مکس بورس تحلیل بنیادی زپارس - مکس بورس

تحلیل بنیادی زپارس

در این مطلب پرشین بورس به تحلیل بنیادی مهمان جدیدالورد بازار سرمایه ایران یعنی شرکت ملی كشت و صنعت و دامپروری پارس با نماد زپارس میپردازیم با ما همراه باشید.

تاریخچه شرکت زپارس

دشت مغان دشتی وسیع و بسیار حاصل خیز است که حدود ۳۰ درصد از آن در ایران و در شمال استان اردبیل و ۷۰ درصد آن درخاک جمهوری آذربایجان قرار دارد و بوسیله رود ارس از هم جدا شده است. مساحت آن حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هکتار برآورد گردیدهاست. در سال ۱۳۴۷ قانون تشکیل واحدهای کشت و صنعت و دامپروری مغان در مجلسین شورای ملی و سنای سابق بهتصویب رسیده و به دولت ابلاغ گردیده است. شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با ۶۳٫۴۰۰ هکتار از زمینهای ملی منطقه  در اداره ثبت اسناد شهرستان گرمی به نام دولت ثبت  و آغاز بکار نمود.به منظور بهره برداری مطلوب از سرمایه گذاریهای بعمل آمده و بازگشت و اجرای طرحهای افزایش تولیدات زراعی و دامی ومحصولات صنایع وابسته از۹۰۰۰۰ هکتار اراضی زیر شبکه، حدود ۶۳۰۰۰ هکتار به عهده شرکت کشت و صنعت و دامپروریمغان گزارده شد. بیش از ۱۸۰۰۰ هکتار از اراضی فوق نیز که در جنوب شبکه اصلی قرار داشت به دلیل محدودیتها و مشکلات مالی بصورت اصولی مورد عمران و بهره برداری قرار نگرفته بود. لذا پس از انقالب ضرورت تاسیس شرکت ملی کشت و صنعت ودامپروری پارس بعنوان راه حل مناسب و ضروری برای بهره برداری از اراضی عمران نشده کشت و صنعت مغان انتخاب گردید.شرکت ملی کشت وصنعت و دامپروری پارس درسال ۱۳۶۶به صورت شرکت سهامی خاص در ادارهثبت شرکتها و مالکیت صنعتی شهرستان گرمی به ثبت رسیده و مرکز اصلی شرکت در شهرستان پارس آباد استان اردبیل واقعاست.

موضوع فعالیت شرکت زپارس طبق ماده ۲ اساسنامه عبارت است از:

تهیه و اجرای طرحهای مربوط به امور کشاورزی اعم از زراعت، دامپروری، پرورش طیور، آبزیان، باغداری و تولید محصولات خارج از فصل و گلخانه ای و غیره که برای نیل به این اهداف شرکت بدون حصر مجاز به اقدامات زیر میباشد:
الف) ایجاد مرکز تحقیقات و انجام مطالعات پژوهشی و تحقیقی و تولید بذر و نهال و به کار بردن روشهای جدید علمی و فنیبه منظور بهره وری بیشتر و بهتر.
ب) ایجاد تأسیسات و صنایع لازم جهت تولید، تبدیل، فرآوری و توزیع محصولات کشاورزی و غیره به شرح بالا.
ج) سرمایه گذاری و مشارکت متقابل در موسسات و شرکتهای داخلی و خارجی و موسسات آموزشی و پژوهشی در حدود ومقررات مربوطه.
د) انجام هرگونه عملیات و معاملات بازرگانی و همچنین واردات و صادرات که برای تأمین منافع شرکت ضروری بوده و به صرفه
و صالح آن باشد.
در شرایط موجود اقتصادی، شرکتهایی نظیر کشت وصنعت و دامپروری پارس برای ادامه حیات اقتصادی خود ناگزیر از تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر میباشند این مهم در حوزه فنآوری منحصراً با دستیابی به دانش فنی تولید بذر که پیچیده ترینو تکنولوژیك ترین قسمت تولید محصولات کشاورزی و اساسی ترین نیاز بخش کشاورزی کشور میباشد میسر میگردد. درحالحاضر در کشور ما تولید بذر هیبرید مورد نیاز زارعین به غیر از رقم ذرت بذری ۷۰۴ کرج که آنهم توسط کشور یوگسالوی دراختیار موسسات تحقیقات کشور گذاشته شده است هنوز رقم دیگری تولید نشده و اصولا تکنولوژی تولید با کیفیت بذر منحصراًدر اختیار آمریکا و کشورهای غربی بوده و هم اکنون بیش از ۹۰درصد بذر هیبرید مورد نیاز کشور با ارقام وارداتی و در قیمتهایگزاف وارد و توسط کشاورزان کشت میگردد. بنابراین میتوان ادعا نمود در بخش زراعی و باغی هیچ هدفی، بیشتر از تولید باکیفیت بذر و نهال مصداق اقتصاد مقاومتی نمیباشد. شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس امتیاز تولید ذرت بذری ۷۰۴ وتکثیر و توزیع بذر مذکور را از وزارت جهاد کشاورزی اخذ نموده و در همکاری با معاونت وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت  قصد دارد نسبت به انتقال تکنولوژی تولید بذور هیبرید کلزا، ارقام ذرت میان رس وزودرس، سورگوم و آفتابگردان اقدام نماید که در همین راستا تاکنون در دو نوبت با شرکت اورالیس فرانسه که یکی ازشرکتهای عمده تولید بذر فرانسه بوده و هم اکنون نیز چندین سال است که نیاز کلزای زمستانه کشور از طریق همین شرکتتأمین و وارد کشور میشود، مذاکره کرده و در سال ۱۳۹۶ بذور والدین کلزای زمستانه از شرکت مذکور تحویل و بعد از تکثیر دراختیار زارعین کشور قرار داده است. بسته به شرایط اقلیمی گوناگون و آب و هوای متنوع و تنوع محصولات در صنعت کشاورزیو عوامل دیگری نظیر بلایای طبیعی و غیره، مقایسه عملکرد شرکت با عملکرد صنعت مشکل میباشد. علاوه بر موارد فوق الذکر، شرکت در زمینه های ذیل نیز گامهای موثری برداشته است:

