مکس بورس تحلیل بنیادی شبصیر - مکس بورس

تحلیل بنیادی شبصیر

به گزارش پرشین بورس سهام شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (سهامی عام)  با نماد شبصیر در روز سه شنبه مورخ ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۷در بازار سرمایه به روش ثبت سفارش عرضه اولیه خواهد شد. بدین ترتیب شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر با نماد شبصیر با قیمت هر سهم ۸۰۰۰ تا ۸۵۰۰ ریال در روز سه شنبه مورخ ۱۵ آبان ماه ۱۳۹۷ عرضه اولیه خواهد شد. مدیر عرضه و متعهد خرید  عرضه اولیه شبصیر شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا خواهد بود. سقف تعهد خرید حداکثر تا ۵۰ درصد سهام قابل عرضه می باشد. براساس اطلاعیه مندرجه , حداکثر سهام قابل خرید برای هر شخص حقیقی و حقوقی ۶۵۰ سهم خواهد بود که با فرض سقف قیمتی در ۸۵۰۰ ریال و تعلق ۶۵۰ سهم به هر کد معاملاتی برای این عرضه مبلغی در حدود ۵۵۲٫۵۰۰ تومان برای شرکت در عرضه اولیه مورد نیاز خواهد بود.با فرض مشارکت ۱۰۰ هزار کد معاملاتی انتظار داریم به هر کد ۳۳۰ سهم تعلق گیرد که در این حالت مبلغی بیش از ۲۸۰۵۰۰ تومان برای این عرضه اولیه نیاز نخواهد بود.همچنین چنانچه شبصیر مانند عرضه اولیه زپارس مورد استقبال قرار گیرد و ۲۰۰ هزار کد معاملاتی در عرضه اولیه شبصیر مشارکت کنند انتظار داریم به هر کد معاملاتی ۱۶۵ سهم تعلق گیرد که در این حالت مبلغی در حدود ۱۴۰ هزارتومان در سقف قیمتی نیاز خواهد بود. در مقدمه یاددآوری کنیم که با توجه به مقدار سهام شرکت و میزان ناچیز سهام عرضه اولیه و روانشناسی بازار , تحلیل بنیادی نماد در اولویت دوم قرار میگیرد و بنابراین خرید این مقدار سهم ریسک مالی بالایی برای فعالان بازار سرمایه نخواهد داشت. با هم نگاهی بر وضعیت سهم و معرفی شرکت و  سپس تحلیل بنیادی شرکت درمجال کوتاه درج تا عرضه میپردازیم.

تحلیل بنیادی شبصیر

تاریخچه شبصیر

عمليات اجرايي طرح ايجاد کارخانه توليد مواد ABS با انعقاد یک قرارداد EPC با یک شرکت تایوانی بنام CTCI که شرکت KUMHO کره جنوبی ارایه دهنده دانش فنی تولیدات آن بود از اواخر سال ۱۳۷۹ و در بهمن ماه ۱۳۸۲ راه انداری گردید.عملاً از نيمه دوم سال ۱۳۸۳ بهره برداری تجاری از مجتمع توليد مواد ABS آغاز گردید.پروانه بهره برداری شرکت برای توليد سالانه سی هزار تن مواد ABS از وزارت صنايع و معادن اخذ شده است.با توسعه واحد توليدی و توفیق شرکت در تولید محصول جديد پلي استايرن ,پروانه مذکور برای توليد سالانه سی هزار تن مواد ABS و شش هزار تن محصول پلی استايرن تغيير يافته و از اداره کل صنعت، معدن و تجارت اصفهان اخذ شده است.

شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر در تاریخ ۱۳۷۶/۰۹/۲۶ با سرمایه گذاری بنیاد ۱۵ خرداد در اداره ثبت شرکت های تهران به ثبت رسیده است.و در سال ۱۳۹۲ به سهامی عام تبدیل شده است.

زمینه فعالیت شبصیر:

-توليد و فروش انواع محصولات پليمری، شیمیایی، پتروشیمیایی.

-ايجاد شعب در داخل و خارج از کشور و اخذ نمايندگی های مجاز از داخل و خارج از کشور مرتبط با موضوع فعالیت
واردات و صادرات هر نوع کالا مرتبط با موضوع فعاليت شرکت

-مشارکت در ساير شرکت از طريق تاسيس يا تعهد سهام شرکت های جدید و خريد يا تعهد سهام شرکت های موجود,احداث و تشكيل هرگونه کارخانه در زمينه توليد محصولات شیمیایی و پتروشیمیایی

-بطور کلی شرکت  ميتواند به کلیه عمليات معاملات مالی تجاری و صنعتي که بطرق مستقيم يا غيرمستقيم به تمام يا هريك از موضوعات مشروحه فوق مربوط باشد مبادرت نمايد.

