مکس بورس تحلیل بنیادی و تکنیکالی فاسمین - مکس بورس

تحلیل بنیادی و تکنیکالی فاسمین

شرکت کالسیمین با نماد فاسمین دارای سه مجتمع و کارخانه تولیدی در شهرستان زنجان است که شامل مجتمع تغلیظ سربو روی انگوران و کارخانه روی دندی، در مجاورت معدن سرب و روی انگوران و کارخانه روی زنجان در ۵کیلومتری شهر زنجان می باشد و سرمایه شرکت برابر با ۲۰۰ میلیارد تومان است. محصول مجتمع تغلیظکنسانتره روی و سرب و محصول کارخانجات روی دندی و زنجان، شمش روی می باشد. شرکت های مجتمع ذوب و احیاء قشم، تولید روی بندرعباس، اسیدسازان زنجان، صنعت روی زنگان و آلفا ماشین پویا جز شرکتهای زیر مجموعه شرکت کالسیمین می باشند.

تحلیل بنیادی و تکنیکالی فاسمین

بررسی تولید و فروش سال ۹۷

شرکت در ۱۲ ماهه منتهی به۱۳۹۶/۱۲/۲۹ توانست بیش از ۳۷ هزار تن شمش روی تولید کند و نزدیک به ۹۵درصد آن را به فروش رساند. درآمد کل شرکت در سال گذشته به بیش از ۵۲۵ میلیارد تومان رسید که رشد۷۵ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می دهد و دلیل اصلی آن افزایش نرخ جهانی روی تا محدوده ۳۵۰۰
دلار در هر تن بود. شمش روی حدود ۸۵ درصد از درآمد کل شرکت را به خود اختصاص می دهد. همچنین شرکت از نظر مقداری و مبلغی حدود ۸۵ درصد شمش روی را در بازار صادراتی به فروش می رساند. بعد ازشمش روی، به ترتیب کنسانتره سرب، کنسانتره روی خام و شمش سرب محصولاتی هستند که هر کدام حدود
۵درصد از فروش را به خود اختصاص می دهند.

شرکت در سه ماهه منتهی به خرداد ۱۳۹۷ با مقدار فروش ۸۲۴۰ تن شمش روی که کاهش ۲۱ درصدی نسبتبه سال قبل را نشان می دهد توانست رشد حدود ۲۳درصدی را در مبلغ فروش تجربه کند.در جدول زیر ظرفیت تولیدی هر یک از محصولات نشان و همچنین فرآیند تولید شرکت نشان داده شده است.

تحلیل بنیادی و تکنیکالی فاسمین

در جدول زیر مقدار فروش نیز نشان داده شده است.

همانطور که در جدول زیر پیداست به مرور در سال ۱۳۹۶ شرکت تمامی کنسانتره سرب را صرفا در بازار داخلی به فروش رسانده است در حالی که این رویه در سال های قبل کاملا برعکس بوده است. همچنین در این سال به دلیل تولید شمش سرب باعث شده است تا شرکتکنسانتره کمتری نسبت به سال های قبل به فروش برساند.

تحلیل بنیادی و تکنیکالی فاسمین

در جدول زیر مبلغ فروش نشان داده شده است.

همانطور که از جدول زیر پیداست شمش روی بیشترین سهم رادر فروش شرکت دارد و بعد از آن به ترتیب کنسانتره روی خام و کنسانتره سرب بیشترین سهم را در فروش به عهده دارند.تحلیل بنیادی و تکنیکالی فاسمین

 

در جدول زیر نیز نرخ فروش نشان داده شده است.

تحلیل بنیادی و تکنیکالی فاسمین

بهای تمام شده

حدود ۴۵درصد از مبلغ بهای تمام شده مربوط به مواد اولیه مصرفی است. مواد اولیه مصرفی شرکت خاک استکه از معدن انگوران تهیه می شود و قیمت گذاری آن تابعی از نرخ جهانی روی است. سربار حدود ۴۰ درصد ازبهای تمام شده را به خود اختصاص می دهد که عمده ترین عوامل تشکیل دهنده ی هزنیه سربار حقوق و
دستمزد و مواد مصرفی است.

عملکرد مالی

بر اساس گزارش حسابرسی نشده  کالسیمین در دوره ۳ ماهه منتهی به ۹۷/۰۳/۳۱ به ازای هر سهم ۲۸۶ ریال سود محقق کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۰درصد رشد بدلیل  افزایش ۲۳% فروش را محقق نموده است .فاسمین براساس عملکرد ۳ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ مبلغ ۵۷۱,۹۸۵ میلیون ریال سود خالص محقق کرده است.

کالسیمین دردوره ۱ ماهه منتهی به۹۷/۰۶/۳۱  مبلغ ۳۳۲,۴۰۰ میلیون ریال درآمد داشته است .فاسمین براساس عملکرد ۶ ماهه برای سال مالی منتهی به ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ مبلغ ۲,۴۴۹,۲۶۰ میلیون ریال درآمد داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل  ۱۱درصد رشد داشته است.

