مکس بورس تحلیل بنیادی بنیرو+ تحلیل تکنیکالی بنیرو - مکس بورس

تحلیل بنیادی بنیرو

گروه شامل شرکت نیروترانس (سهامی عام) با نماد بنیرو  و شرکت های فرعی آن (شرکت مدیریت توسعه سرمایه گذاری آرمان فردا ، شرکت تأمین قطعات و تجهیزات سرو  نیروشیراز ، شرکت توسعه نیروی آرمان شریف و شرکت مهندسی توان آرمان صنعت شیراز) است.

این شرکت در صنعت برق فعالیت میکند و در گروه ماشین آلات و دستگاه های برقی سازمان بورس و اوراق بهادار طبقه بندی شده است. در بخش ترانس های فشار قوی به عنوان تنها تولید کننده در منطقه خاورمیانه و تأمین کننده بیش از ۹۰ درصد نیاز داخل کشور میباشد. در قسمت ترانسهای فشار متوسط حدود ۳۰ درصد و کلید قطع و وصل ژنراتور، ۱۰۰ درصد نیاز داخل را برآورده میکند.گر چه این شرکت در گروه ماشین آلات و دستگاههای برقی طبقه بندی شده ولیکن بدلیل نوع محصولات قابل مقایسه با سایرشرکت ها نمیباشد.

تحلیل بنیادی بنیرو

موضوع فعالیت شرکت نیروترانس (سهامی عام)

طبق ماده ۲ اساسنامه عبارت از تولید و فروش انواع ترانس های اندازهگیریجریان و ولتاژ در کلیه سطوح ولتاژ، انواع بوشینگ های خازنی، انواع مقسم های ولتاژ خازنی، انواع ترانس جریان بوشینگی، انواع کلیدهای قطع و وصل نیروگاهی و انواع ترانسهای توزیع و فوق توزیع، واردات مواد اولیه و قطعات به منظور تولید و فروش محصولات و ارایه خدمات آزمایشگاهی و انجام کلیه معاملات و عملیات تجاری است.

فعالیت شرکتهای فرعی

(شرکت مدیریت توسعه سرمایه گذاری آرمان فردا، شرکت تأمین قطعات و تجهیزات سرو نیرو شیراز،شرکت توسعه نیروی آرمان شریف و شرکت مهندسی توان آرمان صنعت شیراز) به ترتیب سرمایه گذاری و خرید و فروش سهام، ساخت و تأمین قطعات ترانسهای اندازه گیری، طراحی و ساخت، راه اندازی و بهره برداری از نیروگاههای پراکنده برق مقیاس کوچک وانرژيهای برق تجدید پذیر (خورشیدی)، خدمات مهندسی و طراحی و تأمین و تعمیر انواع تابلوهای برق صنعتی میباشد.

اهداف و استراتژيها

اجرای پروژه افزایش ظرفیت ریخته گری واحد فشار متوسط
– مشارکت در سرمایه گذاری شرکت های فرعی
– خرید و انتقال دانش فنی طراحی مدل جدید ۴۲۰ IMB
– اجرای پروژه افزایش ظرفیت خط تولید خازن های اصلاح ضریب قدرت

-توسعه بازار فروش GIS

در زمان احداث کارخانه دقت شده تا ماشین آلات و تجهیزات از بهترین و به روزترین انواع خود تهیه گردند. شرکت توانسته است با بهره گیری و همگام با تکنولوژی، آخرین دستاوردهای این صنعت را به کار گیرد. لذا از بابت منسوخ شدن تکنولوژی استفاده شده جای نگرانی وجود ندارد.

ریسک های عمده شرکت شامل موارد زیر است

نوسانات نرخ ارز

-ریسک تحریم های مالی، ارزی و بین المللی

-ریسک نبود نقدینگی و مشکلات مالی

-با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور، به نظر میرسد که وضعیت تأمین مالی و احداث پست های جدید توسط دولت درسال ۱۳۹۷ ،همانند سال گذشته باشد.

