مکس بورس تحلیل بنیادی مادیرا - مکس بورس

تحلیل بنیادی مادیرا

در مطلب حال حاضر  پرشین بورس  , به تحلیل بنیادی , عرضه اولیه , شرکت صنایع ماشینهای اداری ایران با نماد مادیرا میپردازیم.

شرکت صنایع ماشینهای اداری ایران در تاریخ ۱۳۶۵/۱۱/۱۸ به صورت شرکت سهامی خاص  در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران تحت نام شرکت پارس برد تأسیس و به ثبت رسیده که براساس صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۳۷۳/۱۲/۲۷ به نام شرکت صنایع ماشینهای اداری ایران تغییر یافته است فعالیت شرکت از بدو تأسیس تا پایان سال مالی ۱۳۷۲ منحصر به اجرای پروژه تولید بردهای الکترونیک بوده و طی سال ۱۳۷۳ اقدام به آماده سازی خط تولید ساخت مانیتور و همچنین افزایش زیربنا و مطابق نمودن مستحدثات و تأسیسات مورد نیاز نموده که نهایتاً در شهریور ماه ۱۳۷۴ اقدام به بهره برداری و تولیدمانیتور تحت لیسانس کارخانجات LG را با مارک مذکور نموده است. لازم به ذکر است که شرکت درراستای اجرای طرح توسعه و تکمیل کارخانجات تولیدی خود با عنایت به افزایش روز افزون گستره عملیاتی و اهداف در نظر گرفته شده، نسبت به سرمایه گذاری در زمینه خرید و نصب ماشین آلات تمام اتوماتیک ومدرن عمدتاً اواخر سال مالی ۱۳۷۷ و افزایش آن در طول مدت فعالیت اقدام، که در ابتدای نیمه دوم سال ۱۳۷۶ نیز نسبت به توسعه ساخت و احداث کارخانجات تولیدی خود اقدام نموده بود.از سال ۱۳۸۶ با معرفی برند VISION.X شرکت به صنعت تلویزیون ورود پیدا کرد و در سال حاضر موفق به أخذ نمایندگی شرکت TCL که از بزرگترین تولیدکنندگان تلویزیون دنیاست گردید.

تحلیل بنیادی مادیرا

معرفی شرکت فرعی

شرکت صنایع پلاستیک  مادیران(سهامی خاص) تا قبل از تأسیس بعنوان واحد پلاستیک شرکت صنایع ماشینهای اداری ایران(سهامی عام) مشغول فعالیت بوده و از تاریخ ۹۲/۰۵/۰۵ به صورت مستقل تحت نام شرکت صنایع پلاستیک مادیران (سهامی خاص) در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده. شرکت صنایع پلاستیک مادیران،شرکت فرعی شرکت صنایع ماشینهای اداری ایران محسوب می شود.

موضوع فعالیـت این شرکت طبق ماده ۲ اساسنامه عبارتــست از:

انجام کلیــه امور بازرگانی، خرید، فروش وصادرات و واردات کلیه اقلام مجاز بازرگانی، اخذ و اعطای نمایندگی داخلی و خارجی، شرکت در مناقصات ومزایدات خصوصی و دولتی، برپایی و شرکت در اقلام مجاز بازرگانی، اخذ و اعطای نمایندگی داخلی وخارجی، شرکت در مناقصات و مزایدات خصوصی و دولتی، برپایی و شرکت در نمایشگاههای خارجی وداخلی و ایجاد کارخانجات تولیدی و اخذ مجوز مربوطه و راه اندازی، انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی وحقوقی، اخذ وام و تسهیلات ریالی و ارزی از بانکها و شعب داخلی و خارجی و موسسات مالی و اعتباری،ترخیص کالا از گمرکات کشور، ایجاد شعبه در داخل و خارج از کشور، فعالیت در صنایع پلاستیک، ایجادکارخانه پلاستیک، تولید و خرید و فروش و مونتاژ هرگونه قطعه پلاستیکی و هر نوع ماده خام مربوطه ومشتقات آن، خرید و فروش و تولید و طراحی قالبهای مورد نیاز و ماشین آلات مورد نیاز و بکارگیری و بهره برداری از تأسیساتی که خود ایجاد می نماید یا از تأسیساتی که دیگران ایجاد نموده اند، بازاریابی کالاهای تولیدی و فروش آن و أخذ سفارش تولید قطعات برای دیگران و انعقاد قرارداد با هرشرکت دولتی وخصوصی. محصول اصلی شرکت عمدتا قاب جلویی و پشتی لوازم الکترونیکی می باشد. برای نمونه در حال حاضر به تولید قطعات پلاستیکی یخچال مانند سبد جا میوه ای برای شرکت پرتو سرد توان (هیمالیا)، بک و فرانت تلویزیون و تاپ و اوتر لباسشویی برای شرکت صنایع گلدیران، بک و فرانت تلویزیون و مانیتور وقطعات پلاستیکی گیرنده دیجیتال برای شرکت صنایع ماشینهای اداری ایران، قطعات پلاستیکی چرخ خیاطی مانند درب چرخ خیاطی برای شرکت کاچیران و قطعات پلاستیکی خودرویی، مانند درپوش تزئینی داشبورد برای شرکت راستی کار البرز مشغول می باشد.