تولید و تکثیر  ذرت رقم کرج ۷۰۴ و ۷۰۵ برای اولین بار در کشور توسط بخش خصوصی در سطح ۶۹ هکتار که زیر نظرکارشناسان شرکت با موفقیت انجام گرفت.
– با توجه به اینکه شرکت بعنوان پایلوت کشاورزی حفاظتی شمال غرب کشور انتخاب شده است لذا به منظور ارتقاء بهره وری درمصرف بذر، آب، کود، سوخت و جلوگیری از تردد بیرویه ماشین آلات در سطح زمین و نهایتاً کاهش هزینه های غیر ضروری وسربار تولید گام موثری برداشته و با استفاده از تکنولوژیهای مدرن نسبت به کاشت انواع محصولات پائیزه دیم و آبی به روشفوق اقدام نموده است. در سال زراعی ۹۵-۹۴ ،۱۵۵۶ هکتار از اراضی را به روش کشت مستقیم و بدون انجام عملیات آمادهسازی زمین (شخم، دیسك و …) مورد بهره برداری قرار داده است. گفتنی است یکی از محصولات قابل توسعه در اراضی شیبدارو کم بازده شرکت، احداث باغ زیتون میباشد که در این زمینه جهت یافتن بهترین پایه برای توسعه باغات زیتون در سال ۱۳۹۳ ،اقدام به احداث باغ الگویی مادری (مقایسه ۲۴ رقم زیتون) در سطح ۱ هکتار را نموده است. امید است نتیجه و یافته های اینمزرعه در کنار نتایج حاصل از کاشت نهال های پسته و انجیر خشکباری که به صورت آزمایشی ـ الگویی در سطح ۱۰ هکتارانجام شده در توسعه آتی شرکت و منطقه کارساز و کارآمد باشد. شرکت به لحاظ داشتن اراضی تپه ماهور و شیبدار و به منظور
تولید چوب مورد نیاز صنایع و مهمتر از همه تثبیت خاک اراضی مستعد فرسایش، جلوگیری از لغزش و رانش خاک در شیبهایتند، بهبود شرایط فیزیکی و بیولوژیکی و افزایش مواد آلی خاک و …. فعالیت جنگل کاری را از سال ۱۳۷۱ شروع و در حال حاضرمساحت۱۹۰ هکتار از اراضی شرکت پوشیده از جنگل با انواع درختان از قبیل: کاج الواریکا، سرو نقرهای، زربین، ون، صنوبر،عرعر، توسکا و شالك میباشد.در خصوص نرخ فروش محصولات شرکت مواردی به شرح زیر قابل ذکر است که محصولات تولیدی استراتژیك ازجمله گندم،جو و ذرت دانه ای بر اساس نرخ تضمینی و اعلامی از طرف وزارت جهاد کشاورزی به اتاق بازرگانی فروخته میشود. محصول
کلزا بر اساس نرخ تضمینی و اعلامی از طرف وزارت جهاد کشاورزی به شرکت دانه های روغنی فروخته میشود. محصول سویا بر اساس نرخ تضمینی و اعلامی از طرف وزارت جهاد کشاورزی به شرکت تعاونی روستایی فروخته میشود. محصول ذرت بذریبر اساس قیمت اعلامی مؤسسه اصلاح نهال بذر وزارت جهاد کشاورزی به فروش میرسد. حصول ذرت علوفه ای بر اساسعرضه و تقاضا در منطقه تعیین میگردد. نرخ فروش شیر تولیدی در سال ۱۳۹۶ بر مبنای نرخ پایه شیر خام از قرار هر کیلو ۱۲٫۵۰۰ و ۱۳۵۰۰ ریال و ۱۴۰۰۰ با در نظر گرفتن کیفیت شیر تولیدی تعیین و عمدتاً به شرکت شیر پگاه تبریز، شیر پگاه ، شرکت نیکان تجارت، شرکت مغان، شرکت ممتاز لبن، شرکت مهیار سبالن، و سایر اشخاص به فروش رسیده است.فروش سایر تولیدات شرکت بر اساس انتشار آگهی مزایده طبق آیین نامه معاملاتی شرکت انجام میپذیرد.

ترکیب سهامداران شرکت

شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی و شرکت سهامی کشت و صنعت و دامپروری مغان هر کدام  به مقدار ۳۹٫۹۹ درصد سهامداران عمده شرکت می باشند.

 تحلیل بنیادی زپارس

شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی یکی از سهامداران عمده نماد زپارس ,مالک تعدادی دیگر از سهام شرکت های بورسی است که در تصویر زیر مورد اشاره قرار گرفته اند.

 تحلیل بنیادی زپارس

شركت مديريت طرح وتوسعه آينده پويا-سهامي خاص  نیز سهامدار عمده زپارس مالک عمده سرمایه گذاری شفا دارو(۷۲ درصد) و نیز مالک ۳٫۵ درصدی سهام بانک اقتصاد نوین است.