مطالبات

مطالبات شرکت نسبت به پایان سال قبل حدود ۱۱۰ درصد افزایش داشته است که علت عمده آن مربوط به تأمین مالی شرکت فرعی جهت انتقال دانش فنی و خرید مواد اولیه تولید محصول جدید GIS بوده که به میزان ۰۰۰ر۵۸۱ میلیون ریال میباشد. بخش دیگر از مطالبات ارزی بوده که بر اساس استانداردهای حسابداری تسعیر شده است.

موجودی مواد و کالا

موجودی مواد و کالا نسبت به پایان سال قبل حدود ۲۸ درصد افزایش داشته است که این موضوع ناشی از افزایش نرخ خریدهای شرکت و عدم فروش محصولات بدلیل تغییر در شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه در سال جاری بوده است.

دارایی های ثابت

داراییهای ثابت پس از کسر استهلاك انباشته نسبت به سال گذشته تقریباً ثابت و بدون تغییر قابل توجهی میباشد.

سود سهام پرداختی به سهامداران نسبت به پایان سال قبل حدود ۸۴۶ درصد افزایش داشته است که این موضوع به دلیل عدم پرداخت سود سهام سهامداران در ۶ ماهه اول سال جاری بوده است.

سود سهام پیشنهادی هیأت مدیره برای سال جاری ۷۰ درصد سود خالص شرکت میباشد که درصد نهایی پرداخت سود منوط به تصمیم مجمع  عمومی شرکت میباشد.

تسهیلات مالی

تسهیلات پرداختنی ۶ ماهه منتهی به سال ۱۳۹۷ نسبت به پایان سال قبل حدود ۵۴۰ درصد افزایش داشته است. مانده تسهیلات شرکت از بانک ملت به مبلغ ۲۶۸ر۴۲۴ میلیون ریال، بانک تجارت ۵۰۶ر۱۲ میلیون ریال و رفاه کارگران ۸۲۸ر۴۶ میلیونریال و با نرخ ۱۸ %میباشد. پیش بینی میشود با توجه به برنامه ریزی انجام شده برای تولید و فروش محصولات و هم چنین خریدماشین آلات مانده تسهیلات شرکت در سال جاری ۲ برابر نسبت به ۶ ماهه اول سال جاری افزایش پیدا میکن

 

نسبت های مالی

نسبت جاری:این نسبت نشان میدهد که بستانکاران میتوانند اطمینان داشته باشند که مطالبات آنان در سررسید پرداخت میگردد واحداین نسبت، دفعه، مرتبه یا بار است و جهت آن نیز مثبت است یعنی هر چه بیشتر باشد از نظر اعتباردهندگان بهتر است.

نسبت آنی:نسبت سریع شرکت  بزرگتر از یک به معنی آن است که تمام بدهیهای جاری را میتوان از محل دارائیهای سریع پرداخت کرد. این نسبت در بنیرو متاسفانه کافی نیست

نسبت گردش مجموع دارایی ها: نسبت موید هزینه های فرصت از دست رفته یا حداقل عدم کارایی در استفاده از دارائیها است

نرخ فروش محصولات: تغییرات نرخ میانگین فروش متناسب با ترکیب و نوع محصولات و قرارداد با مشتریان متغیر خواهد بود.

طي سنوات قبل براساس مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۸ بھمن ماه ۱۳۹۵ و گزارش توجیھی افزايش سرمايه مورخ ۶ ديماه ۱۳۹۵ شرکت فرعی توسعه نیروي آرمان شريف(سھامی خاص) مبادرت به افزايش سرمايه به مبلغ ۵۰ میلیارد ریال جھت اجرای طرحھای تولید برق ۴ مگاواتی حرارتی و ۲ و ۵ مگاواتی خورشیدی و پیش بینی تکمیل طرح تا پايان سال ۱۳۹۶ و بازگشت سرمايه تا سال۱۴۰۱ نموده است. شرکت نیرو ترانس نیز جھت شرکت در افزايش سرمايه شرکت ياد شده اقدام به افزايش سرمايه به مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال نموده است. لیکن، تا تاريخ تھیه اين گزارش اقدامات عملی انجام شده جھت انجام طرح ۲ و ۵ مگاواتی خورشیدی منجر به نتیجه نھایی نگرديده است.