صنایع پلاستیک مادیران توسط شرکت ماشین های اداری ایران تأسیس گردیده است و سرمایه ثبت شده شرکت ۵ میلیارد ریال منقسم به ۵ میلیون سهام ۱۰۰۰ ریالی می باشد که از این تعداد ۹۹۴،۹۹۹،۴ سهم معادل ۹۹/۹۹ %درصد متعلق به شرکت صنایع ماشینهای اداری ایران می باشد.

بازارهای اصلی، وضعیت رقابتی و جایگاه شرکت

شرکت صنایع ماشینهای اداری ایران با بیش از ۵۰ سال سابقه در صنایع ماشینهای اداری و الکترونیک،بزرگترین شرکت درنوع خود در سطح خاورمیانه است. این شرکت در بخش های فروش نمایندگی، فروش مستقیم، فروش اعتباری ،فروش دولتی و تعاونی ، فروش زنجیره ای و فروش اینترنتی تاکنون موفق به فروش ۲٫۰۰۰٫۰۰۰دستگاه گیرنده دیجیتال ایکس ویژن،۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ مانیتور، ۵۰۰٫۰۰۰ تلویزیون و انواع تجهیزات کامپیوتری در سراسر کشور بوده است.خدمات پس از فروش صنایع ماشینهای اداری ایران  شامل۸ مرکز اصلی تعمیرات، ۷۸۵ مرکز مجاز خدمات پس از فروش در سراسر کشور می باشد. که ظرفیت پاسخگویی و ارائه خدمات به ۳۰۰٫۰۰۰ مشتری در سال را دارد.این شرکت کاملا خصوصی است که توسط چندین نسل از خانواده  اداره می شود وبا بیش از ۵۰ سال تجربه موفق در ارائه کالاهای با کیفیت و خدمات پس از فروش، یکی از معتبرترین وموفق ترین شرکت های حوزه IT و لوازم صوتی و تصویری در ایران است.از دیدگاه بررسی جایگاه فعلی صنایع مادیران محل هدف گذاری این شرکت برای سال های آینده بدین شرح است که با توجه به فضای موجود در بازارتلویزیون که ناشی از برندهای خارجی گران و بعضی برندهای داخلی باکیفیت پایین و ارزان قیمت است، VISION.X هدف خود را ارائه محصولی با قیمت ارزان وکیفیت مطلوب قرار داده است. باتوجه به اضافه شدن برند TCL و در کنار هم قراردادن برند X.VISION وTCL هدف شرکت دستیابی به ۱۶ %سهم بازار برای X.VISION و ۸ %برای TCL است که جمعاً هدف
دستیابی به ۲۴ % سهم بازار می باشد.

موضوع فعالیت شرکت طبق مفاد ماده ۳ اساسنامه به شرح زیر می باشد:

ارائه سرویس خدمات پس از فروش و تعمیرات، انجام کلیه امور در رابطه با واردات و ساخت و تولید و فروش انواع ماشینهای اداری و الکترونیکی و کامپیوتری و تجهیزات جانبی آن و سیستم های شبکه وتجهیزات انتقال و رویت داده ها و واردات و صادرات و ساخت، تولید، فروش لوازم خانگی و لوازم خانگی کوچک وموبایل و تبلت و ساعت هوشمند و نرم افزارهای مربوطه و بازاریابی و فروش انواع کالاهای فوق به روش آنلاین و واردات و تولید و فروش و توزیع تلویزیون و تلویزیون تعاملی (IPTV ) در صورت ضرورت قانونی انجام موضوعات فعالیت پس از اخذ مجوز های لازم و واردات و انجام امور بازرگانی اقلام و قطعات درچهارچوب موضوع فوق و ارائه سرویس خدمات پس از فروش و تعمیرات.
ب- موضوع فرعی
سرمایه گذاری و مشارکت در سایر شرکت ها از طریق تعهد سهام شرکت های جدید و یا خرید و تعهد سهام شرکت های موجود و انجام هر گونه فعالیت سرمایه گذاری، مالی و بازرگانی مجاز، اخذ نمایندگی، ایجادشعبه و اعطاء نمایندگی در داخل و خارج از کشور.