پروژهها طرحها و برنامه های توسعه:

پروژه ۱۳۸۰ هکتاری:

مطالعه و طراحی و تجهیز ۱۳۸۰ هكتار از اراضی این شرکت به سامانه های نوین آبیاری در سال ۹۳ شروع ودر سال ۹۴ به اتمام رسیده بود. محدوده مورد مطالعه جزو اراضی قشلاقی دشت مغان و مشهور به پادار میباشد  و تقریباً در فاصله ۳۰ کیلومتری شهر پارس آباد قرار گرفته است.با پیگیری هایی که در سال ۹۶ بعمل آمده طرح در کمیته فنی استان به روز و مورد تصویب قرار گرفت(اخذامتیاز آب به مقدار ۹۶۶ لیتر در ثانیه از محل صرفه جوئی، تهیه نقشه های اجرایی، تثبیت مالكیت شرکت،استفاده از کمكهای بالعوض دولتی)که بر آن اساس قرارداد اعطای وام بالعوض با صندوق توسعه بخشکشاورزی منعقد گردیده است میزان سرمایه گذاری طرح ۴۲۰ میلیارد ریال می باشد که ۲۸۰ میلیارد ریال ازمحل کمك های فنی و اعتباری و ۱۴۰ میلیارد ریال تسهیالت می باشد.عملیات اجرایی، انتخاب پیمانكار و انتشار آگهی خریدهای پروژه ۱۳۸۰ هكتاری  انجام گردیده و سازمان جهاد کشاورزی استان نیز نسبت به انتشارآگهی مناقصات انتخاب پیمانكار و خرید تجهیزات، شیرآلات و … اقدام نموده است که در نهایت پیمانكاراناجرای پروژه، خرید لوله های پلی اتیلن، اتصالات و متعلقات سیستم آبیاری بارانی، خرید کلیه لوازم، تجهیزات آبیاری بارانی، آبپاشها، شیرآلات و رایزرها، تأمین تجهیزات، حمل، نصب و پشتیبانی، ایستگاه های پمپاژ(پكیج)، خرید کابلهای انتقال برق ماشین های آبیاری، خرید تعداد ۳۴ دستگاه آبیاری بارانی به عنوان برندگان مناقصات انتخاب گردیدند و قراردادهای لازم با شرکت های برنده منعقد گردید.

پروژه ۳۰۷۰ هکتاری:

شرکت بمنظور استفاده بهینه از منابع آب و خاك و جلوگیری از هدر رفت آب ارزشمند زراعی و تخریب وفرسایش خاك و افزایش عملكرد در واحد سطح و تبدیل آبیاری نشتی به سیستم های نوین آبیاری بارانی،مطالعه و طراحی ۳۰۷۰ هكتار از اراضی پمپاژ۱ و ۴و ۵ و اراضی پارس ۵( شامل ۲۰۶۰ هكتارسنترپیوت و۲۳۰ هكتار باغات پمپاژ ۱ و ۷۸۰ هكتار آبیاری بارانی کالسیك ثابت بین سنتر پارس ۵ ) در دستور کار قرارگرفت و پس از مطالعه و طراحی در کمیته فنی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز به تصویب رسید.آگهی انتخاب پیمانكار عملیات اجرایی منتشر و برای خرید ۵۸ دستگاه سنترپیوت دعوت نامه به شرکت های معتبر داخلی ارسال گردیده است

پروژه احداث باغ در سطح ۶۱۰ هکتاری:

شرکت بمنظور استفاده بهینه از منابع آب و خاك و بهره برداری مطلوب از امكانات موجود و در راستای استفاده از ظرفیت های خالی و بدلیل عدم امكان استفاده از اراضی شیب دار و تپه ماهور برای کاربری های دیگر و بعنوان حفاظ در مقابل تعرض معارضین و جلوگیری از تخریب و فرسایش خاك و تثبیت مالكیت شرکت مطالعه و توسعه ۶۱۰ هكتاری احداث باغ در اراضی واحد تولیدی پارس۱(۲۳۰ هكتار) و اراضی پارس۲(۲۸۰ هكتار) را در دستور کار قرار داد و در این راستا اقدام به استفاده از خدمات شرکت مهندسین مشاوربرای مطالعه و طراحی نمود.براین اساس شرکت مهندسین مشاور طرح آب آراز به عنوان مطالعه کننده طرح انتخاب گردید که طرح توسط شرکت مذکور تهیه و در کمیته فنی سازمان جهاد کشاورزی استان مطرح و مورد تصویب قرار گرفت که پس ازتصویب و ثبت در سامانه نوین آبیاری، برای دریافت تسهیالت وام بالعوض دولتی به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان معرفی و قرارداد الزم با آن صندوق محترم منعقد گردیده است. میزان سرمایه گذاری
طرح بالغ بر ۳۱ میلیارد ریال است که ۸۵ درصد از آن کمك بلاعوض دولتی می باشد.همچنین مساحت ۳۸۰ هكتاری اراضی پارس ۲ نیز بصورت صد در صد بالعوض توسط آب های مرزی انجام میگیرد.

توسعه گاوداری شیری:

احداث یك واحد گاوداری ۵۰۰۰ رأسی جدید مد نظرقرار گرفته است. براین اساس شرکت توسعه پروژه پرورش و نگهداری گاوداری شیری ۵۰۰۰ رأسی را در
دستور کار داده است که مطالعه و طراحی آن نیز انجام گرفته است. این گاوداری در قسمتی از اراضی که قابلکشت نبوده و کاربری اقتصادی دیگر نداشته اختصاص یافته که در دو فاز اجرا و با میزان سرمایه گذاری ۱۲۶۰میلیارد ریال انجام خواهد گرفت که مكان یابی و موافقت اصولی در تغییر کاربری و مجوز پروانه تأسیس فاز
اول (۱۰۰۰ رأس دام مولد ماده با ترکیب ۲۰۰۰ رأس کل گله) دریافت شده است.