 

سهامدارن عمده شبصیر

در زمان تهيه گزارش حاضر سهامداران عمده شرکت و تعداد سهام ايشان بشرح منعكس شده در جدول زيرمیباشد.

تحلیل بنیادی شبصیر

دفترمرکزی شرکت در تهران، خيابان گاندی، کوچه شهید پالیزوانی (هفتم) شماره ۱۵ و مجتمع توليدی شرکت (کارخانه)در کیلومتر ۱۰ جاده گلپايگان به خمين در زمينی به مساحت حدود پنجاه هكتار قرار گرفته است.

معرفی محصولات شركت

محصولات توليدی شرکت ,مواد کوپلیمر ABS بوده که در دسته پلاستیک ها قرار میگیرد. مواد پلاستیک ABS  مرکب از سه ماده اصلی  زیر میباشد

۱-اکريلونيتريل

۲-بوتادین

۳-استایرن مونمر

مواد ABS دارای ویژگی هایی است که با توجه به قیمت,کاربرد آن را در برخی از صنایع بویژه صنایع لوازم خانگی ,گسترده تر از سایر پلاستیک ها نموده است.بعنوان مثال با وجودی که ABSاز سایر پلاستیک ها سختی بیشتری دارد,قبلیت ضربه پذیری بیشتری نیز دارد ولی مواد ABS نسبت به بسیاری از پلاستیک های صنعتی دارای سختی بیشتر و هم دارای قابلیت ضربه پذیری بیشتر است.

مقاومت خیلی خوب مواد پلاستیکی مذکور در برابر مواد شیمیایی,حلال ها و رطوبت و همچنین توانایی فوق العاده آنها در شکل پذیری در لبه ها و گوشه های تیز,موجب شده است که این مواد با توجه به ویژگی های مذکور و با توجه به قیمت آن در بسیاری از از مواد بویژه در لوازم تزینی و لوازم خانگی و اداری و قطعات خودرو,کاربرد گسترده داشته باشد.

از مواد ABS و یا آلیاژهای بر پایه ABS  در ساخت لوله و اتصالات دقیق,قطعات خودرو از قبیل داشبورد,فرمان و دریچه های  تهویه ,اسباب بازی ها ,تجهیزات اداری ,انواع لوازم خانگی از قبیل جاروبرقی,یخچال,فریزر,جعبه رادیو و تلویزیون و سایر لوازم الکتریکی  و الکترونیکی,سقف اتاقک های کاروان ,مبلمان,قایق,لوازم بهداشتی حمام و دستشویی , و بسیاری از مواد دیگر استفاده گسترده شود.

بر اساس داده های جدول زير ميزان توليد محصولات درشرکت پتروشیمی قائد بصیر در سال های گذشته دارای فراز و نشیب هایی نسبی بوده است اما در چند سال اخيرروند رو به رشد بی سابقه ای  در اين زمينه رخ داده است به نحوی که میزان تولید در سال ۱۳۹۶ بیشترین میزان تولید از ابتدای بهره برداری شرکت بوده است و در حدود ۶٫۵ درصد  بیش از سال گذشته است.

جدول نمودار توليد از ابتدای بهره برداری تا سال ۱۳۹۶ بر حسب تن تولیدی

تحلیل بنیادی شبصیر

در ادامه نمودار توليد ساليانه و همچنين نمودار توليد سرانه سال های ۱۳۸۳ (سال بهره برداری) تا سال ۱۳۹۶ ارائه میشود.

تحلیل بنیادی شبصیر

توليد در سال ۱۳۹۶به شرح جدول زير میباشد.

تحلیل بنیادی شبصیر

میانگین تولید در شش ماهه اول ۱۳۹۶ برابر با ۳۵۱۴ تن بوده است

میانگین تولید در شش ماهه دوم  ۱۳۹۶ برابر با ۳۳۳۴ تن بوده است

در نیمه دوم سال ۱۳۹۶ تولید شرکت بطور میانگین ۵ درصد کاهش داشته است.و بنابراین میتوان فرض کرد که میزان تولید شرکت خطی پیش میرود و بشدت تحت تاثیر فصول مختلف سال و یا اورهال واحدها(تعمیرات خطوط تولید)قرار ندارد.با توجه به اعداد مندرج در جدول بالا، توليد در اکثرماه های سال ۱۳۹۶ بيش از ۳۰۰۰ تن بوده و ميانگين ماهانه مقدار تولید از مرز ۳۴۰۰ تن عبور کرده است . اين ميزان توليد بيش از توليد سالانه در تمامی سال های گذشته بوده است و در این زمینه شرکت رکورد خوبی در تولید داشته است.