سهامداران عمده مادیرا

تحلیل بنیادی مادیرا

اطلاعات مدیران مادیرا

تحلیل بنیادی مادیرا

اهداف مادیرا

شرکت علاوه بر برند X.VISION برند TCL را به سبد کالای اضافه کرده و با تأمین تلویزیون با قیمت متوسط برای خانواده ایرانی انتظار دارد به  هدف سهم ۲۴ درصدی خود در این حوزه دست یابد علاوه بر اضافه کردن این موضوع بنا به ادعای شرکت در حال گسترش کانال های فروش نیز می باشد و برای تثبیت جایگاه خود و تکمیل سبد در بازار وارد حوزه لوازم خانگی نیز می شود البته در حال حاضر به صورت ساخته شده تحت برند X.VISION و TCL عرضه می شود ولی درصدد است به جای کالای ساخته شده ، کالای تولیدداخل را جایگزین کند تا بتواند با قیمت گذاری مناسب کالای مناسب تری را به خانواده ایرانی ارائه کند.در ادامه تحلیل به این موضوع به صورت دقیق تری میپردازیم.

افزایش نرخ ارز

با افزایش نرخ ارز قیمت محصولات افزایش پیدا می کند. این افزایش قیمت، افزایش هزینه مواد اولیه را جبران می کند. بازار مصرف با افزایش قیمت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت ولی تأثیر آن چشم گیر نخواهد بود.(بنا به ادعای شرکت)

پروژه ، طرح ها و برنامه های توسعه

شرکت صنایع ماشینهای اداری ایران با توجه به استقبال مصرف کنندگان از محصولات  و خدمات ارائه شده اقدام به عرضه محصولات لوازم خانگی یخچال و لباسشویی کرده است. فاز اول آن در سال ۱۳۹۶ آغاز شدکه طیف وسیعی از مشتریان در همان روزهای ابتدایی کلیه محصولات را خریداری نمودند، به همین سبب طبق صلاحدید هیئت مدیره و مدیرعامل در سال ۱۳۹۷ خط تولید محصول لباسشویی راه اندازی خواهدشد که این خط از ظرفیت بسیار بالایی جهت پوشش دادن تقاضای بازار برخوردار خواهد بود. در فاز بعدیهمچنین محصولات یخچال فریزر که در انواع مختلف از قبیل ساید بای ساید، چهار درب و فریزرهای بالا و پایین سبد محصول یخچال فریزر را کامل خواهدکرد.

پروژه ای که اخیراً به مجموعه صنایع اضافه شده است پروژه یادگیری الکترونیک یا E-Learning بوده که مدارس هوشمند را به دنبال داشته است. در حال حاضر بسیاری از مدارس و ارگان ها از این پکیج که شامل تعدادی تبلت به تعداد کاربران و برد هوشمند می باشد استقبال کرده اند. آخرین پروژه ای که در سال۱۳۹۶ به سبد محصولات شرکت صنایع پلاستیک مادیران اضافه می گردد پارچ تصفیه آب Xelle( ویژه آبشهری) می باشد که شامل پکیج پارچ و فیلترهای تصفیه بوده و به حفظ مزه طبیعی عالی آب با کاهش میزان کلر و املاح آهکی و ترکیبات مضری چون نیترات و فلزات سنگین مانند سرب، حذف باکتری های مضر با حفظ کلسیم برای سلامتی کمک می کند. بطور کلی برنامه صنایع مادیران، شامل افزودن خط تولید لوازم خانگی تحت دو برند X.VISION و TCL و همچنین توسعه بازار و محصولات بروز در زمینه تلویزیون های خانگی با اینچ و کیفیت بالاتر می باشد. همچنین برند TCL در سراسر دنیا به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ جهان در حوزه پنل شناخته شده است و بایستی اشاره نمود که این شرکت بزرگ چینیبا دیدن مزیت های رقابتی که در صنایع مادیران است مجاب شده است که تنها راه ورود سیستماتیک به بازار ایران از طریق شرکت صنایع مادیران است. این همکاری بسیاری طولانی مدت خواهد بود(بنا به ادعای شرکت) و حائزاهمیت است که برندهای جهانی دیگر همچون LG و SHARP تجربه های بسیار موفقی با صنایع مادیران داشته اند.

تأمین کننده ماشین آلات خطوط اصلی تولید، شرکت های اروپایی و تأمین کننده ماشین آلات خطوط انتقال و جابه جایی، شرکت های چینی می باشند.
همچنین اقدام به تولید محصولات جدیدی با تمرکز بر یخچال های ساید بای ساید، یخچال با عرض بالا ۸۴ سانت و یخچال دوقلو خواهد شد.

تحلیل بنیادی مادیرا

باید توجه داشت که فاز دوم تولید skd یخچال که میبایست در تاریخ ۹۷/۰۲/۱۵ به بهره برداری میرسید به تاریخ خرداد ۱۳۹۸ موکول شده است.