برآورد شرکت از تغییرات عوامل بھای تمام شده در دوره ۶ ماھه منتھی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹:با توجه به افزایش نرخ ارز و افزایش سطح عمومی قیمت ھای مواد داخلی و میزان موجودی کالا و افزایش سایر نھاده ھای بھای تمام شده ، انتظار می رود که بھای تمام شده نیز روندافزايشی خواھدداشت.

منابع  ارزی

انتظار تغییرات بااهمیتی از نرخ تسعیر ارز نمیرود.

تحلیل بنیادی بنیرو

برآورد شرکت از تغییرات ھزینه ھای عمومی ، اداری ، تشکیلاتی و خالص سایر درآمدھا (ھزینه ھا)ی عملیاتی تا انتهای سال:

ھزینه ھای عمومی ، اداری ، تشکیلاتی با توجه به افزایش حجم فعالیت و ھمچنین افزایش سطح عمومی قیمتھا ، افزایش خواھد یافت.

جھت تامین مالی شركت فرعي برای خريدوانتقال دانش فنی ومواداولیه خط تولیدGIS اين شركت نسبت به اخذتسھیلات ازسیستم بانكي كشوروسايرشركت ھاي فرعی خود اقدام نموده است.

سایر درآمدھا و ھزینه ھای غیرعملیاتی – درآمد سرمایه گذاریھا

سایر برنامه ھای با اھمیت شرکت دوره ۶ ماھه منتھی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹

تحقق فروش وسودمطابق بودجه پیش بیني شده

۲-بھره برداری ازافزايش ظرفیت تولیدخازن ھای اصلاح ضريب قدرت ترانس ھای فشارمتوسط

۳-توسعه بازارفروش كلیدھای GIS

روند فروش و بهای تمام شده در ۵ سال اخیر

تحلیل بنیادی بنیرو

برآورد شرکت در فروش سه ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ مبلغ ۵۷۹٫۸۶۳ میلیون ریال است.با فروش نه ماهه جمع مبلغ فروش به ۱۴۰۱۳۳۲ میلیون ریال خواهد رسید و با حاشیه سود ۱۶ درصدی میانگین ۶ ماهه مبلغ۴۴۸ ریال سود به ازای هر سهم محقق میگردد که از کمی از سود محقق شده سال قبلی بالاتر است.

عملکرد شرکت در سال مالی ۱۳۹۷

تحلیل بنیادی بنیرو

درآمدهای عملیاتی

بر اساس  گزارش حسابرسی شده نیرو ترانس در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ به ازای هر سهم ۴۲۰ ریال سود محقق نموده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۴% افت داشته است که عمدتا بدلیل رشد ۲۷۷% هزینه‌های مالی میباشد.

مجموع درآمدهای شرکت برای ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۶/۳۱ برابر مبلغ ۸۸۷ر۳۰۷ میلیون ریال است که نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۶ ،کاهش ۳۵ درصدی داشته است. جدول زیر، میزان فروش محصولات شرکت را بصورت خلاصه نشان میدهد:

تحلیل بنیادی بنیرو
بر اساس  گزارش حسابرسی نشده نیرو ترانس در دوره ۹ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۹/۳۰ به ازای هر سهم ۲۵۲ ریال سود محقق نموده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲% رشد داشته است که عمدتا بدلیل رشد ۱۴% درآمدهای عملیاتی میباشد.

بر اساس  گزارش حسابرسی شده نیرو ترانس در دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم ۹۸ ریال سود محقق نموده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹% افت داشته است که عمدتا بدلیل کاهش ۳۵% درآمدهای عملیاتی میباشد.

عملکرد شرکت توسعه نيروی آرمان شريف در سال مالی ۱۳۹۷:بر اساس گزارش حسابرسی شده این شرکت ۱۲۹ ریال سود به ازای هر سهم محقق نموده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱% افت داشته است.