سایر برنامه های توسعه ای شرکت:

نوسازی و بازسازی ماشین آالت و ادوات کشاورزی)خرید ۱۰ دستگاه تراکتور آریون۶۴۰-۵ دستگاه سمپاش بومدار ۲۰۰۰ لیتری ۵ دستگاه دیسك سنگین و ۵ دستگاه بذر کار کمبینات پنوماتیك غلات و کلزا(با روتیواتور۳متری) احداث فاز دوم کارخانه فرآوری محصولات بذری، ایجاد کارخانه صنایع تبدیلی و تكمیلی محصولات دامی، مطالعه پرورش ماهیان گرم آبی و قفسی در دو فاز۸۰۰ هكتاری، بررسی و مطالعه امكان سنجی کارخانه روغن کشی

منابع، ریسکها و روابط

-ریسک افزایش قیمت مواد اولیه :با توجه به اینکه اکثر بذور مورد نیاز در داخل شرکت تأمین میگردد ریسك افزایش قیمت مواد اولیه وجود ندارد.

-ریسک فروش:عدم فروش محصولات تولیدی مخصوصاً ذرت بذری در فرجه زمانی مناسب بدلیل مداخله دولت مهمترین ریسك فروش شرکت محسوب میشود.

-ریسک حوادث طبیعی:دیده زیانبار خشکسالی در اراضی دیم که بطور متوسط هر ۵ سال یکبار اتفاق میافتد و حداکثر ۶۰ درصد خسارتبه اراضی دیم وارد مینماید.
– سرمازدگی محصولات پائیزه بطور متوسط هر ۴ سال یکبار اتفاق میافتد و ۶-۵ درصد خسارت به مزارع وارد مینماید که از طریق بیمه قابل جبران است.
– درجه حرارت باال در زمان تلقیح ذرت بذری بطور متوسط هر ۶-۵ سال اتفاق میافتد و میزان ۸-۵ درصد خسارتوارد مینماید که شرکت توانسته است با تغییر زمان کاشت خسارت احتمالی را از بین ببرد.

در سال زراعی ۹۶-۹۵ اقدام به عملیات زراعی به شرح زیر شد.

 تحلیل بنیادی زپارس

 تحلیل بنیادی زپارس

جدول مقایسه ای سطوح برداشت و میزان تولید نهایی انواع محصولات سالهای زراعی ۱۳۹۵-۱۳۹۴ و ۱۳۹۶-۱۳۹۵:مقایسه عملکرد سالهای زراعی ۱۳۹۵-۱۳۹۴ و ۱۳۹۶-۱۳۹۵ به شرح ذیل است.

 تحلیل بنیادی زپارس

-باغبانی و منابع طبیعی :

۱– زیتون كاری :

یکی از محصولات قابل توسعه در اراضی شیبدار کم بازده شرکت احداث باغ زیتون بوده است. از طرفی به دلیلعدم امکان استفاده از این اراضی برای کاربری های دیگر، به عنوان حفـاظ در مقابـل تعـرع معار ضـین و جلـوگیری ازتخریب و فرسایش و تثبیت مالکیت شرکت نسبت به احداث باغ زیتون اقدام گردید. بر این اساس زیتون کاری شرکت درسال ۷۷ لغایت ۷۹ در سه فاز و به مساحت حدود ۲۷۰ هکتار  بـهاجرا در آمد. با عنایت به اینکه باغات زیتون موجود بدون بررسی و مطالعه اولیه بـه صـورت درهـم کاشـته شـ ده اسـت،علیهذا در داشت و برداشت میوه زیتون مشکالت جدی وجود دارد و استفاده اقتصادی هم از آن به عمل نمیآید ضمناینکه اغلب پایه های کشت شده فعلی به بیماری ورتیسیلیوم حساس میباشند.با توجه به عدم موفقیت کامل در احداث باغ زیتون به دلیل ذکرشده بالا و حتی کشت در اراضی شیبداری کـ ه امکـانآبیاری بهسختی امکانپذیر میباشد شرکت از پنج سال قبل برای یافتن بهترین پایه برای توسعه باغات زیتون در اراضیفوقالذکر، اقدام به احداث مزرعه آزمایشی (مقایسه ۲۴ رقم زیتون) برای شناسایی پایه هـا ی مناسـب منطقـه بـه لحـاظ مقاومت در برابر سرما و بیماری ورتیسیلیوم و کیفیت تولیدات در سطح ۱ هکتار نموده است. ضمناً روشهای پیشنهادیدر توسعه و احداث باغ زیتون اصولا باید مدنظر قرار بگیرد.عملیات برداشت زیتون با استفاده از نیروهای داخلی و امکانات شرکت از مورخ ۱۳۹۶/۸/۰۱ شروع شده بود که مقدار ۱۸٫۴۷۲کیلوگرم تولید و جهت روغنکشی به شهرستان رودبار ارسال گردید که از آن مقـدار ۲٫۷۲۶٫۲ کیلـوگرم(۱۴٫۷۵ درصـد) است ضمنا هم اینك تنها باغ مثمر شرکت، باغ ۲۱۴ هکتاری زیتون با عملکرد  ۳۳٫۴۴۰ کیلوگرم تولید در سال ۹۵ و نیز۱۸٫۴۷۲ کیلوگرم میباشد.علت کاهش تولید بدلیل سالزدگی درختان میباشد که یکسال محصول خوب میدهند و سال بعد محصول کمتر.

۲ – جنگـل كـاری :

شرکت به لحاظ داشتن اراضی تپهماهور و شیبدار و بهمنظور تولید چوب مورد نیاز صنایع و مهمتر از همه تثبیت خـاکاراضی مستعد فرسایش، جلوگیری از لغزش و رانش خاک در شیبهای تند، بهبود شرایط فیزیکی و بیولوژیکی و افزایشمواد آلی خاک و …. فعالیت جنگلکاری را از سال ۱۳۷۱ شروع نموده بود که بخشی از آن به عمر بهره برداری رسـیده ونگهداری بیش از آن توجیه اقتصادی ندارد بدین منظور عملیات برداشت چوب انواع درختان نظیـر سـرونقرهای، کـاج وزربین از تاریخ ۱۳۹۶/۰۸/۲۲ شروع و تا پایان آذرماه ۱۳۹۶مقدار ۳۶۷۴۵۰ کیلوگرم برداشت انجام شده است. جهت استفاده بهینه از منابع آب و خاک کاشت مجدد درخت صنوبر در دستور کار قرار گرفته است.