اما ظاهرا فاز اول  خط تولید ماشین لباسشویی در همان تاریخ ۱۳۹۷/۱۱/۰۱ به بهره برداری خواهد رسید.

تحلیل بنیادی مادیرا

پیش بینی چالش ها و ریسک های پیش رو و چگونگی مدیریت آنها

۱٫ریسک نوسانات نرخ ارز
۲ .ریسک کاهش قدرت خرید مصرف کننده
۳ .ریسک  رقبا
۴ .ریسک افزایش هزینه ها با توجه به سیاست های افزایش حقوق کارگران دولت

درخصوص دو مورد اول می توان گفت که با توجه به گذشته بازار از آنجا که تلویزیون و مانیتور جزء کالاهای اساسی میباشند.با کاهش قدرت خرید مصرف کننده سایز بازار کوچک می شود ولی با توجه به اساسی بودنش و تغییر نرخ ارز پیش بینی می شود سایز بازار از لحاظ تعدادی ۵ %تغییر کند ولی از لحاظ ریالی
تغییر محسوسی نخواهد کرد زیرا با افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت تلویزیون را بدنبال خواهد داشت . با افزایش قیمت ارز شرکت ناچار از افزایش قیمت خواهد بودو به جای فروش تلویزیون با سایز بالا، تلویزیون های با سایز پایین تر خواهد فروخت .

وضعیت سرمایه در گردش شرکت

در سال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ شرکت وجوه نقدی معادل ۳۰۶٫۹۲۷ میلیون ریال، مجموع داراییجاری معادل ۳٫۲۸۳٫۱۶۶ میلیون ریال و مجموع بدهی جاری معادل ۱٫۶۸۹٫۳۷۵ میلیون ریال داشته است .همچنین در پایان سال مالی منتهی به ۱۳۹۵/۱۲/۳۰ وجوه نقد شرکت معادل ۲۱۷٫۵۴۷ میلیون ریال ومجموع دارایی جاری ۳٫۱۴۳٫۲۱۹ میلیون ریال و مجموع بدهی جاری ۸۳۷٫۶۵۷ میلیون ریال بوده است.

در سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۰۶/۳۱ شرکت وجوه نقدی معادل ۶۱۱٫۲۷۲ میلیون ریال، مجموع دارایی جاری معادل ۳٫۶۶۲٫۷۴۸ میلیون ریال و مجموع بدهی جاری معادل ۱٫۸۸۱٫۹۸۱ میلیون ریال داشته است .همچنین در پایان دوره منتهی به ۱۳۹۷/۰۶/۳۱ وجوه نقد شرکت معادل ۲۱۳٫۶۰۴ میلیون ریال ومجموع دارایی جاری ۲٫۸۳۳٫۶۰۶ میلیون ریال و مجموع بدهی جاری ۱٫۴۵۴٫۵۹۲ میلیون ریال بوده است.

خلاصه صورت جریان وجوه نقد

تحلیل بنیادی مادیرا

 

صورت سود و زیان در سال ۹۶

درآمدهای عملیاتی در سال ۹۶

مجموع درآمدهای عملیاتی برای سال ۹۶ معادل ۳،۷۶۲،۴۵۷ میلیون ریال است که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۲۶ % درصد افزایش داشته است.

بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی در سال ۹۶

بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی شرکت را عمدتاً مواد مستقیم، دستمزد مستقیم، حامل های انرژی،استهلاک و … تشکیل می دهد که هزینه مزبور برای سال ۹۶ مبلغ ۲،۷۳۶،۷۵۰ میلیون ریال می باشد که ۲۰ % درصد رشد داده شده است که ناشی از افزایش نرخ مواد مصرفی و تعداد محصولات ، نسبت به سال ۹۵ساخته شده و دستمزد مستقیم و حامل های انرژی می باشد.

هزینه های فروش، اداری عمومی در سال ۹۶

هزینه های فروش، اداری و عمومی سال ۹۶ به مبلغ ۵۵۸،۹۸۶ میلیون ریال می باشد که نسبت به سال ۹۵در حدود ۴۲ % درصد افزایش یافته است علت افزایش این هزینه ها، افزایش در هزینه های حقوق و دستمزد پرسنل اداری و سایر هزینه های اداری می باشد.

هزینه های مالی در سال ۹۶

هزینه های مالی شرکت نسبت به سال قبل حدوداً دو برابر شده است و علت این افزایش اخذ تسهیلات ازبانک بابت راه اندازی خط جدید تولید ماشین لباسشویی و یخچال است.

سایر درآمدها(هزینه) های غیرعملیاتی در سال ۹۶

درآمدها(هزینه)های غیرعملیاتی شرکت عمدتاً حاصل از سپرده ها بانکی می باشد که نسبت به سال قبل%۲۳ درصد کاهش داشته است.