تحلیل بنیادی شبصیر

تركيب توليد

در سال ۱۳۹۶ ترکيب توليد شامل گريدهای رنگی و بیرنگ تزريق و ورق بوده است و سهم عمده توليد مربوط به گريدهای تزریق است.

روند قيمت های جهانی

همانطور که در نمودار روند تغييرات قيمت جهانی خوراک و محصول مشاهده می شود قيمت های خوراک های استایرن  و اکریلونیتریل و همچنین قیمت محصول ABS در سال  ۱۳۹۶ به صورت صعودی بوده است و نرخ بوتادين نسبت به سال گذشته کاهش داشته است . در خصوص رشد قيمت محصول و دو خوراک مذکور ، همانگونه که مشخص است شیب رشد ABS  ,و اکريلونيتريل تقريبا برابر بوده و استايرن منومر با شیب کمتری رشد کرده است. به توجه به تغییراتی که در قیمت جهانی خوراک و محصول ذکر شد,میزان حاشیه سود  محصول ABS نسبت به سال قبل از آن افزایش نسبی داشته است.اما در سال ۱۳۹۷ قیمت استایرن از پیک قیمتی خود در ۱۲۰۳۷ دلار بر تن سقوط کرده و به ۹۶۰۰ دلار بر تن رسیده است.

تحلیل بنیادی شبصیر

در خصوص فروش گريدهای رنگی و سفارشی سعی شرکت در حفظ مقدار تناژی فروش سال قبل بود همزمان تلاش بر محور فروش هر دو گريد متمرکز شده است . در سال ۱۳۹۶ سهم گريدهای رنگی و آلیاژی نسبت بته سال ۱۳۹۵ در حدود ۸ % کاهش داشته است . اين کاهش بنا به ادعای شرکت ناشی از کم شدن توليد و فروش اين گريدها نبوده بلكه به دليل رشد چشمگير توليد گريدهای بیرنگ و تصاحب سهم بيشتری از بازار ABS است. شایان ذکر است که در طی سال ۱۳۹۶ تمامی خطوط تولید گريدهای رنگی با تمام ظرفیت مشغول تولید بوده و میزان تولید در این رده برابر با سال گذشته بوده است.

با اتخاذ استراتژی جديد شرکت مبنی بر انجام صادرات با قيمت هايي که منجر به  زیان نشود، بازارهای هدف جدیدی شناسایی  شده است  و شرکت موفق شده است علاوه بر پوشش بازارهای داخلی  ، اضافه تناژ توليد را به بازارهای منطقه صادرکند که اين امر باعث بهینه سازی وکاهش هزينه های قيمت تمام شده گرديد . در سال ۹۶ بر اساس برنامه و بودجه تولید  و فروش ميزان بهينه صادرات ۱۰ درصد ازکل فروش سال بوده است.

توليد به تفکیک واردات و صادرات در شبصیر

تحلیل بنیادی شبصیر

تحلیل بنیادی شبصیر

همانطور که در گراف پایین مشخص است حجم صادرات شرکت ناچیز است و در سایه شروع دور تازه تحریم و نیز شروع رکود عظیم در تولید در چندماه آینده شرکت میبایست حتما بر روی بازار صادراتی خود تمرکز بیشتری داشته باشد.این امر با وجود مشکل در دریافت ارز از خریداران و نیز امکان تحریم شرکت(هر چند بعید بنظر برسد)دورنمای خوبی را بدست نمیدهد البته باید اذعان داشت شرکت های کوچکی چون شبصیر بصورت کلی چندان تحت تاثیر تحریم ها قرار نمیگیرند و در عمل فروش تناژ تولیدی چندان مشکل نیست.

با توجه به مقادير مندرج در جدول قبل که مربوط به تناژ فروش داخلی و صادراتي بود، سهم هر بازار بر اساس بازار داخلی صادراتی به شرح نمودار زير است.