۳ -دامپـروری : گاوداری موجود شرکت در بدو فعالیت برای گوسفندداری طراحیشده بوده که با انجام اصـالحاتی تبـدیل بـه گـاوداری گردیده است لذا بهره برداری بهینه از آن نیازمند کار، و کوشش فراوانی میباشد.

 تحلیل بنیادی زپارس

جدول مقایسه تولیدات شرکت با استاندارد در سال ۱۳۹۶:

 تحلیل بنیادی زپارس

علیرغم وجود کاستیهای جدی در زیرساختها, پارامترهای کمی در مقایسه با استانداردها ازوضعیت مطلوبی برخوردار میباشد.

شیر تولیدی :

از ابتدای سال مالی)۱/۱۰/۹۵ )تا پایان آذرماه ۱۳۹۶ مقدار ۴۱۵،۰۵۲،۱۳ کیلوگرم شیر از میانگین تعداد ۹۵۹ رأس گاودوشا با متوسط تولید ۱۶٫۳۶ کیلوگرم در روز استحصال شده است. جدول مقایسه ای مقدار شیر تولیدی، میانگین گله دوشاو تولید روزانه هر رأس دام شرکت طی سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶:

مقایسه مقدار شیر تولیدی در ۲ سال گذشته

 تحلیل بنیادی زپارس

صورت سود و زیان

صورت سود و زیان شرکت طی سه سال مالی ۱۳۹۴ ،۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به شرح جدول ذیل میباشد:

 تحلیل بنیادی زپارس

صورت سود و زیان انباشته شرکت طی سه سال مالی ۱۳۹۴ ،۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به شرح جدول ذیل میباشد:

 تحلیل بنیادی زپارس

بر اساس گزارش حسابرسی شده ملی كشت و صنعت و دامپروری پارس در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۹۶/۰۹/۳۱  به ازای هرسهم ۵۰۷ریال سود محقق کرده است .زپارس بر اساس عملکرد ۱۲ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۰۹/۳۰ مبلغ ۱۶۵٫۰۷۴ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۶ درصد رشد داشته است.

بر اساس گزارش حسابرسی شده ملی كشت و صنعت و دامپروری پارس در دوره ۶ ماهه منتهی به ۹۷/۰۳/۳۱  به ازای هرسهم ۲۹۹ریال سود محقق کرده است .زپارس بر اساس عملکرد ۶ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۰۹/۳۰ مبلغ ۹۷٫۴۳۷ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۳ درصد رشد داشته است.

زپارس دردوره ۱ ماهه منتهی به ۹۷/۰۶/۳۱ از محل فروش محصولات خود مبلغ ۹۱,۷۷۴ میلیون ریال درآمد داشته است .زپارس براساس عملکرد ۶ ماهه مبلغ ۵۴۷,۷۰۰ میلیون ریال درآمد داشته است.

با تفاسیر بالا شرکت به شرط حفظ آهنگ کنونی و ثبات شرایط تا انتهای سال میتواند تا ۱۸ درصد تعدیل مثبت سود نسبت به سال مالی قبل محقق نماید.هر چند این نحوه نگاه بسیار خوشبینانه است اما در ادامه مطلب خواهید دید چنین تحلیلی نمیتواند واقع بینانه تلقی شود.

نماد در تاریخ یکشنبه مورخ ۱۳۹۶/۰۱/۲۷  در مجمع عمومی خود سود ۳۵۰ ریالی به ازای هر سهم تقسیم نمود .(۹۳ درصد تقسیم سود)

مبالغ فروش به تفکیک هر ماه در سال مالی جاری

 تحلیل بنیادی زپارس

همانظور که ملاحظه میشود مقادیر فروش در خرداد و شهریور ماه جهش قابل ملاحظه ای داشته اند که شرکت در نامه ارسالی به سازمان عنوان نموده است که  در خصوص علت افزایش ارزش منصفانه تولیدات کشاورزی,علت اصلی مربوط به برداشت کامل سطوح محصولات در سال زراعی۹۷-۹۶ تا پایان خرداد ماه سال جاری و تفاوت نرخ نسبت به مدت مشابه سال قبل میباشد.همچنین در خصوص علت افزایش فروش تولیدات کشاورزی مربوط به افزایش مقدار و نرخ فروش تا پایان خرداد ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل میباشد.