سود (زیان)عملیاتی  در سال ۹۶

در سال ۹۶ سود عملیاتی شرکت %۲۴ درصد افزایش داشته است.

تحلیل بنیادی مادیرا

اصلی ترین علت زیان عملیاتی در سال ۱۳۹۴ مربوط به رکود شدید بازار و کاهش حجم و مبلغ فروش دراین سال بوده که این موضوع با تعدیل ۳۰ درصدی نیروی انسانی که عمده ترین هزینه های سربار این شرکت می باشد، مرتفع گردید.

تحلیل بنیادی مادیرا

تحلیل بنیادی مادیرا

تسهیلات مالی در سال جاری

کل تسهیلات مالی این شرکت کوتاه مدت بوده که این مبلغ برای دوره ۱۳۹۷٫۰۶٫۳۱ از قرار ۶۵۶٫۲۶۲ میلیون ریال میباشد.همچنین تسهیلات مالی شرکت برای دوره ۱۳۹۶٫۰۶/۳۱ مبلغ ۵۳۳٫۸۲۳ میلیون ریال بوده است.افزایش تسهیلات شرکت نسبت به سال قبل به دلیل تسهیلات دریافتی جهت راه انداری خط تولید جدید ماشین لباسشویی و یخچال میباشد.

درآمدهای عملیاتی سال ۱۳۹۷

مجموع درآمدهای عملیاتی برای دوره ۱۳۹۷/۰۶/۳۱ معادل ۲،۵۲۴،۷۲۴ میلیون ریال است که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۶۳ % درصد افزایش داشته است.تقریبا نیمی ار این افزایش به دلیل جام جهانی بوده است.

بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی

بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی شرکت را عمدتا مواد مستقیم ,دستمزد,حامل های انرژی ,استهلاک و غیره تشکیل میدهد.هزینه مزبور مبلغ ۱٫۵۲۴٫۱۸۹ میلیون ریال میباشد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸% درصد رشد داشته است که ناشی از افزایش نرخ مواد اولیه ,افزایش تعداد محص.ل ساخته شده  و دستمزد مستقیم و حامل های انرژی است.

هزینه های فروش، اداری عمومی در سال ۱۳۹۷

هزینه های فروش، اداری و عمومی برای دوره ۱۳۹۷/۰۶/۳۱ معادل به مبلغ ۳۵۲،۶۱۷ میلیون ریال می باشد که نسبت به مدت مشابه سال قبل در حدود ۶۳ % درصد افزایش یافته است علت افزایش این هزینه ها، افزایش در هزینه های حقوق و دستمزد پرسنل اداری و سایر هزینه های اداری می باشد.

هزینه های مالی

نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۱۰۰ درصدی بدلیل اخذ تسهیلات بابت راه انداری خط جدید تولید ماشین لباسشویی و یخچال داشته است.

سایر درآمدها(هزینه های)غیرعملیاتی

درامدها و هزینه های غیر عملیاتی شرکت عمدتا حاصل از سرمایه گذاری در سپرده بانکی است که برای دوره ۹۷/۰۶/۳۱ به مبلغ ۷٫۴۳۵ میلیون ریال است و برای دوره پیشین ۶٫۶۴۸ بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲% رشد داشته است.

سود یا زیان عملیاتی ۱۳۹۷

در سال ۱۳۹۷ سود عملیاتی شرکت سه برابر شده است.

پیش بینی شرکت در خصوص درآمدهای عملیاتی

شرکت پیش بینی نموده تا انتهای سال مالی ۱۳۹۷ مجموع درآمد عملیاتی به ۵٫۵۲۲٫۲۹۶میلیون ریال بالغ شود.

بررسی صورت های مالی 

صنایع ماشین های اداری ایران بر اساس گزارش حسابرسی شده تلفیقی ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ به ازای هر سهم ۲۱۸ ریال سود محقق نموده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد رشد داشته است.مادیرا بر اساس گزارش تلفیقی ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ مبلغ ۳۰۱٫۶۱۹ میلیون ریال سود خالص محقق نموده است.

صنایع ماشین های اداری ایران بر اساس گزارش حسابرسی شده تلفیقی ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم ۲۵۱ ریال سود محقق نموده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۳۹ درصد رشد داشته است.مادیرا بر اساس گزارش تلفیقی ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۶/۳۱ مبلغ۲۶۱,۹۲۳میلیون ریال سود خالص محقق نموده است.

