئولان کشور اعم از مسئولان پزشکی، اقتصادی و دیگر حوزه‌ها برای مردم بسیار واضح توضیح دهند که دوران سختی نگذشته، دوره ویروس تمام نشده است و همچنان با این ویروس خطرناک مواجه ایم.

رئیس جمهور افزود: در عین حال باید به مردم گفت که شرایط ما از دیروز بهتر شده است، من تاکید می‌کنم که شرایط کشور از گذشته بسیار بهتر است، به نحوی که اگر به روز‌های نخست همه گیری این بیماری در اوایل اسفند گذشته توجه کنیم، اضطراب، دلهره، مشکلات و به هم ریختگی حاکم بود و هیچ کس نمی‌دانست چه باید کند.

آقای روحانی اضافه کرد: در آن مقطع افراد نمی‌دانستند چگونه باید عمل کنند، راه حل چیست، مدت پنهان ماندن ویروس چقدر است، چه آثاری دارد و علائمش چیست؟ و هر کس چیزی می‌گفت.

رئیس جمهور ادامه داد: این در حالی است که در این مدت مهارت مردم و جامعه درمانی ما به مراتب بالاتر رفته است.

 

نتایج آزمایش داروی آزیترومایسین خوب بود

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: نتایج آزمایش داروی آزیترومایسین روی بیماران کرونایی بسیار خوب بوده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای مصطفی قانعی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه دو ماه پیش فاز نخست آزمایش این دارو در کشور آغاز و فاز دوم آن نیز به درخواست کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا به شکل رندوم و چند مرکزی انجام شد، افزود: نتایج این آزمایش که بسیار خوب بوده است هفته آینده به کمیته علمی این ستاد ارائه می شود.

وی گفت: این در حالی است که امروز آمریکایی ها اعلام کردند آزمایش بالینی این دارو را آغاز کرده اند در حالی که ما دو ماه پیش این کار را انجام دادیم و ایران در تحقیقات و پروژه ها از دیگر کشورها جلوتر است و زودتر به نتایج دست می یابد.

آقای قانعی افزود: با توجه به این که موارد فوت ناگهانی بیماران کرونایی در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ها به دلیل لخته شدن خون در شُش این افراد بود، به همه مراکز درمانی ابلاغ کردیم برای بیماران بستری در این بخش حتماً دُز بالای داروهای ضد انعقاد خون را استفاده کنند و برای بیماران بستری نیز برای پیشگیری از انعقاد خون این کار را انجام دهند که نتیجه آن؛ کاهش آمار مرگ و میر بود.

وی گفت: داروهای دیگر که در این مدت به عنوان داروی ضد کرونا آزمایش و مطرح شدند هیچ کدام اثر مثبتی بر بهبودی یا ترخیص یا جلوگیری از بیماری نداشتند و نتوانستند وارد پروتکل های درمانی ما شوند.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا افزود: داروی آزیترومایسین ترخیص بیماران کرونایی را چهار روز کاهش می دهد.

آقای قانعی گفت: تحقیقات ما مردم را از شرکت هایی که می خواهند داروهایشان را وارد پروتکل های درمانی کنند محافظت می کند و تا ما به نتیجه علمی قطعی بالینی درباره دارویی دست نیابیم آن را وارد فهرست داروهای درمان کرونا نخواهیم کرد.

آقای حسین قاسمی دبیر کمیته امنیتی – اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز در این برنامه گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی درباره مراسم شب های قدر موجب شد تصمیم گیری درباره برگزاری نماز عید فطر آسان تر شود و این نماز در مساجد، امامزاده ها و اماکنی که فضای باز دارند برگزار می شود.

وی افزود: رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله به همراه داشتن مهر و سجاده شخصی و رعایت فاصله یک متری و داشتن ماسک و دستکش در نماز عید فطر الزامی است.

آقای قاسمی گفت: امسال در مصلای تهران نماز عید فطر برگزار نخواهد شد و جمعیت در مساجد و محله ها توزیع شده اند.

وی افزود: در همه مساجد نماز عید فطر برگزار می شود اما اولویت برگزاری در فضاهای باز مساجد است.

دبیر کمیته امنیتی- اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: این هفته در ۱۸۳ شهر سفید و ۲۱۸ شهر دیگر که شیوع کرونا در آنها ضعیف است، نماز جمعه برگزار می شود.

آقای قاسمی اضافه کرد: پس از ماه رمضان؛ فعالیت رستوران ها با رعایت پروتکل های بهداشتی، گسترده تر می شود و آنها باید فاصله میزها و صندلی ها را بر اساس شاخص های وزارت بهداشت قرار دهند و کارکنانشان از ماسک و دستکش و مواد ضد عفونی استفاده کنند.

وی گفت: در رستوران ها، مواد ضد عفونی کننده برای استفاده مردم نیز باید در دسترس باشد.

آقای قاسمی با بیان اینکه همچنان توصیه می کنیم هموطنان از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند افزود: در حال رفع محدودیت ها هستیم اما نباید فراموش کنیم همچنان این بیماری خطرناک است و کاهش محدودیت ها به معنای عادی شدن بیماری نیست.