تحلیل بنیادی شبصیر

همچنان که در تصویر بالا مشخص است شرکت در سال ۹۲ و در ضمن تحریم های اوبامایی و اجماع جهانی بر علیه ایران و قطع سوئیفت عملا صادراتی نداشته است(فقط ۲۳ تن صادرات) و بشدت تحت تاثیر تحریم ها قرار گرفته است اما شرکت توانسته است در سال ۹۲ (مجموع تناژ تولیدی در سال ۹۲ برابر۲۲ هزار تن بوده است )تولید خود را در بازار داخلی بفروش برساند همچنین در سال گذشته علیرغم تولید ۳۶۶۰۰ تن بیش از ۹۵ درصد محصول تولیدی را در بازار داخلی بفروش رسانده است با اینحال با توجه به پیش بینی ما در خصوص ایجاد رکود در بخش های مختلف در سال جاری (ناشی از تحریم) شرکت میبایست حتما روی بازار صادراتی خود توجهی ویژه داشته باشد.با توجه به عدم اجماع جهانی بر علیه کشورمان ,شرکت میتواند در این خصوص موفق عمل کند امری که در صورت عدم تحقق آن یک تهدید واقعی بر علیه مسیر سودآوری شبصیر خواهد بود.

بيش از ۵۰% صادرات مربوط به محصول بیرنگ بوده است .در خصوص بازارهای صادراتی همچون سال های گذشته بازار ترکيه بزرگترين بازار صادراتی بوده است و سهمی در حدود ۷۰% ازصادرات کل را به خود اختصاص داده است. در سال ۱۳۹۶ گريدهای پايه ۵۰ و ۷۰ بيشترين سهم فروش را داشته اند.

در حدود ۷۵ % از مبلغ فروش کالاهای فروخته شده  مربوط به ۵۰ مشتری برتر و  بیش از ۴۹% فروش  مربوط به ۱۵ مشتری نخست است که در ميان اين گروه دو مشتری توزيع کننده و مابقي توليد کننده هستند. بنابراين اتخاذ رويكردی در طبقته بندی مشتريان و نوع خدمات ارائه شده به مشتريان حائز اهميت بوده و ضرورت توجه به مشتريان برتر و تعريف رویکردی  مشخص دراين خصوص بسيار با اهميت است.

خريد خوراک در سال ۱۳۹۶

خوراک مورد نياز پتروشیمی قائد بصیر شامل سه ماده استايرن مونومر، اکريلونيتريل و بوتادين است.

در خصوص ماده استايرن، خريد از تنها منبع داخلي (پتروشیمی پارس ) فقط از طريق بورس کالا امكانپذير است. لذا با توجه به سهميه ماهانه خريد و سهميه ورود هفتگی محدود به بورس، امکان خريد بيش از سهميه وجود نداشته و ميبايست در جهت تامين مقدار استايرن مورد نياز اقدام نمود.به این بهانه نگاهی میکنیم به بورس کالا و صحت و سقم ادعای شرکت در این خصوص را بررسی میکنیم.

 در معاملات تیر ماه سال جاری «استایرن منومر» شرکت «پتروشیمی پارس»  به قیمت پایانی پنج هزار و ۵۶۵ تومان با حجم پنج هزار و ۹۷۶ تن بدون رقابت، توسط کارگزاری «باهنر» به طور نقدی داد و ستد شده است. گفتنی است، این محصول در معامله قبلی خود مورخ نهم خرداد هم به همین قیمت معامله شده بود.

در معاملات به تاریخ ۱۳۹۷/۰۳/۱۲ که از بورس کالا استخراج شده است استایرن منومر تولیدی پتروشیمی پارس به قیمت پایانی ۵۵٫۶۵۷ ریال مورد معامله واقع شده است در حالی که در تاریخ ۱۳۹۷/۰۷/۱۸ به قیمت پایانی ۷۲٫۴۱۱ ریال مورد معامله واقع شده است که نشان از رشد ۳۰ درصدی قیمت مواد اولیه برای پتروشیمی قائد بصیر نسبت به ابتدای سال و قبل از جهش نرخ ارز دارد.

تحلیل بنیادی شبصیر

از سویی دیگر با نگاه به قیمت گذاری فروش محصولات ارئه شده پتروشیمی قائد بصیر در بورس کالا نکات جالب توجهی حاصل میگردد.در مقایسه بین آخرین معامله به تاریخ ۱۳۹۷/۰۸/۰۷ و معاملات به تاریخ ۱۳۹۷/۰۳/۲۹  در محصول اکریلونیتریل بوتادین استایرن گرید ۵۰ (ABS)در قیمت پایه رشدی در حدود با ۵۰ درصد قابل مشاهده است و در کمترین حالت رشد نرخ محصولات فروش رفنه شبصیر در بورس کالا ۴۰ درصد رشد داشته است.با اینحال گرید ۷۵ این محصول نسبت به ابتدای سال تغییر بااهمیتی نداشته است و حتی کاهش قیمت نیز داشته است(در قیمت پایه)

تحلیل بنیادی شبصیر

به عبارتی قیمت نهاده های تولید شبصیر کمتر از نرخ فروش محصول این شرکت رشد داشته است و این یک اهرم در سودآوری شبصیر خواهد بود.