شرکت تامين قطعات و تجهيزات سرو نيرو شيراز:بر اساس گزارش حسابرسی شده این شرکت ۲۲۷۶ ریال سود به ازای هر سهم محقق نموده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰% رشد داشته است.

شرکت مديريت توسعه سرمايه گذاری آرمان فردا:بر اساس گزارش حسابرسی شده این شرکت ۵۲ ریال سود به ازای هر سهم محقق نموده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵% افت داشته است.

روند تولید ,نرخ فروش و موجودی

هزینه های عمومی و اداری شرکت در سال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۰۶/۳۰ مبلغ ۴۸,۰۹۰ میلیون ریال بوده است در حالیکه این مبلغ در شش ماهه سال مالی جاری به ۵۹,۳۴۲ میلیون ریال رسیده است(رشد ۲۳درصدی) که با شرط حفظ ثبات شرایط فعلی تا انتهای سال به ۱۱۸٫۶۸۴ میلیون ریال میرسد و نسبت به سال قبل ۱۵ درصد افزایش میابد که نشان دهنده کنترل خوب شرکت در هزینه های عمومی خود با توجه به نرخ تورم جاری است.

در سال مالی قبل شرکت  با درآمد عملیاتی ۱,۰۳۴,۷۵۳ و حاشیه سود  ۲۰ درصدی موفق شده است تا ۴۲۰ ریال سود به ازای هر سهم محقق نماید.

با درآمد عملیاتی۳۰۷٫۸۸۷ میلیون ریالی در شش ماهه اول  و تحقق ۹۸ ریال در شش ماهه به حاشیه سود فعلی ۱۶ درصدی میرسیم.با فرض ثبات شرایط تا انتهای سال و حاشیه سود ۱۶ درصدی و درآمد عملیاتی ۸۱۹٫۲۸۱ میلیون ریالی محقق شده فعلی  ۲۶۲ ریال سود به ازای هر سهم محقق شده است.بنابراین شرکت میبایست تا انتهای سال برای تحقق ۴۲۰ ریال سال مالی قبل درامد عملیاتی خود را حداقل ۲۰۰ میلیارد دیگر افزایش دهد تا نیازی به تعدیل منفی نباشد.با فروش عجیب و خارق العاده در آذرماه که بطور میانگین ۱۵ برابر ماه قبل بود بنیرو نشان میدهد قصد تسلیم ندارد و میتواند از فرصت باقی مانده استفاده کند بنابراین بی صبرانه به انتظار گزارش فعالیت دی ماه شرکت خواهیم ماند تا ببینیم در دی ماه شرکت چه فروشی را محقق مینماید.

نماد موجودی بسیار خوبی در پایان دوره ۹ ماهه دارد و میتواند در صورت فروش آنها معادل ۴۲۰ ریال سود به ازای هر سهم محقق نماید.

نرخ های فروش محصولات  نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد مناسبی داشته اند بطوری که نرخ فروش انواع ترانس  ۷۳ درصد ,کلید قطع و وصل  ۸۹ درصد و بوشینگ ۳۳ درصد رشد داشته اند.جمع بهای تمام شده در سال مالی قبل برابر ۷۳۸۵۵۴ میلیون ریال بوده است این در حالی است که که جمع بهای تمام شده در نه ماهه به مبلغ ۶۱۶٫۱۰۲ میلیون ریال رسیده است که نشان میدهد رشد نرخ فروش محصولات بیش از نرخ رشد نهاده های تولید بوده است.در جدول زیر آمار تولید وفروش ماهانه درج شده است.

تحلیل بنیادی بنیرو

برخی از نسبت های اهرمی دیگر

تحلیل بنیادی بنیرو

نتیجه کلی

بر اساس  گزارش حسابرسی نشده نیرو ترانس در دوره ۹ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۹/۳۰ به ازای هر سهم ۲۵۲ ریال سود محقق نموده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲% رشد داشته است که عمدتا بدلیل رشد ۱۴% درآمدهای عملیاتی میباشد.