وی گفت: اگر پنج نفر از ۸۵ میلیون جمعیت کشور کرونا داشته باشند امکان ایجاد اپیدمی وجود دارد و تا زمانی که واکسن این بیماری و داروی درمان آن ساخته نشود شرایط مناسب نیست.

دبیر کمیته امنیتی- اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا افزود: درباره برگزاری مسابقات ورزشی اکنون اولویت با ورزش های انفرادی است و هر مرحله بازگشایی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی آن حوزه امکان پذیر است.

آقای قاسمی درباره بازگشایی اماکن متبرکه نیز گفت: در مرحله نخست صحن های روباز حرم ها سه ساعت برای صبح و سه ساعت برای عصر بازگشایی خواهند شد.

آقای حسین عرفانی رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز در این برنامه گفت: دلیل افزایش تعداد مبتلایان به کرونا؛ انجام غربالگری و شناسایی بیماران در مراحل اولیه و ضعیف بیماری است.

وی افزود: در ابتدای بروز بیماری کرونا فقط از بیماران بستری آزمایش گرفته می شد اما اکنون و با پیشرفت هایی که ایجاد شده است، بیماران سرپایی نیز آزمایش کرونا می شوند.

آقای عرفانی گفت: با طرح غربالگری از انتقال بیماری جلوگیری می کنیم.

وی درباره بستری شده تعدادی از کودکان گیلانی در بیمارستان نیز گفت: با پیگیری دانشگاه علوم پزشکی گیلان و آزمایش همه بچه های بستری شده، مشخص شد هیچ کدام از آنها به کرونا مبتلا نیستند و حال عمومی همه آنها خوب است اما برای آزمایش های دقیق، نمونه های آنها به تهران ارسال می شود.

رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: سندروم کاوازاکی که یکی از تظاهرات بالینی ابتلا به کروناست در کودکان ۱۸ تا ۲۴ ماهه گزارش شده است اما کودکان بستری شده در گیلان ربطی به کرونا ندارند.

آقای عرفانی گفت: اگر مراقبت های بهداشتی را انجام ندهیم، احتمال بازگشت به عقب و محدودیت های گذشته وجود دارد، بنابراین در خانه ماندن همچنان مورد تأکید وزارت بهداشت است.

وی با اشاره به افزایش مبتلایان به کرونا در خوزستان، افزود: ممکن است در برخی استان ها و شهرها در روزهای آینده موارد ابتلا به بیماری کرونا افزایش یابد.

آقای عرفانی گفت: رعایت فاصله گذاری اجتماعی، غربالگری و انجام تست و ایزوله کردن؛ عوامل پیروزی بر ویروس کرونا است.

وی افزود: احتمال می دهیم در پاییز در کنار آنفلوآنزا، کرونای فصلی را نیز داشته باشیم.

رئیس اداره مراقبت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه سه روز پس از پایان دوره ۱۴ روزه بیماری، امکان انتقال ویروس از فرد مبتلا وجود ندارد، گفت: با توجه به بیشتر بودن نقاط ناشناخته ویروس کرونا از موارد شناخته شده، امکان ابتلای مجدد به ویروس کرونا منتفی نیست.

 آقای سید عباس متولیان متخصص اپیدمولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در این برنامه گفت: بر اساس مصاحبه تلفنی با ۲۵۰۰ نفر از هموطنان، مشخص شد مردم آگاهی خوبی نسبت به بیماری کرونا دارند و بیش از ۹۵ درصد آنها اقدامات بهداشتی را برای مقابله با این بیماری انجام می دهند و فقط هفت درصد آنها در نوروز به سفر رفته اند.

وی افزود: مهمترین شاخص برای فروکش کردن کرونا؛ رفتار مردم است و بر اساس این نظرسنجی، ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم همچنان موافق تعطیلی مکان های تجمع از جمله مدارس و دانشگاه ها هستند و فقط ۱۱ درصد مخالف تعطیلی بودند.

آقای متولیان با بیان اینکه درک شخصی از ابتلا به بیماری در کشور ما بسیار پایین است، گفت: از مردم خواستیم احتمال ابتلای خود به کرونا را از یک تا هفت امتیاز دهند و آنها سه و یک دهم احتمال دادند به کرونا مبتلا شوند در حالی که آلمانی ها احتمال مبتلا شدن خود به بیماری کرونا را پنج نمره داده اند.

وی افزود: مردم ایران کرونا را جدی نگرفته اند و این نگران کننده است.

متخصص اپیدمولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: اگر محدودیت های اجتماعی را به سرعت کاهش دهیم با موج دوم بیماری کرونا روبرو خواهیم شد.

 

وزارت بهداشت: طرح ترافیک تا زمان کنترل کرونا اجرا نشود

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: لغو طرح ترافیک در تهران و افزایش تردد خودروها در سال جاری تاثیری روی شاخص کیفیت هوا نداشته و پیشنهاد وزارت بهداشت این است که تا زمان کنترل کرونا یا افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی، طرح ترافیک اجرا نشود.

