مکس بورس تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز سه شنبه 13 اسفند 98 - مکس بورس

شاخص کل بورس تهران امروز ۱۴۹۱۰ واحد، معادل ۲٫۸۲ درصد دیگر رشد کرد تا رشد دماسنج اصلی سهام در سال ۹۸ از مرز ۲۰۰ درصد هم عبور کند. به این ترتیب سال تاریخی و رکوردشکنی‌های بورس با اعداد و ارقام تازه‌ای منقش می‌شود و بورس تهران به صورت بلامنازعی در میان بازارهای رقیب پیشتاز است.

دنیای بورس: پیش‌بینی روند صعودی بازار در معاملات امروز مساله‌ای پیچیده و دشوار نبود؛ روند معاملات دیروز، حجم تقاضای منتظر در صفوف خرید، ثبات نسبی دلار در میانه کانال ۱۵ هزار تومان و بازگشت قابل‌توجه قیمت کامودیتی‌ها به مدار مثبت از جمله عواملی بودند که انتظار برای ادامه معاملات روز گذشته را تقویت‌ می‌کردند.

۲۵۰۰ میلیارد تومان صف خرید سهام

معاملات امروز بورس در حالی به پایان رسید که ارزش دادوستدهای خرد سهام در حدود ۴۵۸۲ میلیارد تومان بود و می‌توان این عدد را نزدیک به ارزش معاملات روز گذشته ارزیابی کرد.

از ۳۱۰ نماد فعال در بورس تهران، ۲۵۶ نماد کار خود را با رشد قیمت پایانی تمام کردند و ۲۶۳ نماد آخرین معاملات خود را در محدوده مثبت ثبت کردند. از این نظر می‌توان گفت روند تقاضا برای سهام تا پایان بازار تقریبا باثبات بوده و شاهد عقب‌نشینی و یا گسترش محسوس دامنه تقاضا نبودیم.

از میان نمادهای بورسی مورد بحث ۱۶۷ نماد با صف خرید بسته شدند و ارزش تقاضای منتظر در این صفوف به عدد ۱۶۱۶ میلیارد تومان می‌رسید. از این رقم ۵۱۱ میلیارد تومان به نماد تازه شده «قرن» تعلق داشت (این رقم را به خاطر بسپارید؛ در ادامه به آن بازخواهیم گشت).

در سوی مقابل تنها ۶ نماد بورسی در صف فروش به کار خود پایان دادند و ارزش صف‌های فروش در حدود ۳۰ میلیارد تومان بود. خالص تغییر مالکیت‌های سهام در دو تابلوی بورس، مطابق با انتظارات، به سمت سهامداران حقیقی و در حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بود.

در تابلوی اصلی فرابورس نیز از ۱۱۰ نماد فعال، ۹۳ نماد رشد قیمت پایانی را تجربه کردند و ۹۰ نماد آخرین معاملات را در محدوده مثبت به ثبت رساندند. ۵۹ نماد فرابورسی با صف خرید به پایان بازار رسیدند و ارزش تقاضای ناکام در صفوف خرید ۶۴۷ میلیارد تومان بود. از این رقم ۲۷ میلیارد تومان به ۳ نماد تازه‌وارد «کلر»، «فروی» و «ومهان» اختصاص داشت.

در بازار پایه هیجانات همچنان در اوج است: از ۱۴۱ نماد فعال در این بازار ۸۱ نماد صف خرید و ۱۶ نماد درمحدوده صف فروش بودند. نکته جالب‌تر آن که ارزش صفوف خرید ۳۰۹ میلیارد تومان و ارزش صفوف فروش در حدود ۳۰۲ میلیارد تومان بود.

بورس تهران به مرزهای روانی بی‌حس می‌شود

روز گذشته شاخص کل بورس به ۶۶۰۰ واحد دیگر نیاز داشت تا مرز ۳ برابر شدن را پشت سر بگذارد. با این حال این ارقام و نسبت‌ها دیگر حساسیتی در بازار سهام ایجاد نمی‌کند؛ کما این که مرز ۵۰ هزار واحدی شاخص کل نیز در برابر سیل قدرتمند تقاضا به کلی نادیده گرفته شد.

مجموع ارقام صفوف خریدی که در بالا ذکر شد نشان می‌دهد نزدیک به ۲۵۷۰ میلیارد تومان تقاضا همچنان در صف خرید قرار داشتند، بی‌آن که موفق به خرید سهام شوند. چنین وضعیتی خود می‌تواند صعود بازار در معاملات آغازین فردا را تضمین کند. در این بین اما شرط و شروطی وجود دارد.

موانع بالقوه صعود قیمت‌ها کدام‌اند؟

پیش از این که به سوال پاسخ داده شود باید تاکید کرد تمام مباحثی که در این جا مطرح می‌شود سعی در بررسی وضعیت سهام در بازه کوتاه‌مدت دارد. با توجه به نوسان شدید متغیرهای کلان و همچنین نسبت‌های بالای قیمت به درآمدی در بازار، صحبت در رابطه با چشم‌انداز بلندمدت نه تنها دشوار است می‌تواند برای برخی سهام‌داران خرد فرصت‌سوزی را به دنبال داشته باشد.

در مقطع فعلی چندین مورد را باید در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با خرید و فروش سهام در نظر داشت. نخست آن که فردا، بار دیگر به آخرین روز معاملاتی هفته می‌رسیم و بعید نیست شاهد افزایش فشارهای فروش (مطابق با هفته گذشته) باشیم. با این حال ممکن است ابعاد عرضه‌ها نسبت به هفته قبل کمتر باشد؛ اصلاح کوتاه‌مدت سهام در ابتدای هفته ممکن است معامله‌گران بیشتری را به ماندن در سهم ترغیب کند.

از طرف دیگر در روزهای پایانی سال تعداد قابل‌توجهی عرضه اولیه در راه بازار سهام قرار گرفته است. عرضه‌های اولیه‌های اخیر معمولا به خودی خود حجم محدودی از نقدینگی را لازم داشته‌اند. با این حال تقاضا برای این نمادها در روزهای معاملاتی بعد کاملا محسوس است. ارزش صف خرید نماد «قرن» که در بالا به آن اشاره شد شاهدی از این موضوع است. عرضه اولیه سهام در مدت باقیمانده از سال احتمالا نقدینگی بیشتری را به خود جذب خواهد کرد و در عین حال ممکن است توزیع تقاضا در بازار سهام را بیش از پیش تحت‌تاثیر قرار دهد. میزان اثرگذاری این موضوع به سایر نمادها بیش از همه به جریان نقدینگی ورودی وابسته است؛ اما در عین حال باید به نرخ‌های ارز و قیمت‌ کامودیتی‌ها در بازار جهانی نیز توجه کافی داشت.

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 287 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 30 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.