برآورد شرکت در فروش سه ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ مبلغ ۵۷۹٫۸۶۳ میلیون ریال است.با فروش نه ماهه جمع مبلغ فروش به ۱۴۰۱۳۳۲ میلیون ریال خواهد رسید و با حاشیه سود ۱۶ درصدی میانگین ۶ ماهه مبلغ ۴۴۸ ریال سود به ازای هر سهم محقق میگردد که از کمی از سود محقق شده سال قبلی بالاتر است.

نماد موجودی بسیار خوبی در پایان دوره ۹ ماهه دارد و میتواند در صورت فروش آنها معادل ۳۱۰ ریال سود به ازای هر سهم محقق نماید.

نرخ های فروش محصولات  نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد مناسبی داشته اند بطوری که نرخ فروش انواع ترانس  ۷۳ درصد ,کلید قطع و وصل  ۸۹ درصد و بوشینگ ۳۳ درصد رشد داشته اند.جمع بهای تمام شده در سال مالی قبل برابر ۷۳۸۵۵۴ میلیون ریال بوده است این در حالی است که که جمع بهای تمام شده در نه ماهه به مبلغ ۶۱۶٫۱۰۲ میلیون ریال رسیده است که نشان میدهد رشد نرخ فروش محصولات بیش از نرخ رشد نهاده های تولید بوده است.

در حین تهیه گزارش فعلی ,گزارش نه ماهه بر روی سامانه کدال قرار گرفت که با سود پیش بینی شده ما یعنی ۲۶۲ ریال تفاوت چندانی نداشت(۲۵۲ ریال سود محقق نمود)بنابراین انتظار میرود سهم به راحتی به بودجه برسد لیکن در مقطع فعلی با توجه به فصل سرما و تعمیرات کمتر در شبکه برق ایران,بدهی سنگین توانیر و سازمان نیرو ,انتظار تغییرات بااهمیتی از بنیرو نمیرود با اینحال با توجه به افت سنگین قیمتی نماد در تابلو معاملاتی بنظر میرسد که بنیرو میتواند منبعد مورد تقاضای اهالی بازار سرمایه قرار گیرد.

شرکت های فرعی به قرار زیر عمل نموده اند

عملکرد شرکت توسعه نيروی آرمان شريف در سال مالی ۱۳۹۷:بر اساس گزارش حسابرسی شده این شرکت ۱۲۹ ریال سود به ازای هر سهم محقق نموده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱% افت داشته است.(بدون تغییر)

شرکت تامين قطعات و تجهيزات سرو نيرو شيراز:بر اساس گزارش حسابرسی شده این شرکت ۲۲۷۶ ریال سود به ازای هر سهم محقق نموده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰% رشد داشته است.(تغییرات بااهمیت مثبت)

شرکت مديريت توسعه سرمايه گذاری آرمان فردا:بر اساس گزارش حسابرسی شده این شرکت ۵۲ ریال سود به ازای هر سهم محقق نموده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵% افت داشته است.(تغییر منفی کم اثر ریالی)

از آنجایی که هیچ تحلیل بنیادی بدون تحلیل تکنیکال کامل نیست بنابراین به این بهانه نگاهی مختصر و گذرابه نمودار بنیرو میکنیم.

بنظر میرسد بنیرو در قیمت ۴۳۰ تومان بصورت پله ای خریدنی است-حمایت های نماد به ترتیب در تصویر مشخص میباشد.حد ضرر شکست حمایت ۳۶۴ تومان میباشد.توجه داشته باشید که بنیرو در حد فاصل بالا و پایین کانال نوسانی است و به امید شکست سقف قیمتی با نماد همراه نباشید.
تحلیل بنیادی بنیرو
تحلیل بنیادی بنیرو

سلب مسئولیت:در هر حال مسئولیت ورود به یک موقعیت معاملاتی با کاربران گرامی است.تغییر شرایط حاکم بر اقتصاد یا امور پیش بینی نشده نیز میتواند بر روند فعلی تحلیل بنیادی و تکنیکالی اثر گذار باشد و باعث حصول نتایجی کاملا متفاوت از تحلیل فوق گردد فلذا پیشنهاد میگردد همواره حد ضرر را جدی بگیرید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 323 views بار دسته بندی : تحلیل بنیادی بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.