عباس شاهسونی در گفت ‌وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره تاثیر لغو طرح ترافیک بر شاخص کیفیت هوا در سال جاری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته افزود: بر اساس آمارها از اول فروردین تا ۲۱ اردیبهشت، در سال ۹۸، تعداد ۳۱ روز هوای قابل قبول و در سال ۹۹، تعداد ۴۰ روز هوای قابل قبول داشتیم. همچنین در این بازه زمانی در سال ۹۸، تعداد ۲۱ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و در سال ۹۹، تعداد ۱۱ روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشتیم. در سال ۹۸ روز ناسالم نداشتیم و در سال ۹۹ فقط یک روز ناسالم برای همه گروه‌ها داشتیم.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی ویروس کرونا در کشور شیوع دارد و از طرفی ظرفیت حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس هم پاسخگوی مردم نیست و نمی‌توان موضوع فاصله گذاری فیزیکی را در این شرایط در ناوگان حمل و نقل عمومی رعایت کرد. در این وضعیت پیشنهاد وزارت بهداشت این است که طرح ترافیک اجرا نشود تا مردم از خودروهای شخصی استفاده کنند.

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: اگر قرار باشد طرح ترافیک تهران دوباره اجرا شود و ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی هم افزایش یابد، همه تلاش‌هایی که تاکنون انجام شده به هدر می‌رود و منجر به شیوع بیشتر ویروس کرونا خواهد شد.

شاهسونی بیان کرد: تا وقتی ویروس کرونا در کشور کنترل شود یا ظرفیت حمل و نقل عمومی در تهران بیشتر شود، طرح ترافیک نباید اجرا شود.

با شیوع ویروس کرونا و طرح فاصله گذاری هوشمند به منظور جلوگیری از شیوع این ویروس میان شهروندان، اجرای طرح ترافیک پایتخت تا اطلاع بعدی به تعویق افتاد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲۳ فروردین یعنی نخستین روز اجرای طرح ترافیک جدید اعلام کرد که اجرای این طرح در شرایط کرونایی لغو شده و در شرایطی که وسایل نقلیه عمومی کفاف رعایت فاصله گذاری را نمی‌دهد، یکی از مطمئن‌ترین وسیله‌ها استفاده از وسیله نقلیه شخصی است.

با این حال معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ۱۰ اردیبهشت در این رابطه گفته بود که قرار است طرح ترافیک با انجام اصلاحاتی اجرایی شود.

این در شرایطی است که بر اساس گزارش وزارت بهداشت، لغو طرح ترافیک پایتخت تاثیری در شاخص کیفیت هوای تهران نسبت به بازه زمانی سال گذشته نداشته است.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز ۱۳ اردیبهشت در نشست خبری ویدیو کنفرانس در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت ایرنا درباره لزوم ادامه لغو طرح ترافیک تهران گفت: حمل و نقل عمومی جزو مکان‌های خطرناک برای انتقال کرونا است و استفاده از وسیله شخصی می‌تواند امن‌تر باشد، اما وقتی طرح ترافیک اجرا می‌شود، افرادی که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی می‌روند.

 

زالی: شمار مبتلایان به کرونا در تهران نزولی شده است

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران گفت: شمار مبتلایان کرونا در تهران با شیب ملایمی که از روزهای گذشته شروع شده، کما فی السابق با روندی نزولی روبه رو هستیم.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی اظهار داشت: ثبت پایین ترین آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته از ابتدای اسفند ماه تاکنون در استان تهران شاهد هستیم.

وی ادامه داد: مجموع مبتلایان جدیدی که در ۲۴ ساعت گذشته در بخش های عادی بیمارستان های استان تهران بستری شده اند، ۱۳۰ نفر می شود و ۴۰ بیمار جدید در بخش های ویژه بستری شده اند.

زالی همچنین از ترخیص ۱۶۲ بیمار در طول ۲۴ ساعت گذشته از بیمارستان های تهران خبر داد و گفت: برای اولین بار از آغاز شیوع کووید ۱۹ یعنی ابتدای اسفند تا امروز، پایین ترین میزان مرگ و میر را در استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته داشته ایم و امیدواریم با کمک مردم و رعایت پروتکل های بهداشتی این آمار تعادل نسبی را حفظ کند.

 وی با بیان اینکه اپیدمی را می توان مانند یک مسابقه فوتبال در نظر گرفت که ممکن است نتیجه آن تا دقیقه ۹۰ تغییر کند، گفت: بنابر این باید مردم همچنان مراقبت های بهداشتی را رعایت کنند و بدانند که بیماری هنوز پایان نیافته است و ویروس همچنان در کمین ماست.

زالی یادآور شد: این بیماری به عنوان یک بیماری خطرناک و اپیدمیک در انتظار یک بی احتیاطی و غفلت از سوی شهروندان است به همین خاطر از شهروندان خواهش می کنیم که به خاطر تغییرات آماری فریفته نشوند و حساسیت های منطقی خود را با رعایت پروتکل های بهداشتی حفظ کنند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 260 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 27 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.