در خصوص ماده  مصرفی دوم شرکت یعنی اکريلونيتريل نيز علاوه بر تحریمی بودن (به علت مصرف دوگانه ماده مذبور)، کمبود جهانی آن نیز درسال گذشته ، تامين اين ماده را با سختی مواجه نمود. اما تلاش های فراوان و مذاکره باشرکت های  واسط منجر به تامین ماده مذکور با قيمت مناسب (در مقايسه با قيمت جهاني) در زمان مقتضی گرديد.که به شرح جدول زیر آورده شده است. بیش از ۷۰ درصد اکريلونيتريل مطابق جدول زیر از خارج وارد شده است و با توجه به تحریمی بودن این ماده عدم تهیه آن خصوصا پس از تحریم ها یک تهدید در فرایند تولید تلقی میشود.

تحلیل بنیادی شبصیر

در خصوص ماده بوتادين که قبلا تامين آن فقط از پتروشیمی های  اميرکبير و تبريز انجام می گرفت، با منابع تامين کننده ديگر داخلی از قبيل پتروشیمی جم و همچنين پتروشیمی بندر امام نيز مذا کره شده و در نهايت پتروشیمی های مذکور نيزجز منابع مورد تاييد اين شرکت  قرار گرفتند.

مواد شیمیایی مورد نياز  در حدود ۸۰  آيتم میباشد که نيمی از اين مقدار به صورت واردات از کشورهای آسيایی و بعضا ارو پایی تامين میگرديد.

صورت های مالی شبصیر

بر اساس گزارش حسابرسی نشده پتروشیمی قائد بصیر در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۱۳۹۶/۱۲/۲۹  به ازای هرسهم ۹۴۴ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته۲۳۲ % رشد را نشان میدهد .این شرکت براساس عملکرد ۱۲ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ مبلغ ۳۱۱٫۳۹۸ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است.

بر اساس گزارش حسابرسی نشده پتروشیمی قائد بصیر در دوره ۳ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۳/۳۱  به ازای هرسهم ۲۸۴ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷% رشد را نشان میدهد .این شرکت براساس عملکرد ۳ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ مبلغ ۹۳٫۶۳۸ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است.

بر اساس گزارش حسابرسی نشده پتروشیمی قائد بصیر در دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۶/۳۱  به ازای هرسهم ۶۸۵ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲۸ رشد را نشان میدهد .این شرکت براساس عملکرد ۶ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ مبلغ ۲۲۶٫۰۸۷ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است.(افزايش سرفصل پيش پرداختها و سفارشات بدليل خريد مواد اوليه به جهت پيشگيري از تاثيرات احتمالی تحريم هابوده است و عمدتا شامل AN بميلغ ۴۲۱ ميليارد ريال ،SAN بمبلغ ۸۴٫۴ ميليارد ريال و TIO2بمبلغ ۳۷ ميليارد ريال ميباشد).

شرکت در نظر دارد به منظور اجرای طرح و توسعه خود جهت افزایش کیفیت و تنوع محصولات و کاهش زمان فرایندهای تولید ، از محل آورده نقدی صاحبان سهام سرمایه خود را به میزان ۵۰ %افزایش دهد.

با توجه به راه اندازی بازار ثانویه ارز و رفع مشکلات آن، ارز مورد نیاز برای خرید مواد اولیه از طریق سامانه نیما و همچنین ارز حاصل از صادرات، تأمین می گردد . شایان ذکر است که فعالیت در این بازارها وابسته به سیاست های ارزی کشور است اما در حال حاضر فرآیند تأمین ارز بدون مشکل در حال انجام است .

