مکس بورس تحلیل بورس امروز | دو سناریو درباره شنبه - مکس بورس

با پایان دادستدهای امروز بازار سهام دو دیدگاه درباره معاملات در هفته آینده مطرح میشود که البته هر دو مدعیان استدلال قوی را در این خصوص ارایه نمیکنند.

دنیای بورس | آخرین روز کاری هفته، یکی از پر نوسان‌ترین روزهای بورس در ماه‌های اخیر بود. در حالی که شاخص کل ابتدای بازار تا مرز ۱۴ هزار واحد افت داشت، اما با فروکش کردن هیجانات و بازگشت «فولاد» به جریان معاملات، شاخص‌کل تمام راه رفته را بازگشت و حتی تا بیش از ۵ هزار واحد مثبت، رشد داشت. طبق آنچه در پیش‌بینی امروز عنوان کردیم، با رسیدن به نیمه‌های بازار و خالی شدن هیجانات فروش، همچنین به صف خریدن نشستن نمادهای بانکی، پالایشگاهی و خودرویی، شاخص کل به مدار مثبت بازگشت تا خیال سهامداران تا حدودی راحت شود.

اما از حدود ساعت ۱۰٫۳۰ موج دوم فروش‌ها آغاز شد و بار دیگر صف خریدها به صف فروش تبدیل شد. در این میان شرکت‌های کوچکی هم بودند که صف خرید داشتند اما اغلب نمادهای شاخص‌ساز، در محدوده‌های منفی یا صف فروش معامله می‌شدند تا در نهایت شاخص کل با ۳۷۸۵ واحد کاهش به کار خود پایان دهد.

اما نمادهای نیروگاهی که از افزایش قیمت برق تاثیر می‌گیرند متفاوت بود و نمادهایی همانند «بجهرم»، «دماوند» و «وهور» صف خرید قابل توجه داشتند. همانند روز گذشته «شپنا» بیشترین ارزش معامله و «وتجارت» بیشترین حجم معامله را به خود اختصاص دادند. «خساپا» نیز که طبق معمول بعد از زمان عادی معاملات باز شد، بیش از ۱۰ میلیارد سهم صف خرید داشت که نشان می‌دهد حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در حساب مشتریان باقی مانده که هر لحظه ممکن است عرضه‌های موجود در بازار را جمع و جهت بازار را عوض کند.

 

چشم امید سهامداران به هفته آتی

دو دیدگاه غالب درباره معاملات امروز و دیروز وجود دارد. عده‌ای اعتقاد دارند که صف خریدهای امروز، فرصت خروج بوده است و از این نقطه به بعد اصلاح شاخص کل آغاز خواهد شد. در مقابل عده دیگری نیز اعتقاد دارند نوسانات و حجم بالای معاملات این چند روز نشان می‌دهد شاخص کل تمایلی به اصلاح ندارد و روند صعودی از هفته آینده از سر گرفته می‌شود.

اما برای تایید هر یک از این دو نگرش باید تا هفته آینده صبر کرد و دید کدام دیدگاه درست بوده است؟ آیا شاخص کل بعد از یک روند صعودی پرقدرت وارد فاز اصلاحی شده است یا حجم ورود نقدینگی، همچنان به صعود شاخص می انجامد.

نکته قابل تامل این است که امروز بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان نقدینگی توسط اشخاص حقیقی به بورس تزریق شده است. این میزان ورود نقدینگی در روزهایی که در بسیاری از نمادها شاهد صف فروش هستیم، نشان از تمایل بالای سهامداران تازه به حضور در بازار سرمایه است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 229 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 29 سپتامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.