مکس بورس تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز دوشنبه 12 اسفند 98 - مکس بورس

شاخص کل بازار سهام در جلسه امروز ۱۳۷۴۵ واحد دیگر رشد کرد تا نه تنها افت روز شنبه به طور کامل جبران شود، بلکه سقف جدیدی برای نماگر اصلی بازار به ثبت برسد. در عین حال اعمال دستورالعمل جدید حجم مبنا به توزیع بیشتر ارزش معاملات در بین نمادهای مختلف منجر شده است.

دنیای بورس: قبل از آغاز معاملات این هفته سهام «دنیای بورس» به برآورد نظرگاه فعالان بازار در رابطه با روند این هفته بازار سهام پرداخت. در این نظرسنجی نزدیک به نیمی از مخاطبان روند صعودی برای بازار را پیش‌بینی کردند؛ ۲۹ درصد انتظار‌ هفته‌ای سرخ‌رنگ برای بازار را داشتند و ۲۴ درصد نیز روندی کم نوسان را برآورد کردند.

در این شرایط اولین جلسه معاملاتی هفته با ریزش ۱۸ هزار واحدی شاخص (بیشترین ریزش مقداری) همراه شد. اما بار دیگر مشخص شد این میزان از ریزش استراحت و اصلاحی کوتاه‌مدت بوده است؛ چرا که به سرعت روند قیمت‌ها به مدار مثبت چرخید و طی ۲ جلسه شاخص کل رشد ۲۲ هزار واحدی را تجربه کرده است. به این ترتیب برآیند ۳ جلسه معاملاتی این هفته را تا به اینجای کار می‌توان کم‌نوسان ارزیابی کرد. با این وجود «کم‌نوسان» صفتی است که می‌توان به شاخص کل و برخی سهام بزرگ فلزی، معدنی و پالایشی نسبت داد. چرا که در بسیاری از نماها روندهای صعودی به صورت حداکثری طی شده است.

آمارخوانی معاملات دوشنبه

ارزش معاملات خرد امروز بورس با دیگر شاهد اوج‌گیری نسبت به دادوستدهای دیروز بود و به سطح ۴۶۷۶ میلیارد تومان رسید. این موضوع می‌تواند تا حدودی نشات گرفته از تغییرات حجم مبنا باشد؛ برخی مثال‌های موردی نشان از آن دارد که در بسیاری از نمادهایی که پیش از این با حجم محدود معاملات و صف‌های طولانی خرید، رشد حداکثری را تجربه می‌کردند امروز ارزش معاملات شاهد رشد محسوسی بوده است. با این وجود نتیجه‌گیری جامع و قطعی در رابطه با این مساله به محاسبات بیشتر نیاز دارد که در گزارش‌های بعدی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. تاکید می‌شود این مساله در تعیین جهت معاملات آتی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذر کرد؛ لازم است معامله‌گران دامنه تاثیر تغییرات اعمال‌شده را درک کرده و در معاملات خود لحاظ کنند.

از ۳۱۲ نماد فعال در بورس تهران، ۲۷۲ نماد رشد قیمت پایانی را به ثبت رساندند و همین تعداد نماد نیز آخرین معاملات را در محدوده مثبت تجربه کردند. نکته جالب توجه تعداد و ارزش صف‌های خرید است: ۱۵۷ نماد بورسی کار خود را در محدوده صف خرید به پایان بردند و ارزش تقاضای منتظر در این صفوف بالغ بر ۱۱۹۸ میلیارد تومان بود. در مقابل دو نماد «وسکاب» و «تکالا» صف‌های فروش بورس را تشکیل می‌دادند و ارزش این صف‌های فروش در حدود ۸٫۶ میلیارد تومان بود.

خالص تغییر مالکیت‌های سهام در بورس نیز به ۸۱۷ میلیارد تومان به سمت سهامداران حقیقی رسید که بیشترین مقدار از ۲۲ دی ماه است. این عدد نیز می‌تواند متاثر از حجم‌های مبنای جدید باشد.

در فرابورس نیز از ۱۱۴ نماد فعال ۹۴ نماد رشد قیمت پایانی را تجربه کردند و ۵۴ نماد با ۴۸۷ میلیارد تومان تقاضا به انتهای معاملات رسیدند. تابلوهای اصلی فرابورس صف فروشی نداشتند و ارزش تغییر مالکیت‌های این دو تابلو ۲۴۸ میلیارد تومان به سمت سهامداران خرد بود.

متغیرهای حاکم بر بازار

معاملات امروز بازار سهام علاوه رشد نرخ دلار، گسترش ویروس کرونا و تغییرات حجم مبنا تا حدودی متاثر از بازگشت قیمت کالاهای پایه در بازار جهانی به مدار مثبت بود. این مساله دست‌کم مانع از شکل‌گیری فشار فروش جدی در بزرگان کالایی شد؛ اگر چه در گروه‌هایی مثل فلزات اساسی همچنان تردیدها نمود بیشتری داشت.

بازگشت بازارهای جهانی به مدار مثبت پیش و بیش از همه متاثر از قصد بانک‌های مرکزی دنیا برای اعمال سیاست‌های انبساطی است. مساله‌ای که سبب می‌شود تا قیمت طلا، نفت و سایر کلاهای پایه مصرفی به صورت همزمان مسیر صعود را در پیش بگیرد.

با این وجود نکته دیگری که باید مد نظر قرار داد آن است که نوسان شدید نرخ دلار در پایان هفته گذشته معاملات بورس کالا را به شدت تحت‌تاثیر قرار داده است: بسیاری از معامله‌گران کالایی اکنون با این فرض مواجه هستند که ممکن است نرخ ارز بار دیگر در مسیر اصلاح قرار بگیرد و یا برای مدتی هم که شده در محدوده فعلی ماندگار شود. در این شرایط دادوستدهای بورس کالا چندان بوی استقبال از رشد نرخ ارز را نمی‌دهد. تا جایی که معاملات ورق‌های گرم فولاد مبارکه در جلسه امروز بورس کالا به هیچ عنوان قابل‌قیاس با جلسه‌های عرضه طی دو هفته اخیر نبود و قیمت معاملات سلف این محصول با نرخ‌های کاملا پایین‌تر نسبت به معاملات مچینگ پیش رفت.

حقیقی‌ها چه می‌خرند؟

گروه محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی مقصد اصلی بازیگران خرد در معاملات امروز بودند. برای چندمین روز متوالی است که بیشترین تغییر مالکیت به سمت سهامداران خرد در گروه محصولات شیمیایی رقم می‌خورد. توجه بازیگران خرد به خصوص به سمت دو نماد «شپاکسا» و «شکلر» جذب شده است و همین مساله این تصور را ایجاد می‌کند که بازیگران سهام انتظار فروش قابل‌توجه شوینده‌ها در این مقطع زمانی را دارند. مجموع تغییر مالکیت‌های این دو نماد در معاملات امروز به ۱۳۰ میلیارد تومان می‌رسید که عددی کاملا چشمگیر است.

بعد از گروه شیمیایی و فرآورده‌های نفتی، گروه‌های انبوه‌سازی، غذایی و محصولات کاغذی بیشترین استقبال از سوی سهامداران حقیقی را تجربه کردند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 247 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 30 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.