وضعیت فروش ارزی صادرات
بر طبق ادعای شرکت در گزارش  های سامانه کدال در ابتدای امر باید به این نکته اشاره کرد که به دلیل کیفیت مناسب محصولات شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر، این شرکت در صادرات محصول خود هیچ مشکل و محدودیتی نداشته و تقاضای قابل توجهی درکشورهای متقاضی منطقه دارد اما به جهت بالا بودن تقاضای داخلی محصولات و تأمین نیاز صنایع پایین دستی داخل کشور و همچنین سودآوری بالاتر ، سیاست گذاری در شرایط فعلی تأکید بر فروش داخلیبوده است . در حال حاضر شرکت فقط در حد انجام تکالیف بودجه ای خود و نیز استراتژی حفظ بازارهای خارجی اقدام به صادرات می نماید.در خصوص ارز حاصل از صادرات، در حال حاضر ارز مذکور مطابق با دستورالعمل بانك مرکزی یا در سامانه نیما عرضه می گردد و یا برای تأمین مواد اولیه مورد استفاده قرار می گیرد.در خصوص تأثیر سیاست گذاری ارزی کشور در مقدار فروش نیز باید به این نکته توجه کرد که عامل اصلیدر این حوزه، میزان اثرگذاری سیاست های ارزی در توان تولید صنایع پایین دستی شرکت است . درصورتی که نوسانات نرخ ارز و عرضه آن باعث کاهش توان تولید صنایع پایین دست نگردد، میزان تقاضابرای محصولات شرکت نه تنها کاهش پیدا نمی کند بلکه با خارج شدن رقیب وارداتی از چرخه رقابت،میزان تقاضا برای محصولات شرکت افزایش پیدا خواهد کرد . اما در صورتی کنه نوسانات ارزی کشور به سمتی حرکت کند که توان تولید صنایع پایین دست کاهش یابد، افزایش میزان صادرات باعث خواهد شدکه علاوه بر جبران کاهش تقاضای داخلی، با فروش ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما سودآوری شرکتبه دلیل افزایش نرخ ارز ارتقا یابد که شرکت از معافیت مالیاتی صادرات نیز منتفع میگردد. علاوه بر مواردمذکور با افزایش صادرات، ارز مورد نیاز مواد اولیه نیز به میزان بیشتری در دسترس خواهد بود.

پرونده های حقوقی له یا بر علیه شرکت

شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر محکوم به پرداخت مبلنغ ۳۱ میلیارد ریال جریمه بابت  پرونده  گمرک خوزستان مربوط به سال ۱۳۸۳ می شود که ذخیره لازم در صورت های مالی سال ۱۳۹۶ منظور گردیده است و اثر مالی دیگری برای شرکت نخواهد داشت.

تأثیر تحریم ها بر خرید، فروش و وصول درآمدهای فروش

تأثیر تحریم ها در حوزه خرید از دو جنبه قابل بررسی است، یکی نحوه تعامل تأمین کنندگان و دیگریپرداخت در قبال خرید خارجی . از نظر نحوه تعامل تأمین کنندگان با توجه به ریسک های انتقال پول،بیشتر تأمین کنندگان که قبلا به صورت CAD مواد را تأمین میکردند در حال حاضر شرایط پرداخت را ۱۰۰%پیش پرداخت اعلام می کنند و همچنین برخی از تأمین کننندگان نینز به دلیل محدودیت هایصادرات به ایران، که از طرف دولت آن کشورها اعلام شده است ، از ارائه پیشنهاد خودداری می نمایند . درحوزه تأمین ارز نیز دو مشکل محتمل است ، مشکل اول تأمین ارز توسط بانک مرکزی است و مشکل دوم عدم امکان حواله پول از طریق بانک های عامل به بانک های مختلف دنیا با توجه به اعمال تحریم هایبانکی است. تأثیر تحریم ها در حوزه فروش نیز در دو بازار داخلی و صادراتی قابل بررسی است . در موردبازار فروش داخلی با اعمال تحریم ها بخش عمده ای از واردات محصول دچار مشکلات عمده ای خواهد شد و بنابراین اقبال بیشتری به محصول ABS داخلی به وجود می آیند که عامل مثبتی در راستای افزایش فروش و سودآوری شرکت است . از طرف دیگر با اعمال تحریم ها و افزایش هزینه های تولید و عوامل منفی در میزان تولید و فروش صنایع پایین دست (مانند لوازم خانگی و خودرو) ، اگر صنایع پایین دستی قدرت مقابله با این عوامل را داشته باشند میزان تقاضا برای محصولات شرکت پتروشیمی قائد بصیر افزایش پیداخواهد کرد و در غیر این صورت مقداری از تقاضای داخلی کاهش مییابد که افزایش صادرات محصول میتواند راهی جایگزین برای تقاضای از دست رفته باشد . در حوزه صادرات نیز با توجه به سیاست های ارزی جدید دولت و بانک مرکزی مبنی بر آزاد سازی فروش ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی در سامانه نیما سودآوری به دلیل افزایش نرخ ارز ارتقا می یابد و شرکت از معافیت مالیاتی صادرات نینز منتفنع میگردد.

مقایسه عملکرد شش ماهه منتهی به ۰۶/۳۱ /۱۳۹۷ با پیش بینی سال ۱۳۹۷

تحلیل بنیادی شبصیر

مقایسه پیش بینی و عملکرد فروش شش ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۶/۳۱

تحلیل بنیادی شبصیر

پیش بینی می شود هزینه های اداری و عمومی و فروش در ۶ ماهه باقیمانده سال ۱۳۹۷ براساس عملکرد ۶ ماهه و شرایط اقتصادی به وقوع بپیوندد. 