تغییر نرخ فروش محصولات شرکت

 دريافت مجوز تغيير بيش از ۱۰ درصد در نرخ فروش محصولات یا ارائه خدمات – گروه الف

اصلاح و جا به جايي مبلغ فروش تلويزيون و مبلغ فروش مانيتور در دوره شش ماهه اول سال ۱۳۹۷ صورت گرفته است .در این مورد شرکت ابراز داشته است که متوسط نرخ فروش تلویزیون و مانیتور در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ برابر با ۳۹٫۹۶ درصد افزایش داشته است زیرا  در سال ۱۳۹۶,  معادل ۶۳ درصد از فروش محصولات نمایشی مربوط به مانیتور بوده است در صورتی که در شش ماهه ۱۳۹۷ ,۴۴ درصد ار فروش محصولات این گروه مانیتور میباشد و با توجه به کاهش فروش مانیتور و افزایش فروش تلویزیون و تغییر سلیقه مصرف کنندگان برای استفاده از تلویزیون با اینچ های بالاتر سبب گردیده گردیده در گروه محصولات نمایشی افزایش نرخ ملاحظه شود

تحلیل بنیادی مادیرا

تغییر نرخ مواد اولیه  مصرفی شرکت

متوسط  نرخ مصرف مواد اولیه در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال قبل  ۲۷ درصد افزایش داشته است زیرا تعیین نرخ این مواد اولیه عمدتا ناشی از تخصیص ارز در سامانه نیما  است.در سال گذشته تخصیص ارز از طریق سیستم بانکی مرکزی با دلار ۴۲۰۰ تومانی  صورت میپذیرفت ولی در سال جاری ارز مورد استفاده شرکت  از طریق  سامانه نیما و دلار ۸۰۰۰ تومانی تعیین میگردد.

تحلیل بنیادی مادیرا

تحلیل بنیادی مادیرا

جدول بالا بر اساس نرخ فروش محصولات مادیرا در هفت ماهه ابتدایی  سال مالی تهیه شده است.در جدول بالا میانگین کل تغییرات نرخ فروش هفت ماهه به فروردین ماه سال جاری مقایسه شده است.در جدول فوق محصولات نمایشی بطور میانگین ۷۸ درصد افزایش نرخ فروش داشته اند.لوازم خانگی ۵۷ درصد و سایر محصولات نیز ۵۱ درصد افزایش نرخ فروش در طی هفت ماهه داشته اند لیکن نرخ محصولات کامپیوتری برخلاف اردیبهشت و خرداد و تیرماه سیر کاهشی نرخ فروش داشته اند و این کاهش نرخ در مقایسه با اردیبهشت و خرداد ۷۴ درصد بوده است لیکن بطور کلی محصولات کامپیوتری از ابتدای سال تاکنون افزایش نرخی در حدود ۵۴ درصد داشته اند.

بطور خلاصه میتوان گفت چنانچه نرخ خرید مواد اولیه بطور متوسط ۲۷ درصد افزایش یافته باشد(بر طبق ادعای شرکت)در اینصورت شرکت موفق شده است افزایش نرخ فروش محصولات خود را بصورت کلی و با میانگین ۶۰ درصد افزایش دهد و از این منظر چشم انداز سودآوری شرکت مثبت خواهد بود .علاوه بر این افزایش نرخ ۱۳ درصدی فروش تلویزیون نیز مورد اشاره است اما نمیدانیم که این افزایش نرخ دقیقا از چه ماهی اعمال شده است و تاریخ این افزایش نرخ ۱۳ درصدی در موارد افشای اطلاعات بااهمیت نامشخص میباشد.

تولید و فروش در هفت ماهه اخیر

persianbourse.com
محصولات نمایشی محصولات کامپیوتری لوازم خانگی محصولات تزریقی سایر محصولات خدمات پس از فروش
تعداد فروش فروردین ۱۳۹۷ ۲۸,۰۲۷ ۴۴۵ ۶۱۶ ۱۸,۷۲۴ ۶۷۹ ۱۲۷۵
تعداد فروش اردیبهشت ۹۷ ۳۷,۲۳۱ ۱,۶۹۰ ۱۴۷۰ ۵۵,۳۷۴ ۵٫۱۷۷ ۱,۵۱۹
تعداد فروش  خرداد ۱۳۹۷ ۲۹,۲۶۹ ۸۶۰ ۱٫۷۱۲ ۰ ۲,۱۴۴ ۱,۷۸۷
تعداد فروش  تیر ۱۳۹۷ ۳۱,۶۴۲ ۶۸۳ ۱,۶۳۷ ۰ ۵,۸۲۰ ۰
تعداد فروش مرداد ۱۳۹۷ ۱۲,۴۵۷ ۱۷۴ ۹۸۹ ۰ ۲,۸۲۷ ۰
تعداد فروش شهریور ۱۳۹۷ ۳۰,۳۹۹ ۴۱۵ ۲,۸۳۷ ۰ ۱,۲۴۰ ۰
تعداد فروش مهر ۱۳۹۷ ۳۱,۷۵۶ ۲,۱۵۱ ۲,۱۶۳ ۰ ۲,۲۸۷ ۰
تعداد فروش آبان ۹۷ ۱۳۹۷
جمع تعداد فروش ۲۰۰۷۸۱ ۶٫۴۱۸ ۱۱٫۴۲۴       ۷۴٫۰۹۸ ۲۰٫۱۷۴ ۴٫۵۸۱

در زمینه تعداد فروش محصولات شرکت به نحو مطلوبی قابل پیش بینی نیست .

