مکس بورس تحلیل بورس امروز | نقشه نیمروز چهارشنبه 14 اسفند 98 - مکس بورس

نظر‌سنجی ابتدای هفته «دنیای بورس» از مخاطبان حاکی از آن بود که اگر چه نیمی از فعالان بازار در انتظار صعود محسوس نماگر اصلی در این هفته بودند، با این وجود نظرگاه‌های نزولی و کم‌نوسان در بازار تشدید شده است. روند این هفته بورس نیز اگر چه مطابق با برآورد اکثر فعالان بود با این وجود بی‌نشان از روندهای نزولی و کم‌نوسان نیز نبود.

دنیای بورس: شاخص کل بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته ۱۰۹۲۸ واحد، معادل ۲ درصد دیگر صعود کرد واین بار مرز ۵۵۰ هزار واحدی را پشت سر گذاشت. به این ترتیب برآیند تغییرات شاخص در هفته‌ای که گذشت بیش از ۳۱ هزار واحد بود و بورس به صورت میانگین بازدهی ۶ درصدی را به ثبت رساند. روند معاملات در گروه‌های بزرگتر این هفته عملا پرنوسان بود. گروه‌هایی مانند بانک، خودرو و فلزات اساسی در بعضی روزهای هفته بر مدار صعود قدرتمند قرار گرفتند و در برخی روز افت‌های محسوسی را تجربه کردند. در معاملات امروز سهم فلزات اساسی و بانک‌ها رشد بیش از ۲٫۵ درصدی شاخص گروه و سهم گروه خودرو و قطعات افت ۱٫۶ درصدی نماگر صنعت بود.

تفاوت‌های دو چهارشنبه متوالی

ارزش معاملات خرد امروز بورس در سطح ۵ هزار میلیارد تومانی ایستاد و بار دیگر به سقف تاریخی نزدیک شد. از لحاظ اوج‌گیری ارزش معاملات، دادوستدهای امروز تا حدودی یادآور معاملات چهارشنبه هفته گذشته بود. زمانی که احتیاط آخر هفته سهامداران به عرضه بیشتر سهام و ثبت رکوردی جدید منجر شد. با این وجود معاملات امروز به هفته پیش کمی متفاوت بود. دلیل آن را هم می‌توان در روند معاملات این هفته جستجو کرد. معاملات این هفته با نزول قیمت و نماگرها آغاز شد. اما روند اصلاحی شاخص تنها یک روز به درازا کشید و بار دیگر همه چیز در بازار صعودی شد. بنابراین می‌‌توان گفت بازار قسمت بزرگی از فروشندگان چهارشنبه را احتمالا باز جا گذاشته است. این مساله عده‌ای از سهامداران را مجاب می‌کند تا به پیشواز ریسک‌های آخر هفته‌ای نروند و ماندن در سهام را انتخاب کنند. با این وجود چند نکته باید کاملا مورد توجه قرار گیرد: موارد و عللی که می‌تواند بازار سهام و قیمت‌ها را تا حدودی متاثر کند متفاوت از هفته گذشته است و نکته دیگر تعطیلی میانه هفته دیگر است که باید در معادلات سهام لحاظ شود.

آمارخوانی معاملات امروز

در دادوستدهای امروز تابلوهای بورس، از ۳۰۳ نماد فعال در این بازار۲۳۲ نماد رشد قیمت پایانی را تجربه کردند. با این حال در معاملات نهایی هفته فشار عرضه‌ها کمی بیشتر شد؛ به این ترتیب آخرین معاملات ۲۱۵ نماد در محدوده مثبت انجام شد. ۱۱۷ نماد معاملات خود را در محدوده صف خرید به پایان بردند و ارزش تقاضای حاضر در صفوف خرید در حدود ۸۱۴ میلیارد تومان بود. در مقابل ۱۳ نماد صف فروش را تجربه کردند و ارزش صف فروش آنها در حدود۷۶ میلیارد تومان بود.

سنگین‌ترین صف‌های خرید به نمادهای «بموتو»، «شپاکسا» و «شکلر» اختصاص داشت و سنگین‌ترین صف‌های فروش در نمادهای «فجر»، «بسویچ» و «کسرام» رقم خورد.

در تابلوهای اصلی فرابورس نیز از ۱۱۲ نماد فعال ۸۴ نماد رشد قیمت پایانی و ۸۰ نماد اخرین معاملات را در محدوده سبزرنگ ثبت کردند. ۴۹ نماد صف خرید به ارزش ۴۶۲ میلیارد تومان را تجربه کردند. این دو تابلو در معاملات امروز صف فروشی به خود ندیدند. سنگین‌ترین صف‌های خرید فرابورس، به نمادهای «کلر»، «فرابورس» و «فروی» اختصاص داشت.

رکورد کدهای خریدار عرضه اولیه باز هم شکست

در جلسه امروز بازار سهام، دو نماد «شصدف» و «تملت» برای نخستین بار عرضه شدند. تعداد متقاضیان عرضه اولیه «شصدف» از آخرین عرضه اولیه نیز فراتر رفت و به عدد ۱٫۶۲۸ هزار کد رسید که از تعداد ۱ میلیون و چهارصد هزار کد شرکت‌کننده در عرضه اولیه پیشین به صورت محسوسی بیشتر است.در روزهای باقی‌مانده از سال ۹۸، عرضه اولیه های سهام در بورس تهران شتاب بیشتری گرفته است. مساله‌ای که جنبه‌ها و ابعاد مطلوب بسیاری دارد و از مدت‌ها پیش بر لزوم تسریع آن تاکید شده بود. با این حال باید معامله گران بازار به عدم توازن هایی که عرضه های اولیه در جبهه تقاضای بازار سهام ایجاد میکند توجه داشته و آن را در معادلات سهام خود در نظر بگیرند. 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 188 views بار دسته بندی : بورس تاريخ : 30 نوامبر 2020 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.