پیش بینی سود فاسمین

شرکت در دوره سه ماهه منتهی به خرداد ۱۳۹۷ به ازای هر سهم ۲۸۶ ریال سود محقق کرد که در این دوره شرکت مجبور بود دلار حاصل از صادرات خود را با نرخ ۴۲۰۰ تومان عرضه کند. همچنین در این دوره نرخ روی بالای ۳۰۰۰ دلار در هر تن بود. اما در ماه های اخیر با توجه به جنگ تجاری بین آمریکا و چین و همچنین
قدرت گرفتن شاخص دلار روند نزولی را در قیمت روی شاهد بودیم به طوری که قیمت آن تا حوالی ۲۴۰۰ دلاردر هر تن نیز کاهش یافت و افت نزدیک به ۲۰ درصدی را محقق نماید.

مفروضات پیش بینی:

تولید و فروش مطابق با سال قبل در نظر گرفته شده است.
– قیمت جهانی روی برای ادامه سال ۲۵۰۰ دلار در هرتن فرض شده است.
– نرخ تسعیر ارز ۱۰۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.
– نرخ خاک مصرفی با توجه به نسبت آن به شمش روی در سه ماهه ابتدای سال برآورد شده است.
– هزینه های حقوق و دستمزد با توجه به تورم رشد داده شده است.
– هزینه مالی با توجه به مانده تسهیلات شرکت برآورد شده است.
– درآمد و هزینه های عملیاتی و غیر عملیاتی برابر با سال ۱۳۹۶ در نظر گرفته شده است.

تحلیل بنیادی و تکنیکالی فاسمین

همانطور که مشاهده می شود با توجه به مفروضات بیان شده شرکت قادر است برای سال مالی ۱۳۹۷ قادر است به ازای هر سهم ۲۴۰۴ ریال سود محقق کند. در مفروضات مطرح شده سود شرکت های زیر مجموعه برابر باسال قبل گرفته شده است اما از آنجایی که شرکت های تولید روی بندرعباس و ذوب و احیای روی قشم نیز ازجمله شرکت های فعال در زمینه تولید روی هستند می توان انتظار داشت سود این شرکت ها نیز با افزایشهمراه شود و در نهایت سود فاسمین نیز از این محل افزایش یابد. همچنین شرکت نیز طرح BZS خود را بهبهره برداری رسانده است که در آن از باطله های نگهداری شده در دوره های قبل به منظور تولید روی استفادهمی شود ولی از آنجایی که اطلاعات دقیقی از آثار اجرای این طرح در دسترس نیست فرض بر آن گذاشته شدهاست که شرکت تمام خاک مورد نیاز خود را خریداری کند. بدیهی است در صورتی که این طرح به درستی اجرامی توان انتظار کاهش بهای تمام شده برای محصولات شرکت را داشت. در جدول زیر تحلیل حساسیت سود هرسهم شرکت نشان داده شده است.باید توجه داشت که EPS نماد به روش ttm در مقطع تهیه گزارش ۱۳۱۷ ریال و P/E آن نیز ۷٫۷۹ است درحالیکه P/Eگروه در همین مقطع عدد۸٫۲۲ را نشان میدهد.این نشان میدهد در صورت تحقق مفروضات و افزایش سودآوری P/E نماد به ۴٫۳ تنزل خواهد یافت و بنابراین فاسمین در این قیمت ارزنده تلقی میشود.با فرض شمش روی ۲۴۰۰ دلاری و قیمت دلار بطور میانگین ۱۴۰۰۰ هزارتومان فاسمین ۳۲۹۴ ریال سود به ازای هز سهم تا انتهای سال محقق خواهد کرد.

تحلیل بنیادی و تکنیکالی فاسمین

 

تحلیل تکنیکال فاسمین

نخست مطابق با تصویر زیر به همبستگی موجی فاسمین و فرآور میپرداریم.فاسمین همیشه با یک فاز تاخیری الگویی مشابه با فرآور داشته است.(نمودار قرمز رنگ مربوط به فاسمین میباشد)

تحلیل بنیادی و تکنیکالی فاسمین

 

تحلیل بنیادی و تکنیکالی فاسمین

فاسمین-هفتگی هدف سقف کانال صعودی در محدوده ۳۰۰۰ هزار تومان

 

تحلیل بنیادی و تکنیکالی فاسمین

نماد روی حمایت معتبر ۱۰۴۳۷ ریال و در پولبک به سقف شکسنه شده قرار دارد و بنابراین رعایت حد ضرر به شدت پراهمیت مینماید.

سلب مسئولیت:در هر حال مسئولیت ورود به یک موقعیت معاملاتی با کاربران گرامی است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 454 views بار دسته بندی : تحلیل بنیادی بورس تاريخ : 11 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.