تحلیل بنیادی مادیرا

با توجه به جدول فوق شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل در تعداد فروش ۲۹ درصد کاهش را نشان میدهد.(مقدار تولیدو فروش محصول در شش ماهه اول سال ۹۶ برابر با ۲۵۹۴۱۴  دستگاه و در شش ماهه اول سال ۹۷ برابر ۲۰۰٫۴۴۱ دستگاه را نشان میدهد .)

دارایی و بدهی  ارزی

شرکت دارایی ارزی معادل ۶۳٫۵۴۷ یورو  و بدهی ارزی معادل با ۵٫۸۶۲٫۸۶۸ یورو بدهی ارزی است و لذا انتظار زیان تسعیر ارز از شرکت میرود.

موجودی فعلی مواد اولیه و محصول

تحلیل بنیادی مادیرا

تحلیل بنیادی مادیرا

سهم از محل موجودی خود و در صورت فروش کلیه موجودی میتواند تا ۱۲ تومان سود به ازای هر سهم بسازد.

نتیجه کلی

صنایع ماشین های اداری ایران بر اساس گزارش حسابرسی شده تلفیقی ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۶/۳۱ به ازای هر سهم ۲۵۱ ریال سود محقق نموده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۳۹ درصد رشد داشته است.مادیرا بر اساس گزارش تلفیقی ۶ ماهه منتهی به ۱۳۹۷/۰۶/۳۱ مبلغ۲۶۱,۹۲۳میلیون ریال سود خالص محقق نموده است.

اصلی ترین علت زیان عملیاتی در سال ۱۳۹۴ مربوط به رکود شدید بازار و کاهش حجم و مبلغ فروش دراین سال بوده که این موضوع با تعدیل ۳۰ درصدی نیروی انسانی که عمده ترین هزینه های سربار این شرکت می باشد، مرتفع گردید.انتظار داریم در فضای تیره و تار اقتصادی فعلی و احتمال رکود شدید اقتصادی در ماه های آتی و علی الخصوص کاهش قدرت خرید اکثریت جامعه,این اثر دوباره بروز کند اما در عین حال باید توجه داشت که کاهش قدرت خرید دهک های میانی جامعه میتواند سلیقه خرید را به سوی کالای داخل سوق دهد مشروط بر اینکه قیمت کالای تولید داخل دارای قدرت رقابت با کالای خارجی به لحاظ قیمت خرید مصرف کننده نهایی باشد از این منظر میبایست منتظر عملکرد ماه های آتی بود.

شرکت پیش بینی نموده تا انتهای سال مالی ۱۳۹۷ مجموع درآمد عملیاتی به ۵٫۵۲۲٫۲۹۶ میلیون ریال بالغ شود.

مجموع درآمد عملیاتی مادیرا در هفت ماهه مبلغ ۳,۲۳۳,۶۶۳ و در شش ماهه برابر ۲,۵۳۱,۸۷۳ میلیون ریال بوده است. با حرکت خطی مطابق با شش ماهه اول انتظار تحقق درآمد عملیاتی ۵٫۰۶۳٫۷۴۶ میلیون ریال میرود که با حاشیه سود خالص ۱۱ درصدی در ۶ ماهه اول سود ۴۶۴ ریال به ازای هر سهم حاصل میگردد و در صورت فروش کلیه موجودی مبلغ ۵۸۴ ریال سود به ازای هر سهم حاصل میگردد.اما در صورت تحقق پیش بینی شرکت یعنی مبلغ  ۵٫۵۲۲٫۲۹۶ سود به ازای هر سهم شرکت ۵۰۶ ریال خواهد بود.

شرکت ابراز داشته است که متوسط نرخ فروش تلویزیون و مانیتور در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ برابر با ۳۹٫۹۶ درصد افزایش داشته است زیرا  در سال ۱۳۹۶,  معادل ۶۳ درصد از فروش محصولات نمایشی مربوط به مانیتور بوده است در صورتی که در شش ماهه ۱۳۹۷ ,۴۴ درصد ار فروش محصولات این گروه مانیتور میباشد و با توجه به کاهش فروش مانیتور و افزایش فروش تلویزیون و تغییر سلیقه مصرف کنندگان برای استفاده از تلویزیون با اینچ های بالاتر سبب گردیده گردیده در گروه محصولات نمایشی افزایش نرخ ملاحظه شود.