تفاوت نرخ های فروش زپارس در مقایسه با سال مالی قبل

نام محصول نرخ فروش در شهریور ۹۷ نرخ فروش درسال مالی قبل  مقدار تولید در پایان سال مالی قبل مقدار تولید در شش  ماه سال مالی جاری میزان تغییرات نرخ فروش
شير گاو ۱۴,۴۹۹ ۱۳,۸۰۳ ۱۲,۸۳۲,۲۳۰ ۷,۶۶۳,۳۲۱       ۵%
گوساله نر ۴۰۶,۹۲۰ ۲۶۰,۳۶۰ ۲۵,۹۱۶ ۰     ۵۶%
روغن زیتون ۲۴۶,۷۵۳ ۲۵۰,۰۰۰ ۲,۷۲۶ ۰       ۰
بذر جو ۱۳,۰۰۰ ۰ ۰       ۰
ذرت بذری ۷۰۴ ۱۰۱,۳۱۱ ۰ ۱,۱۰۰,۱۰۰ ۰
لاین ذرت بذری ۴۰۱,۹۶۱ ۰ ۱۲۲,۰۴۲ ۰
چوب ۲,۳۷۹٫۸۷ ۲,۵۱۱٫۹۱ ۳۶۷,۴۵۰ ۸۳۷,۰۲۰    ۹%
ذرت بذری ۷۰۵ ۸۰,۰۰۰ ۰
جو ۱۱,۲۵۰٫۰۲ ۹,۹۹۹٫۹۳ ۲,۸۹۹,۲۲۰ ۳,۲۷۷,۰۶۰     ۱۲%  
بذر جو ۱۵۷,۷۰۰ ۰
کلزا ۲۸,۶۰۰٫۰۶ ۲۷,۶۸۹٫۹۱ ۱,۵۷۶,۸۲۰ ۲,۳۰۹,۸۲۰     ۹%
کلزای بذری ۸۰,۰۰۳٫۷۱ ۳۲,۳۸۶ ۰
گندم ۱۲,۹۹۹٫۹۸ ۱۲,۸۴۹٫۹۲  ۷,۴۹۱,۷۲۰ ۱۳,۰۶۹,۷۹۰      ۴%
بذر گندم ۳,۵۸۳,۵۵۰ ۰
یونجه علوفه ای ۹,۴۵۱٫۳۲ ۵,۷۰۸٫۰۸ ۳,۷۴۸,۸۹۵ ۰    ۶۵%
سویا ۰ ۲۰٫۷۰۳٫۱۳ ۸۲۴,۳۲۰ ۰
ذرت علوفه ای ۱۷,۹۳۱,۴۲۰ ۰
ذرت دانه ای ۵۵,۵۹۰ ۰
بلغور گندم ۵۱۰,۵۸۰ ۰
بلغور ذرت بذری ۲۸۱,۴۴۰ ۰
جمع مقادیر ۵۳,۵۴۴,۱۰۷ ۰

در خصوص نرخ فروش شیر نیز تغییر بااهمیتی دیده نمیشود(فقط افزایش ۵درصدی ) لیکن جای سوال وجود دارد که با توجه به افزایش ۱۵ درصدی شیر چرا شرکت اقدامی در خصوص افزایش نرخ انجام نداده است یا حداقل اقدامی برای دریافت مجوز افزایش قیمت در سامانه کدال وجود ندارد.لیکن نرخ فروش گوساله نر رشدی ۵۶ درصدی را نشان میدهد.باید توجه داشت که موجودی شرکت از حیث تعداد راس های گاو در پایان آذر ماه ۱۳۹۶ به میزان ۲۳۲۳ راس بوده است.در سال ۹۷ تا مقطع تهیه گزارش ۴۳۴ راس در اثر زایش به رقم فوق الذکر اضافه شده و تعداد ۵۹۷ راس به فروش رسیده است.همچنین میزان تلفات در این مدت ۲۰ راس بوده است.اما نرخ فروش گوساله نر و یونجه علوفه ای رشد بالای ۵۰ درصد داشته اند.

جمع بهای تمام شده تولید در سال مالی قبل ۴۷۰,۱۶۱ میلیون ریال بوده است همچنین در شش ماه سال جاری این مبلغ به ۲۷۴,۴۷۸ میلیون ریال رسیده است .به شرط حفظ آهنگ فعلی انتظار رشد ۱۶ درصدی در جمع بهای تمام شده در تولید را داریم و اگر چه شرکت سعی در کنترل هزینه ها نموده است (با توجه به اینکه اکثر تولیدات شرکت از سوی دولت قیمت گذاری میشوند) لیکن بنظر میرسد افزایش نرخ محصولات برای شرکت اجتناب ناپذیر است و البته این مطلب از سوی شرکت نیز مورد تایید قرار گرفته است.با حاشیه سود ۱۸ درصدی در سه ماهه ابتدایی سال و مبلغ فروش ۵۴۷۷۰۰ میلیون ریالی تا انتهای سال انتظار تحقق ۴۷۱ ریال سود از شرکت میرود.بنابراین دریافترهر گونه تغییرات نرخ فروش از سوی دولت باعث تغییرات بااهمیتی در روند سودآوری شرکت خواهد بود

گندم:  حدود ۴۲ درصد از سبد فروش شرکت در شش ماهه نخست سال به گندم اختصاص داشته است. شرکت در این برهه زمانی حدود ۱۳ هزار تن گندم و با میانگین نرخ فروش ۱۲،۹۹۹ ریال به ازای هر تن فروخته است که از این بابت به درآمد ۱۷۰ میلیارد ریالی رسیده است. شرکت در نیمه نخست سال مالی قبل حدود ۴٫۷ هزار تن گندم فروخته بود که در پایان سال مالی قبل به ۷٫۵ هزار تن رسیده بود. میانگین نرخ فروش گندم در کل سال قبل حدود ۱۲،۸۴۹ ریال به ازای هر کیلوگرم بوده است که تفاوت چندانی با نرخ های فروش سال مالی جاری ندارد. مرجع قیمت گذاری گندم وزارت جهاد کشاورزی می باشد.

شیر گاو:  سهمی ۲۶ درصدی در سبد فروش شرکت در نیمه نخست سال مالی داشته است . شرکت در شش ماهه نخست سال مالی جاری حدود ۱۰۷ میلیارد ریال بوده است که نسبت به ۷۷ میلیارد ریال مدت مشابه سال مالی قبل با رشد ۳۸ درصدی همراه شده است. شرکت در شش ماهه نخست سال ۷٫۶ هزار تن شیر گاو و با میانگین نرخ ۱۴،۰۰۵ ریال به ازای هر کیلوگرم فروخته است این در حالی است که زپارس در شش ماهه نخست سال مالی قبل حدود ۶٫۳ هزار تن شیر گاو  فروخته بود و میزان فروش این محصول در پایان سال مالی به ۱۲٫۷ هزار تن رسیده بود. بنابراین شرکت از لحاظ فروش مقداری بهتر از سال مالی قبل عمل کرده است.  نرخ فروش شیر تولیدی در سال ۱۳۹۶ بر مبنای نرخ پایه شیر خام از قرار هر کیلو ۱۲،۵۰۰ و ۱۳،۵۰۰ ریال و با در نظر گرفتن کیفیت شیر تولیدی تعیین و عمدتا به شرکت شیر پگاه ارومیه، شرکت نیکان تجارت، شرکت مغان، شرکت ممتاز لبن و سایر اشخاص به فروش می رسد.