منابع و مصارف ارزی

شرکت در گزارش خود اعلام کرده است که مبلغ ۱۳۷ میلیون ریال از بابت تسعیر ارزی سود میبرد.که بنظر این مورد نیاز به شفاف سازی بیشتری از سوی شرکت دارد.

تحلیل بنیادی شبصیر

قیمت جهانی فقط بیانگر ABS 50-NA می باشد که مصارف عمومی دارد و طی هفت ماه نخست سال قیمت مذکور در بازه ۱۷۴۰ تا ۲۰۷۵ دلار به ازای هر تن در نوسان بوده است و تسعیر ارز نیز بر اساس نرخ روز سامانه نیما صورت گرفته است . شایان ذکر است تعیین قیمت فروش سایر گریدهای ABS که بخش قابل توجه تولید و فروش شرکت را شامل می شود، بدلیل سفارشی بودن و شرایط خاص تولید ، توسط کمیسیون فروش شرکت تعیین می گردد. همچنین، از آنجا که قیمت فروش محصولات به بهای تمام شده تولید بستگی دارد و افزایش قیمت مواد اولیه خریداری شده از بورس کالا و تغییر نرخ ارز باعث افزایش قیمت تمام شده محصول می گردد، اثر مستقیم بر قیمت فروش محصول خواهد داشت که بر حسب تغییرات نرخ ارز و افزایش قیمت خرید مواد اولیه تعدیل متناسب در قیمت فروش محصولات صورت می پذیرد.

تحلیل بنیادی شبصیر

همانطور که در جدول فوق مشاهده میکنید شرکت به لحاظ پیش بینی خود و نیز روند تولید و فروش کاملا خطی پیش میرود و از این منظر میتواند به سود پیش بینی شده خود با فرض ثبات شرایط فعلی دست یابد.

نتیجه کلی

شرکت در نظر دارد به منظور اجرای طرح و توسعه خود جهت افزایش کیفیت و تنوع محصولات و کاهشزمان فرایندهای تولید ، از محل آورده نقدی صاحبان سهام سرمایه خود را به میزان ۵۰ %افزایش دهد.

شرکت در سال ۹۲ و در ضمن تحریم های اوبامایی و اجماع جهانی بر علیه ایران و قطع سوئیفت عملا صادراتی نداشته است(فقط ۲۳ تن صادرات) و بشدت تحت تاثیر تحریم ها قرار گرفته است اما شرکت توانسته است در سال ۹۲ (مجموع تناژ تولیدی در سال ۹۲ برابر۲۲ هزار تن بوده است )تولید خود را در بازار داخلی بفروش برساند همچنین در سال گذشته علیرغم تولید ۳۶۶۰۰ تن بیش از ۹۵ درصد محصول تولیدی را در بازار داخلی بفروش رسانده است با اینحال با توجه به پیش بینی ما در خصوص ایجاد رکود در بخش های مختلف در سال جاری (ناشی از تحریم) شرکت میبایست حتما روی بازار صادراتی خود توجهی ویژه داشته باشد.با توجه به عدم اجماع جهانی بر علیه کشورمان ,شرکت میتواند در این خصوص موفق عمل کند امری که در صورت عدم تحقق آن یک تهدید واقعی بر علیه مسیر سودآوری شبصیر خواهد بود.

در معاملات به تاریخ ۱۳۹۷/۰۳/۱۲ که از بورس کالا استخراج شده است استایرن منومر تولیدی پتروشیمی پارس به قیمت پایانی ۵۵٫۶۵۷ ریال مورد معامله واقع شده است در حالی که در تاریخ ۱۳۹۷/۰۷/۱۸ به قیمت پایانی ۷۲٫۴۱۱ ریال مورد معامله واقع شده است که نشان از رشد ۳۰ درصدی قیمت مواد اولیه برای پتروشیمی قائد بصیر نسبت به ابتدای سال و قبل از جهش نرخ ارز دارد.

با نگاه به قیمت گذاری فروش محصولات ارئه شده پتروشیمی قائد بصیر در بورس کالا نکات جالب توجهی حاصل میگردد.در مقایسه بین آخرین معامله به تاریخ ۱۳۹۷/۰۸/۰۷ و معاملات به تاریخ ۱۳۹۷/۰۳/۲۹  در محصول اکریلونیتریل بوتادین استایرن گرید ۵۰ (ABS)در قیمت پایه رشدی در حدود با ۵۰ درصد قابل مشاهده است و در کمترین حالت رشد نرخ محصولات فروش رفنه شبصیر در بورس کالا ۴۰ درصد رشد داشته است.با اینحال گرید ۷۵ این محصول نسبت به ابتدای سال تغییر بااهمیتی نداشته است

به عبارتی قیمت نهاده های تولید شبصیر کمتر از نرخ فروش محصول این شرکت رشد داشته است و این یک اهرم در سودآوری شبصیر خواهد بود.