متوسط  نرخ مصرف مواد اولیه در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال قبل  ۲۷ درصد افزایش داشته است زیرا تعیین نرخ این مواد اولیه عمدتا ناشی از تخصیص ارز در سامانه نیما  است.در سال گذشته تخصیص ارز از طریق سیستم بانکی مرکزی با دلار ۴۲۰۰ تومانی  صورت میپذیرفت ولی در سال جاری ارز مورد استفاده شرکت از طریق  سامانه نیما و دلار ۸۰۰۰ تومانی تعیین میگردد.

محصولات نمایشی بطور میانگین ۷۸ درصد افزایش نرخ فروش داشته اند.لوازم خانگی ۵۷ درصد و سایر محصولات نیز ۵۱ درصد افزایش نرخ فروش در طی هفت ماهه داشته اند لیکن نرخ محصولات کامپیوتری برخلاف اردیبهشت و خرداد و تیرماه سیر کاهشی نرخ فروش داشته اند و این کاهش نرخ در مقایسه با اردیبهشت و خرداد ۷۴ درصد بوده است لیکن بطور کلی محصولات کامپیوتری از ابتدای سال تاکنون افزایش نرخی در حدود ۵۴ درصد داشته اند.

بطور خلاصه میتوان گفت چنانچه نرخ خرید مواد اولیه بطور متوسط ۲۷ درصد افزایش یافته باشد(بر طبق ادعای شرکت)در اینصورت شرکت موفق شده است افزایش نرخ فروش محصولات خود را بصورت کلی و با میانگین ۶۰ درصد افزایش دهد و از این منظر چشم انداز سودآوری شرکت مثبت خواهد بود .علاوه بر این افزایش نرخ ۱۳ درصدی فروش تلویزیون نیز مورد اشاره است اما نمیدانیم که این افزایش نرخ دقیقا از چه ماهی اعمال شده است و تاریخ این افزایش نرخ ۱۳ درصدی در موارد افشای اطلاعات بااهمیت نامشخص میباشد.

در زمینه تعداد فروش محصولات شرکت به نحو مطلوبی قابل پیش بینی نیست . و  معمولا هر ماه دارای اختلاف با ماه پیش است لیکن این اختلاف بااهمیت نیست.

شرکت دارایی ارزی معادل ۶۳٫۵۴۷ یورو  و بدهی ارزی معادل با ۵٫۸۶۲٫۸۶۸ یورو بدهی ارزی است و لذا انتظار زیان تسعیر ارز از شرکت میرود.

سهم از محل موجودی خود و در صورت فروش کلیه موجودی میتواند تا ۱۲ تومان سود به ازای هر سهم بسازد.

شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل در تعداد فروش ۲۹ درصد کاهش را نشان میدهد.(مقدار تولیدو فروش محصول در شش ماهه اول سال ۹۶ برابر با ۲۵۹۴۱۴  دستگاه و در شش ماهه اول سال ۹۷ برابر ۲۰۰٫۴۴۱ دستگاه را نشان میدهد .)لیکن  کاهش تعداد فروش با افزایش نرخ میانگین ۶۰ درصدی  فروش جبران شده است.

مجموع درآمدهای عملیاتی برای دوره ۱۳۹۷/۰۶/۳۱ معادل ۲،۵۲۴،۷۲۴ میلیون ریال است که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۶۳ % درصد افزایش داشته است.تقریبا نیمی از این افزایش به دلیل جام جهانی بوده است. لیکن همزمان هزینه های فروش، اداری و عمومی برای دوره ۱۳۹۷/۰۶/۳۱ معادل به مبلغ ۳۵۲،۶۱۷ میلیون ریال می باشد که نسبت به مدت مشابه سال قبل در حدود ۶۳ % درصد افزایش یافته است علت افزایش این هزینه ها، افزایش در هزینه های حقوق و دستمزد پرسنل اداری و سایر هزینه های اداری می باشد.از این منظر شرکت باید کنترل بیشتری بر هزینه های خود داشته باشد.

ارزش دفتری سهم ۱۴۹۴ ریال محاسبه گردید.

به شرط قیمت گذاری در قیمت ۳۶۵۰ ریال و به روش TTM   پی بر ای نماد برابر با ۱۱٫۲ خواهد بود.اما بر اساس سود  پیش بینی سال جاری مقدار P/E برابر ۷٫۸ واحد خواهد بود.

امنتظار میرود به مرور و با افزایش نرخ ارز سامانه نیما ,هزینه تولید افزایش یابد و در این صورت شرکت میبایست یا از هزینه های خود بکاهد یا بفکر افزایش نرخ محصولات خود باشد.

این مطلب بروز رسانی میگردد.

تحلیل بنیادی مادیرا

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 370 views بار دسته بندی : تحلیل بنیادی بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.