کلزا:  با مبلغ فروش ۶۶ میلیارد ریال سهمی ۱۶ درصدی از سبد فروش شرکت در نیمه نخست سال داشته است این در حالی است که زپارس در نیمه نخست سال مالی قبل حدود ۳۵ میلیارد ریال کلزا فروخته بود بنابراین مبلغ فروش شرکت از بابت این محصول با رشدی ۸۸ درصدی در این برهه زمانی نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل همراه شده است.شرکت در نیمه نخست سال مالی جاری حدود ۲٫۳ هزار تن کلزا و با میانگین نرخ ۲۸،۶۰۰ ریال به ازای هر کیلوگرم فروخته است این در حالی است که شرکت در نیمه نخست سال مالی قبل حدود ۱٫۳ هزار تن کلزا فروخته بود که در پایان سال مالی قبل این مقدار به ۱٫۵ هزار تن رسید. گزارشات شش ماهه شرکت نشان می دهد که میزان فروش شرکت با رشد قابل قبولی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه شده است و باید منتظ گزارشات مناسبی از سودی شرکت در ماه های آتی باشیم.

مواد مستقیم مصرفی حدود ۴۹ درصد از بهای تمام شده شرکت را در این برهه زمانی نشان می دهد. بیشترین حجم از مواد مصرفی شرکت به کود و سم و نهاده های دامی اختصاص دارد.در شش ماهه نخست سال حدود ۱۳۱ میلیارد ریال از مجموع هزینه های مواد مستقیم مصرفی به کود و سم و نهاده های دامی و ۱۹ میلیارد ریال نیز به آب مصرفی اختصاص داشته است.سربار تولید نیز با مبلغی بالغ بر ۱۳۸ میلیارد ریال سهمی ۴۴ درصدی در ترکیب بهای تمام شده شرکت داشته است که حقوق و دستمزد، استهلاک و سایر هزینه ها از مهمترین فاکتورهای هزینه سربار می باشد.

خرید و مصرف مواد اولیه در طی دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۳/۳۱ به میزان ۱۵۰,۹۳۵ میلیون ریال بوده است  .مجموع دارایی های شرکت در پایان سه ماهه نست سال مالی جاری حدود ۱،۵۱۵ میلیارد ریال بوده است که نسبت به ۱،۳۳۱ میلیارد ریال پایان سال مالی قبل با رشد ۱۴ درصدی همراه بوده است. حدود ۷۱ درصد از دارایی های شرکت به دارایی های جاری و ۲۹ درصد به دارایی های غیر جاری اختصاص دارد.موجودی مواد و کالا و دریافتنی های تجاری از مهمترین اقلام دارایی های جاری شرکت می باشد. دریافتنی های شرکت از خلیل صبائی، شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، فریبرز پاک سرشت و … بوده است. این مطالبات از بابت فروش شیر، ذرت بذری ۷۰۴، کلزای بذری و … می باشد.موجودی مواد کالا نیز عمدتا به محصولات زراعی اعم از گندم، کلزا، ذرت بذری ۷۰۴، و … بوده است.مجموع بدهی های شرکت در پایان شش ماهه نخست سال مالی جاری حدود ۱،۰۵۱ میلیارد ریال بوده است که حدود ۹۱۳ میلیارد ریال از آن به بدهی جاری اختصاص داشته است. مهمترین اقلام بدهی های جاری به سود سهام پرداختنی، پرداختنی های غیرتجاری و تسهیلات مالی بوده است. پرداختنی های شرکت به شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری و زهکشی مغان، ذخیره هزینه های پرداختنی، تولید کنندگان بذر ذرت و … می باشد.سود سهام پرداختنی عمدتا به شرکت های سرمایه گذاری گروه توسعه ملی، شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، شرکت مدیریت طرح و توسعه اینده پویا بوده است.تسهیلات مالی شرکت در پایان شش ماهه نخست سال مالی جاری حدود ۲۰۱ میلیارد ریال بوده است که با نرخ های ۱۵-۱۸ درصدی اخذ شده است.

سربار تولید و هزینه های عمومی و اداری شرکت سال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۰۹/۳۰ مبلغ ۹۷,۱۸۴ میلیون ریال بوده است در حالیکه این مبلغ در شش ماهه سال مالی جاری به ۵۸,۵۱۳ میلیون ریال رسیده است که با شرط حفظ ثبات شرایط فعلی تا انتهای سال به ۱۱۷٫۰۲۶ میلیون ریال میرسد و نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش میابد.

نرخ فروش محصولات در طی دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۳/۳۱ باتوجه به اینکه بیشتر محصولات تولیدی این شرکت از طریق دولت نرخ گذاری میشود لذا تغییرات نرخ فروش به سیاست های دولت بستگی خواهد داشت . 

نرخ خريد مواد اوليه در طی دوره شش ماهه دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۳/۳۱ در شش ماه دوم سال مالی باتوجه به افزایش قیمت نهاده ها ومواد اولیه شامل قیمت سموم ، کودها وخوراک دام ، پیش بینی افزایش نرخ دور از انتظار نمیباشد . 

برآورد شرکت از تغییرات هزینه های عمومی ، اداری ، تشکیلاتی و خالص سایر درآمدها (هزینه ها)ی عملیاتی:تغییرات هزینه ها رابطه مستقیم با افزایش قیمت کالا وخدمات داشته لذا افزاش هزینه ها دور از انتظار نمیباشد وضمنا افزایش در امد عملیانی منوط به افزایش نرخهای فروش دارد .