با فرض فروش ۳۷۰۰۰ هزار تن و نرخ فروش میانگین ۷۸٫۹۵۳٫۲۶ با حاشیه سود ۱۱ درصدی ۶ ماه اول سال شرکت میتواند ۹۷۰ ریال سود به ازای هر سهم محقق نماید(جمع تولید ۱۳۹۶ برابر با ۴۱۰۸۹ تن بوده است)

به شرط حرکت خطی و با فروشی به مبلغ ۲٫۰۰۱٫۴۴۶ در شش ماهه و حاشیه سود خالص ۱۱ درصدی شرکت توانسته است به سود خالص  ۲۲۶٫۰۸۷  میلیون ریالی دست یابد و به ازای هر سهم ۶۸۵ ریال سود حاصل کند .با فرض ثبات شرایط در شش ماهه دوم شرکت میتواند ۱۳۷۰ ریال را به ازای هر سهم محقق نماید و کمی از پیش بینی ۱۱۶۱ ریالی خود تا پایان سال ۱۳۹۷ پیشی بگیرد(تعدیل مثبت ۱۸ درصدی در فرض ثبات شرایط و حرکت خطی مطابق با شش ماهه ابتدایی سال)

با سود ۹۴۴ در سال گذشته  و ۲۸۳ ریالی در سه ماهه فعلی و کشف قیمتی در ۸۵۰۰ ریال p/e =6.4 خواهد بود این در حالی است که p/e گروه محصولات شمیایی در حال حاضر ۴٫۱ واحد بوده و از این منظر امکان قیمت گذاری مناسب تری برای سهم عرضه اولیه وجود داشت.

ارزش دفتری سهم نیز ۲۲۷۰ ریال محاسبه گردید.

بهای تمام ‌شده درآمدهای عملیاتی در طی دوره دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۶/۳۱ به مبلغ ۱,۶۱۵,۹۶۳ میلیون ریال رسیده است که در مقایسه با  مدت مشابه سال قبل رشدی ۳۶ درصدی را نشان میدهد.این در حالی است که بهای تمام شده ۱۲ ماهه ۱۳۹۶ برابر با ۲,۴۹۱,۳۵۶بوده است  با حفظ آهنگ فعلی شش ماهه تا انتهای سال, بهای تمام ‌شده درآمدهای عملیاتی به مبلغ ۳٫۲۳۱٫۹۲۶ میلیون ریال خواهد رسید که در اینصورت در مقایسه با سال قبل رشدی حداقل ۳۰ درصدی خواهد داشت.

درآمدهای عملیاتی شرکت در طی دوره دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۶/۳۰ به مبلغ ۲,۰۰۱,۴۴۷ میلیون ریال بالغ شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد رشد داشته است این در حالی است که مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت در سال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ مبلغ ۳,۳۲۲,۵۱۵ میلیون ریال بوده است و بنابراین به شرط حفظ آهنگ قبلی خالص درامد عملیاتی شرکت به ۴٫۰۰۲۸۹۴ میلیون ریال خواهد رسید که در مقایسه با سال قبل ۲۰ درصد رشد را نشان خواهد داد .

بنابراین شرکت نیاز به اندکی افزایش رشد نرخ فروش یا کاهش هزینه های مالی خواهد داشت البته باید توجه داشت که افزايش سرفصل پيش پرداختها و سفارشات بدليل خريد مواد اوليه به جهت پيشگيری از تاثيرات احتمالی تحريم هابوده است و عمدتا شامل AN بميلغ ۴۲۱ ميليارد ريال ،SAN بمبلغ ۸۴٫۴ ميليارد ريال و TIO2بمبلغ ۳۷ ميليارد ريال ميباشد(رشد ۵۶۱ درصدی ).از این منظر شرکت پیش از شروع تحریم ها به اقدامات تامینی دست زده است و این نکته مثبتی در ترازنامه شرکت است.

همچنین هزینه‌های فروش، اداری و عمومی در دوره ۶ ماهه ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۵۶ درصدی را نشان میدهند.این موضوع نشان میدهد که علیرغم سود آوری خوب و رشد نرخ قابل قبول شرکت همچنان نیاز به کنترل بیشتری بر هزینه های خود دارد.

سلب مسئولیت:در هر حال مسئولیت ورود به یک موقعیت معاملاتی با کاربران گرامی است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 511 views بار دسته بندی : تحلیل بنیادی بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.