درآمدهای عملیاتی شرکت در طی دوره دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۳/۳۱ به مبلغ ۴۲۰,۷۱۰ میلیون ریال بالغ شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷۴ درصد رشد داشته است این در حالی است که مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت در سال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۰۹/۳۰ مبلغ ۶۸۵,۳۰۶ میلیون ریال بوده است و بنابراین به شرط حفظ آهنگ قبلی خالص درامد عملیاتی شرکت به ۸۴۱٫۴۲۰ میلیون ریال خواهد رسید که در مقایسه با سال قبل ۲۲ درصد رشد را نشان خواهد داد .

بهای تمام ‌شده درآمدهای عملیاتی در طی دوره دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۳/۳۱ به مبلغ ۲۷۴,۴۷۸ میلیون ریال رسیده است که در مقایسه با  مدت مشابه سال قبل رشدی ۸۳ درصدی را نشان میدهد.همچنین بهای تمام ‌شده درآمدهای عملیاتی در سال مالی قبل مبلغ ۴۷۰,۱۶۱ میلیون ریال بوده است و با حفظ آهنگ فعلی شش ماهه تا انتهای سال به مبلغ ۵۴۸٫۹۵۶ میلیون ریال خواهد رسید که در اینصورت در مقایسه با سال قبل رشدی حداقل ۱۶ درصدی خواهد داشت.بنابراین شرکت ناگزیر از افزایش نرخ فروش محصولات خواهد بود .

سود خالص شرکت در شش ماه فعلی مبلغ ۱۴۶٫۲۳۲ میلیون ریال است و انتظار داریم تا انتهای سال شرکت حداقل به سود ۴۴۵ ریالی به ازای هر سهم دست یابد.با اینحال هر گونه افزایش نرخ فروش محصولات میتواند منجر به تغییرات بااهمیت سود شرکت گردد.همچنین شرکت در شش ماهه فعلی براساس عملکرد ۶ ماهه مبلغ ۵۴۷,۷۰۰ میلیون ریال درآمد داشته است که با حاشیه سود میانگین سه سال اخیر

نتیجه کلی تحلیل

بر اساس گزارش حسابرسی شده ملی كشت و صنعت و دامپروری پارس در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۹۶/۰۹/۳۱  به ازای هرسهم ۵۰۷ریال سود محقق کرده است .زپارس بر اساس عملکرد ۱۲ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۰۹/۳۰ مبلغ ۱۶۵٫۰۷۴ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۶ درصد رشد داشته است.

بر اساس گزارش حسابرسی شده ملی كشت و صنعت و دامپروری پارس در دوره ۶ ماهه منتهی به ۹۷/۰۳/۳۱  به ازای هرسهم ۲۹۹ریال سود محقق کرده است .زپارس بر اساس عملکرد ۶ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۰۹/۳۰ مبلغ ۹۷٫۴۳۷ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۳ درصد رشد داشته است.

زپارس دردوره ۱ ماهه منتهی به ۹۷/۰۶/۳۱ از محل فروش محصولات خود مبلغ ۹۱,۷۷۴ میلیون ریال درآمد داشته است .زپارس براساس عملکرد ۶ ماهه مبلغ ۵۴۷,۷۰۰ میلیون ریال درآمد داشته است.

مواد مستقیم مصرفی حدود ۴۹ درصد از بهای تمام شده شرکت را در این برهه زمانی نشان می دهد. بیشترین حجم از مواد مصرفی شرکت به کود و سم و نهاده های دامی اختصاص دارد.در شش ماهه نخست سال حدود ۱۳۱ میلیارد ریال از مجموع هزینه های مواد مستقیم مصرفی به کود و سم و نهاده های دامی و ۱۹ میلیارد ریال نیز به آب مصرفی اختصاص داشته است.سربار تولید نیز با مبلغی بالغ بر ۱۳۸ میلیارد ریال سهمی ۴۴ درصدی در ترکیب بهای تمام شده شرکت داشته است که حقوق و دستمزد، استهلاک و سایر هزینه ها از مهمترین فاکتورهای هزینه سربار می باشد.

سود خالص شرکت در شش ماه فعلی مبلغ ۱۴۶٫۲۳۲ میلیون ریال است و انتظار داریم تا انتهای سال شرکت حداقل به سود ۴۴۵ ریالی به ازای هر سهم دست یابد.با اینحال هر گونه افزایش نرخ فروش محصولات میتواند منجر به تغییرات بااهمیت سود شرکت گردد.

شرکت در نیمه نخست سال مالی جاری عملکرد خوبی داشته است و فروش مقداری آن شش ماهه ابتدایی سال مالی جاری با رشد قابل قبول نسبت به مدت مشابه سال مالی قبل همراه بوده است. با توجه به اینکه محصولات شرکت در زمره محصولات استراتژیک می باشد بنابراین نرخ گذاری محصولات شرکت توسط دولت انجام می شود.شرکت در شش ماهه نخست سال مالی با رشد سودآوری نسبت به شش ماهه نخست سال مالی قبل همراه بوده است که انتظار تداوم این روند در گزارشات اتی وجود دارد.با حاشیه سود ۱۸ درصدی در سه ماهه ابتدایی سال و مبلغ فروش ۵۴۷٫۷۰۰ میلیون ریالی تا انتهای سال انتظار تحقق حداقل ۴۷۱ ریال سود از شرکت میرود.بنابراین دریافت هر گونه تغییرات نرخ فروش از سوی دولت باعث تغییرات بااهمیتی در روند سودآوری شرکت خواهد بود ولی چنانچه تغییری در نرخ فروش حاصل نشود انتظار تغییرات بااهمیت نیز از شرکت نمیرود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 566 views بار دسته بندی : تحلیل بنیادی بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.